Gå til innhold

TEST: Nvidia GeForce GTX 1080 «Founders Edition»


Anbefalte innlegg

 

 

 

Da low-mid-end chippene kommer? Neitakk. 

 

Trodde det var snakk om at de ble dyttet tilbake til okt. samtidig med Vega.

 

Er først med Vega i Q1 at AMD kommer med noe av greit kaliber.

Hvorfor skjønner ikke folk at low/mid-end aldri refererer til ytelse, men til pris?! Dersom du kan få et sub-300 dollar kort med gtx 1070 ytelse, så ville vel du sagt ja takk, selv om et sub-300 dollar kort er per definisjon mainstream (/mid-end). Langt ifra sikkert at dette kommer til å skje, men sperr opp øynene litt og følg med i timen.

 

Alt går på ytelse, pris er uvesentlig.

Du får bare vente på dine AMD kort som sikkert kommer om et par måneder og har langt under halve ytelsesøkningen av det nVidia har fått til over forrige generasjon.

Subjektivt. For deg er pris uvesentlig, for de fleste er det ikke det. Ytelse per krone er det som regjerer (relativt) i motsetning til ytelse alene (absolutt).

 

Med en gang noen stiller spørsmålstegn ved Nvidia, eller for den saks skyld en majoritet/trend i et hvilket som helst marked/gruppe, så blir man automatisk satt i den andre båsen, sånn som jeg blir nå av deg. Jeg vurderer sterkt et GTX1080, men det er lov å drøfte kortet og Nvidia, og for den saks skyld AMD, med både fordeler og bakdeler. Men basert på det siste du skriver så er ikke du en veldig seriøs eller drøftende type heller, så mine ord faller for døve ører dessverre.

 

Med så mye dumt som kommer fra deg er det vanskelig å ta for god fisk.

AMD har ikke levert på mange år, hvorfor skal de komme med noe akkurat NÅ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvorfor skjønner ikke folk at low/mid-end aldri refererer til ytelse, men til pris?! Dersom du kan få et sub-300 dollar kort med gtx 1070 ytelse, så ville vel du sagt ja takk, selv om et sub-300 dollar kort er per definisjon mainstream (/mid-end). Langt ifra sikkert at dette kommer til å skje, men sperr opp øynene litt og følg med i timen.

 

Har da aldri hørt om noen referere til low/mid/high-end til pris, men ytelse. Nå henger de jo sammen da prisen på et high-end kort ofte har en "high-end" pris. Når nye generasjoner kommer så "arver" de prisen. Men det er jo helt normalt å si at man får high-end kort til mid-end pris når det er tilbud eller noe synker i pris. Blir vel flisespikkeri så lenge alle skjønner hva man mener uansett.

 

Og så har man jo entusiast-segmentet over high-end igjen, med sine astronomiske summer.

Lenke til kommentar

 

? Skjermkortet er ikke noe lydkort, og gjør følgelig ingen konverteringer (DAC). Så kan vanskelig sammenlignes ja.

Å bare sende et digitalt lydsignal videre vil ikke endre noen ting. Måtte det være Lydkort, hk (USB/HDMI/OPTISK) eller skjermkort.

Prøvd å endre innstillinger windows lydkort HDMI? Setter man 16 bits 48000 hz (DVD kvalitet) gir det oftere skurring klipping.

Prøver man wimp hifi gir det ofte dårligere kvalitet, så vet ikke hvorfor.

Nvidia suger på lyd-delen, da man ikke kan sette HDMI til audio utput only (Kun lyd).

 

Det er ikke riktig i 2016 man burde trenge lydkort med mindre man skal ta opp lyd i HD.

Du setter det kilden har. Slik at windows ikke tukler noe. Og har i grunn lite med om du kjører signalet via HDMI fra et lydkort, USB eller nvidia skjermkort.

 

Vet ikke helt hva som tenkes på lyd output only, men hadde seff verdt digg å kunne koble til anlegget uten å måtte ha den registrert som en "skjermutgang". Resultatet er dog det samme.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Da low-mid-end chippene kommer? Neitakk. 

 

Trodde det var snakk om at de ble dyttet tilbake til okt. samtidig med Vega.

 

Er først med Vega i Q1 at AMD kommer med noe av greit kaliber.

Hvorfor skjønner ikke folk at low/mid-end aldri refererer til ytelse, men til pris?! Dersom du kan få et sub-300 dollar kort med gtx 1070 ytelse, så ville vel du sagt ja takk, selv om et sub-300 dollar kort er per definisjon mainstream (/mid-end). Langt ifra sikkert at dette kommer til å skje, men sperr opp øynene litt og følg med i timen.

 

Alt går på ytelse, pris er uvesentlig.

Du får bare vente på dine AMD kort som sikkert kommer om et par måneder og har langt under halve ytelsesøkningen av det nVidia har fått til over forrige generasjon.

Subjektivt. For deg er pris uvesentlig, for de fleste er det ikke det. Ytelse per krone er det som regjerer (relativt) i motsetning til ytelse alene (absolutt).

 

Med en gang noen stiller spørsmålstegn ved Nvidia, eller for den saks skyld en majoritet/trend i et hvilket som helst marked/gruppe, så blir man automatisk satt i den andre båsen, sånn som jeg blir nå av deg. Jeg vurderer sterkt et GTX1080, men det er lov å drøfte kortet og Nvidia, og for den saks skyld AMD, med både fordeler og bakdeler. Men basert på det siste du skriver så er ikke du en veldig seriøs eller drøftende type heller, så mine ord faller for døve ører dessverre.

 

Med så mye dumt som kommer fra deg er det vanskelig å ta for god fisk.

AMD har ikke levert på mange år, hvorfor skal de komme med noe akkurat NÅ?

"People will always assume what HAS happened, WILL happen". Det er sannhet i dette sitatet. Men hva skjer når dette ikke oppfylles? Bobler, finanskollapser etc. + du som kun tror det er Nvidia som kan levere. Kan godt hende AMD går på en smell i år igjen, selv om det denne gangen er litt mer grunn for optimisme.

Eneste grunnen til at AMD vil levere er på grunn av at de hadde "flaks", med sitt fokus på "parallel-processing" i hardware (og ikke software som Nvidia fokuserer på nå), som man blant annet ser i form av Async Compute nå.

 

For å gjøre det ekstremt enkelt (og dette er en skjermkort/arkitektur analogi):

Nvidia fokuserte på å gjøre en og en ting best mulig. AMD fokuserte på å gjøre flere ting på en gang, på best mulig måte. Nvidia sliter på grunn av dette i DX12. AMD gjør det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde forventet mer etter såpass markant krymping av transistorer. For min del kunne de ha ventet litt til de var klare til å bygge noe bedre. Kan hende at de vet at det vil ta laaang tid til transistorene blir krympet neste gang, så de planlegger å melke oss mest mulig med litt bedre kort for hvert år. Håper amd slår skikkelig til med HBM minne snart, min 4k skjerm trenger det sårt :p

De har en mindre brikkestørrelse enn tidligere modeller, vi vil se bedre ytelse senere.

 

Hvorfor vente, når du kan lansere et 1080 i et marked uten konkurranse?

 

NVidia får også HBM når AMD får. Sannsynligvis før, men da til bedriftsmarkedet. 4K skjermen din trenger ellers ikke HBM. En rask, enda ikke lansert, gpu trenger HBM.

 

Kanskje nvidia lurer kjøpere med 4 ganger bedre bildekvalitet.

 

Opp til 64x Anisotropic Filtering

4 ganger raskere oppdateringer.

Slutt på forsinkelse i bilde, se ARK: Survival Evolved eldre crysis spill og skyrim. Dess lengere man ser i dybden ser man ting på avstand er mindre detaljer, mere detaljer nærme.

 

Vet ikke om 8 GB minne er for lite? Med mindre man går for SLI?

32 GB hadde vært noe eller 64 gb?

8GB er ikke for lite. Hvis noen lager spill som trenger mer, så har de laget spillet dårlig. De kan ikke lage noe som krever mer enn nåværende HW. Da kan ingen spille det.

 

Bare vent og se hva AMD kommer med som svar før man kjøper denne.

Vel, hvis AMD har like mye forsinkelse som Nvidia har hatt med Pascal og AMD med Polaris, så tar det jo et år før Vega kommer. Det kommer gjerne raskere, men det er hvertfall over et halvt år til. Eviiigheter.

 

Prepare your wallet. Tipper 1080TI kommer til å koste 10K..

Tipper den kommer til å koste 700 USD hvis den følger samme mønster som 1080 og 1070. 800 USD for FE.

Lenke til kommentar

Tror dem som smører seg med tålmodighet for 1080-ti (eller hva dem velger å kalle det ? titan-æ-ø-å?).

 

For leser dere mellom linjene så ser man at dette er snakk om et overclocka objekt der det sikkert er satt av mer plass til kjøling pga forminskningen derfor dem kan kjøre med mindre strøm enn titan-x..

 

Det vil si når dem kjører på med lik størrelse som i titan-x med sine 3000 cudas, så regner jeg med at dem sikkert klarer 4000-5000 cudas med den nye arkitekturen, om ikke 6000, selfølgelig med samme clock eller litt høyere clock en titan-x.

 

Akkurat nå føles det mest det som skjedde med 780 fra 680, der den ble bare mer strømsparende, før 880 (980) utnytta mest kraft.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Da low-mid-end chippene kommer? Neitakk. 

 

Trodde det var snakk om at de ble dyttet tilbake til okt. samtidig med Vega.

 

Er først med Vega i Q1 at AMD kommer med noe av greit kaliber.

Hvorfor skjønner ikke folk at low/mid-end aldri refererer til ytelse, men til pris?! Dersom du kan få et sub-300 dollar kort med gtx 1070 ytelse, så ville vel du sagt ja takk, selv om et sub-300 dollar kort er per definisjon mainstream (/mid-end). Langt ifra sikkert at dette kommer til å skje, men sperr opp øynene litt og følg med i timen.

 

Alt går på ytelse, pris er uvesentlig.

Du får bare vente på dine AMD kort som sikkert kommer om et par måneder og har langt under halve ytelsesøkningen av det nVidia har fått til over forrige generasjon.

Subjektivt. For deg er pris uvesentlig, for de fleste er det ikke det. Ytelse per krone er det som regjerer (relativt) i motsetning til ytelse alene (absolutt).

 

Med en gang noen stiller spørsmålstegn ved Nvidia, eller for den saks skyld en majoritet/trend i et hvilket som helst marked/gruppe, så blir man automatisk satt i den andre båsen, sånn som jeg blir nå av deg. Jeg vurderer sterkt et GTX1080, men det er lov å drøfte kortet og Nvidia, og for den saks skyld AMD, med både fordeler og bakdeler. Men basert på det siste du skriver så er ikke du en veldig seriøs eller drøftende type heller, så mine ord faller for døve ører dessverre.

 

Med så mye dumt som kommer fra deg er det vanskelig å ta for god fisk.

AMD har ikke levert på mange år, hvorfor skal de komme med noe akkurat NÅ?

"People will always assume what HAS happened, WILL happen". Det er sannhet i dette sitatet. Men hva skjer når dette ikke oppfylles? Bobler, finanskollapser etc. + du som kun tror det er Nvidia som kan levere. Kan godt hende AMD går på en smell i år igjen, selv om det denne gangen er litt mer grunn for optimisme.

Eneste grunnen til at AMD vil levere er på grunn av at de hadde "flaks", med sitt fokus på "parallel-processing" i hardware (og ikke software som Nvidia fokuserer på nå), som man blant annet ser i form av Async Compute nå.

 

For å gjøre det ekstremt enkelt (og dette er en skjermkort/arkitektur analogi):

Nvidia fokuserte på å gjøre en og en ting best mulig. AMD fokuserte på å gjøre flere ting på en gang, på best mulig måte. Nvidia sliter på grunn av dette i DX12. AMD gjør det ikke.

 

 

Så vidt jeg ser gruser dette kortet alt AMD har på DX12...

Lenke til kommentar

 

Veldig bra artikkel helt til dere kom til prisen. $700=5700, ikke 7600 NOK

?

(Forstår hva du mener, men fortell det til Nvidia, som altså har anbefalt en utsalgspris på 7600 NOK. Husk at mva og norske særsvgifter er inne i norsk pris, samt at en nok kan legge på sales tax på dollarprisen)

 

 

 

Hvilke særavgifter er det du da sikter til?

Lenke til kommentar

 

 

 

Da low-mid-end chippene kommer? Neitakk. 

 

Trodde det var snakk om at de ble dyttet tilbake til okt. samtidig med Vega.

 

Er først med Vega i Q1 at AMD kommer med noe av greit kaliber.

Hvorfor skjønner ikke folk at low/mid-end aldri refererer til ytelse, men til pris?! Dersom du kan få et sub-300 dollar kort med gtx 1070 ytelse, så ville vel du sagt ja takk, selv om et sub-300 dollar kort er per definisjon mainstream (/mid-end). Langt ifra sikkert at dette kommer til å skje, men sperr opp øynene litt og følg med i timen.

 

Alt går på ytelse, pris er uvesentlig.

Du får bare vente på dine AMD kort som sikkert kommer om et par måneder og har langt under halve ytelsesøkningen av det nVidia har fått til over forrige generasjon.

Subjektivt. For deg er pris uvesentlig, for de fleste er det ikke det. Ytelse per krone er det som regjerer (relativt) i motsetning til ytelse alene (absolutt).

 

Med en gang noen stiller spørsmålstegn ved Nvidia, eller for den saks skyld en majoritet/trend i et hvilket som helst marked/gruppe, så blir man automatisk satt i den andre båsen, sånn som jeg blir nå av deg. Jeg vurderer sterkt et GTX1080, men det er lov å drøfte kortet og Nvidia, og for den saks skyld AMD, med både fordeler og bakdeler. Men basert på det siste du skriver så er ikke du en veldig seriøs eller drøftende type heller, så mine ord faller for døve ører dessverre.

 

 

 

Hvis det er relativ ytelse som regjerer så ville vel ingen ha kjøpt eksternt skjermkort, bare benyttet igpu...

 

For å være ærlig så kan AMD ha seg selv å takke for at NVIDIA er et betydelig mer populært skjermkortmerke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor skjønner ikke folk at low/mid-end aldri refererer til ytelse, men til pris?! Dersom du kan få et sub-300 dollar kort med gtx 1070 ytelse, så ville vel du sagt ja takk, selv om et sub-300 dollar kort er per definisjon mainstream (/mid-end). Langt ifra sikkert at dette kommer til å skje, men sperr opp øynene litt og følg med i timen.

Har da aldri hørt om noen referere til low/mid/high-end til pris, men ytelse. Nå henger de jo sammen da prisen på et high-end kort ofte har en "high-end" pris. Når nye generasjoner kommer så "arver" de prisen. Men det er jo helt normalt å si at man får high-end kort til mid-end pris når det er tilbud eller noe synker i pris. Blir vel flisespikkeri så lenge alle skjønner hva man mener uansett.

 

Og så har man jo entusiast-segmentet over high-end igjen, med sine astronomiske summer.

High og low henviser alltid til pris sånn jeg ser det. Om det feks er lite framgang en generasjon så er det ikke plutselig sånn at det ikke finnes noe high end. AtW

Lenke til kommentar

 

Det er først med Polaris vi får se om AMD fortsatt er bedre på DX12 enn nvidia.

 

Når ventes Polaris?

 

 

Litt usikker, men tror det er i løpet av sommeren en gang, kanskje jun-aug. Men AMD skal lever to pakker grafikkort, Polaris 10 og Polaris 11 der Polaris 10 er mellomklassekort mens Polaris 11 er toppklassekort.

Lenke til kommentar

 

 

AMD har ikke levert på mange år, hvorfor skal de komme med noe akkurat NÅ?

 

Mange måter å se det på, r9 fury slår 980 ti i 4k hvis du leser test host Techpowerup :)

 

Bare noobs som gamer 4K uansett.

Så lenge det ikke finnes 144 / 165 hz er det totalt uaktuelt.

Lenke til kommentar

 

 

 

AMD har ikke levert på mange år, hvorfor skal de komme med noe akkurat NÅ?

 

Mange måter å se det på, r9 fury slår 980 ti i 4k hvis du leser test host Techpowerup :)

 

Bare noobs som gamer 4K uansett.

Så lenge det ikke finnes 144 / 165 hz er det totalt uaktuelt.

 

Benchmarks som gir under 60fps teller ikkje. Det er det du også mener ;)

 

Samma faen om det er 42 eller 47fps. Dritt dårlig uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å Ikke oppgradere før 3-parts kort kommet (asus, msi, zotac, gigabyte etc)...

 

Jeg vil heller ikke gjøre det helt før Amd kommer med sine topp kort enda,

 

Ja Amd blir sene men de har noe på gang og det vil bli mer konkurranse i markedet enn det har vært før når GTX 980 og 980TI kom ut.

 

Min mening.

 

 

Ser at artikkelen forteller:

 

 

Husk også at AMD straks ventes å lansere sine neste-generasjons grafikkort, noe som både kan presse de generelle prisene ned, men også føre til at vi får helt andre kort å vurdere.

 

Definer "straks", plz.

 

Er det til senhøsten/vinteren eller om en uke til?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg anbefaler å Ikke oppgradere før 3-parts kort kommet (asus, msi, zotac, gigabyte etc)...

 

Jeg vil heller ikke gjøre det helt før Amd kommer med sine topp kort enda,

 

Ja Amd blir sene men de har noe på gang og det vil bli mer konkurranse i markedet enn det har vært før når GTX 980 og 980TI kom ut.

 

Min mening.

Helt ærlig trur e ikke AMD er i racet dette gangen heller da de forsatt er på GDDR5 or ikke GDDR5X. Men vet aldri.. men er lenge sida AMD var interresant for meg ivertfall :/

Ved siden av at det ikke har så veldig mye å si for ytelsen om du har GDDR5 eller GDDR5X, så har jo AMD HBM, som er hvor mange ganger raskere enn DDRX5? Samt etterfølgeren HBM2.

 

Når du baserer deg bare på minnet så burde jo ikke Nvidia vært med på racet etter R9 Fury...

 

 

Er ikke HBM2-minne og tilhørende bus, nesten reservert for supercomputing?

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå bruker jeg ikke pcen så mye til h265 da jeg foretrekker sofaen og ULTRAHD til å se filmer i , som denne rakkeren : Samsung 65 ,  Skjermkortet som sitter i pcen skal gjøre jobben sin på en 24 tommers skjerm som har 1920x1080 og blir derfor ikke kjørt så veldig tungt at det faktisk lar seg gjøre uten problemer med det jeg har nå.

 

 

Regner med at enkelte Flight simulator-entusiaster sitter og sikler og godter seg over nyheten nå.

 

Men, skal man først gidde å rigge seg en ny maskin, så blir det fort mange flere tusenlapper enn nytt hovedkort som går med.

Lenke til kommentar

 

Når ventes Polaris?

 

 

Litt usikker, men tror det er i løpet av sommeren en gang, kanskje jun-aug. Men AMD skal lever to pakker grafikkort, Polaris 10 og Polaris 11 der Polaris 10 er mellomklassekort mens Polaris 11 er toppklassekort.

Polaris 10 = Mainstream

Polaris 11 = Low-end

 

Ingen "toppklassekort" fra AMD før Vega 10 i 2017.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...