Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (2 timer siden):

Så da kan vi se frem til :

Nye Touareg

Screenshot2026-05-02at09_58_51.thumb.png.4bd236a98d29b56982031b02296b9540.png

Nye Audi A5 sportback

Screenshot2026-05-02at10_07_54.thumb.png.f8f6749849fe29e0da43d53530edc2d3.png

Den der AUDI er ikke samme merke som Audi med griller.Antar du vet det. AUDI uten griller er et merke VW har laget i Kina for å treffe yngre kjøpegrupper. De synes Audi med griller var for gammeldags mhp teknikk og utseende

Forøvrig samarbeider jo VW med Xpeng..og Xpeng har laget VW modeller på Xpeng plattform allerede

Jeg har eid xpeng G6 (2026). Kjøpte den motivert av 2 grunner. 1. Ville se om den ringte hjem til Kina og hva den sendte..så jeg koblet den opp til et isolert nettverk og startet å samle inn all trafikk til/fra bilen gjennom noen mnd nå i vinter.

Jeg fant ikke noe spennende mhp kommunikasjonen foruten at jeg fant ut hvem som leverer utstyret og litt mer. Jeg vil ikke utdype det her,men fant ikke noe som tyder på at disse bilene utgjør noen som helst risiko i Norge slik enkelte ønsker å konspirere... 2. Jeg ville bli kjent med plattformen som VW vil hente inspirasjon fra. Og det enkle svaret er at bilen på mange områder er et mye bedre produkt enn hva VW kan tilby i dag i samme prissegment. Xpeng har fortsatt noen områder de må rette opp i før bilene blir bedre på alt.  VW har vel sett det selv og funnet ut at de bare må samarbeide for å overleve. Man kan like eller hate det...men i dag er det svært vanskelig å overleve som bilprodusent uten å samarbeide med kineserene.  Jo mer Europa samarbeider jo bedre produkter får vi i Europa. Dessverre kan Europa ikke overleve alene og samarbeid med USA ser ikke ut til å kunne fungere. Det er sannheten slik verden har blitt i mine øyne. 

Jeg har nå solgt denne kineseren og venter på en ny som også samarbeider med Europeisk bil industri. Den skal også under lupen mhp kommunikasjon..Er blitt litt hobby dette nå.

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (53 minutter siden):

Jeg har eid xpeng G6 (2026). Kjøpte den motivert av 2 grunner. 1. Ville se om den ringte hjem til Kina og hva den sendte..så jeg koblet den opp til et isolert nettverk og startet å samle inn all trafikk til/fra bilen gjennom noen mnd nå i vinter.

Jeg fant ikke noe spennende mhp kommunikasjonen foruten at jeg fant ut hvem som leverer utstyret og litt mer. Jeg vil ikke utdype det her,men fant ikke noe som tyder på at disse bilene utgjør noen som helst risiko i Norge slik enkelte ønsker å konspirere.

Så lenge du ikke har bilen i et "Faraday-bur" så gir vel aldri en slik garasjeundersøkelse så mye av verdi.

• Liker 3
Skrevet

Hvilken informasjon den sender ut og mottar i fredstid er kanskje noe helt annet enn det som vil skje i krigstid. Selv om man ikke ser noe mistenkelig i en sånn garasjeundersøkelse så kan det godt tenkes at den både kan fjernstyres, sende sensordata (kamera, lyd, gps etc) og slåes helt av i en eventuell krig eller annen spesiell situasjon. F.eks hvis kineserne finner ut at det er en statsleder eller general som eier bilen.

Er det noen her som husker personsøker-terroraksjonen som Israel styrte? Eller da amerikanerne avlyttet Angela Merkels samtaler og leste hennes meldinger på telefonen? Er det ikke litt naivt å tenke at "dette skjer sikkert ikke meg eller min bil"? Eller "jeg har ikke noe å skjule"?

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (7 minutter siden):

Så lenge du ikke har bilen i et "Faraday-bur" så gir vel aldri en slik garasjeundersøkelse så mye av verdi.

Sant nok - jeg får ikke overvåket trafikk via mobilnettet - men jeg får overvåket trafikken via WIFI. Husker du sakene med disse bussene? Vel, jeg snakket med noen med inngående kunnskap om disse  og der kunne man enkelt nappe ut sim kortet...så ble det helt dødt der......Og bussene var bestilt med SIM kort fordi de ville kunne overvåke bussene. Og disse andre bussene fra polen var også utstyr med sim kort...Det ble storm i et vannglass den saken der - derfor ble jeg nysgjerrig og ville vite litt mer.  Men du har helt rett - jeg får ikke sjekket ut alt via trafikken kun på wifi. Men for de som funderte på wifi trafikken - den var ikke noe spennende...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hvilken informasjon den sender ut og mottar i fredstid er kanskje noe helt annet enn det som vil skje i krigstid. Selv om man ikke ser noe mistenkelig i en sånn garasjeundersøkelse så kan det godt tenkes at den både kan fjernstyres, sende sensordata (kamera, lyd, gps etc) og slåes helt av i en eventuell krig eller annen spesiell situasjon. F.eks hvis kineserne finner ut at det er en statsleder eller general som eier bilen.

Er det noen her som husker personsøker-terroraksjonen som Israel styrte? Eller da amerikanerne avlyttet Angela Merkels samtaler og leste hennes meldinger på telefonen? Er det ikke litt naivt å tenke at "dette skjer sikkert ikke meg eller min bil"? Eller "jeg har ikke noe å skjule"?

Jo - det er sant - det ble skrevet så mye om dette - og noen i PST kjøpte vel også en slik bil for så sjekke ut. Så jeg tenkte at da gjør jeg det samme da behovet for ny bil dukket opp. Jeg er litt nysgjerrig på slikt. Men jeg fant ikke noe spennende. Det mest spennende var vel at bilen dukket opp som "smart tv" på dette isolerte nettverket. Skyldes at wifi kortet og leverandøren der. Trafikken var forøvrig ikke noe spennende.  Jeg kan selvfølgelig ikke vite hvordan bilen skulle oppføre seg i krigstid osv...

Skrevet (endret)
Travellingman skrev (10 minutter siden):

Du har jo postet helt feil link mann 😅

Her er den rette: https://www.dagbladet.no/nyheter/en-hodelos-politikk/84562168

I og med at den opprinnelig postede artikkelen er publisert tidligere, så ble det ikke helt feil. Men nå som goDagbladet har endret så de har splittet innholdet, så fremstår den første linken som feil. Men da jeg fulgte den første gang, så kom altså den listhaugsaken lengre ned, noe den ikke lengre gjør.

Forøvrig må jeg si jeg stusser over seriøsiteten til journalisten når de skriver dette (men er sluttet å lese Dagbladet for lenge pga det ble mer Se&Rør):

Sitat

Sylvi Listhaug har hatt for vane å ankomme Frps landsmøte i en Chevrolet Camaro ZL1, med 580 hestekrefter. Bilen sluker nok bensin til å finansiere et lite kommunebudsjett på avgiftene alene.

Hvem pokker er så dum at de tror det er i nærheten av å stemme? Selv et enkelt kommunestyremøte koster nok mer enn hva den bilen gir i drivstoffavgifter på ett år, bare i honorarer og kostnader til lokalet. Så kommer servering i tillegg, som nok koster minst 2-3 fyllinger alene!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
Travellingman skrev (10 minutter siden):

Du har jo postet helt feil link mann 😅

Her er den rette: https://www.dagbladet.no/nyheter/en-hodelos-politikk/84562168

Takk, jeg fikset linken nå. Jeg irriterer meg over at Dagbladet og flere andre medier har begynt å poste to artikler på samme side. Så når man leser den nederste saken og poster linken så havner man feil sted, for neste gang kan det være helt andre artikler som sammenstilles. Utrolig irriterende og destruktivt for hvordan URL bør fungere.

• Liker 1
Skrevet
27 minutes ago, Snowleopard said:

kommunebudsjett på avgiftene alene.

Her er dataene på bilen, kanskje du kan regne ut hva avgiftene for å registrere den ville blitt på? Regner med de mener slike avgifter. Tall for 2012 bil, denne er 2016 men trolig ganske lik.

Spoiler

Hk: 588

Nm: 754 Nm

Forbruk: 1,77 l/mil

CO2-ustlipp: 389 g/km

0-100 km/T: 3,9 sek

Toppfart: 296 km/t,

Vekt: 1873 kg

Skrevet
2 hours ago, obygda said:

Den der AUDI er ikke samme merke som Audi med griller.Antar du vet det. AUDI uten griller er et merke VW har laget i Kina for å treffe yngre kjøpegrupper. De synes Audi med griller var for gammeldags mhp teknikk og utseende

Ja, var jo akkurat det artikkelen handlet om….

At de skulle begynne å selge Kinamodellene i Europa.

Derfor postet jeg bilde av VW og Audi modellene vi kan forvente oss fremover

Skrevet
kremt skrev (23 timer siden):

Snodig valg. Det er visst biler med relativt lav kvalitet. Også usikkert hvor lenge merket lever og om de vil ha tilstedeværelse i det norske markedet over tid. Med 33 biler solgt over et par års tid skal det nok ikke mye til før de kaster inn håndkleet. Sånn sett et risikabelt kjøp. Selv Lotus ville vært tryggere med 92 solgte biler. 

Altså, hun kommer fra Chevrolet Camaro..

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Her er dataene på bilen, kanskje du kan regne ut hva avgiftene for å registrere den ville blitt på? Regner med de mener slike avgifter. Tall for 2012 bil, denne er 2016 men trolig ganske lik.

Vis skjult innhold

Hk: 588

Nm: 754 Nm

Forbruk: 1,77 l/mil

CO2-ustlipp: 389 g/km

0-100 km/T: 3,9 sek

Toppfart: 296 km/t,

Vekt: 1873 kg

Selv om de regner på bilens reg-avgifter gitt forbruket, så er det ikke mye til å dekke et kommunestyre, som koster flertalls millioner i året.

I følge AI-oversikt som kommer frem på google-søk, har Norges minste kommune etter innbyggertall, 40 mill i budsjett.

Sitat
Norges minste kommune målt i folketall er Utsira i Rogaland, med i underkant av 200–230 innbyggere. [1, 2, 3]
  • Budsjett: Ifølge eldre budsjettdokumenter (2023) ble over 40 millioner kroner fordelt til driftsformål.
  • Økonomisk situasjon: Kommunen har opplevd økonomisk press og har hatt behov for betydelige ressurser, blant annet knyttet til satsinger som havvind. [1, 2, 3]
Utsira er også landets nest minste kommune i areal, etter Kvitsøy. [1]

• Utsira – kommune i Rogaland - Store norske leksikon
    4. mars 2026 — Utsira er den nest minste kommunen i Noreg etter areal, og den minste etter folketal.
    image.png.4c54fe40c60f3ca2957a6f018fbafee1.png
    image.png.4b9d4795a59c0d76f5ba94a273621508.png
    Store norske leksikon

• Utsira – Wikipedia
    Utsira er en øy og en kommune i Rogaland. Den ligger ute i Nordsjøen, utenfor Karmøy, 18 km vest for Haugesund. Kommunen er Norges...
    image.png.131eacd0763763a1f1e3c1b19f45d36c.png
    image.png.d21300de07a01d37e3ff4d7fa1f7bdc0.png
    Wikipedia

• Utsira Nord tapper Norges minste kommune for penger ... - NRK
    Det blir et stort mageplask for all den tid og ressurser vi har lagt i dette til nå. Marte Eide Klovning er ordfører for om lag 20...
    image.png.564f51903fd6fabd5c284bd040dd7d9b.png
    image.png.19eccb7eb68e98843624651fe968b750.png
    NRK

Skrevet
Lord Britishface skrev (1 minutt siden):

Foregår det et norgesmesterskap i å misforstå helt åpenbare retoriske grep? Vi har i så fall en soleklar førsteplass. 

Ingen missforståelser, men mener en journalist bør unngå helt tåpelige påstander som alle ser at er totalt feil! Det var det som var påpekt!

Men ser det trigget din vilje til å komme med et dårlig skjult personangrep!

Skrevet

Fra google ai;

Overdrivelse, ofte kalt hyperbol (fra gresk hyperbole - «å kaste over»), er et av de mest brukte retoriske og humoristiske virkemidlene vi har. Ved å bevisst fremstille noe som mye større, mindre, bedre eller dårligere enn det faktisk er, skaper man en komisk effekt.

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Snowleopard said:

Ingen missforståelser, men mener en journalist bør unngå helt tåpelige påstander som alle ser at er totalt feil! Det var det som var påpekt!

Men ser det trigget din vilje til å komme med et dårlig skjult personangrep!

Det var ikke en påstand, det var en spøk. Hvis en filmanmelder skriver at noe er det verste han har sett, blir du fly forbanna fordi du tror han bagatelliserer bilder fra sultkatastrofen i Sudan? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
10 hours ago, bzzlink said:

Jeg diskuterte med AI, og den sier at det ikke vil ha noen merkbar forskjell i effektivitet eller ladehastighet mellom 350 og 300. det er for liten spenningsforskjell.

Forskjellen mellom 300V og 350V ved 500A er 150kW vs 175kW. Ikke en drastisk forskjell, men som ventet er den direkte proporsjonal med spenningen så lenge strømmen er den begrensende faktoren. i.e. 16.6% mer effekt. 

Skrevet
Lord Britishface skrev (1 time siden):

Det var ikke en påstand, det var en spøk. Hvis en filmanmelder skriver at noe er det verste han har sett, blir du fly forbanna fordi du tror han bagatelliserer bilder fra sultkatastrofen i Sudan? 

Det var påpekt, ingen som er "fly forbannet" som du skriver.

Men "journalisten" prøver å score et veldig billig poeng, fremfor å prøve å være litt seriøs.

Men nok om den saken nå.

Skrevet

Hvordan er det egentlig mulig å krasje her. 4-felt, 110 sone, tørr veg, dagslys, ikke mye trafikk, sommerføre. Sitter folk og sover mens de kjører? Dette skjedde her i distriktet så jeg la ekstra godt merke til det. Bilen ble totalvraket. 

Spoiler

3121623c-efd6-3b0f-8cb8-d1ab9171ac6b?fit

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det egentlig mulig å krasje her. 4-felt, 110 sone, tørr veg, dagslys, ikke mye trafikk, sommerføre. Sitter folk og sover mens de kjører? Dette skjedde her i distriktet så jeg la ekstra godt merke til det. Bilen ble totalvraket. 

Skjul innhold

3121623c-efd6-3b0f-8cb8-d1ab9171ac6b?fit

Autopilot?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...