Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Med tanke på hvor bra bz4x selger og de er helt utsolgt for bil ut 2025 så er det for mange som har god erfaring med toyota ice og er trofast.

Ja ser jo absolutt den.

onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Men de har jo blant de beste batteri garantien og, 10 år, 1 million km.

En kostbar ordning som er en fin melkeku for Toyota.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilen min er inne og får nytt batteri på garanti. Får man da nye 8 år garanti på det batteriet, eller er det 5 år på jobben som gjelder? Mekaniker kunne ikke svare.

Skrevet

Ingen av delene. Garantien du hadde før gjelder fortsatt. Det er trolig 8 år fra 1. Gangs registrering. Hvis du hadde betalt selv for reparasjonen hadde det vært annerledes, noen produsenter gir da 4 års garanti. 

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (1 time siden):

Hvis man tror på CATL, så er det en liten revolusjon i anmarsj, og den kan lande allerede i år / neste år. 

De lover batterier som er MYE billigere. Og de lager hybridbatterier, med to forskjellige kjemier, en som kan brukes i kaldt vær, og en som kan brukes når man trenger ekstra rekkevidde.

Nettopp! Na-Ion gjør elbilkjøp til risikosport med tanke på verditap. Verditap er en reel kostnad!

Kina vil nok prioritere Na-Ion til Kinesiskproduserte biler først for å tvinge fram økt markedsandel. I stedet for direkte eksport-begrensning vil de sikkert bortforklare det med angivelig lavt produksjonsvolum og leveranseproblemer til ikke-kinesiske bilprodusenter. Selve teknologien hemmeligholdes så lenge som mulig for å forsinke konkurrenter fra å kopiere teknologien. Samtidig vil de nok bygge opp et betydelig lager til den dagen konkurrentene får tak i slike batterier, analyserer de, finner ut hvordan kineserne har løst problemene og får etterlignet det. Først når vestlige produsenter kommer krypende etter med konkurrerende teknologi 1-3 år senere, så vil de kinesiske lagrene åpnes for å oversvømme markedet og kræsje økonomien til konkurrerende batteriprodusenter.

Endret av Simen1
Skrevet

Det er ekstremt sjeldent at ny teknologi tar over markedet på få år. Normalt sett har revolusjonerende ny teknologi man hører om store svakheter som ikke fokuseres på i media, og som sørger for at de enten koker helt bort, eller at de introduseres veldig gradvis og på ingen måte sjokker markedet.

Na-ion har jeg vel hørt om i 10-15 år, og jeg skal ikke utelukke at det får stor kommersiell utbredelse over de neste årene, men samtidig er det på ingen måte overraskende om det fortsatt har mikroskopisk utbredelse om nye 10-15 år.

  • Liker 3
Skrevet
15 minutes ago, Simen1 said:

Nettopp! Na-Ion gjør elbilkjøp til risikosport med tanke på verditap. Verditap er en reel kostnad!

Kina vil nok prioritere Na-Ion til Kinesiskproduserte biler først for å tvinge fram økt markedsandel. I stedet for direkte eksport-begrensning vil de sikkert bortforklare det med angivelig lavt produksjonsvolum og leveranseproblemer til ikke-kinesiske bilprodusenter. Selve teknologien hemmeligholdes så lenge som mulig for å forsinke konkurrenter fra å kopiere teknologien. Samtidig vil de nok bygge opp et betydelig lager til den dagen konkurrentene får tak i slike batterier, analyserer de, finner ut hvordan kineserne har løst problemene og får etterlignet det. Først når vestlige produsenter kommer krypende etter med konkurrerende teknologi 1-3 år senere, så vil de kinesiske lagrene åpnes for å oversvømme markedet og kræsje økonomien til konkurrerende batteriprodusenter.

Takker for innsikten, du er inne på noe.

Jeg synes hybridbatterier hørtes veldig spennende ut. Slik jeg skjønte det så er Salt (Na-Ion) batteriene ikke så gode på energi tetthet og vekt. MEN de komplementerer Lithiumbatteriene ved å være gode til å levere effekt når det er veldig kaldt eller veldig varmt.

Slik at bilen kan kjøre på saltbatteriet inntil den får varmet / kjølet ned lithiumbatteriet til å fungere optimalt. 

Når man ser hvor mye rekkevidde jeg mister på Citigo'en min bare det kryper under 10 varmegrader ute, så kan dette potensielt gjøre at man klarer seg med mindre wltp på biler, fordi man ikke mister rekkevidde når det er kaldt.

Hvis batteriet itillegg koster halvparten pr kwh, så kan det bli en liten revolusjon.

Skrevet
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er ekstremt sjeldent at ny teknologi tar over markedet på få år. Normalt sett har revolusjonerende ny teknologi man hører om store svakheter som ikke fokuseres på i media, og som sørger for at de enten koker helt bort, eller at de introduseres veldig gradvis og på ingen måte sjokker markedet.

Na-ion har jeg vel hørt om i 10-15 år, og jeg skal ikke utelukke at det får stor kommersiell utbredelse over de neste årene, men samtidig er det på ingen måte overraskende om det fortsatt har mikroskopisk utbredelse om nye 10-15 år.

Jeg er enig, men han fyrn i videoen mener de er i steg 8 av 9 på kommersialisering. Virker som om det kommer før robotaxi i hvert fall :)

Skrevet
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Jeg er enig, men han fyrn i videoen mener de er i steg 8 av 9 på kommersialisering. Virker som om det kommer før robotaxi i hvert fall :)

Biler som går på luft og kjærlighet kommer før robotaxi

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Hvis batteriet itillegg koster halvparten pr kwh, så kan det bli en liten revolusjon.

En tiendel i følge CATL og den lenkede videoen (10 $/kWh). Jeg tenker at det vil revolusjonere mer enn bare de rimeligste bilene og biler for bruk i kaldt vær. Det vil også revolusjonere industriell UPS, blant annet i kraftsystemer. El-ferger og andre ikke-vektsensitive ting også. I tillegg vil det lette på trykket/etterspørselen for litium-baserte batteriteknologier slik at disse også blir billigere.

Biler vil komme i flere varianter: Premium ytelse-variantene med NCA/NMC, mellom-modeller med LFP og billigmodeller med Na. Eventuelt så vil LFP-variantene falle mellom alle stoler og forsvinne.

Skrevet
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Bilen min er inne og får nytt batteri på garanti. Får man da nye 8 år garanti på det batteriet, eller er det 5 år på jobben som gjelder? Mekaniker kunne ikke svare.

Det må nesten mekaniker undersøke. Garanti er jo bare noe produsenten tilbyr. Går ikke an å svare for oss uten å lese gjennom vilkårene produsenten har satt for garantien.

Skrevet

Smart tilbud av Volvo. Koster de nesten ingenting og de får masse presse på det.

og de kaprer mer av verdikjeden ved at de oppnår vendor lock-in på hjemmelading

Og Vattenfall får en ny kunde som ville kostet de en tusenlapp eller noe å skaffe seg vanligvis, så tipper de sponser her.

synes strengt tatt de burde gitt litt mer enn 5000 KWh. 

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (1 time siden):

synes strengt tatt de burde gitt litt mer enn 5000 KWh. 

De får litt mer enn 5000 kWh

De får 5150 kWh :)

Husk at dette kan være nok til 25 000 km/år + eventuell hurtiglading.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...