Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Det der skal vel ikke være mulig? Har ikke Tesla auto-stopp før du treffer noe? 

Alt kan i realiteten være mulig, sensorer er da ikke noe en kan stole på alltid vil virke? Jeg opplever stadig sensorfeil, som f.eks. avlesning av fartsgrenser som aldri har forkommet på norske veier der jeg har kjørt - 160km på displayet - elektronikken har kanskje lagt sammen 2 fartsgrenseavlesninger? Noen ganger leser den ikke fartsskilt i det hele tatt... årsak: feilplassering/ vinkling av skilt-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (6 timer siden):

Alle disse bilene har vel grønnskilt og dieselmotor som går på ca. 0,5 literen. El utgavene konkurrerer dårlig rent økonomisk, så som privatperson hadde jeg gått for diesel.

Teoretisk går de vel bare på 0,5, men når de står på holdeplass med motoren i gang, så svir den fremdeles av litt diesel uansett. Drivstoffet har blitt så dyrt nå, at det nok svir godt for de som kjører dieselbil i eget firma. Sammenligner man det med elektrisk bil, der man har inngått en etter dagens strømpriser, billig fastpris, så tjener man jo mer dess høyere elektrisitetsprisen blir og jo mer man forbruker.

Og kostnader er langt mer enn bilen i innkjøp. Driftsavbrudd for service og feil, oljebytte, rens av dieselfilter og dette famøse EGR-filteret, samt høye drivstoffkostnader nevnt over, fører fort til at dieselbilen fremdeles er den aller dyreste å eie.  Selv når du tar i betraktning at videresalg av bilen etter 3 år kan gjøres avgiftsfritt (mvafritt), og at man da kan selge dieselbilen for tilsvarende eller mer enn man har kjøpt den for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvorfor sier folk i bilbransjen at dieselbil er så utrolig lett å selge, men alle de 4 bilene jeg kjenner til har vært mega tungsolgte.

Nesten 6mnd har en bekjent hatt en XC60 med D5, skinn og hengerfeste til salgs - bilen er sort. Nå er det sendt til en annen del av landet for å prøve der.

Superben var ikke lett å selge, og veldig mange bruktbilsjapper ville by langt under markedspris ( for forhandlere, som jeg vet er 20-40K under vanligvis)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Teoretisk går de vel bare på 0,5, men når de står på holdeplass med motoren i gang, så svir den fremdeles av litt diesel uansett.

En 13 liters diesel sekser ligger på 2l/time på tomgang. 25l motor på cirka 3l/time. Så en liten 4 sylindret 2l bruker ubetydelige mengder. 

 

Snowleopard skrev (8 timer siden):

Driftsavbrudd for service og feil, oljebytte, rens av dieselfilter og dette famøse EGR-filteret, samt høye drivstoffkostnader nevnt over, fører fort til at dieselbilen fremdeles er den aller dyreste å eie.

Det er veldig tydelig at du ikke har peiling på dette. Elbiler er også veldig mye mer inne på garantiarbeid en noen annen bil jeg har eid. Faktisk har jeg ikke hatt garantiarbeid på noe annet en elbil. Bytter til tesla i juni, så krysser fingrene for at det blir bedre en polestar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dieselbil er veldig sårbar når det kommer til bruk. Jeg er perfekt bruker av en moderne diesel. Kjører 1 mil 70 sone så motoren tusler seg varm før jeg hiver meg utpå 9mil med motorvei og avslutter med 1mil 60/70 sone. Har tid til å la motor tomgangskjøre 3min før den stoppes. Har null problem med turbo, egr eller annet. Sitter nå og venter på BZ4X og er utrolig spent på hvordan den går på Motorvei. Vil holde meg mellom 20-80% for å få mest ut av batteriet og det har såvidt gått med den siste elbilen jeg hadde. Frykter vekt og størrelse kombinert med ett for lite batteri vil gjøre det umulig.

Lenke til kommentar

Har hatt elbil i halvannet år, og testa hurtiglading på min 40kWh Leaf for første gang i går.

Sandefjord-Kragerø-Tønsberg forstod jeg ikke kom til å gå da jeg var ved Porsgrunn på vei tilbake, så stoppet og ladet opp 10% der. Fungerte veldig greit med vipps-betaling, men brikka vi har hatt liggende i bilen siden vi skaffa den ville ikke godtas hos Mer. Etter et kort stopp på 6 min, 4kWh og 32 kr bar det videre. 

På daværende tidspunkt anslo bilen nesten dobbelt så lang rekkevidde som gjenværende distanse. Gjettometeret ble mer og mer pessimistisk, og ved Sandefjord var gjenværende rekkevidde mindre enn gjenværende distanse til målet.

Derfor kjørte jeg av E18 og tok resten av veien hjem i 50-60.

Da kom jeg meg frem med 6% igjen.

Synes det er rart at estimert rekkevidde bommer så kraftig. Jeg kjører denne bilen stort sett utelukkende til og fra jobb, ca 50/50 i 50-80 og i 110 på E18.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

En 13 liters diesel sekser ligger på 2l/time på tomgang. 25l motor på cirka 3l/time. Så en liten 4 sylindret 2l bruker ubetydelige mengder. 

 

Det er veldig tydelig at du ikke har peiling på dette. Elbiler er også veldig mye mer inne på garantiarbeid en noen annen bil jeg har eid. Faktisk har jeg ikke hatt garantiarbeid på noe annet en elbil. Bytter til tesla i juni, så krysser fingrene for at det blir bedre en polestar. 

Du benekter altså ikke at det er forbruk ved å stå på tomgang, og samtidig så peker du på dine personlige erfaringer som om det var noe universelt. Tross det, så uttaler du deg som om dine erfaringer er statistisk gyldige. Og det roter du sammen til art jeg ikke har peiling?

Jaja! lykke til med en slik holdning. Du har ihvertfall ikke kommet med noe som jeg anser som vektige argumenter for at jeg tar feil, for en mandagsbil kan nok alle komme borti. Men statistisk signifikant er det absolutt ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Snowleopard said:

Teoretisk går de vel bare på 0,5, men når de står på holdeplass med motoren i gang, så svir den fremdeles av litt diesel uansett. Drivstoffet har blitt så dyrt nå, at det nok svir godt for de som kjører dieselbil i eget firma. Sammenligner man det med elektrisk bil, der man har inngått en etter dagens strømpriser, billig fastpris, så tjener man jo mer dess høyere elektrisitetsprisen blir og jo mer man forbruker.

 

Holdeplass? Mesteparten av disse bilene kjøpes av håndtverkere.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 timer siden):

Holdeplass? Mesteparten av disse bilene kjøpes av håndtverkere.

Nå var det omtalt en sak om en TMX der sjåføren, også en taxi-sjåfør, slamra inn i en liten rekke av andre taxier på holdeplassen. Det er derfor direkte relatert til kommentarer vedrørende den hendelsen. Og da vet vi allerede at det å vente på holdeplass med motor og AC på, er så vanlig at det regnes som nornalen, ihvertfall om høsten, vinteren og på kjølige deler av våren.

Greit nok at noen taxier er bensinhybrider, men ellers er fremdeles dieseldrevne taxier temmelig vanlige. Men som alltid, har du tall som viser at dieseltaxier er byttet ut i så stor grad at elbiler og bensinhybrider har overtatt, så er det bare å dele info.

Dessuten ville jeg trodd at håndverkere først og fremst kjøper grønnskiltede "postman Pat"-type biler og varebiler, ikke sedaner og SUVer/Crossovers. Så jeg tror du også bomma på biltypen her. Eller ble du blindet av at det var snakk om dieselbiler vs elbiler nå?

Forøvrig, jeg regner med at mange av disse håndverkerne som ennå ikke har bytta over til elbil, har fått langt dårligere argumenter nå som ID.Buzz og ID.Buzz Cargo viser seg å få over 400 km WLTP-rekkevidde, og lading som fyller batteriet opp igjen i løpet av lunsjpausen. Selv Stellantisbilene og EQV/e-Vito vil ha tilstrekkelig rekkevidde og ladefart for mange håndverkere.

https://www.motor.no/elbil/mercedes-benz-evito-tourer-med-inntil-9-seter/201467

Jeg er fremdeles lydhør for at noen bruker varebilene til oppgaver som fremdeles ikke dekkes av de elektriske versjonene, som f.eks. trekking av tung tilhenger over lengre avstand, og da blir disse elektriske variantene uegnet. Men det vil altså være langt færre som ikke får sine behov oppfylt nå.

Edit: ser nå at du svarte på @Simen1 sin kommentar om prøvekjøring av Toyota ProAce City EV og Toyota Proace Verso som er Toyota sin kopi/rebrand av disse Stellantis-varebilene og pizza-bilene. Pizzabilene er nok mest av alt en håndtverkerbil, men den større varebilen er jo "drømmebilen" for storfamilien som både trenger plass til mange folk og mye bagasje.

Ser flere av disse og de andre 4-lingene på hvite skilt, både som taxi og private kombibiler som var så populære før. De er dog noe knapp rekkevidde på spesialt langs motorvei, og tilhengervekta gir ikke nok for en passelig campingvogn for disse. Men ellers er den temmelig perfekt for manges bruk.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du holdt av 2 millioner for en Tesla Roadster v2.0 i flere år for å få verdens raskeste aksellerasjon i en serieprodusert gatekjørbar bil? - Da er det sjanser for at Bentley tar kaka før Tesla får ut fingeren. Og angående prisen, så bør 2 millioner på fond siden Roadster ble annonsert være godt og vel 4 millioner når Bentlyen kommer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat fått på sommerdekkene (seint!) på Tesla Model 3'n. Måtte selvfølgelig finn en svingete vei med god gammeldags 80-sone for å minne seg selv på hvorfor man kjører denne bilen. 3 år gammel og drar fortsatt like mye på smilebåndet. Lite som slår å komme ut fra en sving i 40-60 kilometer i timen og gi fult pådrag på wattpedalen med denne bilen. Eneste som savnes er HUD for bedre kontroll på om førerkortet ryker eller ikke...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Wisd0m said:

Akkurat fått på sommerdekkene (seint!) på Tesla Model 3'n. Måtte selvfølgelig finn en svingete vei med god gammeldags 80-sone for å minne seg selv på hvorfor man kjører denne bilen. 3 år gammel og drar fortsatt like mye på smilebåndet. Lite som slår å komme ut fra en sving i 40-60 kilometer i timen og gi fult pådrag på wattpedalen med denne bilen. Eneste som savnes er HUD for bedre kontroll på om førerkortet ryker eller ikke...

Det er morro ja!

Ang HUD så er det jo masse ledig plass bak rattet og mye rart man kan kjøpe og montere der i dag.

Har du OBD dongel og en gammel telefon eller nettbrett liggende så er jo Scan My Tesla appen blitt litt estetisk penere nå.

 

Screenshot_20220522-124513.png

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bryr meg ikke om førerkortklasser, så lenge en får kjøre fartsgrensen og slipper kjøre- og hviletid.
Mange amerikanske biler som er registrert som C1, uten begrensinger på fart, så det skal gå an for elbiler også, om de vil. 

De kan innføre en B+ klasse for høyere vekt, hvor en må ha 5 års erfaring for å få +.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Håper dette kan skje.
https://dinside.dagbladet.no/motor/presser-pa-for-endringer/76145208?fbclid=IwAR3XHrboNsShtt3pz5EI5h8RAmEseqSzJcME4dsEioDAvlfRPAGTRDPJ2gk

Er nå ikke mulig å kjøre Hummer EV med sertifikat klasse B. Rivian R1T tror jeg går sånn akkurat, mens Ford F-150 Lightning er litt for tung for klasse B.

Jeg synes snarere at man burde gå vekk fra svære beist på veiene. De sliter mer på asfalt, har høyere forbruk, har høyere klimaavtrykk, er trafikkfarlige for andre bilister og fotgjengere og tar mer plass.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 minutter siden):

Jeg synes snarere at man burde gå vekk fra svære beist på veiene. De sliter mer på asfalt, har høyere forbruk, har høyere klimaavtrykk, er trafikkfarlige for andre bilister og fotgjengere og tar mer plass.

Enig. Ikke noe slår 2,5 - 3 tonn tunge elbiler på piggdekk med 750nm og 0-100 på 3,9. Supert miljøalibi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Bryr meg ikke om førerkortklasser, så lenge en får kjøre fartsgrensen og slipper kjøre- og hviletid.
Mange amerikanske biler som er registrert som C1, uten begrensinger på fart, så det skal gå an for elbiler også, om de vil. 

De kan innføre en B+ klasse for høyere vekt, hvor en må ha 5 års erfaring for å få +.

Før C1 ble innført, så kunne man kjøre de bilene på vanlig B. Reduksjonen ble kraftig, så greit om man får tilbake litt. Synes de like godt kunne satt den til 5000 kg med det samme, så kunne man fått biler som taklet både passasjerer og litt bagasje.

Så kunne man heller krevd BE for å kjøre tilhenger over 750 eller 1000 kg. Altså vekk med den kompliserte campingvogn-regelen, som tillater at noen får kjøre relativ stor vogn uten nødvendig opplæring i å kjøre med henger, så lenge man har rett bil. Det vil si bil nært 1750 kg, med mulighet til å trekke henger opp til samme vekta.

Det tror jeg hadde gitt veldig mye mere forståelse for grensene, selv om noen alltids vil prøve seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...