Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (3 timer siden):
knutinh skrev (4 timer siden):

BEV betyr elbiler?

Ja, Battery Electric Vehicle. Det er ment å presisere rene elbiler, i motsetning til fellesbetegnelsen EV for Electric Vehicle, som også innbefatter PHEV, Plug-In Electric Vehicle. I Norge bruker vi ikke ordet elbil på samme måte som utlandet gjør med electric vehicle. Vi mener BEV, mens de mener fellesbetegnelsen EV (BEV+PHEV).

Nå har du og HEV - Hybrid Electric Vehicle (ikke ladbar via ledning) og FCEV- Fuel Cell Electric Vehicles eller på norsk hydrogendrevet elbil, selv om det knapt selges mer av det i Norge.

Og for å presisere, i PHEV så står H for Hybrid, så rette er Plug-in Hybrid Electric Vehicle, altså at bilen har en (normalt) forbrenningsmotor i tillegg til elmotor. Men det snakkes og om FCHEV - Fuel-Cell Hybrid Vehicle, altså at bilen er blanding av batteri-elektrisk og hydrogen-drevet elbil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Her er jeg knapt nok ikke i tvil. Elbiler er et paradigmeskiftet og det mener jeg vi ser ganske sterke "bevis" på allerede:

  1. De tradisjonelle produsentene sliter med å gjøre det lønnsomt. Vi så det samme med Nokia/Microsoft/Google etter iPhone.
  2. Det kommer mange nye startups som griper muligheter her. Det betyr som oftest at noen av de tradisjonelle vil forsvinner og enda flere startups.

Men selvkjørende biler (og dermed kanskje også ideer om biler som kjører andre mens du er på jobb og biler som primært er underholdningssentere har vist seg å være vanskeligere enn man hadde trodd.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 minutter siden):

Men selvkjørende biler (og dermed kanskje også ideer om biler som kjører andre mens du er på jobb og biler som primært er underholdningssentere har vist seg å være vanskeligere enn man hadde trodd.

-k

Har det virkelig det? Var nettopp i teams møte med en som ble kjørt av FSD beta. Møte og frokost ble unnagjort på kjøreturen til jobb. Trengte ikke gjøre annet enn å observere. Dette er selvkjøring. Man ser også drosjer uten sjåfører i noen få områder i verden, dette er selvkjøring. 

Tesla startet egen selvkjøring rundt 2016. Det er ikke lenge. 

Lenke til kommentar

Når vi mennesker kjører bil, så oppstår det av og til situasjoner som er umulig å komme seg ut av uten at det smeller.
Problemet FSD har, er at det vil få skylden, og "ikke være trygt nok", selv om et menneske heller ikke hadde klart å avverge ulykken.
Så selv om FSD sikkert kjører like bra som oss nå, og kanskje faktisk tar de beste avgjørelsene litt fortere enn oss i en akutt situasjon, så vil det smelle av og til der også hvis f.eks. en trailer får sleng på hengeren, eller en bil i motsatt kjørefelt punkterer og skjener over...
Når vi aksepterer det, så kan vi begynne å nyte FSD. Men om politikerne tør i disse krenketider å tillate det, er en annen sak...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 minutter siden):

Når vi mennesker kjører bil, så oppstår det av og til situasjoner som er umulig å komme seg ut av uten at det smeller.
Problemet FSD har, er at det vil få skylden, og "ikke være trygt nok", selv om et menneske heller ikke hadde klart å avverge ulykken.
Så selv om FSD sikkert kjører like bra som oss nå, og kanskje faktisk tar de beste avgjørelsene litt fortere enn oss i en akutt situasjon, så vil det smelle av og til der også hvis f.eks. en trailer får sleng på hengeren, eller en bil i motsatt kjørefelt punkterer og skjener over...
Når vi aksepterer det, så kan vi begynne å nyte FSD. Men om politikerne tør i disse krenketider å tillate det, er en annen sak...

Det vill jo bli langt lettere å gi skyld når en har ett drøss av kamera som tar opp hele situasjonen, da vill en lett få oversikt på hvem som ikke fulgte de satte reglene. 

Men når bilen skal få skylden så må det foreligge ett skikkelig regelverk osv. Dette mangler jo, foruten ett par områder som faktisk har innført førerløse biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 timer siden):

Ja, aksjer er jo gjerne priset for vekst. Se på equinor som tjener enormt med cash men prises lavt mtp inntjening. 

Equinor prises vanlig :) Tesla prises som om de kommer til å bli helt ekstremt store. Glem Toyota, glem Ford, de prises som om de kommer til å tjene alle penger som finnes i bilbransjer, eller skape ekstreme merinntekter i bransjen. Hvis du kjøper Tesla-aksjer foran andre må du tro at det blir enda bedre enn det.

Lenke til kommentar

Eg synest det er eit gunstig tidspunkt for bilkjøp, men likevel vanskeleg. Stadig fleire merker skrur ned prisane. Nokre med reelle prisavslag, andre med mindre utstyr. Ikkje godt å vite kva andre tilbod som kan dukke opp ila. sommaren.

Bruktmarknaden bør òg bli påverka av nybilprisane, men alt går ikkje ned sjølv om nokre nye modellar gjer det.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Eg synest det er eit gunstig tidspunkt for bilkjøp, men likevel vanskeleg. Stadig fleire merker skrur ned prisane. Nokre med reelle prisavslag, andre med mindre utstyr. Ikkje godt å vite kva andre tilbod som kan dukke opp ila. sommaren.

Bruktmarknaden bør òg bli påverka av nybilprisane, men alt går ikkje ned sjølv om nokre nye modellar gjer det.

Man kan absolutt gjøre gode kjøp nå, om man er ute etter ny bil. Men det er jo og en forventning om ytterligere prisnedgang hos endel konkurrenter ihvertfall. Så kan man vente, er det kanskje ikke helt dumt å gjøre nettopp det.

Skal du ha bilen lenge, så er kanskje ikke verdifall en sum som bekymrer like mye som når man kun vil beholde bilen i 2-4 års tid.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Eg synest det er eit gunstig tidspunkt for bilkjøp, men likevel vanskeleg. Stadig fleire merker skrur ned prisane. Nokre med reelle prisavslag, andre med mindre utstyr. Ikkje godt å vite kva andre tilbod som kan dukke opp ila. sommaren.

Bruktmarknaden bør òg bli påverka av nybilprisane, men alt går ikkje ned sjølv om nokre nye modellar gjer det.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2023/06/07/195927656/na-er-elbilene-plutselig-de-mest-tungsolgte-bruktbilene

Lenke til kommentar
Retroman skrev (23 minutter siden):

😳

Volvo EX30:

innsteg 321.900 2wd
billigste 4wd m stort batteri 366.900
toppmodell 422hk m alt 421.900

inkl service/vedlikehold

Traust spartansk interiør med en enkel skjerm ala Tesla, så ikke akkurat noen designbombe inni, men den finner nok noen kunder..

Tøff bil, denne blir nok poppis ala model Y om den er "stor nok" for folk flest. Ser ut som det er en del plass inni pga design valg. 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (37 minutter siden):

😳

Volvo EX30:

innsteg 321.900 2wd
billigste 4wd m stort batteri 366.900
toppmodell 422hk m alt 421.900

inkl service/vedlikehold

Traust spartansk interiør med en enkel skjerm ala Tesla, så ikke akkurat noen designbombe inni, men den finner nok noen kunder..

Spennende nyhet fra Volvo.

Dette blir nok først og fremst en konkurrent til Hyundai Kona og noen søskenbarn fra Stellantis og Renault.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Salvesen. said:

Tøff bil, denne blir nok poppis ala model Y om den er "stor nok" for folk flest. Ser ut som det er en del plass inni pga design valg. 

Blir nok populær som enten en nr2 bil eller en ungdomsbil slik c30 var for et par år siden, er nok for liten for folk med barn.

Kan funke for pensjonister og.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

😳

Volvo EX30:

innsteg 321.900 2wd
billigste 4wd m stort batteri 366.900
toppmodell 422hk m alt 421.900

inkl service/vedlikehold

Traust spartansk interiør med en enkel skjerm ala Tesla, så ikke akkurat noen designbombe inni, men den finner nok noen kunder..

Wow, det var jo en sinnsykt god pris. Er akkurat noe sånn jeg har vært på utkikk etter. Sprøtt når id.3 starter på 394 000.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Man kan absolutt gjøre gode kjøp nå, om man er ute etter ny bil. Men det er jo og en forventning om ytterligere prisnedgang hos endel konkurrenter ihvertfall. Så kan man vente, er det kanskje ikke helt dumt å gjøre nettopp det.

Skal du ha bilen lenge, så er kanskje ikke verdifall en sum som bekymrer like mye som når man kun vil beholde bilen i 2-4 års tid.

Bør helst ha ein til august, så me har litt tid. Kan fort bli ein Kia, så det hadde ikkje gjort noko om dei kom med sommarsalg. Dei har lenge hatt lange leveringstider og mykje import på marknaden, men det bremsar kanskje litt der òg no.

Vanskeleg å spå kor lenge eg skal ha bilar for tida når det skjer så mykje i marknaden.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tøff bil, denne blir nok poppis ala model Y om den er "stor nok" for folk flest. Ser ut som det er en del plass inni pga design valg. 

Denne har nok mindre plass enn Kona, men det hjelper godt på at den har en liten praktisk frunk. Men prisen var god, så tror den vil selge godt.

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Spennende nyhet fra Volvo.

Dette blir nok først og fremst en konkurrent til Hyundai Kona og noen søskenbarn fra Stellantis og Renault.

Ja, var flere ting/punkter jeg sammenlignet med min Kona. Pluss for frunk (får og 2024-Kona, til og med litt større tror jeg), samt at ladefarten er godt høyere.  Savner tall for taklast og tilhengervekt, og så er den muligens mindre enn dagens Kona, og blir endel mindre enn nye Kona. Og så er aksen langt bedre, ihvertfall for de raske utgavene.

Men få vente og se på bedre bilder og flere målinger av plass. Og bilder som viser om det overhode er mulig å sove baki den. Frykter den ikke har gulv for å få flat overgang til nedlagte bakseter. Funker den til å sove i for oss som ikke når toppen av flaggstanga uten å heises opp, og får en form for camper mode, vil den fungere for enda flere.

eintotre skrev (40 minutter siden):

Det er kun den til 421.900 som har 4wd. 366.900 er 2wd med stort batteri. 

 

Blir spennende å se hva totalprisen blir med utstyrspakker.

Så vidt jeg fikk med meg på Broom sin video av denne, er det 60 K opp til høyeste trim. Og hoppet virket ikke stort for å gå til største batteri heller. Så igjen, den tikker på mange punkter, men en familiebil er den nok ikke.

Denne blir spennende å følge med på, og er en bil som kan konkurrere om kundene som klarer seg med småbil. Og som det sies, denne blir nok en favoritt for mange som nr. 2-bil.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...