Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (38 minutter siden):

Liten oppsummering om Taycan vs Model S Raven

Taycan har dårligere akselerasjon 
Taycan har lavere toppfart
Taycan har høyere forbruk
Taycan går varm og får effekt og ladefart reduksjon ved langkjøring i høy fart
Taycan er tyngre
Taycan har dårligere plass (mindre bil)

Ladefart er tilnærmet likt, men tilgang på 800V ladere gjør at Taycan nok blir liggende endel bak på en skikkelig langtur.

Hvis vi sammenligner mot Model S Plaid kan vi også legge til:

Taycan er tregere rundt Nurburgring

Godt mulig internett ikke er oppdatert på rundetider nurnburgring. Der jeg så var Porsche taycan raskest av st elbiler. 7:30. Tesla var på 7:35?

Taycan har vel også rekord på 24 timer. Det var vel over 3000km

Hvilken toppfart Porsche velger å begrense bilen til har jeg få tanker om. 780hk vil teoretisk kunne gi mye mere enn 260km/h. 

Tesla plad har vel noe slikt som 250KW kontinuerlig ytelse. Om det er nok til 320km/h hadde vert artig å se. Kan virke som toppfart er gitt fra peek ytelse på motorene. Det er ca 750KW på en plad. Kontinuerlig effekt for 30min er ca 35% av peek

Resten er sikkert rett. Problemet er at de den er best i sjelden er høyt prioritert av folk som kjøper bil. Plass er vel det eneste som er relevant for folk flest.

 

Lenke til kommentar

Noen som har lyst på en Rivian R1T til 1.4 millioner kroner?
https://www.facebook.com/groups/276128299744416/?multi_permalinks=1134316937258877&notif_id=1675196128507346&notif_t=group_activity&ref=notif

Den er vist allerede tilpasset/ombygget for Norge.
Selger skulle fikse typegodkjenning.

Sitat
HEI. VI HAR GLEDEN AV Å KUNNE TILBY DENNE TIL NORGE:
2022 RIVIAN R1T ADVENTURE PACKAGE | 700KM | KLAR FOR EKSPORT/TRANSPORT.
1 PRIS, ALT INKLUDERT, LEVERES:
- FERDIG OMBYGGET (LADEKONTAKT, HENGERFESTE ETC)
- FERDIG GODKJENT
- MED NORSKE SKILT
- REGISTRERT I DITT NAVN
*KONTRAKTBELØP MED FORBEHOLD I VALUTASVINGNING.

UTLEVERING:
- UTLEVERES I NORGE HOS NORSK BILFORHANDLER.
- HJEMMELEVERING MULIG ETTER AVTALE.
Solgt av Epic Business Group - USA. Lisensiert bilforhandler. Utlevert via partnerbilforhandler i Norge. ::: Salgspris Kr 1 399 000 til næringsdrivende (privat mulig, +mva) ::: Finans mulig. Ta kontakt her på facebook for videre samtale

RTS Adventure Package! - 859 hk! 1231 Nm - Ca 3.3 sec 0-100kmt
500km range
The Adventure Vehicle. - Great Fuel Economy - Electric - Super Fast - Excellent Sound System - Excellent Techs and Features. Big screens. - Lots of Storage!!

 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Trestein said:

Godt mulig internett ikke er oppdatert på rundetider nurnburgring. Der jeg så var Porsche taycan raskest av st elbiler. 7:30. Tesla var på 7:35?

Taycan har vel også rekord på 24 timer. Det var vel over 3000km

Hvilken toppfart Porsche velger å begrense bilen til har jeg få tanker om. 780hk vil teoretisk kunne gi mye mere enn 260km/h. 

Tesla plad har vel noe slikt som 250KW kontinuerlig ytelse. Om det er nok til 320km/h hadde vert artig å se. Kan virke som toppfart er gitt fra peek ytelse på motorene. Det er ca 750KW på en plad. Kontinuerlig effekt for 30min er ca 35% av peek

Resten er sikkert rett. Problemet er at de den er best i sjelden er høyt prioritert av folk som kjøper bil. Plass er vel det eneste som er relevant for folk flest.

 

Jaggu, Porsche var tilbake på ringen ifjor og slo Plaiden med 1,5 sek! Kult.

At de klarte 3000km på et døgn på en flat rundbane med hurtigladere 2 steder og 6 sjåfører, i 37 varmegrader er ikke veldig imponerende. 
TeslaBjørn klarte 2781km med to sjåfører spredte regnbyger på autobahn i vanlig trafikk… 

https://youtube.com/watch?v=R-2Yj-uVeB0&feature=shares

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (27 minutter siden):

Naf testen har store svakheter. Snitthastigheten er latterlig lav, og så stiller de klima på 21 grader, mens reel temperatur i noen av bilene er da 16-17 grader. Hvorfor ikke kjøre med lik temperatur? De måler den i alle bildene.

For de som ønsker å se testen: NAF

De har også slått av alt av hjelpeapparater inkludert cruise control. Jeg vet ikke hvor mye det har å si for rekkevidden, men det kan da ikke være mye. Det hadde vært interessant å se samme test utført med alt slått på, varmeapparatet på 23 C, og bilens kjøremodus i normal istedenfor Eco.

Ellers er det ikke store overraskelser, men enkelte modeller får omtrent 1/3 lavere rekkevidde enn oppgitt, og det er drøyt.

Lenke til kommentar

biler ≠ bilder

bilene ≠ bildene

Vet det er autokorrektur som fucker opp, men må si jeg klarer å bli mektig irritert over å se denne skrivefeilen til stadighet, som er veldig enkel å unngå dersom man bare går inn i autokorrekturinstillingene og fjerner den auto-korreksjonen. Eller at man tar seg et ekstra sekund med rettlesing, for å unngå å poste før det er korrigert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Thor. said:

Det var heldigvis en lett jobb med Excel for prisene lå i en annen tabell.

image.thumb.png.147843d751640d3ef8e233942d60e2cf.png

Takker! Ikke så stor spredning i feltet som jeg kunne ha forventet. Skuffende av Enyaq, nesten som Buzz. Men det er kanskje ikke den gunstigste Enyaq-modellen.

Hadde ikke fått med meg at Megane har blitt elbil, faktisk. Lurer på om Peugeot er i samme landskapet. Panikkmodellen til Toyota kom relativt godt ut av det, sammen med Model Y.

Lenke til kommentar
kremt skrev (55 minutter siden):

Hadde vært interessant med en oversikt over hvor bilene stoppet plottet inn på høydeprofilen til løypa. En bil som går bare 1 mil i lenger kan i testen få kanskje 5 mil ekstra i resultatet hvis man akkurat kommer over en bakketopp og får en lang nedstigning etterpå.

Det er to punkt som kan gje utslag, men spesielt det siste.

Frå Hjerkinn (ca. 360 km ut i testen) går det 300 høgdemeter nedover dei neste tre milene. Ikkje gratis kilometer, men bilane som kjem seg til Folldal har fått nytta den nedstigninga.

Den andre er frå Venabygd ned til Ringebu, som er ca. 800m nedstigning over 15 km. Dei 15 er sjølvsagt gratis, pluss at bilen får lada litt på veien. Eg veit ikkje kor mange kilometer ein bil kan få ut av å lade ned der, og det er gjerne ulikt frå bil til bil.

Så vidt eg forsto var det kun Model S som kom seg over toppen frå Venabygd, så den har fått litt ekstra rekkevidde gratis pga. løypeprofilen. Model X stoppa på 444 og kom ikkje over toppen.

FrihetensRegn skrev (12 minutter siden):

For de som ønsker å se testen: NAF

De har også slått av alt av hjelpeapparater inkludert cruise control. Jeg vet ikke hvor mye det har å si for rekkevidden, men det kan da ikke være mye. Det hadde vært interessant å se samme test utført med alt slått på, varmeapparatet på 23 C, og bilens kjøremodus i normal istedenfor Eco.

Ellers er det ikke store overraskelser, men enkelte modeller får omtrent 1/3 lavere rekkevidde enn oppgitt, og det er drøyt.

WLTP er testa i 25 grader og under heilt andre forhold enn vintertesten til Motor og NAF. Ingen har oppgitt at WLTP-rekkevidde kan oppnås under sånne forhold.

Endret av Zeph
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

 

WLTP er testa i 25 grader og under heilt andre forhold enn vintertesten til Motor og NAF. Ingen har oppgitt at WLTP-rekkevidde kan oppnås under sånne forhold.

Ingen har vel mulighet til å beregne wltp for denne ruta. BMW gir imidlertid en grei oversikt over hva temperatur betyr for rekkevidde

-10 ga vel 450km på I4 med smale dekk. Testbilen gikk vel på 245 dekk mens standard er 225

Testen sluttet vel for flere biler mange høydemeter over der de startet?

https://www.bmw.no/no/elektrifisering/rekkevidde.html

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jaggu, Porsche var tilbake på ringen ifjor og slo Plaiden med 1,5 sek! Kult.

At de klarte 3000km på et døgn på en flat rundbane med hurtigladere 2 steder og 6 sjåfører, i 37 varmegrader er ikke veldig imponerende. 
TeslaBjørn klarte 2781km med to sjåfører spredte regnbyger på autobahn i vanlig trafikk… 

https://youtube.com/watch?v=R-2Yj-uVeB0&feature=shares

 

Har ikke sett at tesla klarer flere km på 24 timer noe sted

At porsche klarte raskere tid enn plad med 20% lavere effekt og større vekt sier sitt til hvorfor den selger godt

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Ja vet det er noen som har hatt problemer med at hele lånekassen fryser også slik at app ikke virker. Den er kjip!

Ja slike holdninger hører ikke hjemme noen plass, tipper det var på østlandet? Her på vestlandet har iallefall jeg alltid blitt motatt med åpne armer. Leverte faktisk en flaske boblende til en ansatt før nyttår pga så latterlig god service. Var dog salg..

Det at Tesla saksøker sine kunder er landsomfattende. Men ja, akkurat denne døra befinner seg på Østlandet. Bilen kunne ikke kjøres da døra åpna seg i fart så da ble den henter. Tesla og kunden er i disputt på om dette er kundens feil eller ikke..

Hørt at mye er blitt bedre siden jeg hadde Tesla, men første hånd serviceorganisasjonen hvis vi ser bort fra søksmålene da.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 minutter siden):

Det at Tesla saksøker sine kunder er landsomfattende. Men ja, akkurat denne døra befinner seg på Østlandet. Bilen kunne ikke kjøres da døra åpna seg i fart så da ble den henter. Tesla og kunden er i disputt på om dette er kundens feil eller ikke..

Hørt at mye er blitt bedre siden jeg hadde Tesla, men første hånd serviceorganisasjonen hvis vi ser bort fra søksmålene da.

Ja jeg synes iallefall servicen jeg får her på vestlandet er veldig god. Men jeg har ikke hatt større problemer med bilene mine, så kanskje det er verre da. 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (17 minutter siden):

Det at Tesla saksøker sine kunder er landsomfattende. Men ja, akkurat denne døra befinner seg på Østlandet. Bilen kunne ikke kjøres da døra åpna seg i fart så da ble den henter. Tesla og kunden er i disputt på om dette er kundens feil eller ikke..

Hørt at mye er blitt bedre siden jeg hadde Tesla, men første hånd serviceorganisasjonen hvis vi ser bort fra søksmålene da.

Har du nok grunnlag for den påstanden? Hvor mange saker har det vært at de har saksøkt kunde? For min del ser det ut som det er noen situasjoner om selvsagt burde vært behandlet annerledes, å saksøke kunder kan og skal man være forsiktig med, og man skal være helt sikker i sin sak når man gjør dette.

Men jeg tror ikke det har vært nok saker til at man kan lande den konklusjonen du kommer med her.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

WLTP er testa i 25 grader og under heilt andre forhold enn vintertesten til Motor og NAF. Ingen har oppgitt at WLTP-rekkevidde kan oppnås under sånne forhold.

Nei, og man forventer vel ikke heller at man skal få nøyaktig samme rekkevidde i alle scenarier. Men 1/3 av rekkevidden tapt synes jeg er mye. Hvor mange av bilene har forresten varmepumpe? Det må jo hjelpe noe på rekkevidden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...