Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Retroman skrev (Akkurat nå):

Alpine har et ganske friskt designspråk. A110 er en bil jeg likte veldig godt designet på og skulle gjerne prøvd den. Dessverre forble elektrisk A110 bare et konsept.
Men denne tassen må jo være gøyal å kjøre, men jeg gjetter på en pris på 550-600k minst, så dette blir langt i fra en volumselger i Norge.

Da frister 500 Abarth BEV mer.. 😶

 

what-is-lime-and-looks-just-like-a-fiat-500e-why-its-the-first-ever-abarth-ev_4.jpg

wow for en kul liten sak! Liker fargen også, men litt for skrikende til at jeg hadde kjøpt det selv. Er ikke så glad i oppmerksomhet 😛

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (19 minutter siden):

Alpine har et ganske friskt designspråk. A110 er en bil jeg likte veldig godt designet på og skulle gjerne prøvd den. Dessverre forble elektrisk A110 bare et konsept.
Men denne tassen må jo være gøyal å kjøre, men jeg gjetter på en pris på 550-600k minst, så dette blir langt i fra en volumselger i Norge.

Da frister 500 Abarth BEV mer.. 😶

 

what-is-lime-and-looks-just-like-a-fiat-500e-why-its-the-first-ever-abarth-ev_4.jpg

Problemet med Abarthen er at den som elbiler flest ikke klarer å leve opp til hverken Fiat eller Abarth navnet når det kommer til kjøreegenskaper. Der er muligens Alpine litt nærmere, selv om lite er kjent om produskjonsutgaven. Den har imidlertid litt å leve opp til. A110 ville definitivt vært førstevalget mitt om jeg skulle kjøpt nybil til en mill.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Jepp, FWD

Se på bildet:
b596c3cfef366a2b_org.jpgHvilken motorklump? Derav motorrom og ikke frunk. Motoren på en enbil sitter generelt mellom hjulene, og ikke som en stor blokk som må ta opp baggasjerommet, halve bakdelen av bilen, eller må ha et designet stort rom forran føreren for å ha plass.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (26 minutter siden):

Se på bildet:
b596c3cfef366a2b_org.jpgHvilken motorklump? Derav motorrom og ikke frunk. Motoren på en enbil sitter generelt mellom hjulene, og ikke som en stor blokk som må ta opp baggasjerommet, halve bakdelen av bilen, eller må ha et designet stort rom forran føreren for å ha plass.

Nå viser du en bil med separat rammekonstruksjon, og ikke et selvbærende karosseri. Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen nå, men både en elmotor og en tverstillt bensinmotor sitter mellom hjulene. Generellt tar en elmotor noe mindre plass enn en bensinmotor, og gir noe bedre mulighet for komponentpakking, men panseret på denne Renaulten er jo absolutt minimalt, og jeg tror ikke du finner noen elbil med fwd som har kortere panser.

 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fronten på ein bil har òg ein viktig eigenskap ved å fungere som demper ved kollisjon. Om du kallar det motorrom, frunk, bagasjerom, teknikkrom eller kva det måtte vere så har det området fleire funksjonar.

På moderne bilar har fronten delar som er konstruert for å bli deformert og redusere dekaselereringa. På eldre bilar utan dette vil bilen få ei langt større deakselerering og difor ha ein større risiko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 timer siden):

Fronten på ein bil har òg ein viktig eigenskap ved å fungere som demper ved kollisjon. Om du kallar det motorrom, frunk, bagasjerom, teknikkrom eller kva det måtte vere så har det området fleire funksjonar.

På moderne bilar har fronten delar som er konstruert for å bli deformert og redusere dekaselereringa. På eldre bilar utan dette vil bilen få ei langt større deakselerering og difor ha ein større risiko.

På moderne elbiler så er det arealet som ble brukt som motorrom på ICE-biler, svært godt egnet som bagasjerom nr. 2, a.k.a. "frunk" (front trunk). Hvordan bilprodusenter som lager nye elbiler tenker når de IKKE lager frunk er for meg uforståelig. Tanken er vel bare så fremmed for dem...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Besettelsen av "frunk" er en veldig rar ting. Frunk er som Gud og Messias for noen. Kanskje de tror de har en Porsche eller Lambo når de driver og legger inn ting der. For ordens skyld, hatt bil med frunk selv. Brukte den aldri, tungvint å åpne og lukke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Besettelsen av "frunk" er en veldig rar ting. Frunk er som Gud og Messias for noen. Kanskje de tror de har en Porsche eller Lambo når de driver og legger inn ting der. For ordens skyld, hatt bil med frunk selv. Brukte den aldri, tungvint å åpne og lukke.

Eneste bilen jeg har hatt med "frunk" (før Tesla'en) var en VW Boble. Kanskje jeg tror jeg kjører en Boble...

Hvis frunken er tungvint å åpne/lukke så har man kanskje kjøpt feil bil, eller er svært bortskjemt med at alt skal skje automagisk. Man kan også få kjøpt til automatisk åpner for frunken på noen biler. Lukking tror jeg faktisk at man må gjøre manuelt på alle enda (huff for et pes). 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, kremt said:

Besettelsen av "frunk" er en veldig rar ting. Frunk er som Gud og Messias for noen. Kanskje de tror de har en Porsche eller Lambo når de driver og legger inn ting der. For ordens skyld, hatt bil med frunk selv. Brukte den aldri, tungvint å åpne og lukke.

Ja, det er upraktisk å ha frunken i daglig bruk. For meg er frunken et praktisk sted å lagre ting som ekstra ladekabler, det avtakbare hengerfestet, og annet stæsj som sjelden brukes, men som jeg allikevel bør/må ha med i bilen. Alternativet er at det ligger i bagasjerommet og stjeler verdifull plass der. Med andre ord, frunken er en verdifull avlastning av bagasjerommet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kanskje folk ligger på 90% lastekapasitet ofte, jeg ville jo tro at det er det siste stedet en begynner å laste? Siden det er så god plass i Model Y brukte jeg aldri den, var ikke i nærheten av å behøve det pga så god plass ellers selv med familien på tur.

Nå om dagen kjører jeg en bakhjulsdrevet i4 SC og det er sørenmeg bilen for meg merker jeg. Den har nok plass til oss 3 i familien og ticker de boksene den skal. Blir leit å gi den ifra meg igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (20 minutter siden):

Kanskje folk ligger på 90% lastekapasitet ofte, jeg ville jo tro at det er det siste stedet en begynner å laste? Siden det er så god plass i Model Y brukte jeg aldri den, var ikke i nærheten av å behøve det pga så god plass ellers selv med familien på tur.

Nå om dagen kjører jeg en bakhjulsdrevet i4 SC og det er sørenmeg bilen for meg merker jeg. Den har nok plass til oss 3 i familien og ticker de boksene den skal. Blir leit å gi den ifra meg igjen.

Frunk er meget praktisk med mye baggasje. Fyller opp bak (og under gulvet bak!) uten å nødvendigvis tenke på om det er noe man ønsker å ha lett tilgjengelig, for det går i to små bager i frunken.

Stort sett så er det bare oppbevaring av ting man sjelden trenger da

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjøpte nylig ny barnevogn, og den passer nedi frunken på min Model 3, noe som er meget høvelig.

En ting er jo at det frigjør plass baki, men en en annen fordel er jo at man slipper å trykke inn den skittne vogna sammens med alt annet der baki etter endt trilletur. Barnevogner blir ganske fæle etter å ha trillet tur i søle og regn.

Ellers er det også kjekt med frunk på vinteren siden den holder utetemperatur og frysevarene ikke tiner.

Litt knotete løsning at man må klemme med handa for å lukke frunken, men finnes gode løsninger for å motorisere dem til Tesla iallefall.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, trikola said:

Om man i et kjøpesenter har parkert mellom 2 biler som man skal - med akterenden inn - er det gjerne frunken som er lettest tilgjengelig når man ankommer med handlenettene/-posene/-vogna. Åpnes allerede på avstand med mobilen. Enklere går det nesten ikke - kun dette her er enklere.

Rettroende, altså. Rygge inn og frunk, ellers er man hedning. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...