Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Selle skrev (4 minutter siden):

Att du stopper raskere uten ABS stemmer ikke. Du stopper raskest ved å manuelt bremse så mye som over hode mulig UTEN å låse, da har det ikke noe å si om du har ABS eller ikke. Nest lengst er med ABS og lengst uten

 

http://www.safebraking.com/busted-myths-locked-brakes-stop-sooner-abs-systems/

Hovedgreia er dette: 

Sitat

The friction of the brakes works together with the friction of the tire on the road. It is a balancing act between brake friction and tire friction to achieve the best results.


Dekk er ikke optimalisert for å gi maks grep på vanlige biler, så i vanlige biler med "dårlige" dekk vs i motorsport der dekkene er optimalisert for å gi maks grep for kun løpet man utnytter dem ved, så vil ABS være bedre generelt sett, mens i motorsporten med optimale dekk så vil nødbremser uten ABS være bedre. 

Om den "balansen" der er skiftet nå pga teknologi, så er det isåfall nylig. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då blir det Enyaq iV80 på meg, som eg i første omgang hadde tenkt på, men måtte ha eit par rundar med konkurrentane og tenke litt. Ser fram til å ha bil med eitt gir framover. Det er kanskje det mest merkbare når eg har prøvekjørt og så kjørt vidare med bensinbilen etterpå.

Ganske klar med valg av utstyr, men usikker på HUD. Vart ikkje forelska av å ha testa, men det er jo ikkje mogleg å legge på seinare. Kan forlenge leveringstida. Ser mange skriv at dei var usikre, men tok det med og vart overbevist etter å ha brukt det ei stund. Gjer den òg litt meir attraktiv på bruktmarknaden seinare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Posten har akkurat kjørt Oslo-Tromsø med el-lastebil. TLDRL: Det gikk over forventning, selv om de slet med å finne ladestasjon to steder. Men det løste seg altså. Høy innkjøpspris er også et problem. Sjåførene likte bilen. Etter langturen skal den brukes til distribusjon nordpå.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (17 minutter siden):

Då blir det Enyaq iV80 på meg, som eg i første omgang hadde tenkt på, men måtte ha eit par rundar med konkurrentane og tenke litt. Ser fram til å ha bil med eitt gir framover. Det er kanskje det mest merkbare når eg har prøvekjørt og så kjørt vidare med bensinbilen etterpå.

Ganske klar med valg av utstyr, men usikker på HUD. Vart ikkje forelska av å ha testa, men det er jo ikkje mogleg å legge på seinare. Kan forlenge leveringstida. Ser mange skriv at dei var usikre, men tok det med og vart overbevist etter å ha brukt det ei stund. Gjer den òg litt meir attraktiv på bruktmarknaden seinare.

Gladsak for deg. 130kW lading på ID.3 (58kWh) er nettopp vist hos en bil med "neste programvare", så du får nok som ryktene har tilsagt 170kW lading på din Enyaq om kort tid. 

Jeg hadde valgt HUD. Det er mye synligere når ODD justeres for assistene gjennom den vs skjermen bak rattet, og det har vært mange spørreundersøkelser mot eksisterende kunder av MEB plattformen hva de ønsker angående fremtidige funksjoner i HUD. Hva som kommer aner jeg ikke, men det er jo tydelig at nye funksjoner og justeringer kommer dit, siden de måler etterspørselen for hva folk ønsker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Gladsak for deg. 130kW lading på ID.3 (58kWh) er nettopp vist hos en bil med "neste programvare", så du får nok som ryktene har tilsagt 170kW lading på din Enyaq om kort tid. 

Jeg hadde valgt HUD. Det er mye synligere når ODD justeres for assistene gjennom den vs skjermen bak rattet, og det har vært mange spørreundersøkelser mot eksisterende kunder av MEB plattformen hva de ønsker angående fremtidige funksjoner i HUD. Hva som kommer aner jeg ikke, men det er jo tydelig at nye funksjoner og justeringer kommer dit, siden de måler etterspørselen for hva folk ønsker. 

Høgare ladeefekt har vore i kjømda ei stund, så det er absolutt positivt.

Trur eg ender opp med å ta med HUD. Så får eg heller angre på det enn å angre på at eg valgte det vekk. At dei har utført spørjeundersøkingar er positivt. Er veldig spent på kva nivå VAG vil legge seg på mtp. programvare.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Høgare ladeefekt har vore i kjømda ei stund, så det er absolutt positivt.

Trur eg ender opp med å ta med HUD. Så får eg heller angre på det enn å angre på at eg valgte det vekk. At dei har utført spørjeundersøkingar er positivt. Er veldig spent på kva nivå VAG vil legge seg på mtp. programvare.

Fra spørsmålene å dømme, så virker det som om informasjonen mellom HUD og skjermen bak rattet spesialiseres i større grad enn idag. Idag så er det jo nesten speiling av informasjon, slik at man har dobbelt opp. Det er litt sløsing av hva HUD'en kan brukes til syns jeg. 

Angående programvare, så er det jo CARIAD en må følge med på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når me er inne på sløsing så synest eg valg av knappfunksjonane på rattet er lite gjennomtenkt. Dei kunne gjort langt meir nyttige ting. Spesielt snodig er ein dedikert knapp for rattvarme. Bilen blir i tillegg solgt til heile Europa, der mange ikkje kjem til å ha varme i rattet i det heile tatt.

Det skjer vel aldri, men dei kunne hatt nokre knappar på rattet som ein sjølv kunne velje funksjonen til i programvaren. Når eg er på vestlandet med høg tunellfrekvens hadde ein gjenluft-knapp vore nyttig. 

Men det er i alle fall betre enn touchknappane til VW og Audi. Rullehjul og mekaniske knappar synest eg er topp.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Det skjer vel aldri, men dei kunne hatt nokre knappar på rattet som ein sjølv kunne velje funksjonen til i programvaren. Når eg er på vestlandet med høg tunellfrekvens hadde ein gjenluft-knapp vore nyttig. 

Enig der. Jeg hadde også likt mer tilvalg i HUD. F.eks vise batteriprosent over GoM rekkevidde som jo hopper og herjer basert på tidligere forbruk. Når jeg skal på langtur, så vet jeg jo at jeg kommer til å kjøre mer økonomisk enn ellers i hverdagen. Da hjelper GoM svært lite, mens batteriprosent hadde vært enkelt å bruke. Dette med batteriprosent var inkludert i spørreundersøkelsen, og jeg vet at ID.4 ble introdusert i Kina med det, så en får håpe det dukker opp her også. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her virker det som at Xpeng er på riktig vei.

De har fysiske knapper på rattet - som også er toch sensitive, men bare om man snurrer på dem.

Virker og som de kansje er programerbare på noe vis, Man kan iallefall velge om man ønsker å snurre med eller mot klokka. men vanskelig å vite når all info man finner er på kinesisk.
De kommer vel til Norge nå så kansje noen her inne kjøpe en slik og kan fortelle litt.

xpeng-p7-steering-wheel.thumb.jpg.6c01132cf489c822ea52fc6dfe5097b9.jpgxpeng.thumb.jpg.b645e47e4edde44a6dbcecd558241955.jpg

Ellers er jo Toch knapper noe herk på alt synes jeg. Var touch knapper på min gamle oppvaskmaskin og det gjorde det mye vanskeligere å bare trykke på "start"..
Tesla har jo også valgt touchknapper på rattet i sin nye bil, og folk sier det er fryktelig lett å komme borti dem når man snurrer på rattet.
Er veldig glad det er fysiske knapper og rullehjul på mitt ratt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
On 9/7/2021 at 12:12 AM, oophus said:

De fokuserer som regel på kjøreopplevelse og rundetider. De slår rekorder på bane hele tiden, men kan ikke huske å ha sett dem skryte med ei dragrace video før slik amerikanerne stort sett kun klarer å ha sitt fokus mot. 

Porsche hadde jo et helt eget event for journalister hvor de fokuserte på 0-100 og at man kunne gjøre det igjen og igjen. Sikker fordi de trodde at ikke Teslaer kunne det. Men det kunne de jo, det var Pre raven som ikke klarte det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Porsche hadde jo et helt eget event for journalister hvor de fokuserte på 0-100 og at man kunne gjøre det igjen og igjen.

Et unntak fordi elbilene har slitt med gjentagelse og brøt sammen på bane, og fikk dårligere og dårligere tid for 0-100 som fint illustrerte problemet. Det Porsche viste var deres kjøleløsning. Generelt sett og gjennom hele Porsches historie så har det handlet om rundetider på baner, og rekordene de tar den veien. 

bzzlink skrev (16 minutter siden):

Men det kunne de jo, det var Pre raven som ikke klarte det.

Man måtte øke fokuset for bedre kjøleløsninger etter at Porsche viste folk hvordan ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Et unntak fordi elbilene har slitt med gjentagelse og brøt sammen på bane, og fikk dårligere og dårligere tid for 0-100 som fint illustrerte problemet. Det Porsche viste var deres kjøleløsning. Generelt sett og gjennom hele Porsches historie så har det handlet om rundetider på baner, og rekordene de tar den veien. 

Man måtte øke fokuset for bedre kjøleløsninger etter at Porsche viste folk hvordan ja. 

Raven kom ut ca samtidig som Taycan. 
Model 3 drivlinjen har heller aldri hatt overopphetings / fading problemet, og den kom ut lenge før Taycan. 

(Videoen er før ettmontering av spoiler og oppgradering av toppfarten til 260, men allikevel)

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (35 minutter siden):

Raven kom ut ca samtidig som Taycan. 

Taycan ble omtalt fra Porsche om egenskapene Tesla måtte haste inn for å ikke bli satt på sidebenken ja. 
Så skulle EM bevise at Raven taklet oppgraderingene og den ble tauet bort fra NB uten at de fikk satt noen offentlig tid, siden de kjapt fant ut at bilen måtte modifiseres greit kraftig for å kunne måle seg. 

bzzlink skrev (37 minutter siden):

Model 3 drivlinjen har heller aldri hatt overopphetings / fading problemet, og den kom ut lenge før Taycan. 

Slike ting som dette hadde ikke eksistert om man ikke ytterligere kunne forbedret Model 3 for bruk på bane. 
https://www.mountainpassperformance.com/product/rdu-oil-cooler/

Optimaltemperaturen til batteriene uansett kjemi vil ikke være lik gjennom alle temperaturer. 
Enkelte kjemier takler større avvik i temperaturer enn andre, men det er et fellestrekk at alle batterier takler ulik C-Rates både inn og ut ved ulike temperaturer. 

Model 3 drivlinjen har ikke overopphetingsproblemet, men det lider fremdeles av tapt effekt ved 50C vs optimal-temperatur som nok er rundt 25-30C. Det samme gjelder Taycan og Plaid også. Spørsmål her vil være hvor kjøleløsningene stopper drifts-temperaturen for å se hvem som taper seg mest, selv om ingen av dem nødvendigvis overoppheter nå som slikt er løst i større grad. Men nå handler det mer om optimalisering for å stoppe varmen fra å falle for langt over optimal-temperatur der cellene takler mest C-Rates. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model 3 har jo en knapp for å "overclocke" kjølesystemet, som man kan aktivere før man presser bilen på bane for å ha best mulig kjøling. Men det vil muligens degradere levetiden på kompressoren.

Screen-Shot-2020-03-03-at-1_57.11-PM.thumb.png.769a323a589135b65116e382a0c96fd7.png

Det morsomme med plaid er at den fortsatt gruser omtrent alt på dragstripa med bare 20% strøm igjen på batteriet.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, oophus said:

Taycan ble omtalt fra Porsche om egenskapene Tesla måtte haste inn for å ikke bli satt på sidebenken ja. 
Så skulle EM bevise at Raven taklet oppgraderingene og den ble tauet bort fra NB uten at de fikk satt noen offentlig tid, siden de kjapt fant ut at bilen måtte modifiseres greit kraftig for å kunne måle seg. 

 

Det var ikke raven som var på ringen. Det var vel mest sannsynlig prototype av Plaid.

Porsche lanserte en bil som med girkasse og clutch såvidt klarte å matche Teslas familiesedan på akselerasjon,  har dårligere toppfart og høyere forbruk. Og dette er altså mot Tesla Model S Raven som var å få kjøpt når de lanserte…

Ja Porsche har bedre understell og bremser, det skulle bare mangle! De har jo vært ledende på det i et århundre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Zeph said:

Tesla vil alltid skape fleire overskrifter, sånn er det berre.

Om eg ein dag får garasje så skal eg i alle fall ha brannvarslar der, uansett kva bil som står der inne. Får du ein sånn situasjon i ein garasje så er vel den tapt, og det kan antenne huset.

For å se om det er sannsynlig å få brann der er det vel bare å se på statistikken for fossilbiler, ettersom de brenner mye oftere. Også i garager :p

Det som skremmer meg litt er alle som lader bilene sine på Shucko. Her jeg bor er det ganske mange som har elbil og veldig få som har dedikerte ladere. Stikkontaktene får kjørt seg og det er nok større sjans for brann der enn brann i batterier.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...