Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (12 minutter siden):

Stikkontaktene får kjørt seg og det er nok større sjans for brann der enn brann i batterier.

Fremdeles har jeg aldri hørt om en brann i en schuko-kontakt pga. lading av bil (med unntak av den i sverige), men har hørt om mange batteribranner. Som vanlig mener jeg faren med lading i schuko er sterkt overvurdert.

 

Og siden du lurte, her er en artikkel som nevner at det er en ID.3: https://www.tv2.no/nyheter/14229014/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Kajac said:

Fremdeles har jeg aldri hørt om en brann i en schuko-kontakt pga. lading av bil (med unntak av den i sverige), men har hørt om mange batteribranner. Som vanlig mener jeg faren med lading i schuko er sterkt overvurdert.

 

Og siden du lurte, her er en artikkel som nevner at det er en ID.3: https://www.tv2.no/nyheter/14229014/

Ja se der ja. Greit at det var nevnt da iallefall. Alle artiklene jeg fant var bare + saker så fikk ikke lest mer enn overskrifta.

Jeg har opplevd varmgang i stikkontakter på jobb. Senest var det en Biltema varmeovn hvor termostaten var takket for seg og den sto på fult i noen dager. Stikkontakten og kabelen var glohet. Når elbilene i tillegg tillater å dra 13A på en shucko beregnet for max 10A så kan det fort bli skummelt om stikken er dårlig og man bruker en lader uten temperaturvern. En bekjent av meg svidde sin stikkontakt når han ladet elbilen sin, men det begrenset seg bare til en sort stikkontakt som han enkelt byttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Randeboy said:

Har du tall for å backe det? Jeg har svært sjeldent hørt om nesten helt nye biler som brenner. 

Ikke tid til å finne kilder nå, men det skrives sjelden om branner i fossilbiler da det ikke er like spennede som branner i de nye elbilene.

Edit: rask googling:

I mai i år utgjorde elbiler bare 2% av bilbrannene i Norge.

https://motor.no/aktuelt/elbiler-brenner-langt-sjeldnere-enn-diesel--og-bensinkjoretoy-viser-tall-fra-landets-brannvesen/199867

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Risikoen med Schuko er først og fremst over lengre tid. Det er ikkje noko som skjer over natta. Ein stikkontakt brukt til elbillading er stort sett utandørs og generelt lite brukt, så det er nok framleis bra spenn i metallet. Med riktig ladestraum er heller ikkje belastninga høgare enn kontakten skal tole.

Schuko-tiltaket er mest av alt føre var og eit tiltak for å få kvalitet på ladeopplegg før det får blitt eit problem. DSB og elbransjen har mange års erfaring med bustadbrann der bla. faste forbrukarar på over 2 kW skal ha fast tilkopling nettopp fordi det har vore branntilløp og varmgang i mange kontaktar til VVB. Når eg skriv "mange" så er alt relativt og det brenn ikkje så mykje her i landet, men kvar brann har potensiale til å bli ei dødsulykke og er noko ein bør strebe etter å unngå.

Det er framleis ikkje så alt for mange elbilar her i landet og kun åtte år sidan Model S først kom. Dvs. at sannsynet for at du får eit branntilløp i Schuko pga. varmgang er ganske liten på dette tidspunktet fordi du har relativt få kontaktar som jamleg blir brukt til lading. Det er heldigvis blitt ganske vanleg med veggboksar for dei som kjøper elbil.

Angåande brannrisiko i elbil vs. drivstoffbil så er det mange påstandar i diskusjonane, men eg veit ikkje om eg har sett nokre studiar på det. Om hovedbatteriet tar fyr i ein elbil så har du umiddelbart varme og brann der det er mest potensiell energi. I ein drivstoffbil må brannen utvikle seg lenge nok til å nå tanken før du når den potensielle energien der. Det er sjølvsagt mykje som kan brenne i ein bil som ikkje er drivstoff òg, men kan gjerne gå fortare når det tar fyr i eit hovedbatteri enn om det tar fyr i ein elektrisk krets på ein drivstoffbil. Mest synsing dette her, men det hadde vore interessant å sett gode studiar på det.

Bilar har alltid tatt fyr, uavhengig av kva energi som driv dei. Det interessante for min del er korleis introduksjonen av store batteripakkar påverkar både risikoen for at bilen tar fyr, samt kor fort situasjonen utviklar seg.

Brannvesenet har byrja ta i bruk containere med vatn som dei senker elbilane ned i for å kjøle, men det er ikkje så lett om bilen står inni ein garasje. Kanskje dei ikkje kan gjere anna enn å hindre spreiing og vente til alt har brent ned.

Complexity skrev (2 minutter siden):

Ikke tid til å finne kilder nå, men det skrives sjelden om branner i fossilbiler da det ikke er like spennede som branner e de nye elbilene.

Edit: rask googling:

I mai i år utgjorde elbiler bare 2% av bilbrannene i Norge.

https://motor.no/aktuelt/elbiler-brenner-langt-sjeldnere-enn-diesel--og-bensinkjoretoy-viser-tall-fra-landets-brannvesen/199867

Ein faktor i elbilen sin favør er at det stort sett er bilar av nyare dato, mens drivstoffgruppa har bilar som er mange tiår gamle. Det hadde vore interessant å sett statistikk der dei kun samanlikna med drivstoffbilar produsert siste åtte år.

Men ja, det er generelt overdrive fokus på brannfaren i elbilar, samtidig som det er noko alle bør ha eit forhold til uansett kva bil dei har.

Lenke til kommentar

Schuko-lading skjer enten basert på uvitenhet eller en kalkulert risiko. Med uvitenhet mener jeg folk som ikke har snøring på hva det innebærer eller hvilke hensyn man må ta. Med kalkulert risiko mener jeg de som justerer ned ladeeffekten til maks 10A (helst ennå lavere), har type B jordfeilvern eller tilsvarende i lade-kladden eller i sikringsskapet, sørger for at elbilen er det eneste som trekker strøm på den aktuelle kursen og kjenner jevnlig etter at stikkontakten ikke blir glovarm.

Det er ikke forbudt å lade fra schuko, men heller ikke anbefalt, nettopp fordi det er så mye å ta hensyn til.

Varmeovner med gåen termostat skal ikke få glovarm stikk eller kabel. Mange av de samme hensynene skal taes her. Blir stikkontakten eller kabelen glovarm (over 70°C) så er det noe mer galt enn bare termostaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det blir varmt av høg straum er ein faktor, men i tillegg har du slitasje og alder på kontaktsett som kan føre til varmgang utan at det er så høg effekt som blir henta ut. Det er typisk noko som kan utvikle seg over lang tid før det blir eit problem som kan føre til så høge temperaturar at det antenner noko.

Lar ein td. ladekladden henge etter kabelen og belaste kontakten så kan det bidra til dårleg kontakt varmgang, sjølv med riktig vern og redusert ladestraum.

Som Simen er inne på er ukunne ein viktig årsak til at dei har satt klare reglar for lading av elbil. Om det hadde vore akseptert Schuko-lading, sjølv med riktig vern og ladestraum, så er risikoen der fordi mange ikkje tenker over eller er klar over risikoen ved feil bruk. Eit elektrisk anlegg, om det er til støvsugar, varmeovn eller elbil, skal kunne brukast av kven som helst på ein måte som er trygg. Det er sjølvsagt alltid mogleg å gjere feil og alder på anlegget aukar risikoen, men kvart fjerde år blir NEK 400 revidert og anlegga litt tryggare enn dei var før pga. nye krav.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Ja se der ja. Greit at det var nevnt da iallefall. Alle artiklene jeg fant var bare + saker så fikk ikke lest mer enn overskrifta.

Jeg har opplevd varmgang i stikkontakter på jobb. Senest var det en Biltema varmeovn hvor termostaten var takket for seg og den sto på fult i noen dager. Stikkontakten og kabelen var glohet. Når elbilene i tillegg tillater å dra 13A på en shucko beregnet for max 10A så kan det fort bli skummelt om stikken er dårlig og man bruker en lader uten temperaturvern. En bekjent av meg svidde sin stikkontakt når han ladet elbilen sin, men det begrenset seg bare til en sort stikkontakt som han enkelt byttet.

Min "granny-charger" kan bare justeres mellom 8A til 10A. Kan godt tenkes at eldre eller uoriginale ladere kan gå høyere. Mener å erindre at tidlige Leafs og i-MiEVs kunne gå helt opp til 16A.

 

Randeboy skrev (32 minutter siden):

Har du tall for å backe det? Jeg har svært sjeldent hørt om nesten helt nye biler som brenner. 

Som @Complexity skriver er det svært sjelden brann i elbiler kontra biler med forbrenningsmotor. I følge denne artikkelen fra NRK var det 59 elbil-branner de 2,5 siste årene, mot 2334 branner i bensin og diesel-biler i samme periode. Men bilbranner i biler med forbrenningsmotor har man hatt i et århundre allerede, så det har ikke så stor nyhetsverdi lenger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I en fossilbil punper man jo brennbar veske fra tanken bak i bilen, i rør under bilen og opp til en glovarm metallklump hvor vesken appåtil tennes på (blir litt feil på diesel da den selvantenner der grunnet varme og kompresjon, men alikevell). Det som ikke blir brukt går i retur i slanger tilbake i tanken.  Branner her startet nok oftest i motorommet grunnet lekasje eller så som drypper på glovarm eksos osv. Det er dog ofte lett å få slukket om man er rask med brannslokkingsutstyr.

Så har man hybrider da som har brannfaren fra begge verdenene :p

37 minutes ago, Kajac said:

Min "granny-charger" kan bare justeres mellom 8A til 10A. Kan godt tenkes at eldre eller uoriginale ladere kan gå høyere. Mener å erindre at tidlige Leafs og i-MiEVs kunne gå helt opp til 16A.

Er 13A på laderne som følger med Tesla. Men den har temperatursensor i støpselet og vil avbryte om den merker varmgang. Dette burde vel egentlig vært ett krav på "granny-chargers".

Jeg fikk en defekt e-golf lader, og der var kabelen brent av innvendig. De hadde brukt skikkelig slappe kabelsko så det var elendig kontakt internt. Den støtter dog max 10A.

Er en slik gul klump som følger med mange biler. Bmw i3 bruker vel og samme lader.

 

 

IMG_20200706_125415.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

De har dog temperatursensor i støpselet og vil avbryte om den merker varmgang. Dette burde vel egentlig vært ett krav på "granny-chargers".

Dette er vel standard på alle nye ladere tror jeg. Med en original, nyere lader tror jeg lading på schuko er rimelig trygt egentlig. Eneste evt. er dette med feil type jordfeilbryter. Men slik jeg har forstått det er det mer og mer vanlig at disse kladdene kommer med dette innebygget nå også.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Fremdeles har jeg aldri hørt om en brann i en schuko-kontakt pga. lading av bil (med unntak av den i sverige), men har hørt om mange batteribranner. Som vanlig mener jeg faren med lading i schuko er sterkt overvurdert.

 

Og siden du lurte, her er en artikkel som nevner at det er en ID.3: https://www.tv2.no/nyheter/14229014/

Regner med det er en 2 delt årsak til at vi ikke leser om flere branner i Schuko kontakter og er som følger: vi har for liten andel elbileiere som lader slik og at det ofte brenner av istedenfor å ta fyr når det først går galt og en stikk som er svart inni og ikke virker mer leser du ikke i avisene om. Det er mye bromerte flammehemmende i elmatriell så det skal litt til før det tar fyr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ikke tid til å finne kilder nå, men det skrives sjelden om branner i fossilbiler da det ikke er like spennede som branner i de nye elbilene.

Edit: rask googling:

I mai i år utgjorde elbiler bare 2% av bilbrannene i Norge.

https://motor.no/aktuelt/elbiler-brenner-langt-sjeldnere-enn-diesel--og-bensinkjoretoy-viser-tall-fra-landets-brannvesen/199867

 

Kajac skrev (1 time siden):

Som @Complexity skriver er det svært sjelden brann i elbiler kontra biler med forbrenningsmotor. I følge denne artikkelen fra NRK var det 59 elbil-branner de 2,5 siste årene, mot 2334 branner i bensin og diesel-biler i samme periode. Men bilbranner i biler med forbrenningsmotor har man hatt i et århundre allerede, så det har ikke så stor nyhetsverdi lenger.

Det var ikke det jeg spurt om. Hvor mange av de bilbrannene var fossilbiler som var nesten helt nye? At nesten nye elbiler begynner å brenne av seg selv er jo skremmende. 
Er fullt klar over mange bilbranner i fossilbiler, men har sjeldent hørt om nye biler som brenner. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De som mener schuko er spesielt brannfarlig er de som selger ladestasjoner. Jeg har også hørt om brann og branntilløp i ladestasjoner og el-anlegg tilknyttet disse.

Elbilen min trekker mindre strøm på schuko enn det varmovnen gjør da ovnen alltid står på fullt og ikke har termostat. Bilen stopper faktisk å lade når den er fulladet. Så faren er nok sterkt overdrevet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

De som mener schuko er spesielt brannfarlig er de som selger ladestasjoner. Jeg har også hørt om brann og branntilløp i ladestasjoner og el-anlegg tilknyttet disse.

Elbilen min trekker mindre strøm på schuko enn det varmovnen gjør da ovnen alltid står på fullt og ikke har termostat. Bilen stopper faktisk å lade når den er fulladet. Så faren er nok sterkt overdrevet.

Litt enig der ja. Å trekke 10A er vel ingen problem. Man hadde og flere har enda V/V-bereder på 2-3KW på vanlig schuko. 
Når vi tok over huset her så sto ventilasjonsaggregatet med stikk også. Og den dro 3,3KW konstant over en vanlig stikkontakt på vinteren🤣

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (8 minutter siden):

Det var ikke det jeg spurt om. Hvor mange av de bilbrannene var fossilbiler som var nesten helt nye? At nesten nye elbiler begynner å brenne av seg selv er jo skremmende. 
Er fullt klar over mange bilbranner i fossilbiler, men har sjeldent hørt om nye biler som brenner. 

Elbilandelen siste 2,5 år var i snitt ca 10%. Ut fra tallene over så brenner altså fossilbiler ca 4 ganger oftere enn elbiler.

Det står ikke noe om "begynner å brenne av seg selv" i den statistikken. Det må være din egen mistolkning.

Har du noe statistikk på at eldre biler brenner oftere enn nyere biler, eller er det bare en antagelse / "sikkert logisk"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Elbilandelen siste 2,5 år var i snitt ca 10%. Ut fra tallene over så brenner altså fossilbiler ca 4 ganger oftere enn elbiler.

Det står ikke noe om "begynner å brenne av seg selv" i den statistikken. Det må være din egen mistolkning.

Har du noe statistikk på at eldre biler brenner oftere enn nyere biler, eller er det bare en antagelse / "sikkert logisk"?

Denne er frå 2001, men kan gje eit bilete av alder er av betydning mtp. sannsynet for brann:

image.png.85496f73dab03e492c43ad5d6200dfd8.png

https://vegvesen.brage.unit.no/vegvesen-xmlui/bitstream/handle/11250/190000/TTS rapport 07 2001.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Den norske bilparken hadde for øvrig ein snittalder på 10,5 år i 2019.

I 2019 var snittalderen for bilar som vart vraka 18,1 år.

https://ofv.no/aktuelt/2020/drøyt-120-000-personbiler-vraket-mot-pant-i-2019

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (21 minutter siden):

De som mener schuko er spesielt brannfarlig er de som selger ladestasjoner. Jeg har også hørt om brann og branntilløp i ladestasjoner og el-anlegg tilknyttet disse.

Elbilen min trekker mindre strøm på schuko enn det varmovnen gjør da ovnen alltid står på fullt og ikke har termostat. Bilen stopper faktisk å lade når den er fulladet. Så faren er nok sterkt overdrevet.

Definitivt ikke anbefalt å trekke over 10a på en vanlig stikkontakt(schuko), problemet er at mange setter strømstyrken til 16a som er størrelsen på sikringen til kretsen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Da burde du jo logisk nok kunne finne statistikk som viser at hybrider har betydelig større brannfare enn elbiler da? 

Var nok mest humoristisk ment, ettersom de har begge delene i seg. Batteriet på hybrider er gjerne bittersmå og innehar mindre energi enn batterier i elbiler. Hybrider har vel ofte mindre tank enn fossilbiler og så mindre energi der og.

Men det har jo vært noen tilbakekallinger på hybrider grunnet brannfare;

https://www.raumnes.no/bil-og-motor/brannfare-i-flere-ladbare-biler/

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...