Jump to content

Andrull

Medlemmer
  • Content Count

    17449
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Andrull last won the day on April 7 2015

Andrull had the most liked content!

Community Reputation

4932 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

33244 profile views
  1. Greit å nevne at vanlige universalmotorer du finner i tilnærmet alle 230v håndholdte verktøy har en langt mindre effektiv motor. Da i vekt til kraft forhold, størrelse til kraft, og ikke minst i energieffektivitet, som da betyr mer varme å bli kvitt. Ser vi på borhammere, da du nevnte å borre hull i betongtak. Så veier makita sin 230v modell (hr4013c) 7,6 kg, og slår med en kraft på 7,6J 2900 ganger i minuttet. I bunn og grunn en ypperlig maskin for store hull i betong. Deres børsteløse utgave (dhr400) veier 8,1kg med to batterier, og slår med 8 J, 2900 ganger i minuttet. Dvs. Tilnærmet lik vekt mot kraft forhold. Og på mindre maskiner blir fordelen bare større. Aldri sett en 230v drill som kan komme i nærheten av moderne batteridriller. Både vekt/kraft og generell ytelse. Så om man skulle ha smekket sammen en haug batterier på ryggen med en skjøteledning til et håndholdt 115/230v apparat (faktisk ikke spesielt vanskeligere enn som så, da universalmotorer går like fint på DC), så ikke forvent noen særlig økning i krafta. Snakker vi f. Eks om en mer "dedikert" løsning, at du gjør om et håndholdt batteriverktøy, til å brukes med ledning til en større pakke på ryggen. Da vil du kunne kvitte deg med et par hundre gram til et kilo. Dog, ledningen og koblingen vil nok sikkert fort også veie tett opp mot lettvekter batteriene på 5-celler mange produsenter tilbyr. Edit: Alternativt har jeg vel selv heller drømt om en batteripakke på ryggen som konverter til 230v tre-fas. Slik at jeg kan benytte langt heftigere og mer effektive motorer på en kjapp måte.
  2. Hehe, faktisk akkurat samme tanke som slo meg. En skulle jo tro det var rimelig gunstig løsning. Stort sett ytterst kreftene er størst. Derav også strekkreftene, betongens største svakhet.
  3. Jeg tror mye av overraskelsen for mange er bare hvor store disse møllene egentlig er. Har selv parkert under en, og bilen min er i beste fall å regne som en mygg i forhold. Bladene (med "hub'en, festet mellom de) veier over 240 tonn. Og når vinden blåser kraftig nok til å holde 240 tonn som kontinuerlig blir bremset så mye som overhode mulig av en elektrisk brems (generator) som veier flere hundre tonn (navellen som huser generator/girkasse) veier i dette eksempelet 600 tonn! Så kan man kanskje begynne å fatte at det er store tall vi snakker om. En elbil som bruker gjennvinning av strøm ned en bakke er jo naturlig langt fra like effektiv. Men i beste fall (gitt lik effektivitet) ville en 1,5t bil måtte kjøre nedover en ekstramt bratt bakke med stigning på 10 grader (ikke prosent), i over 3 timer kontinuerlig. For å generere tilsvarende 1 rpm. Og det helt uten vindmotstand, rullemotstand, maks effekticitet oav... Kunne nok doblet realistisk.
  4. Du regnet om til 0,6 minutter, ikke sekunder. Riktig svar er 36 sekunder. Men om man benytter Haliade-X, verdens største vindmølle, med 12 MW, og en RPM på 7,81. Så får vi i steden 12 sekunder på å produsere 40 kWh. Fortsatt over EN rotasjon, men med en mer effektiv elbil så kan det vel kanskje tenkes at man kan klare det. (26 kWh for 200 km)
  5. Ettersom biler stort sett benytter spillvarme fra motoren til å varme kupeen, så tar det lang tid om det er en effektiv motor (mindre varme). Dieselbiler er ofte vesentlig mer effektive enn bensinbiler, og følgelig desto mindre varme. Dette er selvsagt svært gunstig for lommeboka, da du slipper å fylle så ofte. Men som nevnt, kan man installere en vanlig elektrisk kupevarmer (om man kobler den til strøm), eller en webasto slik at du kan varme motor og kupe hvor som helst. Alternativt så går det MYE raskere å varme opp motoren om den belastes litt. Men det er jo ikke alltid mulig rent lovlig...
×
×
  • Create New...