Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
DJViking skrev (18 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor Toyota velger et så lite batteri til sin nye fullelektriske Hilux Pickup
https://www.toyota.no/nybil/hilux/premiere-hilux-ev

59,2 kWt og 240km kjørerekkevidde. Alt for lite, alt for dårlig. Umulig å kjøre på langturer med uten ofte lading på veien.

Kanskje fordi batteriet ligger i rammen, og det var ikke plass til noe større.

Blir sikkert endring når bilene kan kjøres på B-lappen selv om de får lov å veie 4250 kg. Nå blir vel bilene for tunge om de samtidig skal ha muligheten for litt last på planet, og ikke bare på tilhengeren! 😎

Leser et EU har slått gjennom med vedtak, så det ventes kun på effektuering der i gården. Og for Norges del må den regelen komme opp som EU-spesifikk, før våre politikere kan bestemme at regel-endringen og skal gjelde her. Leste noe om at det totalt kan ta 4 år før vi kan nyte godt av det på generelt basis!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 hours ago, obygda said:

Mja..tviler..fruen her nektet å kjøre Tesla fordi alle andre gjorde det. Mao stikk motsatt logikk der altså.  Dessuten så burde vel samme mentalitet gjelde i Sverige,Danmark,Tyskland, Spania osv?  Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor vi Nordmenn agerer så annerledes enn resten av EU mhp bilmodell. Men at noen kanskje ikke har så høye tanker om Elon skjonner jeg,men stort sett handler jo folk etter lommeboka.  Skulle jeg tippe ville jeg sagt rentekampanjer og en litt annen holdning til gjeld enn resten av EU. Mao jeg tror vi nordmenn har et annet forhold til gjeld enn andre og at dette påvirker valg av bil i større grad her enn i EU. Vi er en nasjon med høy gjeldsgrad blant befolkningen og vi har rentefradrag på skatten. Mao mye politikk i Norge handler om å håndtere gjeld. Å ha formue i Norge er jo også uheldig mhp skatt..Knapt noen andre land har det slik. Så gode rentekampanjer vil jeg tro betyr mye i ett land som Norge.

Jeg tror det er så enkelt som at Tesla er et etablert merke, ligget på topp 3 mestselgende merke i år etter år, godt utbygget forhandlernett og har bevist at de "kan" bil. 

Kombinert med at vi er tvunget av staten til å kjøpe elbil. 

I de andre landene, så må Tesla selge på innovativ, miljøvennlig, tech image. Når toppsjefen går inn i politikken og oppfører seg som en femåring med motorsag i en glassbutikk. Så var det veldig lett for de potensielle kjøperne å velge andre merker, eller rett og slett velge seg en fossilbil.

Hadde jeg bodd i Tyskland, hadde jeg ikke kjørt elbil.

Skrevet
DJViking skrev (43 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor Toyota velger et så lite batteri til sin nye fullelektriske Hilux Pickup
https://www.toyota.no/nybil/hilux/premiere-hilux-ev

59,2 kWt og 240km kjørerekkevidde. Alt for lite, alt for dårlig. Umulig å kjøre på langturer med uten ofte lading på veien.

Kanskje fordi batteriet ligger i rammen, og det var ikke plass til noe større.

Årsaken er kanskje at de innbiller seg at elbilkjøpere faktisk bryr seg om miljøet. Japanerne er som kjent et ærlig folk.

Skrevet

De kommer sikkert til å si at de solgte en elektrisk bil / pickup men at nesten ingen kunder ville ha den. De fleste valgte fossilt derfor kunne de avslutte produksjonen av den elektriske siden etterspørselen var lav. Prisen på denne tipper jeg blir over 500 tusen ex mva. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, kremt said:

De kommer sikkert til å si at de solgte en elektrisk bil / pickup men at nesten ingen kunder ville ha den. De fleste valgte fossilt derfor kunne de avslutte produksjonen av den elektriske siden etterspørselen var lav. Prisen på denne tipper jeg blir over 500 tusen ex mva. 

Neppe. Dei ynskje fremme hydrogen, men den linja av teknologi er per i dag ganske død.

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

De kommer sikkert til å si at de solgte en elektrisk bil / pickup men at nesten ingen kunder ville ha den. De fleste valgte fossilt derfor kunne de avslutte produksjonen av den elektriske siden etterspørselen var lav. Prisen på denne tipper jeg blir over 500 tusen ex mva. 

Regn med noe nærmere 750K... 😉

Men ellers enig i det du skriver. Svært sannsynlig. De kan jo senere velge å putte på et større batteri, om de blir presset til det på et vis.

Skrevet
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Og for Norges del må den regelen komme opp som EU-spesifikk, før våre politikere kan bestemme at regel-endringen og skal gjelde her. Leste noe om at det totalt kan ta 4 år før vi kan nyte godt av det på generelt basis!

En av grunnene til jeg er for Norge som EU-medlem... (dessverre har jeg flere grunner til hvorfor vi ikke bør være med i EU).

Skrevet
kremt skrev (13 minutter siden):

De kommer sikkert til å si at de solgte en elektrisk bil / pickup men at nesten ingen kunder ville ha den. De fleste valgte fossilt derfor kunne de avslutte produksjonen av den elektriske siden etterspørselen var lav. Prisen på denne tipper jeg blir over 500 tusen ex mva. 

500K basispris er helt greit for en fullelektrisk pickup.

Ford Ranger (fossil) koster fra 750K til 1 million. Pris på Ranger PHEV er ikke kommet ennå, men den blir neppe billigere.
Ford F-150 Lightning koster svimlende mye i Norge. Selv om basisprisen i USA var på kun 40K USD.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...