Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, PgUp said:

Hvilket elbilkjøp gir mest bang for the buck? Mtp rekkevidde og utstyr. 350k for ID3 for 550km virker kanskje best?

https://elbil.no/stor-trippeltest-elbilene-som-gir-mest-for-pengene/

ID.3 gir mest rekkevidde for pengene, men ikke mest morro eller praktiske løsninger. Så spørs hva du er ute etter.

For 350 laken så får du vel og kun lyd fremme i ID.3 da den bare har 3 høytalere. Sikkert greit om du bare hører på nyheter men er skuffende til musikk.

Så jeg ville oppgradert anlegget iallefall om jeg gikk for den. Kian aner jeg ikke lyden på men Model 3 har veldig bra lyd.

Dog mere veistøy.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Complexity said:

https://elbil.no/stor-trippeltest-elbilene-som-gir-mest-for-pengene/

ID.3 gir mest rekkevidde for pengene, men ikke mest morro eller praktiske løsninger. Så spørs hva du er ute etter.

For 350 laken så får du vel og kun lyd fremme i ID.3 da den bare har 3 høytalere. Sikkert greit om du bare hører på nyheter men er skuffende til musikk.

Så jeg ville oppgradert anlegget iallefall om jeg gikk for den. Kian aner jeg ikke lyden på men Model 3 har veldig bra lyd.

Dog mere veistøy.

Annet problem med id3 at den mangler vesentlige ting som ryggekamera, må fort legge på utstyr for 50 000 for å få en greit utstyrt bil. Men igjen for 400k så er det ingen andre biler som tilbyr like lang rekkevidde for penga men da er det og kort vei opp til id4 hvor man får mer bagasjeplass, bedre interiør og 5 seter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, onkel_jon said:

Annet problem med id3 at den mangler vesentlige ting som ryggekamera, må fort legge på utstyr for 50 000 for å få en greit utstyrt bil. Men igjen for 400k så er det ingen andre biler som tilbyr like lang rekkevidde for penga men da er det og kort vei opp til id4 hvor man får mer bagasjeplass, bedre interiør og 5 seter. 

Sant det. Hadde glemt at den kommer uten ryggekamera 😅

Sånn til sammenligning så kommer Model 3 SR+ med 9 kamera som standard.

Så man må nesten velge litt hva man verdsetter. ID.3 har lang rekkevidde men til laveste pris blir det en litt kjip bil.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (54 minutter siden):

Det er jo elbiler i et nøtteskall. km/kr og firehjulstrekk står øverst på salgsplakaten, så får man en bil med ribbet interiør med Fisher-Price kvalitet, solid bakaksling, stålfelger, manuelle vinduer og dårlig byggekvalitet. Kjempedeal.

Liten pris å betale for å redde klima :) 

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (14 timer siden):

Annet problem med id3 at den mangler vesentlige ting som ryggekamera, må fort legge på utstyr for 50 000 for å få en greit utstyrt bil. Men igjen for 400k så er det ingen andre biler som tilbyr like lang rekkevidde for penga men da er det og kort vei opp til id4 hvor man får mer bagasjeplass, bedre interiør og 5 seter. 

Takk for svar, bra å vite. Virker da som om valget ikke er så åpenbart som jeg trodde. Virker som man må opp på 380k med forerassistentpakke +, komfortpakke + og infortainmentpakke +.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PgUp skrev (24 minutter siden):

Takk for svar, bra å vite. Virker da som om valget ikke er så åpenbart som jeg trodde. Virker som man må opp på 380k med forerassistentpakke +, komfortpakke + og infortainmentpakke +.

Skal man ha mest bil for penga kjøper man bil uten disse pakkene. Fra august så har jeg hørt nye Leaf 40 skal selges fra kr. 200.000,-. Dette blir riktig nok en ribbet versjon men det er nesten halv pris.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nidar2 said:

Skal man ha mest bil for penga kjøper man bil uten disse pakkene. Fra august så har jeg hørt nye Leaf 40 skal selges fra kr. 200.000,-. Dette blir riktig nok en ribbet versjon men det er nesten halv pris.

Problemet kommer vel når man skal selge bilen, er veldig få som ønsker å kjøpe en ribbet bil med mindre man dumper prisen eller bytter den inn hos forhandler man kjøper ny bil av og bare få det de tilbyr

Lenke til kommentar

Mindre trafikk i byane er positivt uansett kva slags kjøretøy det er.

Det er ikkje berre elbiltrafikken dei vil ha redusert, men dette er vel ikkje noko nytt? MDG har alltid jobba for mindre trafikk i byane. At det er fleire elbilar er positivt, men hadde ein klart å redusere det med 1/3 så ville det vore positivt. Ikkje like enkelt i praksis.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å skyte inn en ting som ofte blir oversett når en vurderer bil. Som en som har slitt mye muskulært det siste året etter å fått revet av en del muskelfester og litt annet småsnacks for et lite år siden, og har både kjørt og sittet mye på i en Model 3, så er dette ikke en bil som er egnet for folk med bevegelses hemninger, den er fryktelig vanskelig å komme seg ut av om du har litt problemer med kjernemuskulatur eller er dårlig til beins, da du sitter så lavt ned mot veien. Spreke unge spirrevipper er nok dette en ikke sak, men er vertfall noe som er greit å tenke litt på før en bestiller uten å prøvekjøre først :) 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Det er mange elbiler med høyere sittestilling :)

Ja, jeg har en av de, Soul har sittestilling som en SUV, veldig god bil å komme seg inn og ut av uten at det er en SUV. Jeg fjernet "elbil" og byttet det ut med "bil" i mitt opprinnelige innlegg nå, så forsto hvordan det kunne misforståes til å kun gjelde elbil slik det sto :p  

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Da håper jeg de følger opp med.
"Få arbeidsplassene ut av byen" :)

Koronatida har gitt indikasjonar på at heimekontor kan fungere bra, enten 100% eller delvis. Hadde mange nok jobba heime eit par dagar å veka så hjelper det.

Eit betre kollektivtilbod hadde vore bra, og med mindre biltrafikk hadde det kanskje vore enklare å få til. At ein jobbar i byen betyr ikkje nødvendigvis at ein må kjøre til sentrum. Parkeringsplass utanfor byen og effektive kollektivtilbod til sentrum kunne fungert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model 3 er ganske lav og sportslig ja.

Moren min sliter med ryggen og er ikke så glad i å komme seg ut og inn av min bil.

For sjoførens del kan man aktivere "Easy Entry" som løfter bort rattet når bilen står i Park så man kan komme seg lettere inn og ut. Men det hjelper jo selvfølgelig bare til en viss grad.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Zeph said:

Koronatida har gitt indikasjonar på at heimekontor kan fungere bra, enten 100% eller delvis. Hadde mange nok jobba heime eit par dagar å veka så hjelper det.

Eit betre kollektivtilbod hadde vore bra, og med mindre biltrafikk hadde det kanskje vore enklare å få til. At ein jobbar i byen betyr ikkje nødvendigvis at ein må kjøre til sentrum. Parkeringsplass utanfor byen og effektive kollektivtilbod til sentrum kunne fungert.

Jeg er 100% for mer hjemmekontor :) Problemet er mellomledere i bedrifter i Oslo som ikke vil ha denne omstillingen.

Ellers også helt enig med deg. Bedre pendlerknytepunkt og kanskje også HUB'er i byene hvor man kan leie en plass for å låse inn sykkel og ta seg en god og varm dusj når 100 syklende deler 2 dusjer i bygget man jobber.

Men det som alltid er trist med slik tullepolitik som man ser her er at man fjerner ting før man introduserer gode alternativer og det fordi man ofte jobber etter hvilke behov man selv har.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Model 3 er ganske lav og sportslig ja.

Moren min sliter med ryggen og er ikke så glad i å komme seg ut og inn av min bil.

For sjoførens del kan man aktivere "Easy Entry" som løfter bort rattet når bilen står i Park så man kan komme seg lettere inn og ut. Men det hjelper jo selvfølgelig bare til en viss grad.

Easy Entry hjelper vel til en viss grad med å komme seg inn i bilen ja, men er stort sett like håpløst å komme seg opp og ut. Om en har bevegelseshemninger er det nok best å vente på Model Y om en skal ha Tesla tenker jeg :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...