Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, Jotun said:

Merkelig hvis dette kun skal gjelde elbiler. Hva er det som gjør at man klarer å føre en bil på 4250 bare fordi den er elektrisk, mens hvis den har bensinmotor klarer man ikke mer enn 3500?

Mange regler er satt ganske vilkårlig. Ett eksempel er f.eks hvor stor henger man kan trekke. Med førerkort klasse B kan man oppleve at man har for stor elbil til å trekke en gitt henger, og for å kjøre lovlig kan man f.eks leie en liten lett fossilbil som er langt mindre passende for oppgaven. Gir det mening? Tja... Men det er satt grenser og det blir en konsekvens av grensene som er satt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Klar over det. 

Men man har jo lov å tenke. At man setter en grense må man jo bare gjøre. Nå flytter de denne.

Men hvordan de har kommet frem til at man kan takle 4250 elektriske kg men ikke fossile kg er beyond min fatteevne....

Skrevet
33 minutes ago, Jotun said:

Jepp. Klar over det. 

Men man har jo lov å tenke. At man setter en grense må man jo bare gjøre. Nå flytter de denne.

Men hvordan de har kommet frem til at man kan takle 4250 elektriske kg men ikke fossile kg er beyond min fatteevne....

Ref. forrige post, handler ikke om å evne, men å være tilpasset at kjøretøyene er forskjellige. Med lavere tyngdepunkt og hva som må oppleves som automatgir, så er jo elbiler lettere å kjøre enn sine fossile alternativer. Dimensjonene på kjøretøy er jo helt like oftest, men gitt at en batteripakke fort veier 3-500 kg+ så passer ikke dagens regelverk helt kjøretøyene. 

Skrevet

Norge er jo et fjellrikt land, så kanskje det kan ha med at elbiler kan regenerere i nedoverbakker, mens fossilbiler kun bremser mekanisk? Kanskje grensen på 3500 for hvermannsen opprettholdes for å minimere risiko for varmgang i bremsene til fossilbiler.
Men det gir samtidig ikke mening, siden mye tyngre biler jo kan kjøre over fjellstrekninger.

Skrevet (endret)
liquidsquid skrev (14 minutter siden):

Norge er jo et fjellrikt land, så kanskje det kan ha med at elbiler kan regenerere i nedoverbakker, mens fossilbiler kun bremser mekanisk? Kanskje grensen på 3500 for hvermannsen opprettholdes for å minimere risiko for varmgang i bremsene til fossilbiler.
Men det gir samtidig ikke mening, siden mye tyngre biler jo kan kjøre over fjellstrekninger.

Grensen ble i sin tid satt for å redusere antall store SUV og Pickups som ble registrert, da de ble sett på som spesielt utrygg for mindre kjøretøy og myke trafikanter. De store kjøretøyene hadde større plassbehov, også i indre by, samt at de ga lite sikt rundt seg. Detter var til fare for myke trafikanter spesielt.

Ved å øke vektgrensen for el-kjøretøy som veier mer enn like store kjøretøy, gjør det egentlig bare at de blir lettere å velge, som øker salget av nullutslips-alternativene. Selvsagt ligger det jo en viss ulempe med tyngre kjøretøy på vinteren og glatte veier, så valget har noen ulemper. Men fordelene ser ut til å veie mer.

Se på varebiler som Vito/e-Vito. Skal e-Vito utkonkurrere Vito for de som krever mer rekkevidde, må batteriene bli lettere og/eller det tillates mer vekt i form av større batterier, for å få rekkevidder som er mer hensiktsmessige. Den raskeste løsningen, frem til batteriene blir langt lettere, er å tillate mer vekt. Dermed vil de kunne få rekkevidder på 4-500 km og mer, slik at de blir mer anvendelige for krevende kunder.

Jeg tenker dette fort er en overgangsordning, til batteriene blir så lette at man fort får 800+ km rekkevidde, og likevel ikke veier mer enn ice-versjonen av samme kjøretøy/kjøretøygruppe!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
liquidsquid skrev (2 timer siden):

Norge er jo et fjellrikt land, så kanskje det kan ha med at elbiler kan regenerere i nedoverbakker, mens fossilbiler kun bremser mekanisk? Kanskje grensen på 3500 for hvermannsen opprettholdes for å minimere risiko for varmgang i bremsene til fossilbiler.
Men det gir samtidig ikke mening, siden mye tyngre biler jo kan kjøre over fjellstrekninger.

Siden dette kun er innført slik i nederland enda så tror eg ikke det 🤔

Skrevet
liquidsquid skrev (2 timer siden):

Norge er jo et fjellrikt land, så kanskje det kan ha med at elbiler kan regenerere i nedoverbakker, mens fossilbiler kun bremser mekanisk? Kanskje grensen på 3500 for hvermannsen opprettholdes for å minimere risiko for varmgang i bremsene til fossilbiler.
Men det gir samtidig ikke mening, siden mye tyngre biler jo kan kjøre over fjellstrekninger.

Alle hengere over en viss størrelse har bremser. Kjører selv med nesten 2 tonn båt på henger til tider, og det belaster ikke bremsene på bilen noe spesielt, så jeg tror ikke det er årsaken

Skrevet

Det med vektgrenser er vel så enkelt at man ville incentivere til å velge lettere kjøretøytyper og så må man sette en grense ett sted. At elbiler har en litt annen vektgrense er jo bare fordi elbiler er tyngre og man vil ha en viss konsistens i hvilke typer kjøretøy man avgrenser mot. Etter det blir det en tenk-på-et-tall øvelse.

Neppe så mange som vil at F150 og tilsvarende biler skal bli normaliserte her.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...