Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Kyrre S: Takk for kjempebra testing :) Hadde du kunnet teste hva undervolt alene gjør for ytelsa? Ser flere alltid undervolter i tillegg til OC og økt powerlimit. Ofte trekker kortene marginalt mer enn uten noen av endringene, noe som tilsier at UV gir en stor reduksjon i strømtrekk. Powerlimit ser da ut til å sjelden overstige stockverdi, noe som sier meg at kanskje UV i seg selv kan gi et bra ytelsesløft da turbo utnyttes bedre. For RX XX0-kortene gav undervolt i seg vesentlig redusert strømforbruk, typisk 10-20% og i mange scenarioer kunne kortene i motsetning til stock kjøre full turbo hele tiden, noe som gav 5-10% bedre ytelse for f.eks RX 470.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mente undervolting var får å få ned temp slik at kortet throttler mindre? Jeg hadde ikke tempproblemer fordi jeg satte en hissig viftekurve og bruker en åpen testbench. Nå er det vannkjølt og er iallfall ikke begrenset av temperatur.

 

Men luftkjølt i et kabinett kan jeg se gevinsten i undervolting.

 

Jeg tenkte jo heller på å øke spenningen ?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Betyr dette at hvis og når CX blir tilgjengelig så trenger man nokså heftig PSU?

Tenker nå på Vega 64 OC.

 

Er det noe konkret du ønsker å påpeke? At Vega 64 trekker sinnssykt mye strøm og man må ikke finne på å overklokke det for da trekker det enda mer strøm?

 

Nå har det seg sånn at både Vega 64 og Vega 56 kan justeres ned i strømforbruk og fortsatt kjøre på samme frekvens, i alle fall er dette noe flere forumbrukere har påpekt. Det er selvsagt ingen garanti for at det fungerer stabilt på et 64 med stock hastighet, men det er noe man bør prøve ut.

 

Så det er fult mulig å spare en god del strøm, det kan også endres bios til en som er strømsparende og man mister lite ytelse, finpusser man innstillingene på kortet litt så kan man ofte ende opp med noe som har ok ytelse og lavere strømforbruk.

 

Uansett så er Vega 64 kortet en virkelig strømsluker uten like i forhold til Nvidia sine kort, vi får håpe neste gen blir bedre.

Lenke til kommentar

 

Betyr dette at hvis og når CX blir tilgjengelig så trenger man nokså heftig PSU?

Tenker nå på Vega 64 OC.

Tror ikke det er en dum idé å kjøpe en 1200W PSU om planen er å overklokke et par Vega 64 :)

 

 

Hvem som vil overklokke 64'en når man får like mye ytelse fra 56'en? Tror du 64'en vil få mer ut av høyere shader count senere?

Lenke til kommentar

Synes strengt tatt det er vesentlig flere som klager over at de må bruke gamle drivere fra Nvidia for ting er borked i nye versjoner. Nå har jeg svært liten erfaring med Nvidia, men det lille jeg har er alt annet enn positivt sammenlignet med AMD. Bottom line er vel at det er rimelig like mye feil og mangler i begge leire om man tar av seg fanbrillene.

Lenke til kommentar

Den "evige" historien om AMD som har dårlige drivere har gått over til at de ikke har drivere helt klare engang :/ Må si det skuffer litt.

 

Siden såpass mange følte seg truffet(I henhold til svar), så har jeg ingen formaning om dårlige drivere fra AMD tidligere, bare at det er "the saying". Ment som ironi da så klart. Ville trodd de aller fleste skjønte det. 

 

Det jeg mente med dårlige drivere nå, er at de fortsatt har disablet features som rasterizer, osv. Jeg er vel en av de med mest positivt syn på AMD ut ifra det folk flest skriver her på forumet med unntak av Malvado som er ekstra positiv( ;) ), men mener at Vega kunne vært så mye bedre hadde de bare hatt alt på stell på driversiden og ikke satset på FineWine.

 

Edit: Sånn sett har jeg flere kompiser med RX 480 og 580 som har mye sjeldnere spill-kræsj enn jeg med mitt 1070. Så mitt syn er at Nvidia har dårligere drivere enn AMD per dags dato.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

 

Den "evige" historien om AMD som har dårlige drivere har gått over til at de ikke har drivere helt klare engang :/ Må si det skuffer litt.

 

Siden såpass mange følte seg truffet(I henhold til svar), så har jeg ingen formaning om dårlige drivere fra AMD tidligere, bare at det er "the saying". Ment som ironi da så klart. Ville trodd de aller fleste skjønte det. 

 

Det jeg mente med dårlige drivere nå, er at de fortsatt har disablet features som rasterizer, osv. Jeg er vel en av de med mest positivt syn på AMD ut ifra det folk flest skriver her på forumet med unntak av Malvado som er ekstra positiv( ;) ), men mener at Vega kunne vært så mye bedre hadde de bare hatt alt på stell på driversiden og ikke satset på FineWine.

 

Edit: Sånn sett har jeg flere kompiser med RX 480 og 580 som har mye sjeldnere spill-kræsj enn jeg med mitt 1070. Så mitt syn er at Nvidia har dårligere drivere enn AMD per dags dato.

 

At du får spill-kræsj er nok ikkje driveren sin feil :p Er nok ustabil overklokk tenker jeg. AKA brukerfeil :D

Lenke til kommentar

Neeh, har EVGA 1070 FTW som jeg får stabilt på 2.1Ghz med 107% power limit, så er nok ikke det. Har den på stock settings da jeg liker lite støy og ikke har vannkjøling :-/ . Eneste jeg overklokker er [email protected] og ram til 3200cl16. 

 

Men ja, liker å holde meg minst mulig biased.

Er dere ikke enige om at det er dårlig av AMD og ikke ha alt av drivere klart når de faktisk lager et gaming-kort av Vega-chippen? Synes det er enormt godt jobbet av AMD å klatre seg til en god posisjon på alle fronter der GPUer brukes, men  da burde drivere og være klare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...