Gå til innhold

TEST: Nvidia GeForce GTX 1080 «Founders Edition»


Anbefalte innlegg

Heftig ytelse men er synd prisen er så alt for høy. Tenk hva det hadde gjort for PC og spill markedet om en kunne få et slikt skjermkort til 4-5000kr. Og etter å ha sett flere målinger så er det ganske klart at 4K fortsatt er bare tull. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Coil whine" burde absolutt settes som minus om dette blir en gjenganger på kortene.

Slike lyder alene gjør til at dette kortet styres unna for min del.

 

Coil whine er noe som kan oppstå på alle skjermkort. Pleier å si at PSU og GPU ikke helt er venner, går som regel bort om du bytter en av delene, dette er godtas (av de fleste) på garanti, hverfall komplett.

 

Akkurat teknisk hvorfor dette skjer har jeg ikke noe godt svar på men skjelden noe problem om du har en god psu.

Lenke til kommentar

 

"Coil whine" burde absolutt settes som minus om dette blir en gjenganger på kortene.

Slike lyder alene gjør til at dette kortet styres unna for min del.

Coil whine er noe som kan oppstå på alle skjermkort. Pleier å si at PSU og GPU ikke helt er venner, går som regel bort om du bytter en av delene, dette er godtas (av de fleste) på garanti, hverfall komplett.

 

Akkurat teknisk hvorfor dette skjer har jeg ikke noe godt svar på men skjelden noe problem om du har en god psu.

 

Kan det være på grunn av "skitten" strøm?

Lenke til kommentar

Hadde dere giddi å sammenlignet kortet med 980ti i forskjellige utgaver? Kult å se hvor langt det FAKTISK ligger foran 980ti (lightning, hybrid etcetc)

Er det mulig?

Hei, det kommer vi ikke til å gjøre, ta en titt her så ser du hvorfor :) (Det er ingen signifikant forskjell verken mellom referanse- og tredjepartsmodellene, eller mellom tredjepartsmodellene alene.)

Det vi imidlertid vil gjøre er å teste minst en tredjepartsutgave av GTX 1080 når disse kommer på markedet.

Lenke til kommentar

Noen beregninger :

 

980 Ti  sammenlignet med 1080

Standard Frekvens 1000 kontra 1607 ,  60% forskjell.

Boost frekvens 1075 kontra 1744 

 

Ytelseforskjell Dragon Age Inquisition :

 

1080  :81,5

980 ti : 62

 

Forskjellen i % er omtrent 24%.

 

GTA V

 

1080 : 87.3

980 ti : 65,9

 

Forskjellen i % er omtrent 24%

 

Så med en økning på hastigheten på 60% ser vi kun en ytelseøkning på omtrent 24% , ser vi på antall transistorer ser vi at dette kortet har 7,2 , altså 10% lavere noe som sier meg at om man klokket kortet ned på omtrent samme hastighet som 980 ti hadde det trolig gitt dårligere ytelse.

 

Sånn sett ser vi at disse kortene enten har dårligere ytelse per transistor enn forrige generasjon ( noe som kompenseres med at kortene derimot kan klokkes langt høyere ) eller at de har mye å gå på i form av driveroppdateringer og om dette stemmer blir det ganske så spennende å se hvor kortene ender opp.

 

Tar man en titt på andre websider som tester kortene ser man jo at kortet ikke gjør det alt for bra i Dx12 titler der Amd har gjort det bra , Ashes of Singularity er en plass hvor kortet leder kun med 6 Fps foran Amd sitt Fury X , Forrige generasjon med kort fra Nvidia 980 ti har ca 47 fps altså hele 19 fps mindre , noe som igjen utgjør 29% som er omtrent det kortene ligger foran i ytelse på andre spill.

 

Så personlig tror jeg at disse kortene kommer til å bli gode erstattere til de som ønsker og har råd til å betale for ytelsen, for det er svært tydelig at her betaler med definitivt en kraftig overpris om man ser på ytelse per krone i forhold til andre kort , jeg er også litt bekymret for ytelsen i DX12 titler og personlig så er jeg ikke så veldig imponert over selve arkitekturen da det er tydelig at ytelsen har gått ned relativt til hastigheten på brikkene (men selvsagt så yter de bedre enn de gamle kortene da de er kjappere ).

 

Så blir morsomt å avvente og se når flere DX12 titler blir tilgjengelig og om kongen på haugen mister tronen sin til Amd sin utfordrer. Som jeg sier , den som venter får se.

 

Men en ting er klart, har du penger er det trolig ikke verdt å vente på Amd sitt svar.

Lenke til kommentar

 

 

"Coil whine" burde absolutt settes som minus om dette blir en gjenganger på kortene.

Slike lyder alene gjør til at dette kortet styres unna for min del.

Coil whine er noe som kan oppstå på alle skjermkort. Pleier å si at PSU og GPU ikke helt er venner, går som regel bort om du bytter en av delene, dette er godtas (av de fleste) på garanti, hverfall komplett.

 

Akkurat teknisk hvorfor dette skjer har jeg ikke noe godt svar på men skjelden noe problem om du har en god psu.

 

Kan det være på grunn av "skitten" strøm?

Slik jeg har forstått det, har det en direkte sammenheng med kvaliteten på kondensatorene som er benyttet. Har de valgt fra øverste hylle, er kondensatorene bedre utformet og isolert, slik at de ikke skal lage noe lyd. De er samtidig langt dyrere, og i et skjermkort til denne prisen trodde jeg at de hadde valgt bedre komponenter.

Nå kan det selvsagt hende at akkurat dette eksemplaret hadde en kondensator som var produsert feil, og derfor gir mer lyd fra seg enn normalen.

Lenke til kommentar

Er GTX 1080 bedre eller dårligere med i7 970 (Sokkel 1366)

Da med så kraftig gpu tror jeg cpu muligens kan bli en flaskehals.

 

Vet noen om SLI hastigheten på GTX 1080 er 2 ganger bedre i SLI\ 3 ganger bedre ytelse ved 3 ways sli?

 

Noen som gidder å teste ark survival evolved om det blir bedre en første genrasjons titan?

Da jeg muligens tror spillet ikke er optimalisert for gode skjermkort ennå.

 

Lurer også på om lydkortet er på nivå Xonar AV1 sound cards

Så man trenger ikke ekstra lydkort for å få Hifi lyd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...