Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

26 minutes ago, Syar-2003 said:

Elbil24 har fått tatt en titt på VW ID.7 Tourer.
Bagasjerom 605 liter under seterygg med baksetene oppreist i sitteposisjon.
Maks 1714 liter med bakseter lagt ned og lastet opp til taket.
Hengerkapasitet er nok litt skuffende for enkelte med maks 1000kg.
 

Antydet startpris rundt 600 tusen utstyrt med det minste batteriet.
 

https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-stasjonsvogna/80987231

Fy for en plagsom nettside... Ellers tror jeg nok de kommer til å selge bra av denne bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Den er en hel klasse større enn Model Y men har likevel mindre bagasjeplass

Det hjelper ikke med 1000 tesla-litere når man skal laste bagasjen. Det er oppgitt noe hinsides med plass men likevel får den knapt fler bananbokser enn en enyaq, som er en 10-15 cm kortere bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (4 minutter siden):

Alle moderne 911 er vannkjølte, og har vært det siden 1997 når 911 type 996 kom ut.
På hver side ut mot hjulene ser vi A/C radiatorene på hver side, og rett bak disse er det radiatorer til kjølevannet. De er montert sammen i en ramme. Turbo/Turbo S modellene har også radiatorer bak på bilen. Grillen midt på fronten kan inneholde oljekjøler på noen modeller. Vi ser dette godt på bildet.

https://www.suncoastparts.com/product/SKU992SSL.html

Poenget mitt var at Porsche 911 har en av bilverdens største varme tilførsel med 400hk og 30% virkningsgrad snakker vi om nesten 1000KW tilført energi. 300KW kommer ut på hjula mens resten blir varme (Ca 300KW som varm eksos) Resten må kjøles. Som sagt et enormt kjølebehov uten at det er nødvendig med noe kjempegrill. 

Den kraftigste Teslaen har 740KW tilført. Regner man med 90% virkningsgrad må man kjøle bort 74KW. Er lufta 30 grader og alt må holdes under 60grader og kjølevannet må være 15 grader under maks (45 grader inn)temp for å kjøle nok må man tilføre 74/25'1,05 kg/s luft. 2.8kg/sek er 8500 kubikkmeter i timen. (Regnet med 55 grader på lufta etter å ha passert radiator delta 25gr)

Porsche som får ut ca 300KW i Ladeluft kjøling, motorblokk og olje vil trenge 300/(60*1,05) som er 15 000kubikk

Begge tall er helt omtrentlige men illustrerer at elbiler også har kjølebehov som er betydelig. 

Poenget er at man må ikke ha en stor grill i fronten for hverken elbil eller bil med forbrenningsmotor. Det er bare et design element som utnytter fartsvinden til å kjøle ned kjølevannet i gamle dager. El vifter gjør samme jobben. 

Mage bilelementer er slik. Trenger man dashboard i en bil?  Hanskerom? Støtfanger? Sikkert mye som kunne vert endret om man ikke fulgte gamle vaner når man designer eksteriør/ interiør på en bil 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Ja. Audi kommer med A6 Touring. 
Lasterom på over 2 meter i lengderetning på id7 Touring er bra. Og vil nok eliminere en del hengerbruk for enkelte, men kun 1000kg på henger var litt overraskende.
 

Ja 1000kg var lite. Men har man ikke hengerlappen er det ikke mye man kan dra. Jeg kan kun ta 895kg med min bil og mitt sertifikat

Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Det hjelper ikke med 1000 tesla-litere når man skal laste bagasjen. Det er oppgitt noe hinsides med plass men likevel får den knapt fler bananbokser enn en enyaq, som er en 10-15 cm kortere bil. 

Nå frakter jeg sjelden bananbokser, så det er et ikke-problem ;) Har stort sett med en mild blanding av bæreposer med mat, kofferter med verktøy, bagger med klær, div. mindre esker/poser og et hundebur når vi skal på hytta. Da går det helt fint å utnytte all plassen, også det digre rommet under bagasjerommet (som nok heller ikke har plass til en bananeske men ganske mye annet). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nå frakter jeg sjelden bananbokser, så det er et ikke-problem ;) Har stort sett med en mild blanding av bæreposer med mat, kofferter med verktøy, bagger med klær, div. mindre esker/poser og et hundebur når vi skal på hytta. Da går det helt fint å utnytte all plassen, også det digre rommet under bagasjerommet (som nok heller ikke har plass til en bananeske men ganske mye annet). 

Legg også til at frunken er genialt til et par poser og, spesielt mat om vinteren holder seg god og kald.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Spørs om den blir noen storselger. Den er en hel klasse større enn Model Y men har likevel mindre bagasjeplass, vesentlig lavere hengervekt og 50% høyere pris. 

Burde vært 2000kg hengervekt på denne, ikke puslete 1000kg. 

Hvilken kalkulator bruker du for å få 600 000 til å bli 50% mer enn 536 000? 

Lenke til kommentar
On 18.2.2024 at 12:41 PM, Evil-Duck said:

Er medlem på den norske Fisker Ocean gruppen på facebook å kan jo si at det er mye rart som skjer med disse bilene, folk som ikke kommer seg inn i bilen i tider og utider, biler som ikke vil starte, varmeapparat som ikke funker slik det skal, folk som opplever at skjermer plutselig går i svart under kjøring osv. osv. og alt er vist relatert til software bugs. Jeg kan ikke fatte å forstå at en kan slippe noe slikt på markedet, først og fremst så er det jo enkelte av tingene direkte trafikkfarlig, for det andre så ødlegger jo en ryktet sitt med en eneste gang bilen begynner å komme i hendene til div. kunder. Hvorfor ikke bruke litt mer tid og resurser på å finpusse software før en pusher en bil til marked? 

 

Off! Så nettopp denne videoen. Her er det myyye å ta tak i.

Lenke til kommentar

ID.7 er vel framleis ikkje annonsert med firehjulsdrift, men WLTP-verdien på ID.7 er betydeleg høgare enn MYSR, så det blir uansett samanlikning av litt grøne og raude epler.

442k for MYSR, ev. 472k med EAP. 536k for MYLR.

Dei fleste legg vel på litt utstyrspakkar på ID.7, så med ein startpris på 600k blir det nokre titusener i tillegg.

536k blir 804k, og for å koma opp der må du nok legge til det meste av utstyr på ID.7. VAG driv framleis med sine PDF-prislister som kan vere vanskeleg å tolke sjølv på PC, og endå verre på mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Har den fungerende cruisekontroll og vindusviskere, parkeringssensorer,  instrumentcluster og en rekke andre ting man forventer i en bil til over 500 000? Hvis ja, så trenger jeg egentlig ikke vite så mye mer i valget mellom ID7 og Model Y.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Spørs om den blir noen storselger. Den er en hel klasse større enn Model Y men har likevel mindre bagasjeplass, vesentlig lavere hengervekt og 50% høyere pris. 

Burde vært 2000kg hengervekt på denne, ikke puslete 1000kg. 

Var ikke VW Passat en storselger ?
Mange som ikke vil ha SUV har ventet på denne på samme måte som i5 Touring er etterlangtet. Tipper vi kommer til å bli overrasket. 
Men en ny folkebil alá Tesla med dems entry modell serie blir den nok ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Syar-2003 said:

Var ikke VW Passat en storselger ?
Mange som ikke vil ha SUV har ventet på denne på samme måte som i5 Touring er etterlangtet. Tipper vi kommer til å bli overrasket. 
Men en ny folkebil alá Tesla med dems entry modell serie blir den nok ikke.

Husk at mange som hadde stasjonsvogn har gått over til suv og sett fordelene med det, man sitter høyere, har bedre oversikt, er sikrere og plassen i en stasjonsvogn er ikke så mye større med mindre man skal frakte lange ting.

kjører sjøl en model 3 og selv i Oslo har jeg opplevd dårlige måkte veier hvor bilen tar nedi, gleder meg å bytte til en bil som er høyere.

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Spørs om den blir noen storselger. Den er en hel klasse større enn Model Y men har likevel mindre bagasjeplass,

Tesla måler vel bagasjeplass til taket, så er du sikker du sammenligner riktig nå?

I.h.t. https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-av-bagasjerom-pa-elbiler/test-av-bagasjerom-pa-tesla-model-y er hovedrommet i tesla Y ca 480l målt til toppen av setene. Så kommer det noen rom under gulvet i tilegg

Hengervektbegrensingen har nok lite å si for alle de som ikke har B96 eller BE. Hengerfeste er ofte viktigere enn selve hengeren siden det nok er en god del fler som drar på sykkelstativ enn som kjører tunge hengere.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (26 minutter siden):

Husk at mange som hadde stasjonsvogn har gått over til suv og sett fordelene med det, man sitter høyere, har bedre oversikt, er sikrere og plassen i en stasjonsvogn er ikke så mye større med mindre man skal frakte lange ting.

kjører sjøl en model 3 og selv i Oslo har jeg opplevd dårlige måkte veier hvor bilen tar nedi, gleder meg å bytte til en bil som er høyere.

Jeg har faktisk hatt SUV og ville tilbake med rompa nærmere bakken igjen og sitte i en mere naturlig kjørestilling. Vet det er mange som føler det samme. Spesielt da når plassbehovet blir dekket.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er forøvrig praksisen hos de forskjellige produsentene om bilen skulle havarere på veien innen garantitiden?

Følger med på diverse forum om Skoda/VW og det nevnes at det er viktig å ta service hos merkeverksted (til dobbel pris enn andre. Vi snakker 8-9000kr for første elbilservice) for da beholder man mobilitetsgarantien.

Og søker man det opp virker det litt som mobilitetsgarantien dekker beregning av bilen om den havarerer på veien.. Men gjør ikke andre merker dette innenfor vanlig garanti? 

Og om ikke så er det vel en 500 lapp eller noe i egenandel på forsikringen? Er det noe jeg ikke forstår her?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Og søker man det opp virker det litt som mobilitetsgarantien dekker beregning av bilen om den havarerer på veien.. Men gjør ikke andre merker dette innenfor vanlig garanti? 

Mobilitetsgaranti er ikke det samme som redning/tauing til nærmeste verksted. F.eks om du havarerer en plass i Europa så sikrer og dekker mobilitetsgaranti reisen din til destinasjon eller hjem for deg og eventuell familie og eventuelle overnattinger om påkrevet.
Man bør sette seg inn i vilkårene (som alle forsikringer) føre man trenger/bruker den.

Man bruker gjerne mobilitetsgarantien i kombinasjon med nybilgaranti. Det er to separate ordninger som kan utfylle hverandre i forbindelse med en reise , enten den er kort hverdagsreise eller noe annet.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...