Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

 

Hva ville være problemet i dette tilfellet?

 

At folk ikke ser en helhet? Hvem sier vel nei til bensin til 10 kr. eller 5. kr? (men "glemmer" samtidig tapte inntekter til stasbudsjett?)

 

Hvis man hadde hatt folkeavstemning i sin tid om innføringen av påbudt bruk av sikkerhetsbelte i bil, så kan det godt hende folk flest hadde stemt nei til det, for å si det sånn. Eller om man på 60-tallet hadde avholdt folkeavstemninger om diverse lovforbud ang. homofili, etc. Ser du poenget?

 

Forøvrig litt rart at "folkeavstemning-partiet" Frp ikke vil ha folkeavstemning om Søndags-åpne butikker? De foreslo heller ikke folkeavstemning om omskjæring?

 

Jeg tenkte spesifikt på avstemning angående syrerne.

 

 

Frp vil selvsagt ha folkeavstemning i akkurat denne saken fordi de er sikre på resultatet.

 

Og på annen side, de ville ikke risikere å la folket si sin mening i folkeavstemning om omskjæring av guttebarn, siden de (og forsåvidt alle oss andre) nok kan gjette resultatet på forhånd, og som "Israel-venner" vil de ikke skape problem for jøder i Norge.

 

Problemet med enkelte type saker er at folkmassen ikke stemmer med hjertet og empati, men nok er litt egoistiske og sneversynte. Motsi meg gjerne, men det er min påstand og derfor synes jeg det er greit at Stortinget bestemmer "enerådene". Så kan både jøder og syrere evt. være takknemlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

De kommer til å få psykiske problemer i lengden. Psykiske problemer vil selvfølgelig føre til radikalisering etter hvert.

Det er helt normalt i familier med dårlig økonomi og mange barn at flere av barna bor sammen på samme rom.

At å bo trangt førere til psykiske problemer og at disse psykiske problemene selvfølgelig førere til radikalisering er på sitt beste et skudd i blinde.

 

 

True that. Antar høyt utdannede ofte er kvestet mentalt etter ørten år på hybel/i kollektiv med bare ca 10 kvadrat til disposisjon + dele bad med alskens rusk og rask man ikke kjenner.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva ville være problemet i dette tilfellet?

 

At folk ikke ser en helhet? Hvem sier vel nei til bensin til 10 kr. eller 5. kr? (men "glemmer" samtidig tapte inntekter til stasbudsjett?)

 

Hvis man hadde hatt folkeavstemning i sin tid om innføringen av påbudt bruk av sikkerhetsbelte i bil, så kan det godt hende folk flest hadde stemt nei til det, for å si det sånn. Eller om man på 60-tallet hadde avholdt folkeavstemninger om diverse lovforbud ang. homofili, etc. Ser du poenget?

 

Forøvrig litt rart at "folkeavstemning-partiet" Frp ikke vil ha folkeavstemning om Søndags-åpne butikker? De foreslo heller ikke folkeavstemning om omskjæring?

 

Jeg tenkte spesifikt på avstemning angående syrerne.

 

 

Frp vil selvsagt ha folkeavstemning i akkurat denne saken fordi de er sikre på resultatet.

 

Og på annen side, de ville ikke risikere å la folket si sin mening i folkeavstemning om omskjæring av guttebarn, siden de (og forsåvidt alle oss andre) nok kan gjette resultatet på forhånd, og som "Israel-venner" vil de ikke skape problem for jøder i Norge.

 

Problemet med enkelte type saker er at folkmassen ikke stemmer med hjertet og empati, men nok er litt egoistiske og sneversynte. Motsi meg gjerne, men det er min påstand og derfor synes jeg det er greit at Stortinget bestemmer "enerådene". Så kan både jøder og syrere evt. være takknemlig.

 

Så du mener da at folk vil si ja til disse flyktningene selv om de er i mot fordi er mot FRP på generelt grunnlag og synes at de fleste andre parti er OK  ?

Lenke til kommentar

Problemet med enkelte type saker er at folkmassen ikke stemmer med hjertet og empati, men nok er litt egoistiske og sneversynte. Motsi meg gjerne, men det er min påstand og derfor synes jeg det er greit at Stortinget bestemmer "enerådene".

 

Med "problem" så bør det menes noe som objektivt er negativt for samfunnet som helhet, ikke noe som du er uenig i fordi det ikke passer med dine verdier. Det er helt greit å være imot direkte demokrati av den grunn, med det er ikke et problem.

 

Dessuten høres det merkelig ut, at alle de som stemmer på partiene på venstresiden, som er "omsorgspartiene", plutselig skulle få helt andre prioriteringer dersom de fikk mulighet til å stemme i saker?

 

 

 

Så kan både jøder og syrere evt. være takknemlig.

 

Hva med eventuelle jøder som ønsker at de ikke hadde fått penisen lemlestet? Bryr du deg om dem? Og så bør Norge styres ut fra hva nordmenn ønsker, og ikke hva syrere ønsker.

Lenke til kommentar

De hjelpetrengende syrerne kunne jo bli bedt om å fylle ut en søknad/profil på nettet. Norske borgere kunne så få bla i disse profilene f.eks via altinn, og stemme dem opp eller ned. De som har profilene med flest likes får opphold i Norge.

Håper og tror i det lengste at dette var en sarkastisk spøk, hvis ikke må du gjøre deg selv en tjeneste å skifte ifra tv3 og paradise hotell til NRK sånn i ny og ned for å komme deg i takt med den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Vel, det kunne jo være ytterste konsekvens av direkte demokrati, som enkelte later til å være tilhengere av. Om vi ikke kan stole på at politikerne gjør jobben sin i henhold til policy, hvorfor skal vi stole på immigrasjonsmyndighetene? Bedre å overlate alle avgjørelser til folket/flertallet.

 

Nei, fra min side var det selvfølgelig ment som en spøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sammenlignbart i det hele tatt.

 

Det er veldig relevant for folket om 8000 flyktninger kommer eller ikke da det er vi som betaler for galskapen.

Det er ikke like relevant for folket hvem som kommer, man må belage seg på enorme utgifter samme hva.

Selvfølgelig skal vi ikke ha folkeavstemninger på absolutt alt som skjer. Bare de store og kontroversielle sakene som direkte påvirker oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har noen regnet på hvor mye det ville koste å inkludere flyktningene

i et system med "borgerlønn" som en fitt kunne ta med seg til hvor som

helst i verden?  En kan tenke seg at det blir noe reduksjon i "borgerlønnen"

dersom en forlater landet - for eksempel halvering.

 

Det er ikke noe komplisert regnestykke, så snart man har tallfestet variablene, nærmere bestemt:

a. Hvor stor skal borgerlønnen være, i kroner og øre?

b. Hvor mange år skal man motta den?

c. Hvor mange skal motta den?

 

Hvis antallet er gitt, for eksempel de 8000 vi nå snakker om fra Syria, så er det bare å gange.

 

Ville dette være en vinn-vinn løsning der det blir billigere for Norge,

flyktningene slapp å "fornorskes", og de kunne etablere seg på steder

i verden der de ikke ble sett på som en belastning av mange ?

 

 

Ja, det ville nok bli billigere siden vi slapp etableringskostnadene i kommunene. Spørsmålet er hvor de skulle etablere seg...? Jeg er ikke sikker på om det finnes noen åpenbare kandidater til slike steder. Og vi får akkurat det samme problemet: Hvorfor skal vi gi 8000 borgerlønn for å bo i midtøsten når 3-4 milioner ikke får det?

 

Geir :)

 

 

Regnestykket er vel ikke trivielt.

Det inkluderer å avskaffe NAV, bl.a.   Mye å spare da.

 

Dersom en betaler lokal skatt av sin "borgerlønn" i f.eks. Cambodia, så er man sikkert velkommen dit ?

Tror at en kan leve fett mange steder i verden for ca 5000 kr/mnd - men ikke på Bygdøy :-)

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

5000 kroner per borger i borgerlønn holder i massevis. Så kan NAV avskaffe alt det andre tullet som sosial stønad og jobbsøker kurs, motivasjons kurs osv.

 

Nyeste video fra den Islamske Stat hvor de trener barnesoldater. 09.Juni.2015!

http://www.memritv.org/clip/en/4948.htm

 

Norge kan ikke kun ta imot flyktninger fra Syria. Norge kommer til å ta imot flyktninger fra hele verden. ISIS har etablert seg flere steder enn bare midtøsten. ISIS er nesten overalt i Afrika og midtøsten nå.

 

nxDeRD7.jpg

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er ikke noe mål å stoppe IS. IS finnes bare fordi noen er villig til å støtte deres våpenbehov, og fordi det finnes en missnøye som tillater IS å drive rekruttering.

Plutselig får du IS2, IS3, etc.

Det er et mål å stabilisere regionene, på noe underlig vis, så man fjerner grobunnen. Men det tar fort en 10-40 år.

Lenke til kommentar

jeg skulle også til å spørre hvorfor man ikke setter mere inn ( internasjonalt )  for å stoppe IS og årsaken til denne nøden ?

 

Selv om det ikke er sammenlignbart så virker det som i de fleste tilfeller der det er vold og terror involvert så skal man bare hjelp  de som lider og da vil de jo være noe som aldri tar slutt 

 

De gangene man forsøker å stoppe vold er det ikke så ofte man bryr seg om årsaken til volden , den skal bar tvinges til å stoppe

 

Hvis man aldri bryr seg om årsaken så vil det heller ikke bli noe løsning

 

Derfor er det viktig at man finner årsaken til vold og terror , enten det er her i landet eller det er i Syria

 

skal man stoppe alle lidelsen så må man først få partene til å forhandle

 

jeg har ofte hørt uttrykket "vi forhandler ikke med terrorister" og det nok en del av årsaken her 

 

 

Det her visse likheter med behovet for å få få tak i noe som man ikke har anledning til å skaffe seg på normal måte

Da stjeler man det hvis behovet er sterkt nok

Lenke til kommentar

Et sted må man begynne og IS er i veien for det.

 

Det er ikke bare IS. Det er Taliban, Al Qaida, Houthi også mange flere. Det kommer aldri til å ta slutt.

Man fjerner IS og da vokser det bare en ny terror gruppe. Vesten har kriget mot Taliban og Al Qaida i 30 år. Har dette gitt resultater? Vesten klarer ikke å beseire Taliban. Så Vesten bruker diplomati for å bli venner med Taliban.

http://www.nrk.no/norge/taliban-hemmelig-deltaker-pa-fredskurs-i-oslo-1.12280174

 

Vesten kan krige med disse terror gruppene i 100 år uten at det gir resultater. Taliban og Al Qaida er bevis på dette.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Et sted må man begynne og IS er i veien for det.

 

Det er ikke bare IS. Det er Taliban, Al Qaida, Houthi også mange flere. Det kommer aldri til å ta slutt.

Man fjerner IS og da vokser det bare en ny terror gruppe. Vesten har kriget mot Taliban og Al Qaida i 30 år. Har dette gitt resultater? Vesten klarer ikke å beseire Taliban. Så Vesten bruker diplomati for å bli venner med Taliban.

http://www.nrk.no/norge/taliban-hemmelig-deltaker-pa-fredskurs-i-oslo-1.12280174

 

Vesten kan krige med disse terror gruppene i 100 år uten at det gir resultater. Taliban og Al Qaida er bevis på dette.

 

 

Jo det er så, at vi alltid vil ha terrorgrupper. Og det må vi jobbe med å redusere grunnlaget for på flere måter.

 

Men når en gruppe brer seg, okkuperer og driver så mange på flukt som IS gjør nå, blir det spesielt. Da er det på tide å sette en sterkere felles internasjonal front mot det. Slike grupper må kan ikke få lov å utvikle seg i den grad IS gjør. IS er er også spesielle på den måten, at de er ekstemt valdelige og groteske mot alle i sin nærhet. Vi må vel tilbake til Pol pot for å se noe lignende tror jeg.

Lenke til kommentar

Ikke sammenlignbart i det hele tatt.

 

Det er veldig relevant for folket om 8000 flyktninger kommer eller ikke da det er vi som betaler for galskapen.

Det er ikke like relevant for folket hvem som kommer, man må belage seg på enorme utgifter samme hva.

Selvfølgelig skal vi ikke ha folkeavstemninger på absolutt alt som skjer. Bare de store og kontroversielle sakene som direkte påvirker oss.

 

Det har du helt rett i. Jeg er ganske sikker på at SV vil gå under sperregrense ved neste valg som følge av at de vil ha minst 10k syriske flyktninger.

Lenke til kommentar

8.000 har vi råd, plass og plikt til å ta i mot. Velkommen, syrere!

 

Ledigheten er spådd å nå skyhøye tall i vinter, og i tillegg så vil boligsøkere, særlig unge som fra før sliter veldig med å komme inn på boligmarkedet nå få enda mer konkurranse fra syrere med myndighetene i ryggen. Fra før sitter det 5000 på mottakk rundt om, så hvor skal disse 8000 gjøre av seg?

 

8000 kommer til å vokse betraktelig når de skal hente hit slekta si, og beløpet kommer til å bli MILLIARDER..

 

Så ønsk de velkommen, jeg gjør det ikke.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...