Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, AL123 said:

Hvordan er forskjellene i garanti på Scenic og Urban Cruiser?

Toyota har, riktignok bundet opp mot en forholdsvis dyr service 12mnd/15000km, 10år/200000km på bil og 10år/1million km batterigaranti. Renault har 5år/100000 bil og 8år/160000km batterigaranti.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Femtekolonne skrev (4 minutter siden):

Toyota har, riktignok bundet opp mot en forholdsvis dyr service 12mnd/15000km, 10år/200000km på bil og 10år/1million km batterigaranti. Renault har 5år/100000 bil og 8år/160000km batterigaranti.

Skal også nevnes at erfaringsmessig er toyota verksted de som yter best service. Mens mange andre verksted prøver å finne enhver grunn til å kaste kostnaden over på kunde så har toyota vært flinke på å ta reparasjonskostnadene i tvilstilfeller.

Det er en grunn til at Toyota selger bra til tross for biler som bz4x som har skuffende rekkevidde og teknologisk er bak flertallet av konkurrentene.

  • Liker 2
Skrevet

Er vel derfor jeg er villig til å bla opp 380K for en elbil som ikke har ønsket rekkevidde, plass eller "nok" hengervekt. Det er da ihvertfall ett problemfritt bilhold de neste 20årene.

Skrevet (endret)

Personlig er jeg oppvokst med at "fransk bil" er et skjellsord. Jeg tror det har sine røtter i Citroen DS og sånt fra gammelt av, men regner jo med at alle bilmerker har utviklet seg de siste 50 årene med stadig nye og bedre modeller. Det blir for dumt å dømme dagens biler etter bestefars erfaringer med modeller fra 50 år tilbake. Jeg er ingen ekspert altså, men tenker dagens biler må få sitt rykte og omdømme basert på nåværende situasjon og ikke fordommer etter hva bestefar sa for mange tiår siden.

Når det gjelder forummedlemmers troverdighet så tror jeg AL123 har skrudd mer på biler per dag i snitt, enn det en del andre her har gjort i løpert av et helt liv.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (6 timer siden):

Personlig er jeg oppvokst med at "fransk bil" er et skjellsord. Jeg tror det har sine røtter i Citroen DS og sånt fra gammelt av, men regner jo med at alle bilmerker har utviklet seg de siste 50 årene med stadig nye og bedre modeller. Det blir for dumt å dømme dagens biler etter bestefars erfaringer med modeller fra 50 år tilbake. Jeg er ingen ekspert altså, men tenker dagens biler må få sitt rykte og omdømme basert på nåværende situasjon og ikke fordommer etter hva bestefar sa for mange tiår siden.

Når det gjelder forummedlemmers troverdighet så tror jeg AL123 har skrudd mer på biler per dag i snitt, enn det en del andre her har gjort i løpert av et helt liv.

Fra min "ungdom" så var skjellsordene mot franske biler stort sett rettet mot vanskeligheten det var for vanlige folk uten et ordentlig verksted i å skru på dem. 

Så de bilene som først endte opp på verksted hadde mikk-makk av noen merkelige løsninger hentet fra hobby-mekanikere. 

Skrevet

Mine foreldre hadde Renault 12, 19 og en 5. 

De kutta ut Renault etter 19. Den hadde nada feil men Laguna var da kjent for masse elektronikk tull i starten av 2000?

Har eg levd med feil informasjon?

Uansett, ryktet om franske biler og elektronikk lever nå i beste velgående, det ser vi jo her i tråden uavhengig om det stemmer eller ikke. 

Fascinerende at slike rykter kan oppstå uten at det er et snev av sannhet i de.

Peugeot er vel kanskje den eg tenker minst elektroniske feil med av en eller annen grunn. I tillegg til Renaultene har gamlingene hatt fire Peugeoter som også har vært bortimot feilfrie. 

Men alle disse franske var av den enkle sorten og uten noe mer fancy elektronikk enn kassettspilleren ombord.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, onkel_jon said:

de første el bil Peugeotene fra rundt 2020

Peugeot har hatt elbiler mye lengre enn det. Rundt 2000 tallet hadde de biler på vegen med modeller som 106 og Partner. 

 

23 minutes ago, Jarmo said:

Syns BYD er priset kunstig høyt i Norge. Med et kutt på rundt 100 tusen per modell ville nok salget mangedoblet seg. Hittil i år har de solgt kun 1400 biler derav halvparten Sealion. Siden de startet salg i Norge er totale antallet biler på 10 tusen. Det er ikke ingenting men det er jo ikke akkurat biler man ser på hvert gatehjørne. Modellen Tang er på hele 4 tusen av disse, men denne  har jo blitt mye dyrere nå enn for bare noen år siden. 

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja blir tøft for tyskerne nå når de kinesiske merkene prøver å leke Premium til en langt lavere pris og mye mer teknisk features osv.

Tror nok stikkordet her er "prøver" å leke. Så langt taler ikke ting for at nordmenn lar seg lure i særlig grad, og når ikke engang nordmenn lar seg lure, så er nok de fleste kinesiske merker ute av europa før vi vet ordet av det.

Skrevet
AL123 skrev (5 minutter siden):

Tror nok stikkordet her er "prøver" å leke. Så langt taler ikke ting for at nordmenn lar seg lure i særlig grad, og når ikke engang nordmenn lar seg lure, så er nok de fleste kinesiske merker ute av europa før vi vet ordet av det.

Tja det tror jeg ikke, men akkurat denne saken var om salg i Asia og det sies jo at drømmen om en grom tysker har forsvunnet over der og det nå heller jages premium asiatisk.

Tror nok de kan gjøre det skarpt i Europa også om de klarer å levere slikt i lengden og ikke blir blokkert av avgifter.

 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Tja det tror jeg ikke, men akkurat denne saken var om salg i Asia og det sies jo at drømmen om en grom tysker har forsvunnet over der og det nå heller jages premium asiatisk.

Tror nok de kan gjøre det skarpt i Europa også om de klarer å levere slikt i lengden og ikke blir blokkert av avgifter.

 

Joda, eneretten på Kinamarkedet er nok tapt for alltid, det gjelder jo ikke bare for europerere. Det har med at Kinererene har blitt bedre, men også med at de er opptatt av andre ting enn bilister fra vesten. De aller fleste kinesiske merker i Europa sliter med store underskudd og selger knapt nok biler. De aller fleste av de vil garantert forsvinne fra Europa i løpet av få år.

  • Hjerte 1
Skrevet
AL123 skrev (9 minutter siden):

Joda, eneretten på Kinamarkedet er nok tapt for alltid, det gjelder jo ikke bare for europerere. Det har med at Kinererene har blitt bedre, men også med at de er opptatt av andre ting enn bilister fra vesten. De aller fleste kinesiske merker i Europa sliter med store underskudd og selger knapt nok biler. De aller fleste av de vil garantert forsvinne fra Europa i løpet av få år.

Nei jeg tror alle vill slite med de asiatiske om de som sagt klarer å fortsette, ikke bare tysk premium. Men jeg føler de prøver hardt i det segmentet.

Bare se bilene de kjører i spillet i år, xpeng og det fremstilles som en mørk lukseriøs suv. Før i tiden hadde de kjørt Q7 eller noe slikt fancy. Eller Mercedes osv. 

Er jo ett litt tåpelig eksempel da, men ser finalen akkurat nå:p

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Nei jeg tror alle vill slite med de asiatiske om de som sagt klarer å fortsette, ikke bare tysk premium. Men jeg føler de prøver hardt i det segmentet.

Bare se bilene de kjører i spillet i år, xpeng og det fremstilles som en mørk lukseriøs suv. Før i tiden hadde de kjørt Q7 eller noe slikt fancy. Eller Mercedes osv. 

Er jo ett litt tåpelig eksempel da, men ser finalen akkurat nå:p

Jojo, men i fjor var det iallefall 50-60 Kinesiske bilmodeller for salg i Europa. Ca 10 av de klarte å plassere 100 solgte biler pr måned for hele Europa. De er rett og slett ikke gode nok.

Skrevet

Man kan si mye rart om kinesiske biler, men kvalitetsfølelsen har vært imponerende på noen av de få jeg har testet, f.eks Byd Seal 4x4.

Tenker først og fremst materialene i kupe'n. Kjørefølelsen når ikke helt opp helt enda, men komforten? Det var ingenting, bortsett fra ByD logo, som tilsa "made in china". 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
47 minutes ago, AL123 said:

Jojo, men i fjor var det iallefall 50-60 Kinesiske bilmodeller for salg i Europa. Ca 10 av de klarte å plassere 100 solgte biler pr måned for hele Europa. De er rett og slett ikke gode nok.

Det er jo i beste fall bare annektotisk... Her kommer noe dokumentasjon:

https://de.motor1.com/news/757365/china-vormarsch-europa-motor1-numbers/

Firefox sin oversettelse, min utheving:

Quote

Since January, the number of registered cars in Europe has been roughly the same as last year. According to the data published by JATO Dynamics, there are 3.38 million units in the region's 28 markets. One of the most interesting aspects, however, was the strong growth of Chinese car brands, despite the higher tariffs elevated by the European Commission to electric cars manufactured in China.

Between January and March 2025, more than 153,600 vehicles were allowed by Chinese brands, which corresponds to an increase of 91%. Although many of these companies are rapidly expanding their activities around the world, tariffs (and not just that of Donald Trump) are aimed at slowing down these plans. In fact, the automotive industry in Europe and the USA is determined to protect its manufacturers from strong competition from Chinese cars.

 

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...