Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (28 minutter siden):

Greit å nevne at det har kommet litt flere konkurenter på banen siden BMW i4 kom for 5 år siden da.

For meg (som ikke er hardbarka BMW entusiast) ville lett valgt den Zeekr'n over en BMW i4. Den er jo bedre på omtrent alt det tekniske på papiret og ganske mye billigere.

Og 10års garanti har den og som Toyota fans sier er så viktig.

Selvfølgelig forståelige at folk ikke ønsker å kjøpe kinesisk da. Selv om bilene tydeligvis er designet i Sverige.

Igjen- i4 kommentaren min er relatert til hans (Iterion) sine vurderinger av ny bil han hadde på blokka og vurderte (veldig nære å gå for). 
Hvor mange ganger må jeg påpeke dette :huh:

Og apropos Zeeker 7GT så må man nok bla opp noen hundre tusen til ift 399k for greit spec'd bil med awd.

IMG_3182.png

IMG_3183.png

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (6 minutter siden):

Det er gjerne ikke så enkelt for en bil som er et par måneder gammel. Vil nok bli en kamp i tilfelle.

Likevel er det jo veldig rart at folk fortsatt blir overrasket over dette. Feilen er jo ganske kjent på Hyundai 5 og 6. Ser ut til at det har en viss effekt på bruktpriser også, mange som vet om dette problemet. Det hjelper gjerne ikke å bytte motor flere ganger hvis man ikke fyller den nye med olje.

Joda men det var jo snakk om disse feilene nå hadde blitt utbedret på nyere modeller. Men tydeligvis ikke helt..Sist jeg sjekket så holder de seg veldig godt i pris kontra Tesla og andre. Og det er sant, de må finne kjernen(core) av problemet her. Når det gjort så er forhåpentligvis problemet borte for godt. Vet det kan bli en kamp med heving av kjøp, men begynner å få en del gode kort på hånden, og har ikke hatt bilen mer enn rundt en mnd enn så lenge.

Men vil jo helst at de klarer å finne en permanent løsning på problemet. Dvs som du sier, det hjelper ikke å kun bytte 12V batteriet når det er andre underliggende problemer til at det dør ut og at appen ikke får kontakt med bilen. Så har de sikkert sin måte å feilsøke på vil jeg tro, og det første var tydeligvis å bytte 12V. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
30 minutes ago, Syar-2003 said:

Igjen- i4 kommentaren min er relatert til hans (Iterion) sine vurderinger av ny bil han hadde på blokka og vurderte (veldig nære å gå for). 
Hvor mange ganger må jeg påpeke dette :huh:

Og apropos Zeeker 7GT så må man nok bla opp noen hundre tusen til ift 399k for greit spec'd bil med awd.

IMG_3182.png

IMG_3183.png

Klart toppmodellen koster litt. Men er det ikke sånn 870 tusen for dyreste utgave av BMW i4? Og får man ikke bare luftfjæring bak da?

(Litt opptatt nå så ta min raske googling med en klype salt) 😅

Er det forøvrig valgt to farger der? Er det grunnet to-tonen?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (21 minutter siden):

Klart toppmodellen koster litt. Men er det ikke sånn 870 tusen for dyreste utgave av BMW i4? Og får man ikke bare luftfjæring bak da?

(Litt opptatt nå så ta min raske googling med en klype salt) 😅

Nah. Jeg fikk et tilbud på rundt 620k for en ganske så toppspeccet I4. Ikke så mye mer enn en Ioniq 5 N-Line, det. Husker ikke om det var luftfjæring eller ikke. Man får fortsatt en fully charged I4M60 til 660k, som er den nest beste pakken de  tilbyr bak «Supercharged». 

Skrevet
Complexity skrev (49 minutter siden):

Jeg hater helt sort interiør. Blir alt for mørkt. 

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (13 timer siden):

Så hvor stor er tesla Y's lasterom egentlig? Jeg finner ingen tall oppgitt som er sammenlignbare med andre biler (I praksis i.h.t. ISO 3832, som vil si antallet en liters standaardblokker opp til toppen av bakseteryggen) 

Sammenlignet med 12 mondeoen så trenger eg nå ikke takboks på ferie. Men det er jo selvsagt ene og alene fordi hustelt baggen går akkurat på tvers fremme inntil seteryggen bak.

For alle andre ferier har det vært masse ekstra plass. Og vi får alle våre fire kofferter inn. 

Så litt plass er det i den selv om den selvsagt ikke er i nærheten av kongen av bagasje som nevnt her. Ix1.

Svigers sin x1 hybrid er det plass til kanskje 1/3 så mye. Men den har vel en hel del begrenset bagasjeplass pga batteriene vil eg tro.

Men Model Y sitt bagasjerom er litt "vanskeligere" å pakke i enn mondeoen var. Den var vesentlig mer firkantet baki der.

• Liker 1
Skrevet

Vintertesten i gang. Suzuki vitara med høyest forbruk på 25 kWh / 100 km. 

Litt krise for eVitara

Etter 100 km har eVitara bare 58 prosent igjen på batteriet, og 113 resterende rekkevidde. Det lover dårlig

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (49 minutter siden):

Vintertesten i gang. Suzuki vitara med høyest forbruk på 25 kWh / 100 km. 

28 ved 100km. 😂 Hvordan er det i det hele tatt mulig med en så liten bil?

Screenshot_20260128_125652_Chrome.jpg

Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

Omtrent samme forbruk som KGM Musso, det er jo imponerende :)

Skrevet (endret)
jr_605 skrev (2 minutter siden):

Omtrent samme forbruk som KGM Musso, det er jo imponerende :)

Og Ioniq 9! 😂 (Som jo er dobbelt så stor)

Edit* Jeg skjønner jo hvorfor Toyota ikke stiller med biler i år, og hvorfor de ikke får inn nye C-hr+ før i april. 👍

Endret av Duriello
  • Liker 2
Skrevet
25 minutes ago, Duriello said:

Screenshot_20260128_125652_Chrome.jpg

Mye futt i varmeapparatet? 

Noe som leder meg til: Har motor kompensert for feil i termostater i alle bilene. I.e. kjører de med samme kabintemperatur eller bare samme innstilling på varmeapparatet? 

Skrevet (endret)
2 minutes ago, sverreb said:

Mye futt i varmeapparatet? 

Noe som leder meg til: Har motor kompensert for feil i termostater i alle bilene. I.e. kjører de med samme kabintemperatur eller bare samme innstilling på varmeapparatet? 

Neppe tatt seg tid eller bry til det nei. De er sikkert instruert i å bare sette det til f.eks 21 grader å ikke røre det.

Teslabjørn nevner jo nesten hver gang han kjører en kinesisk bil at man må ha varmeapparatet på 23-24 grader for å matche 21 grader i andre biler så er nok litt forsjeller.

Endret av Complexity
Skrevet
sverreb skrev (15 minutter siden):

Ser ut som om de har kontroll på temperaturen, her kommentar fra Youtube-visningen:

image.png.26545ce5454d464868a672ca6f109f9f.png

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Complexity skrev (14 minutter siden):

Teslabjørn nevner jo nesten hver gang han kjører en kinesisk bil at man må ha varmeapparatet på 23-24 grader for å matche 21 grader i andre biler så er nok litt forsjeller.

Varmeapparat fra Temu? 🤔

Skrevet
2 hours ago, Hanhijnn said:

Varmeapparat fra Temu? 🤔

Nja, eller en bevist handling for å "jukse" litt med rekkevidden. Par grader kaldere kupe kan gi mange kilometer ekstra.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Nja, eller en bevist handling for å "jukse" litt med rekkevidden. Par grader kaldere kupe kan gi mange kilometer ekstra.

WLTP rekkevidde data defineres/settes uten aktivt klimaanlegg/air-con/varmeapparat , så forstår ikke helt påstanden "jukse litt med rekkevidden":hmm:

Skrevet
14 minutes ago, Syar-2003 said:

WLTP rekkevidde data defineres/settes uten aktivt klimaanlegg/air-con/varmeapparat , så forstår ikke helt påstanden "jukse litt med rekkevidden":hmm:

Det hjelper ikke på WLTP men det fungerer på halvbakte rekkeviddetester foretatt av youtubere og andre medier.

Skrevet (endret)
24 minutes ago, Syar-2003 said:

Tenker i praksis. Bilene går jo lengere om man bruker mindre effekt på varmeapparatet

Og som sverreb nevner over blandt folketester

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...