Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Elgen-Hansi skrev (39 minutter siden):
Snowleopard skrev (1 time siden):

Jeg tipper at mange av problemene kommer av at man nå bruker LED-lamper som ikke utvikler varme, og dermed blir mer utsatt for sprekkdannelser når fuktighet ikke slipper ut av lyktehusene, og over tid får gjøre mer skade, enn med gammeldagse varmende halogenlykter.

Dessverre gjør og kostbesparelser til at man kanskje bruker billigere plast, fordi man skal unngå endel bestanddeler som består av løsemidler og annet tilsetningsstoffer som er mer "fy". Kanskje er og bruk av gjennvinnbart plast med på å svekke kvaliteten på plasten som nå benyttes.

At det nevnes i annonsen, er jo pga at noe av dette er kjente svakheter, så at det er byttet, blir da positivt for kjøper, som forhåpentligvis slipper å springe til merkeverksted for å klage på slike ting som kan, men ikke nødvendigvis vil oppstå. Forhåpentligvis er byttedelene av oppgradert versjon, der de har fikset årsaken til feilen.

Ekspander  

Kan sikkert være noen sånne spesielle hensyn som gir mening for moderne biler, men ihvertfall hva LED angår, så har dette vært brukt i hybrider og premiumbiler siden godt før 2010.

Det virker å være fra fri fantasi eller et inderlig ønske om at det stemmer for å få argumentet ditt til å gå opp. 😉 Ifølge et kjapt google-søk, finner jeg at første bil med LED hovedlys var Lexus i 2006 med nærlys med LED (første link), mens Audi var de første med både nær og fjernlys basert på led (andre link, men er og nevnt i den første) i 2009.

Ut fra det kan vi veldig lett lede ut at led-lys som hovedlys først nådde massemarkedet i tidsrommet 2012-2020. Ja, det var kanskje litt tidlig med 2012, siden dette først kom til premiumbiler som opsjon, mens man fremdeles lekte med laserbaserte lys i det tidsrommet, så kanskje 2015-ish er et bedre anslag.

Altså rett i tidsrommet for når elbiler begynte å bre innover landet, og det blir da fort lett å tenke at det er et elbil-problem, mens jeg prøvde å vise til at det var unisont for alle biler. Dog, for "rimeligere" biler,så var nok elbilene tidlig ute, da reduksjon i elforbruket til andre ting, reduserte rekkevidden unødvendig.

Ja, min egen bil, Hyundai Kona fra 2019 (utlevert, startet i 2017) var "uforskammet" billig til å ha ledlys som opsjon, selv om det gir mer fornuft i å ha det på en elbil med nettopp tanke på strømforbruket og dets påvirkning på rekkevidden. Dog var det et merkelig valg å ha halogen på så mange andre lys, som sideblinkere, "In turn"-lysene (de som lyser i retningen man svinger) og diverse interiørlys og noen av baklysene.

https://blog.theretrofitsource.com/what-was-the-first-production-car-with-led-headlights

https://www.motortrend.com/news/eurp-0901-audi-r8-led-headlights/

Endret av Snowleopard
Lagt til " i 2009" i første avsnitt, da jeg glemte å skrive årstallet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Axefjord skrev (1 time siden):

Du får det til å virke som at Tesla er elendig, men tallene du kommer med har KUN med tesla-verkstedene å gjøre. Som bzzlink over skriver, så er tallene for Tesla (i alle kategorier) helt fine. 

Det er greit å prøve og være objektiv når man diskuterer.

Dette gjaldt et spørsmål stilt litt lenger opp, hvor noen etterspør info vedrørende dette, hans spørsmål gjaldt en bil som hadde vært inne 5 ganger til utbedring over garantien.

Akkurat i det tilfelle er jeg på ballen, helt ovjektivt sett. Har heller ikke dratt inn egne meninger, men nevnte hva alle disse undersøkelsene viser til. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Elgen-Hansi said:

Nei, det er ikke riktig! Software bugs og mindre issues her og der? Ja greit, det er naturlig med høyere kompleksitet. Men ikke kamera som går i stykker, ting som sprekker og lekker, og andre driftssikkerhetsmessige ting. Det er forbausende at dere mener dette er bare å forvente fra en moderne bil!?!

Jeg trodde og har på lang vei akseptert påstanden om at "Tesla ikke er sånn lengre/har blitt mye bedre". Håper ikke det er sånne tilgivende holdninger som ligger bak det budskapet?

Dere mener altså at man ikke kan forvente at komponentene i en bil, som ikke er slitedeler, skal leve hele bilens levetid?

Jo man skulle tro man kunne forvente det. Og enda mer fra fabrikanter som har laget biler i «100år». Men viser seg at det ikke er så lett, og dette gjelder veldig mye av nye biler, Tesla og andre, ICE og EL. 

 

30B9CF97-EE57-47F1-9707-3D9451DCDFBA.jpeg

256084BF-0D8A-41B5-8634-75C78B0C923E.jpeg

624CAE7A-29AA-4B2B-AD5C-83B595AAAA6E.jpeg

12F23DDF-09E8-4161-B307-EDC157F0B6F5.jpeg

9B8ED977-8912-4849-8D1E-6284F394DFAE.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

Det virker å være fra fri fantasi eller et inderlig ønske om at det stemmer for å få argumentet ditt til å gå opp. 😉 Ifølge et kjapt google-søk, finner jeg at første bil med LED hovedlys var Lexus i 2006 med nærlys med LED (første link), mens Audi var de første med både nær og fjernlys basert på led (andre link, men er og nevnt i den første) i 2009.

Ut fra det kan vi veldig lett lede ut at led-lys som hovedlys først nådde massemarkedet i tidsrommet 2012-2020. Ja, det var kanskje litt tidlig med 2012, siden dette først kom til premiumbiler som opsjon, mens man fremdeles lekte med laserbaserte lys i det tidsrommet, så kanskje 2015-ish er et bedre anslag.

Les innlegget mitt en gang til ;) Hvis du skal begrense bruken av ledlys til hovedlys, så er det et nyere fenomen ja. Men dette omhandlet jo bruken av utvendig ledlys generelt i biler, og hvorvidt man kan regne med at de ikke blir "fulle" av vann pga manglende varme.

 

Sitat

Altså rett i tidsrommet for når elbiler begynte å bre innover landet, og det blir da fort lett å tenke at det er et elbil-problem, mens jeg prøvde å vise til at det var unisont for alle biler. Dog, for "rimeligere" biler,så var nok elbilene tidlig ute, da reduksjon i elforbruket til andre ting, reduserte rekkevidden unødvendig.

Ja, min egen bil, Hyundai Kona fra 2019 (utlevert, startet i 2017) var "uforskammet" billig til å ha ledlys som opsjon, selv om det gir mer fornuft i å ha det på en elbil med nettopp tanke på strømforbruket og dets påvirkning på rekkevidden. Dog var det et merkelig valg å ha halogen på så mange andre lys, som sideblinkere, "In turn"-lysene (de som lyser i retningen man svinger) og diverse interiørlys og noen av baklysene.

Opplevde du vann i lyktene på din Hyundai da? Jeg har hatt flere biler med ledlys, og har aldri opplevd dette. Har heller ikke hørt om noen andre i nærmeste kretsen som har det, men det trenger jo naturligvis ikke å bety mye, da det ikke er direkte statistisk signifikant 😄

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 minutt siden):
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Det virker å være fra fri fantasi eller et inderlig ønske om at det stemmer for å få argumentet ditt til å gå opp. 😉 Ifølge et kjapt google-søk, finner jeg at første bil med LED hovedlys var Lexus i 2006 med nærlys med LED (første link), mens Audi var de første med både nær og fjernlys basert på led (andre link, men er og nevnt i den første) i 2009.

Ut fra det kan vi veldig lett lede ut at led-lys som hovedlys først nådde massemarkedet i tidsrommet 2012-2020. Ja, det var kanskje litt tidlig med 2012, siden dette først kom til premiumbiler som opsjon, mens man fremdeles lekte med laserbaserte lys i det tidsrommet, så kanskje 2015-ish er et bedre anslag.

Ekspander  

Les innlegget mitt en gang til ;) Hvis du skal begrense bruken av ledlys til hovedlys, så er det et nyere fenomen ja. Men dette omhandlet jo bruken av utvendig ledlys generelt i biler, og hvorvidt man kan regne med at de ikke blir "fulle" av vann pga manglende varme.

Poenget mitt var ikke at vann kom inn, men at det ikke kom seg ut igjen pga manglende varme, samt at is bygger seg opp både utvendig og innvendig av den grunn. Og i tillegg at kvaliteten på plasten som er brukt, nok har lidd noe pga nye miljøkrav.

Elgen-Hansi skrev (4 minutter siden):
Sitat

Altså rett i tidsrommet for når elbiler begynte å bre innover landet, og det blir da fort lett å tenke at det er et elbil-problem, mens jeg prøvde å vise til at det var unisont for alle biler. Dog, for "rimeligere" biler,så var nok elbilene tidlig ute, da reduksjon i elforbruket til andre ting, reduserte rekkevidden unødvendig.

Ja, min egen bil, Hyundai Kona fra 2019 (utlevert, startet i 2017) var "uforskammet" billig til å ha ledlys som opsjon, selv om det gir mer fornuft i å ha det på en elbil med nettopp tanke på strømforbruket og dets påvirkning på rekkevidden. Dog var det et merkelig valg å ha halogen på så mange andre lys, som sideblinkere, "In turn"-lysene (de som lyser i retningen man svinger) og diverse interiørlys og noen av baklysene.

Ekspander  

Opplevde du vann i lyktene på din Hyundai da? Jeg har hatt flere biler med ledlys, og har aldri opplevd dette. Har heller ikke hørt om noen andre i nærmeste kretsen som har det, men det trenger jo naturligvis ikke å bety mye, da det ikke er direkte statistisk signifikant 😄

Nå har jeg ikke vært så ivrig på å sjekke, noe jeg kanskje burde. Men har ikke opplevd sprukne lamper eller mengder med fukt innvendig. Kan være mange årsaker til det, bla.a. at jeg ikke kjører i saltsørpa på vinteren hver dag, men bruker bilen fortrinnsvis til lengre turer i helger og friuker.

Nei, skal ikke ta min bil som noe som er statistisk signifikant. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Løgner, fordømte løgner og statistikk

Når jeg sjekker autoindex, så kommer tesla helt greit ut? Midt imellom Kia og VW

Så jeg lyver altså med å si at Tesla ikke er så ille?

 

 

Næmenn, I Norsk kundebarometer kommer de ut på midt på der også gitt.

Og lojalitet, om man ville kjøpt samme merke igjen er bedre enn Toyota?

image.png.93e633674faa5eb86ec38ca3991a1c9e.png

Men jeg lyver altså når jeg sier at Tesla ikke er noe særlig verre enn andre merker

Jeg vil heller si at din fremstilling kanskje ikke er noe særlig mindre biased enn min?
 

 

Her flytter vi målet, igjen. Brukeren nevnte at en bil han vurderte hadde vært mange ganger på verksted

(som ikke er fra meg, er fra Autoindex gjengitt av tv2) 

Det er forskjellige felter man kan få en score, blant annet på lojalitet - hvor Tesla gjør det svært bra. På service (som brukeren spurte om) ikke så bra.

Du lyver når du sier at Tesla ikke er verre enn andre merker på service og feil. Det er de ifølge den undersøkelsen og kritikken din (og andres) kan rettes dit. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Jo man skulle tro man kunne forvente det. Og enda mer fra fabrikanter som har laget biler i «100år». Men viser seg at det ikke er så lett, og dette gjelder veldig mye av nye biler, Tesla og andre, ICE og EL. 

Ja, det er trist lesing fra et av verdens to største bilmerker :(

Tar vi toppen på omtalte autoindex er det jo noen som gjør det betydelig bedre, men i elbil verden er jo både Lexus og Toyota foreløpig uaktuelt pga rekkevidde og akterutseilt teknologi på varmehåndtering. Da står man igjen med BMW, Volvo og Mercedes. Er disse bedre på elbil siden ifht denne type ting mon tro?

Uansett er denne tankerekka litt mindre aktuell med elbiler, all den tid det markedet fortsatt er såpass drevet av teknologiutvikling rundt varme og rekkevidde, og der er jo Tesla overlegne. Dermed gir det nok mening for veldig mange å være overbærende med litt ekstra plunder, om det skulle bli det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Elgen-Hansi said:

Opplevde du vann i lyktene på din Hyundai da? Jeg har hatt flere biler med ledlys, og har aldri opplevd dette. Har heller ikke hørt om noen andre i nærmeste kretsen som har det, men det trenger jo naturligvis ikke å bety mye, da det ikke er direkte statistisk signifikant 😄

Dette opplevde jeg på min 2019 A4 før jeg byttet til TM3 - lyktene krakkelerte grunnet såpen i børsteløs vask (Møller nektet å ta dette på garanti). Kjøpte TM3 brukt som hadde samme type skader på ene baklykten, mobile serivce byttet lykten dagen etter jeg meldte feil i appen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde dugg, med dråper i baklyktene til en 2010 Porsche. 
Porsche mente det ikke var nok dugg (det var store dråper) og skulle «holde det under oppsyn» når jeg reklamerte. Det forsvant når sommeren kom og jeg solgte bilen (opplyste om det til ny eier), så vet ikke hvordan det gikk videre 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Dette gjaldt et spørsmål stilt litt lenger opp, hvor noen etterspør info vedrørende dette, hans spørsmål gjaldt en bil som hadde vært inne 5 ganger til utbedring over garantien.

Akkurat i det tilfelle er jeg på ballen, helt ovjektivt sett. Har heller ikke dratt inn egne meninger, men nevnte hva alle disse undersøkelsene viser til. 

Det tidligere spørsmålet var angående antall/alvorlighetsgrad av feil på en bil. Undersøkelsen du linket til viser hvor fornøyd kundene er med merkeverkstedet. Det er da to helt forskjellige ting. 

For eksempel kan jeg være storfornøyd med driftsikkerheten på en bil som sjeldent må på verksted, men fortsatt mislike verkstedet om de kløner det til den ene gangen jeg er innom.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Voosj skrev (11 timer siden):

Dette opplevde jeg på min 2019 A4 før jeg byttet til TM3 - lyktene krakkelerte grunnet såpen i børsteløs vask (Møller nektet å ta dette på garanti). Kjøpte TM3 brukt som hadde samme type skader på ene baklykten, mobile serivce byttet lykten dagen etter jeg meldte feil i appen.

Så Møller avviste garantien pga at det var brukt såpe på bilen? Spennende holdning... Jaja, ikke første gang de er vrange på håpløse ting. God å høre Tesla tok ansvar!

Lenke til kommentar
3 hours ago, Elgen-Hansi said:

Så Møller avviste garantien pga at det var brukt såpe på bilen? Spennende holdning... Jaja, ikke første gang de er vrange på håpløse ting. God å høre Tesla tok ansvar!

Ja, eller Dahles (her i Østfold) - de sendte bilder til Tyskland som visstnok avviste garanti. Jeg har hørt at Tesla har nektet å bytte lykter på samme grunnlag, så jeg tror det er varierende fra servicesenter til servicesenter.

Bare å ta en nærmere titt på E-Tron rundtom på parkeringsplasser, stort sett alle disse de sliter med dette og. En i familien har en F11 5-serie, han byttet selv lykter utenom garanti av samme grunn. Starter med sprekker i kantene som til slutt trekker inn fuktighet.

Er nok visstnok fordi såpe ligger igjen etter vask som bryter ned plastikken. Ta gjerne en nærmere titt i kantene på lyktene deres langs kantene, uavhengig av merke - tror nok ikke alle legger merke til det 🙂

 

https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1762550

https://www.audi-sport.net/xf/threads/lights-cracking.425910/

Endret av Voosj
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Elgen-Hansi said:

Ja, det er trist lesing fra et av verdens to største bilmerker :(

Tar vi toppen på omtalte autoindex er det jo noen som gjør det betydelig bedre, men i elbil verden er jo både Lexus og Toyota foreløpig uaktuelt pga rekkevidde og akterutseilt teknologi på varmehåndtering. Da står man igjen med BMW, Volvo og Mercedes. Er disse bedre på elbil siden ifht denne type ting mon tro?

Uansett er denne tankerekka litt mindre aktuell med elbiler, all den tid det markedet fortsatt er såpass drevet av teknologiutvikling rundt varme og rekkevidde, og der er jo Tesla overlegne. Dermed gir det nok mening for veldig mange å være overbærende med litt ekstra plunder, om det skulle bli det.

Mercedes og BMW begynner vel å komme med et par biler som er ganske alrighte. Men blir litt vel dyre for meg som er vanlig lønnsmottager i hvert fall.

Du må være rimelig kreativ for å finne familiebiler fra BMW og Benz med 4x4 god rekkevidde og litt komfortfunksjoner så mye under 1 mill. 
BMW i5 og Mercedes EQE er jo fine familiebiler. 

Mercedes har kommet med en innstegsmodell av EQE nå, som koster 750.000,- ferdig utstyrt. Men da er det bakhjulstrekk og begredelig ytelse da.

i4 M50 virker som en fin bil, hadde jeg bare vært singel. Også litt skeptisk til vekta på den, klokka inn på 2400kg (omtrent samme som en e-tron) når TeslaBjørn kjørte den på vekta

6B6B5B33-9CFC-415D-97FC-D5AC914C6D1C.thumb.jpeg.d74bb0661f1c41aaf2a096d99a616f78.jpeg

https://www.bilnorge.no/bmw-eqe-i4/komfort-moter-sport-bmw-i4-m50-versus-mercedes-benz-eqe-300/4050170

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Mercedes og BMW begynner vel å komme med et par biler som er ganske alrighte. Men blir litt vel dyre for meg som er vanlig lønnsmottager i hvert fall.

Du må være rimelig kreativ for å finne familiebiler fra BMW og Benz med 4x4 god rekkevidde og litt komfortfunksjoner så mye under 1 mill. 
BMW i5 og Mercedes EQE er jo fine familiebiler. 

Mercedes har kommet med en innstegsmodell av EQE nå, som koster 750.000,- ferdig utstyrt. Men da er det bakhjulstrekk og begredelig ytelse da.

i4 M50 virker som en fin bil, hadde jeg bare vært singel. Også litt skeptisk til vekta på den, klokka inn på 2400kg (omtrent samme som en e-tron) når TeslaBjørn kjørte den på vekta

6B6B5B33-9CFC-415D-97FC-D5AC914C6D1C.thumb.jpeg.d74bb0661f1c41aaf2a096d99a616f78.jpeg

https://www.bilnorge.no/bmw-eqe-i4/komfort-moter-sport-bmw-i4-m50-versus-mercedes-benz-eqe-300/4050170

De burde vel ha sammenlignet med I4 edrive40? Testbiler er ofte utstyrt som demo biler og har ofte veldig mange opsjoner. Litt artig at begge ligger under oppgitt forbruk fra leverandør. Det er bra. Opplever det samme på min bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

De burde vel ha sammenlignet med I4 edrive40? Testbiler er ofte utstyrt som demo biler og har ofte veldig mange opsjoner. Litt artig at begge ligger under oppgitt forbruk fra leverandør. Det er bra. Opplever det samme på min bil. 

Ja veldig eple og pære sammenligning. Det er jo i5 som er i samme klasse som EQE vil jeg tro. Frem til den kommer gir ikke en sammenligning mye mening i mitt hode. Skal sies at jeg er veldig farget av å ha familie. Så enten er en bil stor nok, eller så er den heeeelt uaktuell

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Er det bare jeg som blir forvirret av navngivingen til disse tyskerne? 

Det er faktisk godt mulig. E-tron var begrepet Audi innførte for helelektriske biler. Etterhvert som man får økt elektrisk modellpalett må jo bruken av nevnet etterhvert endre seg. Sier ikke at det kan bli mye navn og begrep, men for fabrikker med et dusin modeller og dusinvis av modellvarianter, så blir det jo nødvendigvis litt annerledes enn for en produsent som har 2-3 modeller

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, AL123 said:

Det er faktisk godt mulig.

De fleste synes navngivingen er idiotisk. De fleste av oss synes Leaf, Mach E, Ionic, Soul og andre er sånn noenlunde logisk, mens EQE, EQS (pluss 3-4 andre varianter), i40, i50, ix1 osv gir null mening.

Edit: Herejesus for noe tull. Sjekket Mercedes litt nøyere og her er altså deres elbiler:

EQA

EQB

EQC

EQE

EQS

EQV

Mercedes-AMG EQE

EQE SUV

EQS SUV

🤯

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (20 minutter siden):

De fleste synes navngivingen er idiotisk. De fleste av oss synes Leaf, Mach E, Ionic, Soul og andre er sånn noenlunde logisk, mens EQE, EQS (pluss 3-4 andre varianter), i40, i50, ix1 osv gir null mening.

Edit: Herejesus for noe tull. Sjekket Mercedes litt nøyere og her er altså deres elbiler:

EQA

EQB

EQC

EQE

EQS

EQV

Mercedes-AMG EQE

EQE SUV

EQS SUV

🤯

Men S3XY, det er kult?  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...