Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

 

 

AMD har jo lavere minnefrekvens på 4gb vs 8gb, så de himper jo litt slik Nvidia gjør.

 

På hvilket kort da? RX 580 er likt.

 

Hmm, på alle jeg har sett har 4gb 7000 MHz mens 8gb har 8000MHz, f.eks MSI og XFX sine har det.

https://us.msi.com/Graphics-card/Radeon-RX-580-ARMOR-4G-OC.html

http://www.xfxforce.com/en-us/products/amd-radeon-rx-500-series/rx-580-gts-4gb-dd-rx-580p427d6

 

På RX 480 8\4gb var det meg bekjent samme deal.

 

 

Er det slik på referansekortene også? I sammenligningen jeg så tidligere var det likt.

 

Edit: Nedtrekksmenyen valgte 2 like kort, derfor lik frekvens. 

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en test av 2 Amd rx 480 stock kort på 4 og 8 GB.

 

Hastigheten på minnet på de største kortene er logisk nok raskere trolig pga at man skal håndtere større mengde data

 

https://www.gamersnexus.net/guides/2503-amd-rx-480-4gb-vs-8gb-benchmark-is-it-worth-it

 

Noen mener crossfire er lite aktuelt, det stemmer at få spill kan dra nytte av det ( kanskje 50%? ) men når det gjøres bra får man god ytelse: http://m.hexus.net/tech/reviews/graphics/107647-sapphire-radeon-rx-580-nitro-crossfire/?page=6

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Bare synn at køstom vega blir Enda mere forsinket :(

 

For å være ærlig forstår jeg ikke helt hvordan de fikk inn i huet at den kjøleren på Vega 64 var akseptabel i forhold til støy. Tipper de må ha ekstremt dårlig hørsel i den delen av selskapet.

 

V 56 har litt mer akseptabelt støynivå, spesielt om du kan modifisere det både på spenning og hastigheter, man taper lite ytelse ( i noen tilfeller ingenting ) men både støynivå og strømforbruk synker en del.

Lenke til kommentar

Er enig i det men de fleste gidder nok ikke styre med det.. og har man ikke noe fra før blir det dyrt

Fordelen med køstom kjøler, er at det er lettere å selge. 90% av kjøperene spør om jeg kan selge uten vannblokk. Gidder jeg å bruke tid på å bytte kjøler? Nei :p

 

XU (Easy): Då må nok kjøpe 1070ti i stedet, nå som vega 56 køstom drøyer så lenge...   :tease:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Bare synn at køstom vega blir Enda mere forsinket :(

Forklaring på hvorfor AIB kortene er forsinket.

 

http://www.tomshardware.com/news/amd-vega-custom-graphics-cards-problems,35514.html

Vel.. MSI kommer jo f.eks ikke med noe ordentlig custom kort i det hele tatt. Bare et kort med blowerkjøler og noen ekstra riller bak for luften å gå ut. De har per nå ingen planer om et Gaming X kort.

Spør du meg så sier det det meste om tingenes tilstand.

 

Det er også snakk om at grunnen til at kortene throttler er fordi de har en temperatur offset slik som X-variantene av Ryzen.

Den teorien er basert på at tredjeparts produsentene sier at det er mismatch mellom temp kortet oppgir og temp de faktisk måler selv.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Når kom Vega? Og hvorfor tok det så lang tid før CF kom?

 

Vega kom 30.7.17.  :lol:

 

Ja, det er en ny debatt. Debatten om det kommer kan legges død nå vel (er vel det som har blitt debattert først og fremst?)

 

=)

 

Hvorfor det kommer etter lansering er vel på lik linje som de andre funksjonene som er avskrudd, ifølge rykter. Driverteamet til AMD kan nok ikke sammenlignes med nVidia sitt i budsjett og årsverk.

 

Bedre sent enn aldri er et ordtak/uttrykk mener jeg? =)

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Polaris hadde CF påskrudd som ved launch. AMD valgte å prioritere miners på Vega launchen ved å lage en Chainblock-driver.

CF tok som tok 2 måneder etter er bare flaut

 

Nå må jeg nesten spørre : Er du hardwareutvikler? Har du innsyn i hvordan arkitekturen til Vega fungerer? Har du såpass mye kunnskap at du også vet hvordan du skal utvikle software som fungerer til Vega?

 

Poenget mitt er at jeg tror  at bare Amd kan gi et godt svar på hvorfor det tok tid å få på plass CF og hvorfor annen funksjonalitet ikke er på plass, å tro at dette er kun begrunnet minere og at det var derfor de utviklet en driver til mining uten å vite om dette var en komplisert oppgave eller ikke, blir litt dumt med mindre man faktisk forstår arkitekturen bedre og har noen som faktisk jobber med den som kan uttale seg.

 

Personlig er det andre ting enn CF som jeg mener de burde ha fått på plass først, nå har jeg ikke så mye oversikt over hva som fungerer og ikke fungerer av ny funksjonalitet, mener at det manglet en del AA og andre småting som kan øke ytelsen en del på spill som har det og at en del av de funksjonene som skulle være unike fortsatt ikke er på plass.

 

Personlig som sagt sitter jeg på gjerdet når det gjelder Vega, den modellen som er mest attraktiv er 56 der effektforbruk og ytelse er akseptabel, men siden mye av det som ble lovet ikke engang er vist fram på en god måte eller testet må jeg si at den dårligste investeringen jeg har gjort på lenge var å selge RX 580 8GB uten tap... Uansett så er nå ting snart på plass og testriggen med Ryzen og 1700 er solgt unna så det blir nok en Threadripper snart når jeg har litt mer tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...