Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg setter bilen i fri og triller ned en lang bakke ca. en gang i uken, kun for å få slitt på bremsene. Så langt har det forhindret rustproblemer igjennom hele vinteren :)

Jeg leste også et sted at f.eks. MG anbefaler alle å slå av regenerering av og til for å få brukt bremsene av og til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porsche har jo sine overflatebehandla bremseskiver som har fått sprayet på ett lag med Tungsten Carbide som fjerner problemet med rust. Og i tillegg til ingen rust har de bedre ytelse, mindre slitasje og mindre støv.

Dessverre ganske dyre i innkjøp men ser man over livstiden så er det nok økonomi i å kjøpe det.

Når andre merket finner ut av hvordan de skal gjøre det er det nok sjangser for å se det på flere elbiler.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 minutter siden):

Jeg setter bilen i fri og triller ned en lang bakke ca. en gang i uken, kun for å få slitt på bremsene. Så langt har det forhindret rustproblemer igjennom hele vinteren :)

Jeg leste også et sted at f.eks. MG anbefaler alle å slå av regenerering av og til for å få brukt bremsene av og til.

Ikke dumt. Lurer på om N funker på min bil også.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Kajac said:

Jeg setter bilen i fri og triller ned en lang bakke ca. en gang i uken, kun for å få slitt på bremsene. Så langt har det forhindret rustproblemer igjennom hele vinteren :)

Jeg leste også et sted at f.eks. MG anbefaler alle å slå av regenerering av og til for å få brukt bremsene av og til.

På MG er det bare å sette på cruisecontrollen. Da deaktiveres regenerering og den bruker bremsene istedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg måtte bytte bremseskiver på min manuelle bensinbil fordi jeg nesten aldri brukte bremsene, og nå nylig på min automat dieselbil på grunn av det samme, så jeg har enda ikke lært.  (Privatbiler)

Kjører lastebil så har lært meg å bremse med motoren, og kjøre sånn at jeg ikke trenger å bruke bremsene.

Nå har jeg begynt å bremse kraftig hver gang jeg kjører av E6 på avkjøringsrampen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Civilix skrev (2 timer siden):

Porsche har jo sine overflatebehandla bremseskiver som har fått sprayet på ett lag med Tungsten Carbide som fjerner problemet med rust. Og i tillegg til ingen rust har de bedre ytelse, mindre slitasje og mindre støv.

Dessverre ganske dyre i innkjøp men ser man over livstiden så er det nok økonomi i å kjøpe det.

Når andre merket finner ut av hvordan de skal gjøre det er det nok sjangser for å se det på flere elbiler.

Opel har vel også noe lignende på sin Ampera?

Lenke til kommentar

Pga bytte av jobb må jeg kjøpe bil. Vurderer en billig elbil(en av trillingene) eller Toyota IQ. Prøver å holde meg under 50K. Skal bare brukes til og fra jobb, ikke bom, ikke mange km hjemmefra via skole/SFO til jobb.

Hva bør jeg velge som bruktbil(årsmodell 2010-2013)? Bensin eller elektrisk? 

Noen som har erfaring med Miev og de andre to?

Lenke til kommentar

Har ikke Volvo nok biler i SUV segmentet?

Groovy Gorilla skrev (7 minutter siden):

Pga bytte av jobb må jeg kjøpe bil. Vurderer en billig elbil(en av trillingene) eller Toyota IQ. Prøver å holde meg under 50K. Skal bare brukes til og fra jobb, ikke bom, ikke mange km hjemmefra via skole/SFO til jobb.

Hva bør jeg velge som bruktbil(årsmodell 2010-2013)? Bensin eller elektrisk? 

Noen som har erfaring med Miev og de andre to?

Av det aller rimeligste så ville jeg valgt en e-UP. De får du til ca. akkurat til 50k.

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (13 minutter siden):

Må opp i 80k for e-up. 

Sparer fort 1000kr/året i forsikring på en elbil pga årsavgiften. Har kjørt i-Miev før, ikke akkurat superbra men holder til og fra jobb. Vet ikke hvordan de holder seg. De jeg ser på er 2012-2013 modell og har gått 50-70.000km.

Det ser ut som de fleste av dem holder bra på rekkevidden. Førstegenerasjons i-MiEV hadde vel rett over 100 km i realistisk rekkevidde som ny, og det er vel rundt 100 +/- de fleste av den generasjonen ligger på i dag.

Bare pass på med rust under når det kommer til disse; de har ingen understellsbehandling som standard. Har sett mange med svært rustne bakakslinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...