Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
GnilreG skrev (5 minutter siden):

Takk for tipset, men begge blir dyrere når jeg legger til tilsvarende ekstrautstyr :)

En liten bil med 4wd kan være toyota urban cruiser eller skoda elrock?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
GnilreG skrev (3 timer siden):

Ser på elbil med 4x4. Er det virkelig ingen som kan konkurere med Tesla? :S Ønsker ikke en tesla, men ser ut som det ikke er noen som er i nærheten på pris og rekkevidde på 4x4. 

Eller er det noen som har noen tips, gjerne en liten bil.

Volvo EX40 og EX30, og Polestar.

Her fant jeg en oversikt over el-biler med firehjulstrekk:

https://elbil.no/oversikt-firehjulsdtrekkere-firehjulsdrift-september-2025/

Og her en oversikt over rekkevidde:

https://elbil.no/53-elbil-modeller-som-gar-over-50-mil/

Endret av Svein M
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Tok Taxi for noen dager siden og kjørte i en Xpeng. Under turen så jeg på midtdisplay til bilen. Akkurat samme som på Tesla viste den en modell av veien med bilen og bilsporene, hvor du også kan se biler og fotgjengere i nærheten.

Det var noe av det verste dritten jeg har sett. Alt for mye feil i programvaren og/eller sensorene.

Sidesporet til sporet bilen var i endret størrelse hele tiden (ikke mye, men litt ble bredden mindre/større).
Plutselig fikk den kun ett felt, plutselig to felt igjen, og plutselig 3 felt (og det var ikke noe 3 felt på den veien). Slik holdt den på nesten hele tiden.

Fotgjengere var vanskelig å skille ut på displayet. Jeg så dem i vinduet lenge før jeg kunne virkelig se dem ordentlig på skjermen.

Den viste også biler som står parkert ved siden av veien, og mange av dem ga et inntrykk at dem var en del av trafikkbildet.

Endret av DJViking
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Visualisering av trafikkbilde har ikke nødvendigvis så mye med hvordan selvkjøringen funker. Folk får jo rene halleluja stemningen når trafikkkjegler ble visualisert på skjermen, men bringer egentlig ikke så mye verdi. 

Skrevet
5 hours ago, kremt said:

Visualisering av trafikkbilde har ikke nødvendigvis så mye med hvordan selvkjøringen funker. Folk får jo rene halleluja stemningen når trafikkkjegler ble visualisert på skjermen, men bringer egentlig ikke så mye verdi. 

Synes det var litt kult når jeg fikk update for noen år siden til min bil hvor den begynte å vise søppelbøtter på skjermen.

Helt poengløst men bra showoff for teknologien og jeg synes det var litt kult 

Skrevet (endret)
Jonas83_ skrev (35 minutter siden):

Polestar 2 eller Ioniq 6?

 

Jeg ville valgt Ioniq6 personlig, bedre plass i kupe, usikker på bagasjen. Tror det er kjappere lading og. 🤔

Foretrekker dog interiør og eksteriør-design på PS2. 🙂 (Synd den er så trang.)

Endret av Duriello
Skrevet

Ioniq 6 har 800v arkitektur, noe som er dyrere å produsere og jeg mistenker at den har ganske lav batteri degradering sammenlignet med mange andre biler.

2-4 år gamle biler så rapporter bms ofte 100% soh, så i praksis ikke merkbar slitasje.

Ser på nettet at en har kjørt nesten 600k km og soh er på 89%.

Men Polestar 2 er også en veldig god bil, det beste er vel å prøve begge modellene før man bestemmer seg.

Skrevet (endret)

Ville valgt Polestar 2 (om det er snakk om nyeste utgave) 

Mye fordi folk jeg kjenner er missfornøyd med Hyundai sin kundeservice og priser, og fordi jeg ikke liker softwaren dem bruker i bilene. 

Ioniq 6 har tilsynelatende samme problem med ICCU som Ioniq 5 har hatt i åresvis også som heller ikke hjelper på..

Folk med Polestar virker å være mere fornøyd. Det klages i hovedsak bare på høyt forbruk (første gen) trangt i førersetet grunnet stor midtkonsoll (personlig preferanse) og lite takhøyde i baksetet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Svein M said:

Interessant. Takk for at du deler. 
Min bil var ikke med i testen den gitt. 
Skjønner at jeg er navlebeskuende, men litt rart å ikke ta med den soleklart mestselgende modellen i Europa.

EDIT: ser at de har testet den, men ikke tatt med i oversikten. Scorer 1,9. så samme som Toyota bz4x og Kia EV6 
https://www-adac-de.translate.goog/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/marken-modelle/tesla/tesla-model-y/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Interessant. Takk for at du deler. 
Min bil var ikke med i testen den gitt. 
Skjønner at jeg er navlebeskuende, men litt rart å ikke ta med den soleklart mestselgende modellen i Europa.

EDIT: ser at de har testet den, men ikke tatt med i oversikten. Scorer 1,9. så samme som Toyota bz4x og Kia EV6 
https://www-adac-de.translate.goog/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/marken-modelle/tesla/tesla-model-y/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

Modellene som var testet var dem med (MR) maksimum range. Alle med bakhjulstrekk og maks batteri som ADAC har målt til 88kWh. 

Skrevet
Skrevet
Drunkenvalley skrev (På 14.11.2025 den 15.33):

Volvo og Polestar har ganske passiv akselerasjon hvis du ikkje virkelig dytter pedalen i gulvet.

Da må folk tydeligvis slutte med å virkelig dytte pedalen i bunn. Virker ikke som om folk har fått det med seg.

  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (På 14.11.2025 den 20.51):

Jeg kjører i standard mode hele tiden selv, utenom når det er glatt ute hehe. Synes chill mode blir litt for tamt og kjedelig når man er blitt vandt til å kjøre i standard mode og akselerasjonen som følger med. Men ser hva du mener. LR versjonen har en mye villere aks da, vår SR+ bruker 5,6 sek på 100km/t - som har blitt ganske så vanlig på elbiler nå. 

Jeg kjører en TMY LR. og kjørte første vinteren i Chill mode. Siden har den stått i Standard mode. Ser ikke problemet med det. Jeg har ikke noe rykkete høyrefot. Tvertimot, har brukbar kontroll på den. ;)

  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Hanhijnn said:

Da må folk tydeligvis slutte med å virkelig dytte pedalen i bunn. Virker ikke som om folk har fått det med seg.

Det er jo derfor det er så rart at så mange klarer det. 👀

  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...