Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (1 time siden):

Guru3d tester overklokken over flere timer i spill for å sjekke om det faktisk ER stabilt. "Hilbert" kommenterte dette selv i en av testene, i kommentarfeltet.

 

I Heaven får man skyhøy frekvens i forhold til skikkelig krevende spill.

 

 

Derfor er nok guru3d sine resultater lavere.

Ok, litt omvendt av min erfaring. Både 5700XT, RX 480 og 1070 som jeg har overklokka og testa mye endte opp med ca samme i heaven og de spillene jeg spiller (Witcher 3, alle Tomb raider spillene, Gears-spillene og RDR2). I flere tilfeller, spesielt med 1070 slet jeg med stabilitet i heaven, men kjørte høyere i spillene. Er dog helt andre arkitekturer enn Big Navi og Ampere og ulike program og spill stresser komponenter ulikt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orwandel skrev (17 timer siden):

Klarer du å lage en eneste post uten å bruke ordet fanboy? Ad hominems bidrar ikke til diskusjonen.

Søkte opp definisjonen på ad hominems nå, som sier følgende: 

«attacks the characteristics or authority of the writer without adressing the substance of the argument».

Hvis jeg hadde brukt ad hominems ville jeg ikke begrunnet hvorfor jeg kaller noen fanboys, men det har jeg. Veldig mange ganger også, kan gjøre det igjen,

Jeg har vært veldig tydelig på at de jeg kaller fanboys er personer på forumet her som nekter å anerkjenne alle benchmarks, tall og tester hvor 6800 XT kommer dårligere ut. Hver gang jeg eller andre har jeg lagt ut kilder hvorfor Big Navi kommer dårligere ut, benektes dette og avfeies som «fake news».

Det er en tydelig holdning hos flere brukere her at alle kilder hvor AMD kommer dårligere ut er fake, og det er på det grunnlaget jeg mener at noen er fanboys.

Jeg mener at enhver bruker som ikke annerkjenner offisielle benchmarks og tall (dersom de ikke går i deres favør), og heller baserer sine utsagn på enkelttilfeller, og nekter for alle andre resultater er en fanboy, om det så gjelder AMD, Intel eller Nvidia.

Jeg har ikke brukt ad homines, men jeg har kun outet brukere for å være særdeles partiske, og outet brukere som nekter å annerkjenne tester eller kilder som sier dem imot. 

Men jeg ser at det derimot er veldig populært og henge meg ut, og at alle AMD tilgengerene er raske med å like innleggene så fort det er en fornærmelse, uthenging, latterliggjøring eller personangrep mot meg, fordi det tydeligvis ikke er greit at jeg legger fakta på bordet hvor Ampere kommer bedre ut.

Innlegget ditt her, hvor du beskylder meg for ad hominems, og høster likes fra likesinnede og partiske brukere, beviser hele poenget mitt.

Jeg hadde ikke kalt noen fanboys om de baserte sine meninger på kilder (og da alle kilder, ikke kilder hvor man luker ut alt som ikke passer sitt syn eller ønske). Kaller ingen fanboys bare man kan akseptere eller annerkjente kilder selv om man på personlig grunnlag ikke liker utfallet. 

Men brukere som er merkelojale og derfor nekter å godta eller annerkjenne tester hvor det merket de er lojal til gjør det dårligere, er per definisjon en fanboy, uavhengig av hvor lite du ønsker å høre det ordet. Jeg må få bruke et negativt ladd ord, når det faktisk passer.

Minner også om yttringsfrihet, så jeg har min fulle rett å bruke ordet, dersom jeg mener noen er strekt merkelojale, subjektive og partiske i sine ytringer.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (3 timer siden):

Men brukere som er merkelojale og derfor nekter å godta eller annerkjenne tester hvor det merket de er lojal til gjør det dårligere, er per definisjon en fanboy, uavhengig av hvor lite du ønsker å høre det ordet. Jeg må få bruke et negativt ladd ord, når det faktisk passer. 

Bare pirke litt og si at det uthevede ordet her, "derfor", ikke passer inn. Du kan fint være merkelojal uten å være fanboy.

Jeg f.eks er det. Kjøper produktet vel viten om at det er dårligere.

Uansett skjønner jeg ikke at du gidder bry deg. Var ganske opplagt fra start at kortene ikke ville ta igjen Nvidia. De ville være konkurransedyktige, ja. Men uforbeholdent slå Nvidia? Ikke tale om.

Det tok 3 generasjoner med Zen før de slo Intel. Og det vil ta minst 3 generasjoner med RDNA for å slå Nvidia. 

 

Endret av Cappo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cappo skrev (38 minutter siden):

Bare pirke litt og si at det uthevede ordet her, "derfor", ikke passer inn. Du kan fint være merkelojal uten å være fanboy.

Jeg f.eks er det. Kjøper produktet vel viten om at det er dårligere.

Uansett skjønner jeg ikke at du gidder bry deg. Var ganske opplagt fra start at kortene ikke ville ta igjen Nvidia. De ville være konkurransedyktige, ja. Men uforbeholdent slå Nvidia? Ikke tale om.

Det tok 3 generasjoner med Zen før de slo Intel. Og det vil ta minst 3 generasjoner med RDNA for å slå Nvidia. 

 

Bryr meg fordi fakta og tall er viktig. 

Jeg kunne moderert meg til at man kan være merkebevisst uten å være fanboy. Går mer på at jeg er imot brukere som benekter faktiske tall og benchmark, og kommer med alternative fakta fordi de er merkebevisst, er de brukerene jeg går til livs på. 

Hvorfor bryr jeg meg? Fordi jeg er imot at folk sprer feilinformasjon og alternative fakta. Rett skal være rett, selv hvor dødelig fornærmet man måtte bli ;) 

Diskusjon er gøy, men en polarisert diskusjon hvor «politisk korrekthet» er viktigere enn fakta misliker jeg. 

Men i likhet med sikkert deg også er jeg glad for at AMD endelig konkurrerer i topsjiktet igjen :) Det kan (ren ønsketenking fra min side) få frem større generasjonsløft og rimeligere priser ved neste generasjon, men det får tiden vise. Nvidia har hatt en stygg tendens de to siste generasjonene til å vise ta at de kan ta akkurat det de vil for sine produkter. 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

 

4 hours ago, Emile the rat said:

Men brukere som er merkelojale og derfor nekter å godta eller annerkjenne tester hvor det merket de er lojal til gjør det dårligere, er per definisjon en fanboy, uavhengig av hvor lite du ønsker å høre det ordet. Jeg må få bruke et negativt ladd ord, når det faktisk passer.

Merkelojalitet er jo ganske absurd egentlig? Amd og Nvidia og Intel osv er jo utelukkende ute etter pengene våre så å være lojal til noen av de er jo idiotisk. Når det er sagt så hender det jo at en ønsker å støtte oppunder konkurranse og dermed velger "det andre" merket, selv om det ikke har bedre ytelse/features enn alternativet. Om en skal kalle DET for fanboyisme er jo heller tvilsomt.

Benchmarkene som har blitt postet av Emile beviser jo at Nvidia fremdeles har et overtak på amd... Tallene lyver ikke 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Cowboystrekk said:

Ok, litt omvendt av min erfaring. Både 5700XT, RX 480 og 1070 som jeg har overklokka og testa mye endte opp med ca samme i heaven og de spillene jeg spiller (Witcher 3, alle Tomb raider spillene, Gears-spillene og RDR2). I flere tilfeller, spesielt med 1070 slet jeg med stabilitet i heaven, men kjørte høyere i spillene. Er dog helt andre arkitekturer enn Big Navi og Ampere og ulike program og spill stresser komponenter ulikt :)

Å få skamhøy oc i Heaven er lett pga veldig lav last sammenlignet med moderne spill og benchmarker som bruker opp power budget. 

Lenke til kommentar

Da setter vi en strek for fanboyisme og merkelojalitet diskusjonen, og kommer oss tilbake til trådens tema.
Vennligst tenk over språkbruken og ikke bidra til polarisering ved å kalle andre brukere for fanboys, overdreven bruk av slikt språk kan oppfattes som rene provokasjoner og vil bli fjernet.
Være greie med hverandre folkens :)

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Endret av Uderzo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (15 timer siden):

Siden RT akselleratorene er en del av hver CU så vil jeg tenke det er overveiende sannsynlig at alle brikker som er i RDNA2 serien vil støtte RT.

Men ikke sikkert alle 6X00-kort gjør det da AMD gjerne rebrander litt. Kanskje kommet 5609XT som 6500XT med litt høyere klokke etc. 

Ang RT har AMD valgt en billigere, men og ytelsesmessig dårligere løsning enn Ampere. Det går nok ennå en generasjon eller 2 før folk flest skrur på RT tipper jeg. 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (8 minutter siden):

Men ikke sikkert alle 6X00-kort gjør det da AMD gjerne rebrander litt. Kanskje kommet 5609XT som 6500XT med litt høyere klokke etc. 

Ang RT har AMD valgt en billigere, men og ytelsesmessig dårligere løsning enn Ampere. Det går nok ennå en generasjon eller 2 før folk flest skrur på RT tipper jeg. 

Les innlegget mitt en gang til 😉 skriver RDNA2, ikke salgsnavnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...