Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

Det finnes ingen politisk vilje til å gjøre noe med det. Det er et vanskelig tema, og selv om det politiske klimaet ikke er så ille som i Sverige, så er det noe som de aller fleste politikere ikke vil snakke om.

Vi må heller ikke legge skjul på at mange av flyktningene er svært ressurssvake og ikke minst krigsskadde. Det er en stor utfordring. Når Norge gjør det vanskelig for selv høyt utdannede innvandrere å få lov til å jobbe, så sier det seg selv at det ser ikke lovende ut for 8 tusen traumatiserte syrere.

 

Politisk vilje, byråkrati, bosetting, osv - alt dette kan vi gjøre noe med. Kan hvertfall ikke bare gi opp og si at vi ikke klarer eller får til og at de får klare seg på egen hånd.

 

En stor utfordring med de som både er ressurssvake og krigsskade.. desto større grunn for å hjelpe de. :)

 

Jeg synes vi bør gjøre noe med disse tingene før vi tar imot en drøss med innvandrere, men det er meg da. Jeg har liten tiltro at staten er i stand til eller ønsker å gjøre noe med det.

 

Så du synes det er bedre å bruke et stort milliard beløp på 8 tusen syrere, istedenfor å bruke mye mindre penger og samtidig hjelpe mange flere der de er? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes vi bør gjøre noe med disse tingene før vi tar imot en drøss med innvandrere, men det er meg da. Jeg har liten tiltro at staten er i stand til eller ønsker å gjøre noe med det.

Så du synes det er bedre å bruke et stort milliard beløp på 8 tusen syrere, istedenfor å bruke mye mindre penger og samtidig hjelpe mange flere der de er? 

 

 

Ja, ideelt sett burde selvfølgelig alle disse tingene vært ordnet før flyktningene kommer, men realiteten er kanskje noe annerledes. Vi kan ikke la være å hjelpe mennesker fordi ikke alt er optimalt i vår egen bakgård.

 

Som hovedregel er det bedre å hjelpe mennesker der de er så langt det er mulig, og man skal også nå bidra med 1,25 mrd til flyktningarbeid i Syrias naboland, men det er ikke enten-eller, men kan også gjøre begge deler.

Vi kan ikke bare sende avgårde en sjekk og tenke at det skal gjøre susen når UNHCR sier at det er 380.000 mennesker som ikke har mulighet til å få den hjelpen og beskyttelsen de trenger der de er. At vi åpner dørene for 8.000 av disse er en dråpe i havet, men alle monner drar sjøh.. :)

Endret av limahc
Lenke til kommentar

6 minutter på å si at det er så mange som trenger hjelp at det ikke er noe poeng i å hjelpe noen. Jeg likte spesielt skremselsprogagandaen om at innvandring skader amerikanere, selv om det er plenty av studier som viser at dette rett og slett ikke er tilfellet - innvandring er netto positivt.

Lenke til kommentar

6 minutter på å si at det er så mange som trenger hjelp at det ikke er noe poeng i å hjelpe noen. Jeg likte spesielt skremselsprogagandaen om at innvandring skader amerikanere, selv om det er plenty av studier som viser at dette rett og slett ikke er tilfellet - innvandring er netto positivt.

 

Er det ikke så at de har mye strengere krav i Usa, som gjør at integreringen er mye mer effektiv enn her hos oss?

Mener å ha hørt noe sånt ganske mange ganger. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på amerikanske innvandringsregler, så der har jeg ikke så mye å bidra med. Kravene er annerledes, ikke nødvendigvis strengere. 13 % av befolkningen er innvandrere, 25 % hvis man inkluderer barn av innvandrere (andregenerasjons innvandrere). 20 % av hele verdens innvandrere befinner seg i USA.

 

http://www.migrationpolicy.org/article/frequently-requested-statistics-immigrants-and-immigration-united-states

 

Edit: Her er litt diverse akademisk stoff.

 

Denne artikkelen anslår at 'open borders' vil ha en effekt tilsvarende et vekstmirakel for mindre utviklede land. En enorm gevinst for disse, og en liten nedgang i reallønn for arbeidere i utviklede land. Modellen sier at denne effekten (liten nedgang i reallønn) vil forsvinne når forholdet mellom arbeidskraft og kapital tilpasser seg over tid, og kan til og med motvirkes helt om man åpner grensene gradvis.

 

Her vises det at ulovlige innvandrere i USA betaler mer i skatt enn de koster staten.

 

Det samme gjelder europeiske innvandrere til UK.

 

Her ser vi at innvandrere ikke tar jobber fra de 'innfødte', og at de bidrar til økt total faktorproduktivitet. Hvis dette høres rart ut, husk at antall arbeidsplasser ikke er et fast punkt, og les lump of labour fallacy. Artikkelen gjelder for USA.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne begynner å bli gammel i diskusjoner om flyktninger, men du så relevant den er.

 

Jeg er helt enig med videoen om at det i hovedregel er bedre å hjelpe de der de er. Dette er også de fleste lands policy. Dog når både Syrias naboland og UNHCR instendig har bedt verdenssamfunnet om å ta i mot 380.000 som ikke kan hjelpes der de er - hva mener du man skal gjøre da?

Lenke til kommentar

Ja, men poenget er at v i må få ryddet vekk alt som heter berm som lager problemer i Syria, slik at de kan flytte hjem igjen.

Hva pokkern, jeg mener her har vi hele Nato, FN og alt. Syria er et filleland. Hvorfor skal vi bare sitte og se på at en berm tar seg til rette og jager folk ut?

Hvis vi bare skal ta unna flyktninger i stedet for å sette focus på kjernen i problemet, lager vi oss bare større problemer som aldri tar slutt.
Komplisert får ikke være et hinder. Vi får rydde opp og gjøre det enklere da. Hva er man redd for, Putin?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Denne begynner å bli gammel i diskusjoner om flyktninger, men du så relevant den er.

 

"https://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE"

 

Ja, den er gammel. Og jeg kan bare hjenta meg selv fra sist gang den ble postet:

 

Men dette er en stråmann fra Roy Becks side. Det er ingen som tror at innvandring - spesielt til et lite land som Norge - påvirker fattigdommen i verden.

 
Vi har ikke innvandring fra den tredje verden for å hjelpe dem økonomisk, vi har det for å hjelpe folk på flukt. Det hjelper ikke dem som er igjen i fattigdommen, men det hjelper flyktningen. Og det er hensikten, hverken mer eller mindre.
 
Så er det noen som kommer for å søke lykken. Det synes jeg personlig er helt greit også. Det betyr ikke at de har krav på å finne den, eller på at vi skal subsidiere letingen.
 
Befolkningsveksten fremover kommer i Afrika. Og den kommer uansett hva vi gjør, inntil afrikanerne når en levestandard der den stopper. I Asia har den stoppet alt. Hans Rosling sier det slik (bare 10 minutter denne):
 
 
Men det har ingen verdens ting med innvandring å gjøre, og det er det ingen av oss som påstår, selv om Roy Beck sier det.
 
Geir :)
Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men poenget er at v i må få ryddet vekk alt som heter berm som lager problemer i Syria, slik at de kan flytte hjem igjen.

 

Lykke til. Det er mange millioner på flukt som ville satt pris på om du kunne presentere en brukbar løsning på det, på lengre sikt.

 

Men det hjelper uansett ikke de 380 000 som limahc snakker om.

 

Hjelpe dem unngå krigen, ja. Det er alt det handler om. Ikke om de får trusler fra familien.

 

 

Hvem har bestemt det? 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...