Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Drunkenvalley skrev (37 minutter siden):

Det eg syns eg kjedelig forøvrig er kor smalt markedet er på lavpris-enden. :( Greit nok at brukte elbiler kjem ned i pris, men biler som Hyundai Inster er forholdsvis sjeldenvare.

Det er fordi produsentane har prioritert dei større bilane. Det skjer mykje i segmentet for små bilar om dagen, men då er det sjølvsagt lite utval på bruktmarknaden akkurat no.

Om grensa blir senka til 300k så kan det gje ein ekstra boost til marknaden for mindre bilar til rundt 300k. Båda pga. prisforskjellen mot dei over 300k og at det stadig kjem fleire mindre bilar ein kan kjøpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette grepet virker vel litt som å "dra opp stigen" etter seg for de som fortsatt ikke har kjøpt elbil. Det logiske ville kanskje vært å gjøre bruk dyrere for å få ned unødvendig kjøring mest mulig.

Skrevet
kremt skrev (17 minutter siden):

Dette grepet virker vel litt som å "dra opp stigen" etter seg for de som fortsatt ikke har kjøpt elbil. Det logiske ville kanskje vært å gjøre bruk dyrere for å få ned unødvendig kjøring mest mulig.

Opp med straumprisen då altså. Det blir nok populært. 😄

Skrevet
17 minutes ago, kremt said:

Dette grepet virker vel litt som å "dra opp stigen" etter seg for de som fortsatt ikke har kjøpt elbil. Det logiske ville kanskje vært å gjøre bruk dyrere for å få ned unødvendig kjøring mest mulig.

Ja, også årsavgiften er urettferdig for de som kjører lite. Mange har også bruk for en reservebil. En kilometeravgift vil være mye mer rettferdig.

Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Nei. Innføringen av mva over 500k utgjorde bare i størrelseorden 0 - 30 000 kr for de mest solgte e-tron variantene. Det er for lite til at det betyr noe særlig for en bil med ~60 000 kr årlig verditap.

Jo, men utgangspunktet er det samme. Å tro at du skal tjene penger på å eie bil, er å tro på julenissen. Det fungererer kun når det er mangel på biler (tidlige Tesla-tider) eller for ekstremt skjeldne biler. 

Det som sannsynligvis vil skje, er at det selges masse nybiler på slutten av året, og så blir det en bråstopp over nyttår. Det blir fort litt mindre forskjell på priser før/etter, fordi det vil være masse etterspørsel før, og lite etterspørsel etter. Ser ikke bort fra at den prisforskjellen blir faset inn mer gradvis fordi bilforhandleren ikke er interessert i å ta en lang pause i salget. 

Man risikerer at den fossile delen av den eksisterende bilparken får lengre levetid, og at det vil ta lengre tid å bytte ut den enn det ellers ville ha gjort. Det er kun helt i det siste det har dukket opp større el-stasjonsvogner, feks, og det er fortsatt en del type biler som ikke er dekket opp.

Hvordan er det egentlig med avgifter på bruktimport? Risikerer man at dette øker på slik at det dukker opp 3-5 år gamle hybrider i Norge framover?

Skrevet
11 minutes ago, Kalle Klo said:

Jo, men utgangspunktet er det samme. Å tro at du skal tjene penger på å eie bil, er å tro på julenissen. Det fungererer kun når det er mangel på biler (tidlige Tesla-tider) eller for ekstremt skjeldne biler. 

Kor i alle dager kom dette fra? Argumenterte nokon anna?

Skrevet
wampster skrev (2 timer siden):

Når så å si 100% av nybilsalget er elbiler, blir det ikke da naturlig å trappe ned/fjerne insentivene?
Det vil jo fortsatt være momsfritak på 300.000 kr samt billigere bom. Er ikke det greit at elbiler begynner
å betale mer og mer av den totale kaken, når de er en såpass stor andel av nybilsalget?

Nei, det er det ikke, nordmenn har blitt flådd i årtier så skal staten betale tilbake avgiftsgalskapen så må de ha MVA fritak i mange år. Eller mener du verdens rikeste stat sliter med finansieringen?

Skrevet
agvg skrev (14 minutter siden):

Nei, det er det ikke, nordmenn har blitt flådd i årtier så skal staten betale tilbake avgiftsgalskapen så må de ha MVA fritak i mange år. Eller mener du verdens rikeste stat sliter med finansieringen?

Ok. Jeg synes det er naturlig at insentiver reduseres når det er omtrent 100% elektrisk nybilsalg.

Skrevet

Enig med wamster selv om de burde ha ventet til andelen av parken var høyere før de finner på noen avgifter for bruk.

Det er sånn pengemaskinen virkelig setter igang trykkeriet 

Når elbil andelen er kjempestor så smeller de til med en avgift.

Skrevet

Eg er i prinsipp enig at før eller siden må insentivene antageligvis vekk, men det kan debateres til ein er grønn når rette tiden er. Intensjonen er jo ikkje berre å oppnå elbil-nysalget, men at faktiske bilparken er i stor grad erstattet.

Med det sagt har me bikket 25% av alle personbiler.

image.png.892b6f3f77db69e5e8d163ef9e9f6cd5.png

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken/artikler/nysgjerrig-pa-elbiler-i-norge-se-siste-elbilstatistikk-her

Dette er jo ikkje heile bilparken da - berre personbiler. Men det er vel personbiler som er relevante i denne diskusjonen, med mindre moms også gjeld elektriske varebiler og lastebiler.

Skrevet (endret)
23 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg er i prinsipp enig at før eller siden må insentivene antageligvis vekk, men det kan debateres til ein er grønn når rette tiden er. Intensjonen er jo ikkje berre å oppnå elbil-nysalget, men at faktiske bilparken er i stor grad erstattet.

Med det sagt har me bikket 25% av alle personbiler.

Det er en masse gamle biler som nesten aldri blir brukt. Hva er prosenten i kjørte kilometer? 

Edit: 
For å svare på eget spørsmål: kjrelengde-personbil.png.1a0d6bcb3432973eb274a12aa563f5bf.png

Endret av sverreb
  • Liker 1
Skrevet
wampster skrev (1 time siden):

Ok. Jeg synes det er naturlig at insentiver reduseres når det er omtrent 100% elektrisk nybilsalg.

Nei, det skader ingen at folk får redusert levekostnader,  Norge er ett land hvor transport med bil er en nødvendighet.

Skrevet

Det er naturlig at subsidier i form av momsreduksjon fases ut etter hvert, men det bør skje på en nøytral måte i.e. slik at det følger takten i reduksjon av produksjonskostnadene av elbiler, slik at det totale prisnivået beholdes og når null subsider i det produksjonskost av elbiler er på nivå med ICE biler*. Disse brå store skatteendringene medfører meningsløse forvrenginger i bilmarkedet til stor skade for både individer såvel som bilbransjen. 

Å introdusere særavgifter på elbiler vil imidlertid være totalt fremmed, lokaliserte skadevirkninger av stor bilbruk i enkeltområder er alt tungt skattlagt i norge ved bruk av bomringer, ytterligere særavgifter vil bli drøyt. 

*) Her er det naturligvis en utfordring i hvordan vi måler dette. Det blir et problem for leseren 😉

Skrevet

Gir det mening å kjøpe en bil til 500-600 tusen egentlig, for å tro at prisene skal øke og du skal tjene penger på det. Jeg ser for meg et rush fremover av folk som skal kjøpe over evne, trolig 100 % finansiert. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Poenget er jo å beholde den store andelen nybiler som elbiler. Å unngå å reversere utviklingen når vi kun er 25% i mål. 75% av bilparken er fortsatt biler med forbrenningsmotor.

Så lenge importørene mer eller mindre har sluttet med salg av bensin/diesel biler så blir vel frykten for en revers ganske utopisk.

Skrevet
agvg skrev (54 minutter siden):

Nei, det skader ingen at folk får redusert levekostnader,  Norge er ett land hvor transport med bil er en nødvendighet.

Det er ikke en nødvendighet for alle nordmenn å eie ny bil. De som lar være fortjener vel enda mere reduserte levekostnader. Det er mere klimavennlig å ikke eie bil eller å bruke den gamle dieseltraktoren enn å kjøpe ny elbil.

Skrevet
frohmage skrev (9 minutter siden):

Det er ikke en nødvendighet for alle nordmenn å eie ny bil. De som lar være fortjener vel enda mere reduserte levekostnader. Det er mere klimavennlig å ikke eie bil eller å bruke den gamle dieseltraktoren enn å kjøpe ny elbil.

Rekk opp hånda alle som tror innføring av fulle avgifter på elbil, vil komme de billøse eller de som kjører brukt (ice) bil tilgode? Blir ice-biler billigere av at mva innføres, eller vil det føre til at en grei elbil vil bli vanskeligere å oppnå også for de som ikke kan/vil kjøpe helt ny bil?

Ingen? Nei, nei og ja, er det det jeg hører som svar her på de tre spørsmålene?

  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Rekk opp hånda alle som tror innføring av fulle avgifter på elbil, vil komme de billøse eller de som kjører brukt (ice) bil tilgode?

*Rekker opp hånda* Kan vi ikke heller subsidiere sykler eller gulrøtter?

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Rekk opp hånda alle som tror innføring av fulle avgifter på elbil, vil komme de billøse eller de som kjører brukt (ice) bil tilgode? Blir ice-biler billigere av at mva innføres, eller vil det føre til at en grei elbil vil bli vanskeligere å oppnå også for de som ikke kan/vil kjøpe helt ny bil?

Ingen? Nei, nei og ja, er det det jeg hører som svar her på de tre spørsmålene?

Definer hva du mener en "grei" elbil er i så fall.

Det er så mange nesten nye/lite brukte/pent brukte biler til salgs (av alle drivstoff-varianter) at jeg kan ikke se for meg det skal bli så mye vanskelig om nye el-biler over 500.000 blir 50.000 kr dyrere enn før.

Bruk heller de subsidiene til å gjøre det billigere å bytte vinduer, ENØK tiltak, eller lignende spør du meg.

edit: Nye elbiler har jo fortsatt 75.000 i subsidier i hele 2026, det er mer enn nok når 25% av bilparken og 98% av nybilsalget er el.

Endret av wampster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...