Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

6 minutter på å si at det er så mange som trenger hjelp at det ikke er noe poeng i å hjelpe noen. Jeg likte spesielt skremselsprogagandaen om at innvandring skader amerikanere, selv om det er plenty av studier som viser at dette rett og slett ikke er tilfellet - innvandring er netto positivt.

 

Hvilken vei skal mennesker i vesten integreres? Skal vestlige mennesker integreres inn i Arabisk/Islamsk kultur eller skal Arabisk/Islamsk kultur integreres inn i vesten. For akkurat nå fungerer integrering av Arabisk/Islamsk kultur veldig dårlig i vesten.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3123154/Anger-water-park-Stoke-Trent-bans-bikinis-women-night-Muslims-visitors-cover-Islamically-appropriate-attire.html?ito=social-facebookn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den er gammel. Og jeg kan bare hjenta meg selv fra sist gang den ble postet:

 

Men dette er en stråmann fra Roy Becks side. Det er ingen som tror at innvandring - spesielt til et lite land som Norge - påvirker fattigdommen i verden.

 
Vi har ikke innvandring fra den tredje verden for å hjelpe dem økonomisk, vi har det for å hjelpe folk på flukt. Det hjelper ikke dem som er igjen i fattigdommen, men det hjelper flyktningen. Og det er hensikten, hverken mer eller mindre.
 

 

Men samme poenget står. Om vi hjelper 8000 så er fortsatt utrolig mange på flukt i verden.

 

Vi tar inn folk uten at det hjelper noe som helst, og samtidig så fortsetter vi å belaste vår egen økonomiske og sosiale velferd.

 

Helt sykt at folk kan støtte denne galskapen. Men det er vel noen som driter i om norge har en fremtid eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er du latterlig. Akkurat som at 8 000 syrere i Norge ikke påvirker verdens fattigdom, så er det ikke 8 000 syrere som avgjør om Norge har en fremtid eller ikke.

 

 8000 nå ja (+ de som følger dem igjen). I stedet for å konsentrere midlene mot årsakene for at disse er flykninger.

 

Da blir det 8 eller kanskje 16000 neste gang, og så på nytt og nytt og nytt. Hvor lenge skal det fortsette sånn?

 

Om det ble med disse så skulle jeg sagt: ingen problem, la de komme. Men jeg er sikker på at da skaper vi grobunn for gjentagelse. Sannsynligvis i større omfang for hver gang.

Der er sikkert millioner som vil si de er i sterk nød og vil komme. Og vi setter en grense ved 8000 og syns vi skal nikke anerkjennede og selvtrilfreds med det? Ser man ikke hvor feil dette blirpå en måte?

 

 

Lenke til kommentar

8000 nå ja (+ de som følger dem igjen). I stedet for å konsentrere midlene mot årsakene for at disse er flykninger.

 

Da blir det 8 eller kanskje 16000 neste gang, og så på nytt og nytt og nytt. Hvor lenge skal det fortsette sånn?

 

Om det ble med disse så skulle jeg sagt: ingen problem, la de komme. Men jeg er sikker på at da skaper vi grobunn for gjentagelse. Sannsynligvis i større omfang for hver gang.

Der er sikkert millioner som vil si de er i sterk nød og vil komme. Og vi setter en grense ved 8000 og syns vi skal nikke anerkjennede og selvtrilfreds med det? Ser man ikke hvor feil dette blirpå en måte?

Dette har du blitt fortalt utallige ganger nå. Disse flyktningene det er aktuelt å ta inn nå kan ikke hjelpes der de er. Det hjelper ikke å stoppe IS, det hjelper ikke å fjerne Assad, det hjelper ikke å angripe al-Nusra eller al-Sham.

 

Vi tar ikke inn disse 8 000 for å redde Syria eller stanse borgerkrigen, vi tar inn disse 8 000 for å redde disse 8 000. For å stoppe IS må andre virkemidler til, og de er godt i gang.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

8000 nå ja (+ de som følger dem igjen). I stedet for å konsentrere midlene mot årsakene for at disse er flykninger.

 

Da blir det 8 eller kanskje 16000 neste gang, og så på nytt og nytt og nytt. Hvor lenge skal det fortsette sånn?

 

Om det ble med disse så skulle jeg sagt: ingen problem, la de komme. Men jeg er sikker på at da skaper vi grobunn for gjentagelse. Sannsynligvis i større omfang for hver gang.

Der er sikkert millioner som vil si de er i sterk nød og vil komme. Og vi setter en grense ved 8000 og syns vi skal nikke anerkjennede og selvtrilfreds med det? Ser man ikke hvor feil dette blirpå en måte?

Dette har du blitt fortalt utallige ganger nå. Disse flyktningene det er aktuelt å ta inn nå kan ikke hjelpes der de er. Det hjelper ikke å stoppe IS, det hjelper ikke å fjerne Assad, det hjelper ikke å angripe al-Nusra eller al-Sham.

 

Vi tar ikke inn disse 8 000 for å redde Syria eller stanse borgerkrigen, vi tar inn disse 8 000 for å redde disse 8 000. For å stoppe IS må andre virkemidler til, og de er godt i gang.

 

 

Er klarover det, og hvis du leste bedre så skrev jeg: La de komme hvis det er et engangstilfelle(mer eller mindre), men hvem tror på det. Og er du sikkert overbevist om at de ikke kan hjelpes der de er, selv om noen hevder det? 

 

Hva "andre virkemidler" er det som er godt i gang?

Lenke til kommentar

Er klarover det, og hvis du leste bedre så skrev jeg: La de komme hvis det er et engangstilfelle(mer eller mindre), men hvem tror på det. Og er du sikkert overbevist om at de ikke kan hjelpes der de er, selv om noen hevder det? 

 

Hva "andre virkemidler" er det som er godt i gang?

Det kommer an på hva du mener med engangstilfelle. Dette er en treårsperiode med noe høyere tall enn vanlig, vi vil ikke slutte å ta inn flyktninger.

 

Spesielt USA, men også andre, er relativt tungt inne i både Syria og Irak. Da hovedsakelig ved hjelp av luftvåpen. Som en direkte konsekvens av dette har kurderne for første gang linket sammen kantonene (dvs. kommune/fylke/distrikt) Kobani og Cizire. Det ser ut som Tal Abyad faller snart - en veldig viktig grenseovergang mellom Tyrkia og Syria (store deler av fremmedkrigere og ressurser kommer gjennom Tyrkia).

 

Dette er viktig strategisk fordi IS da bare har en grenseovergang igjen- Jarabulus. Denne er mindre gunstig plassert ift. flere av IS sine fronter. Blant annet 'hovedstaden' Rakka, men også Palmyra og Deir ez-Zor (her har allerede SAA gjort solide fremsteg de siste dagene, og det er mye mulig at dette skyldes IS sine problemer i nord).

 

I tillegg til at Jarabulus er mindre strategisk plassert enn Tal Abyad, så er det viktig i seg selv at de nå bare har én overgang. Dette skaper en flaskehals, og det vil være mye lettere å lokalisere og ta ut militære mål (man vet tross alt hvor de må gjennom).

 

Fra Irak har media vært mest opptatt av fadesen i Ramadi, men både før og etter dette har den irakiske hæren gjort fremsteg, sakte men sikkert. Blant annet er byen Baiji frigjort, noe som er et langt steg i riktig retning for å gjenvinne Iraks største oljeraffineri.

 

Kart: https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_and_Iraqi_insurgency_detailed_map

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

USA: 320 millioner innbyggere + 30 000 flyktninger i året.

Norge: 5.1 millioner innbyggere + 8000 flyktninger i året.

 

Hvem tar mest, Norge eller USA? 

 

Sverige. 9.7 millioner innbyggere + 60 000? I året.

Norge 5.1 millioner innbyggere + 8000 i året.

 

Er det et mål for Norge å ta inn flest? Norge tar allerede inn flest med rundt 5000 i året, etter tall fra 2013. "Ved inngangen til 2013 var det 171 600 personer med flyktningbakgrunn bosatt i Norge. De utgjorde 3,4 prosent av Norges befolkning" 

I følge SSB.no

I Sverige "Around 27% or 2,000,000 inhabitants of Sweden had a full or partial foreign background in 2011"

https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Jo vi kan selvsagt ta inn 8000 mennesker.over tre års periode. Det er ikke så mange mennesker.

Vi skal hjelpe stakkar mennesker selvsagt.

Men pass på at terrorister ikke lurer seg med. IS har lagt opp til det, å smugle inn sine som flyktninger.

 

Edit: Så skjer det igjen. kunne ikke du over ventet 2 sek og ikke smettet innimellom? (dette skulle altså være rett under innlegget før der. gidder ikke legge inn sitat nå)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

USA: 320 millioner innbyggere + 30 000 flyktninger i året.

Norge: 5.1 millioner innbyggere + 8000 flyktninger i året.

 

Hvem tar mest, Norge eller USA? 

 

Sverige. 9.7 millioner innbyggere + 60 000? I året.

Norge 5.1 millioner innbyggere + 8000 i året.

 

Er det et mål for Norge å ta inn flest? Norge tar allerede inn flest med rundt 5000 i året, etter tall fra 2013. "Ved inngangen til 2013 var det 171 600 personer med flyktningbakgrunn bosatt i Norge. De utgjorde 3,4 prosent av Norges befolkning" 

I følge SSB.no

I Sverige "Around 27% or 2,000,000 inhabitants of Sweden had a full or partial foreign background in 2011"

https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden

Helt enig

Er også Finland: 5,4milloner innbyggere= 350 syriske flyktninger (som jeg har nevnt tidligere)

Island: 323.000 = 15 syriske flyktninger.

Og listen forsetter og forsetter over land som tar inn mindre enn Norge og Sverige.

 

Bilde for å sette det i perspektiv. 

post-207903-0-03465800-1434631531_thumb.jpg

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Høres bra ut. Jo vi kan selvsagt ta inn 8000 mennesker.over tre års periode. Det er ikke så mange mennesker.

Vi skal hjelpe stakkar mennesker selvsagt.

 

Men pass på at terrorister ikke lurer seg med. IS har lagt opp til det, å smugle inn sine som flyktninger.

 

Edit: Så skjer det igjen. kunne ikke du over ventet 2 sek og ikke smettet innimellom? (dette skulle altså være rett under innlegget før der. gidder ikke legge inn sitat nå)

Er det slik at vi må ta inn så pass mange mennesker så er Norge nødt til å sørge for at disse vender tilbake når det er fred og trygt å reise tilbake til deres hjemland.

Lenke til kommentar

Så om vi ikke kan hjelpe alle så er det ikke et poeng å i det hele tatt hjelpe noen.

 

Got it dude.

 

Hadde det vært 100% uten konsekvenser både økonomisk og sosialt å hjelpe så hadde jeg vært enig i at vi godt kunne hjulpet. Men når det knapt har noe å si, men konsekvensene kan være potensielt store for norge (bare se sverige) så skyter vi oss selv i foten ved å være så utrolig naive.

 

Fortsetter vi å belaste vår egen velferd med å ta inn en drøss med innvandrere så blir det til slutt ingen som får hjelp, verken i nærområdene eller i norge.

Endret av Apox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Høres bra ut. Jo vi kan selvsagt ta inn 8000 mennesker.over tre års periode. Det er ikke så mange mennesker.

Vi skal hjelpe stakkar mennesker selvsagt.

 

Men pass på at terrorister ikke lurer seg med. IS har lagt opp til det, å smugle inn sine som flyktninger.

 

Edit: Så skjer det igjen. kunne ikke du over ventet 2 sek og ikke smettet innimellom? (dette skulle altså være rett under innlegget før der. gidder ikke legge inn sitat nå)

Er det slik at vi må ta inn så pass mange mennesker så er Norge nødt til å sørge for at disse vender tilbake når det er fred og trygt å reise tilbake til deres hjemland.

 

 

Et annet spørsmål er om vi kan legge opp til et flykningeområde i Nord norge og finnmark. Blir ikke det fraflyttet i ganske stor grad? Da kan det jo fylles opp med disse.  Er det en idé?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

 

Høres bra ut. Jo vi kan selvsagt ta inn 8000 mennesker.over tre års periode. Det er ikke så mange mennesker.

Vi skal hjelpe stakkar mennesker selvsagt.

 

Men pass på at terrorister ikke lurer seg med. IS har lagt opp til det, å smugle inn sine som flyktninger.

 

Edit: Så skjer det igjen. kunne ikke du over ventet 2 sek og ikke smettet innimellom? (dette skulle altså være rett under innlegget før der. gidder ikke legge inn sitat nå)

Er det slik at vi må ta inn så pass mange mennesker så er Norge nødt til å sørge for at disse vender tilbake når det er fred og trygt å reise tilbake til deres hjemland.

 

 

Et annet spørsmål er om vi kan legge opp til et flykningeområde i Nord norge og finnmark. Blir ikke det fraflyttet i ganske stor grad? Da kan det jo fylles opp med disse.  Er det en idé?

 

Jo det er vel en mulighet, en bedre idè ville vært om du hadde tatt i mot dem selv i ditt eget hjem :)

Lenke til kommentar

Om vi har plass eller råd er ikke binære spørsmål, hvis syrerne skal ta opp husa rundt omkring så dytter det opp boligprisene og antall folk som ikke får skaffet seg egen bolig. Så lenge statskassa ikke er tom og det ikke er noe annet vi absolutt trenger, så har vi per def. råd, det handler kun om prioriteringer.

 

Grunnen til at vi skal ha disse syrerne hit til Norge er at de trenger medisinsk hjelp som de ikke kan få der nede. Det er ikke nødvendig å integrere dem i det norske samfunnet, kunne bare bygget en slik flyktningleir til dem her hvor de får tilgang til nødvendig medisinsk behandling. Og så kunne de sendes tilbake til Syria når det er trygt. Slik gir vi dem all den hjelp de trenger, uten å gjøre det vanskelig for oss selv.

 

Det er mulig jeg misforstår argumentene dine , men du høres ut som alle som har lagt til side lit penger , enten til ferie, spare til sykkel eller andre ting , eller de pengen man hadde tenkt å bruke til helga til kos skal brukes på disse syrerne

 

 

jeg ser at snillismen råder , men hvor er fornuften ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

Det jeg ikke skjønner med bosetting av syrere er at disse faktisk blir tilbudt langt bedre forhold enn det studentene får. 

Jøss... Hvilke boliger er de tilbudt?

 

 

Dårlig formulering fra min side :p

 

Poenget ser du kanskje likevel. Student: kollektiv med delt kjøkken/bad med flere man ikke har noen relasjon til, samt utbetaling på omtrent 7500kr/mnd i 10 av årets 12 mnd. Hvis man nå ga flyktningene ca samme tilbud, 7500 utbetalt i mnd i alle årets 12 mnd (semesterstartutbetalingen reduseres, og man får 2 mnd mer med utbetalinger) og tilgang til rimelige bokollektiv i typisk studentbyånd, ville dette vært grusomt for dem? Føler meg ikke som en grådig slask for at jeg ikke unner disse mer enn det jeg mer eller mindre ble tvunget inn i. Jeg kom greit ut av det, selv om det var trangt økonomisk til tider.

 

Jeg ser virkelig ikke et argument som kan trumfe det faktum at studenter greier seg med dette, og da må nesten andre voksne gjøre det samme. En flyktning har vel ikke større daglige utgifter enn en student...

 

Ikke noe problem  :)

 

Jeg vet egentlig ingenting om hva slags boforhold og økonomisk støtte som venter flyktninger som får opphold i Norge (gjør du?), men jeg tviler på at det er noe luksusliv som venter dem (etter norsk standard selvfølgelig).

 

Enslige flyktninger er jeg enig i at gjerne kan få bo på hybelhus e.l, og noe særlig mere enn det tror jeg faktisk ikke at de får heller. Når det gjelder hele familier som er på flukt synes jeg ikke det er noe problem at de får en leilighet som er stor nok til at alle kan bo sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Jeg tenker å erklære denne tråden som "løst", desto mindre det er noen innvendinger mot det.

Hvis du ikke ønsker trådens eksistens kan jo du bare spørre en moderator om stenging av tråd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...