Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (18 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/klimatiltak_-staten-kuttet-bilavgifter-med-640-milliarder-kroner-1.17441807

Har jeg fått kola i kalkulatoren eller er det så ille som det her. 2000tonn redusert utslipp på 640milliarder? Det er jo flere hundre millioner pr ton spart CO2. Er det verdens minst effektive co2 tiltak eller har noen hørt om enda dårligere?

 

Oi! Her var det mye tendensiøst å ta tak i. Venter til noen andre har gått gjennom tallene eller så kommer jeg til å slite ut tastaturet i kveld.

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Kjørekultur har selvsagt mye og si, men som det påpekes i videoen, så gjelder også forskjellen i USA i de områder der disse har utbredd seg.

Dette ble nok et eksempel på å diskutere hva som sies i en video, uten å ha sett videoen. 👍(For min del selvfølgelig)

Ville bare påpeke min erfaring med trafikk i Japan vs USA. 🙂

Skrevet (endret)
Duriello skrev (13 minutter siden):

Dette ble nok et eksempel på å diskutere hva som sies i en video, uten å ha sett videoen. 👍(For min del selvfølgelig)

Ville bare påpeke min erfaring med trafikk i Japan vs USA. 🙂

Kjørekulturen gjenspeiles vel og til dels i hvordan kravene til keicars har endret seg, med både airbags, sterkere krav til sikkerhet ellers, men også det å ha god utsikt ut vinduene. Fremfor å bare se på det å beskytte sjåføren med fysikk., så skal mye av sikkerheten ligge på det å oppdage farer før de skjer, Tror og dette er enda mer vesentlig i trange, og høyt befolkede områder.

Tenker og at når man vet man ikke er beskyttet av et gigantisk "sikkerhetsbur" i form av en stor, tung og volumiøs kabin, vil man også være mer oppmerksom og omtenksom langs veien.

Var uansett oppsiktsvekkende at disse ikke utgjorde større andel av skader og dødsfall en mer "sikkerhetsorienterte" kjøretøy som vanlige, fullstørrelses biler gjorde. I Japan, altså, der man har langt større andel av de! 😎

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Elbil er mer en CO2, det beste er de lokale utslippene. 

For ikke å snakke om økonomi både i form av vedlikehold og drivstoff.

Nyere og mer sikker bilpark, Norge hadde jo en latterlig gammel bilpark før elbiler kom i gode utgaver. 

Osv osv. 

640 mrd er ikke så mye penger, vi bruker vell 3-4x pr år her til lands..

Her skal man lese mye rart - her er hva 640 mrd kunne vært brukt til.

 

  • Vesentlig mer enn alt staten har brukt på utbygging, drift og vedlikehold av jernbane siden 2007
  • Tre ganger det Nordlandsbanen mellom Fauske og Tromsø skal koste
  • Gratis årskort på buss, trikk og T-bane i 90 år for alle innbyggere i Oslo
  • Gratis elsykkel til alle innbyggere i Norge
  • 10 ganger mer enn prisanslaget for ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen
  • Dagens bompengeinntekter i 100 år
  • 13 nye regjeringskvartal
  • 20 nye rikshospital
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

OT: Sidenote angående boligareal: Hele verdenshistorien har handlet om vekst og økt levestandard, fram til rundt 2000 i Norge. Da snudde vår vekstøkonomi til å bli en resesjonsøkonomi. Dvs. ikke børsen, men vanlige folk med median inntekt. Boligene har vært utsatt for krympflasjons-press som foreløpig har holdt barriærene på areal, men kostnadene har skutt i været mye mer enn KPI. Det har gjort at stadig færre får råd til den størrelse bolig de egentlig hadde vært komfortabel i med sin familiestørrelse. Folk bor stadig trangere av økonomiske grunner, ikke fordi de vil redde verden eller har lavere behov. Bernie Sanders har rett. Vanlige folk er utsatt for en krympflasjon, eller resesjon, eller trickle down economics. Kjært barn mange navn.

Dette er jo i bestefall en helt meningsløs forenkling og i verste fall (og sannsynligvis) bevisst løgn. Det var først i 2020 vi så starten på en betydelig økning i boligutgifter (lurer på hva som skjedde rundt den tiden). Og selv etter denne utviklingen har en helt gjennomsnittlig norsk husholdning fortsatt mer disponibel inntekt enn en i 2000, og levestandard er betydelig høyere etter alle mulige mål på begrepet. 

Boareal per person har *økt* siden 2000, fra 51 kvadratmeter til hele 70 kvadratmeter i 2023. Jeg skjønner at mange her er helt ekstremt opphengt i å føle seg som ofre, men først burde man finne noe å faktisk være offer for. 

  • Liker 1
Skrevet
Jalla21 skrev (33 minutter siden):

Her skal man lese mye rart - her er hva 640 mrd kunne vært brukt til.

 

  • Vesentlig mer enn alt staten har brukt på utbygging, drift og vedlikehold av jernbane siden 2007
  • Tre ganger det Nordlandsbanen mellom Fauske og Tromsø skal koste
  • Gratis årskort på buss, trikk og T-bane i 90 år for alle innbyggere i Oslo
  • Gratis elsykkel til alle innbyggere i Norge
  • 10 ganger mer enn prisanslaget for ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen
  • Dagens bompengeinntekter i 100 år
  • 13 nye regjeringskvartal
  • 20 nye rikshospital

Latterlig at de kommer å sier det der nå da..litt sent kanskje? Er enig i at 640 mrd er mye penger, så klart er det det. Men er vel fortsatt for tidlig å si hvor stor effekt elbilene har på klimaet? Og hadde de ikke gitt elbilene de fordelene de gjorde, så hadde nok ikke såpass mange kjøpt seg ny elbil heller..

  • Liker 1
Skrevet
mandela skrev (4 timer siden):

Blir verdien for påkostede tilleggspakker proporsjonalt redusert eller er det en fordel å gå for ribbet / fult utstyrt variant hvis en kun ser etter en god deal? Har lagt merke til på modellene jeg har fulgt på finn, at det går mye i "business-line" varianter som leasing-selskaper selger unna, de er vel normalt hakket over grunnmodellen i utstyr.

Det kommer helt an på utstyret. Noen ting får du ikke igjen en krone for på bruktprisen, mens andre ting er helt vesentlig for å få en god pris. Hengerfeste f.eks. kan være alfa omega, mens soft close kanskje er mindre viktig. Begge deler er kanskje 15 k ved innkjøp. 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nå må man ikke glemme at reduksjonen øker for hver ice-bil som blir erstattet av en elbil, og at kuttet vil vedvare over lang horisont. Og avgiftene vil nok øke på igjen. 

Elbil-andeler var ved utgfangen av 2024 på 27,4 % av total bilpark. Tenk når dette øker til tilnærmet 100 % når bare utskiftningen er komplett. For ikke snakke om utslippskuttene når både varebiler og tungtrafikken og er fullført.

Legg til den bredere besparelsen ved at resten av verden følger etter, fordi Norge har visst resten av verden at selv i vårt kalde klima, så er elbilene fullt ut fungerende.

Samtidig har jo norske bilavgifter vært alt for høye i utgangspunktet, både etter mitt og langt fleres synspunkt.

teBXZvS2cvyFd5oAP_5alg-7eDOkySatU4r8khLp

 

Figur over er hentet fra NRK artikkel. Vi kjører ca 5 milliarder km  hvert år i Norge. Har hver bil et utslipp på 120g/km skulle det bli ca 6 milliarder kilo CO2. Det er 6 millioner tonn CO2 Altså 6 000 000 tonn CO2. Ikke 5 500 tonn eller hva grafen viser

image.gif

Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Figur over er hentet fra NRK artikkel. Vi kjører ca 5 milliarder km  hvert år i Norge. Har hver bil et utslipp på 120g/km skulle det bli ca 6 milliarder kilo CO2. Det er 6 millioner tonn CO2 Altså 6 000 000 tonn CO2. Ikke 5 500 tonn eller hva grafen viserimage.gif

Var det noe der som gikk mot det jeg skrev, og i tilfelle hva? Jeg klarer ikke se hva du prøver å få frem her, så gjerne forklar og illustrer.

Om det er 6,5 eller 5 milliarder tonn teoretisk utslipp om bilparken ikke går opp og alle biler var ice, utgjør egentlig ingen større forskjell på hva jeg prøvde å få frem. Men for å ta det litt mer spesifikt.

Elbilsubsidiene har kostet mest nå i staten, og vil falle etterhvert som prisene faller pga at bilene blir billigere. Men CO2-bespsrelsen er minst i starten, pga at det er/var så få elbiler i starten. Men nå er det ihvertfall sikret at elbiler vil overta for ice over hele fjøla.

Men som jeg skrev, når andelen ice går ned, går samtidig andelen BEV opp. Det vil si at CO2-reduksjonen vil bli langt større etterhvert som transisjonen får fortsette. Og elbilene vil nok i stor grad overleve ca like lenge som biler ellers har gjort, ihvertfall om vi korrigerer for utskiftningen som skjer og har skjedd pga bl.a. EU-kontroller som luker ut biler som ellers ville eksistert med skilter på, som de gjorde pre EU-testene!

Altså vil besparelsen måtte fordeles ikke bare for de få årene vi snakker nå, men for mange år fremover. Og når som sagt kostnadene ved elbil-tiltak stopper opp, samtidig som andelen BEV's går opp, blir mengden spart CO2 som man burde fordele kostnadene mot, langt større. Og fremover, når ice forsvinner, og BEV fortsetter, vil vi fremdeles ha fjernet masse CO2-utslipp som ellers ville skjedd om man ikke fikk BEV-overgangen sikret.

Sagt kort, vi vil tjene på den initielle kostnaden i massevis av år fremover. Da vil kostnaden over tid bli fordelt på enorme mengder CO2-besparelser. OG da har vi heller ikke tatt hensyn til NOx-besparelser og utslipp av en god del andre gasser som likker i i eksos-utslippene.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (20 minutter siden):

teBXZvS2cvyFd5oAP_5alg-7eDOkySatU4r8khLp

Forresten, se hvordan utslippet stadig har blitt redusert. Dette vil både fortsette og forsterkes. Så innen få år er vi ned mot null. Når tenker du vi når tilnærmet 0 tonn CO2-utslipp fra personbiler? 10 år? 15 eller 20 år?

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Var det noe der som gikk mot det jeg skrev, og i tilfelle hva? Jeg klarer ikke se hva du prøver å få frem her, så gjerne forklar og illustrer.

Om det er 6,5 eller 5 milliarder tonn teoretisk utslipp om bilparken ikke går opp og alle biler var ice, utgjør egentlig ingen større forskjell på hva jeg prøvde å få frem. Men for å ta det litt mer spesifikt.

Elbilsubsidiene har kostet mest nå i staten, og vil falle etterhvert som prisene faller pga at bilene blir billigere. Men CO2-bespsrelsen er minst i starten, pga at det er/var så få elbiler i starten. Men nå er det ihvertfall sikret at elbiler vil overta for ice over hele fjøla.

Men som jeg skrev, når andelen ice går ned, går samtidig andelen BEV opp. Det vil si at CO2-reduksjonen vil bli langt større etterhvert som transisjonen får fortsette. Og elbilene vil nok i stor grad overleve ca like lenge som biler ellers har gjort, ihvertfall om vi korrigerer for utskiftningen som skjer og har skjedd pga bl.a. EU-kontroller som luker ut biler som ellers ville eksistert med skilter på, som de gjorde pre EU-testene!

Altså vil besparelsen måtte fordeles ikke bare for de få årene vi snakker nå, men for mange år fremover. Og når som sagt kostnadene ved elbil-tiltak stopper opp, samtidig som andelen BEV's går opp, blir mengden spart CO2 som man burde fordele kostnadene mot, langt større. Og fremover, når ice forsvinner, og BEV fortsetter, vil vi fremdeles ha fjernet masse CO2-utslipp som ellers ville skjedd om man ikke fikk BEV-overgangen sikret.

Sagt kort, vi vil tjene på den initielle kostnaden i massevis av år fremover. Da vil kostnaden over tid bli fordelt på enorme mengder CO2-besparelser. OG da har vi heller ikke tatt hensyn til NOx-besparelser og utslipp av en god del andre gasser som likker i i eksos-utslippene.

Se på hva du svarte meg først før du svarer! Jeg fikk ikke tallene til å stemme og jeg vet ikke om du har forstått det ennå!

Saken var at NRK har gitt tall som er en promille av virkelige utslipp og en promille av reel reduksjon og delt på 640milliarder

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Se på hva du svarte meg først før du svarer! Jeg fikk ikke tallene til å stemme og jeg vet ikke om du har forstått det ennå!

Saken var at NRK har gitt tall som er en promille av virkelige utslipp og en promille av reel reduksjon og delt på 640milliarder

Så egentlig ikke så mye på tallene, og om de overhodet stemte! ;) 

Men poenget mitt står ennå, nemlig at det blir helt feil å se på tallene nå, og så sette "fasit! på både besparelse og kostnad per tonn spart utslipp.

Men greit, da fikk jeg ihvertfall litt mer kjøtt på beinet om hva du i utgangspunktet tenkte på med det første innlegget! :thumbup:

Ja, det kan nok veldig godt hende kostnadene er overdrevet, og besparelsen er betydelig minimalisert i forhold til hva som er reelt resultat.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (48 minutter siden):

teBXZvS2cvyFd5oAP_5alg-7eDOkySatU4r8khLp

 

Figur over er hentet fra NRK artikkel. Vi kjører ca 5 milliarder km  hvert år i Norge. Har hver bil et utslipp på 120g/km skulle det bli ca 6 milliarder kilo CO2. Det er 6 millioner tonn CO2 Altså 6 000 000 tonn CO2. Ikke 5 500 tonn eller hva grafen viser

image.gif

Tipper at tallene i den grafen er oppgitt i pr tusen, så det skulle ha stått f.eks 5 000' som da betyr 5 000 000 tonn. Det rimer ganske bra med dine beregninger (for 2008). Er ganske vanlig å sløyfe noen nuller når man jobber med store tall, men det står da spesifisert om det er pr tusen, million osv avhengig av hvor store tall det dreier seg om.

Endret av Crowly
Skrevet
Crowly skrev (21 minutter siden):

Tipper at tallene i den grafen er oppgitt i pr tusen, så det skulle ha stått f.eks 5 000' som da betyr 5 000 000 tonn. Det rimer ganske bra med dine beregninger (for 2008). Er ganske vanlig å sløyfe noen nuller når man jobber med store tall, men det står da spesifisert om det er pr tusen, million osv avhengig av hvor store tall det dreier seg om.

En eller annen har gjort en alvolig regnefeil. 5 tusen tusentonn hadde vert merkelig. Anyway det blir litt forskjell med 300 millioner kr pr tonn spart CO2 vs 300 000kr tonnet. Som også er ganske dyrt. En bil som kjører 12 000km i året med 120g/km slipper ut 1.5 tonn CO2. Å lage et el bil batteri 5-10tonn

Skrevet
oldboy skrev (2 minutter siden):

Personlig så liker jeg designet. Ser ut til at dette kommer til å bli en bil som selger bra her til lands med tanke på batteri og andre kvaliteter. Nissan har fått en solid kundegruppe med sine to forrige versjoner av denne bilen.

Liker i utgangspunktet utseendet, men litt skeptisk til fronten. Men hekken og den innebygde spoileren minner om flere ikoniske biler fra ungdommen, bl.a. gode gamle Opel Manta! Sikkert mange som nå vil bli opprørt, og fortelle meg at den ikke ligner i det hele tatt. men det får stå sin gang. 😎 

Selvsagt ikke dønn lik, men jeg får helt klart assosiasjoner til f.eks. denne utgaven. Og så er det vel en amerikaner som er enda mer radikal, men som jeg nå ikke kommer på hva heter!

Johnny1-fullskjerm.jpg?ts=636900649156477271

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

 😎 

Johnny1-fullskjerm.jpg?ts=636900649156477271

Ser ikke likheten, men takk for bildet.

"Og ingen hær i denne væla, kan nekta, for at lykkjen er ein Opel Manta!"

  • Hjerte 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (17 timer siden):

3 med deg 😅

Visste at du kom til å gripe det halmstrået der. 😄 Men jeg kom inn i tråden mye senere, så sorry kompis.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...