Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg ikke skjønner med bosetting av syrere er at disse faktisk blir tilbudt langt bedre forhold enn det studentene får. Jeg bodde på studentbyhel og delte kjøkken med seks andre i seks år. Hvorfor kan ikke flyktninger gjøre dette tilsvarende lenge, til de har fått seg utdanning, stabil inntekt fra en fast jobb og dermed gode sjanser til å kjøpe/leie seg noe selv? Kan jeg overleve disse årene kan syrerne og andre flyktning det også. SÅ kummerlig var det faktisk ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

8.000 har vi råd, plass og plikt til å ta i mot. Velkommen, syrere!

 

Ledigheten er spådd å nå skyhøye tall i vinter, og i tillegg så vil boligsøkere, særlig unge som fra før sliter veldig med å komme inn på boligmarkedet nå få enda mer konkurranse fra syrere med myndighetene i ryggen. Fra før sitter det 5000 på mottakk rundt om, så hvor skal disse 8000 gjøre av seg?

 

8000 kommer til å vokse betraktelig når de skal hente hit slekta si, og beløpet kommer til å bli MILLIARDER..

 

Så ønsk de velkommen, jeg gjør det ikke.

 

 

De kommunene som har svart så langt per 12.06 har allerede klart å finne plass til over halvparten for 2016/2017, så er ikke spesielt bekymret for hvor de skal gjøre av seg. Dog at "vi ikke har plass" synes jeg i hele tatt er et tynt argument for ikke å ta i mot de som trenger hjelp.

 

Og jada, så klart det vil koste penger. Omtrent 1 millioner per person for de første fem årene. Men er det ett land i verden som faktisk har råd, så er det Norge.

 

 

 

8.000 har vi plikt til å ta i mot.

Ren løgn.

 

 

Greit at du helt sikkert er uenig i påstanden, men ser ikke helt hvordan du klarer å kalle det en løgn.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om Norge i dag har råd på papiret så er jeg ikke så sikker på om det regnestykket er realistisk 

det er mange utenfra som automatisk vil påstå hva vi har råd til bare fordi lande samlet her oljeformuen.

Da tror de også at hver enkelt her i landet har rråd til mye luksus

Men da sammenligner man kostnadene i et lavprisland med inntektene i et høykostland 

 

Det største problemet er dog infrastrukturen som ikke er på plass

hvorfor skal det taes inn dobbelt så mange som det man har klart å plassere fra årene før ?

Da vil jo etterskuddet stadig bli større

 

Man kan sammenligne det med hvordan midlene til veien her vært lavere en behovet over mange år

tendensen for å ta i mott flyktninger ser ut til å gå samme veien 

Er det å hjelpe folk ?

det er hvertfall ikke å respekterte det de har vær utsatt for

 

limahc : mener du  at man skal gå med underskudd og så konkurs , bare man skal ta dem i mot for enhver pris ?

Da må Norge ha økonomisk hjelp

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Om vi har plass eller råd er ikke binære spørsmål, hvis syrerne skal ta opp husa rundt omkring så dytter det opp boligprisene og antall folk som ikke får skaffet seg egen bolig. Så lenge statskassa ikke er tom og det ikke er noe annet vi absolutt trenger, så har vi per def. råd, det handler kun om prioriteringer.

 

Grunnen til at vi skal ha disse syrerne hit til Norge er at de trenger medisinsk hjelp som de ikke kan få der nede. Det er ikke nødvendig å integrere dem i det norske samfunnet, kunne bare bygget en slik flyktningleir til dem her hvor de får tilgang til nødvendig medisinsk behandling. Og så kunne de sendes tilbake til Syria når det er trygt. Slik gir vi dem all den hjelp de trenger, uten å gjøre det vanskelig for oss selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har "råd" til å ta opp kredittlån og kaste bort pengene på tøv jeg også. Men er det bærekraftig i lengden? Neppe.

 

Med andre ord, vi skal ikke ta i mot flyktninger fordi det ikke er økonomisk bærekraftig i lengden ?

 

JA!

Det er mange som ikke skjønner at velferdsstaten ikke kan bestå med så mye innvandring. Vi klarer ikke å integrere dem godt nok og få de i arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

JA!

 

 

Det er mange som ikke skjønner at velferdsstaten ikke kan bestå med så mye innvandring. Vi klarer ikke å integrere dem godt nok og få de i arbeid.

 

 

Det er ikke meningen at norske statsborgere skal integrere disse nye landsmenn. Meningen er at Norske borgere skal bli assimilert inn i islamsk kultur. 3000 etniske nordmenn har allerede assimilert seg inn i ARABISK/Islam kultur.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kamerat-konverteringer-far-fotfeste-i-Norge--8047175.html

 

Denne trenden bare fortsetter! Arabisk kultur vokser og vokser i Norge.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Om vi har plass eller råd er ikke binære spørsmål, hvis syrerne skal ta opp husa rundt omkring så dytter det opp boligprisene og antall folk som ikke får skaffet seg egen bolig. Så lenge statskassa ikke er tom og det ikke er noe annet vi absolutt trenger, så har vi per def. råd, det handler kun om prioriteringer.

 

Grunnen til at vi skal ha disse syrerne hit til Norge er at de trenger medisinsk hjelp som de ikke kan få der nede. Det er ikke nødvendig å integrere dem i det norske samfunnet, kunne bare bygget en slik flyktningleir til dem her hvor de får tilgang til nødvendig medisinsk behandling. Og så kunne de sendes tilbake til Syria når det er trygt. Slik gir vi dem all den hjelp de trenger, uten å gjøre det vanskelig for oss selv.

 

Vi skal ikke ta inn flyktninger, fordi dette går utover andre som ikke får råd til å kjøpe/leie bolig ?

 

Mulig at det faktisk er slik at flyktningsstrømmen påvirker det private boligmarkedet, det aner jeg ikke, men antar dette i såfall er minimalt ?

 

Hva med de som ikke kun trenger medisinsk hjelp, men også en ny start?

 

"Yara (23) er alene på flukt med fire barn. Mannen er drept i fengsel i Syria. Yngste sønnen har ryggmargsbrokk og trenger behandling, men Yara har ingen penger til å betale for behandling i Libanon. Familien til Yara truer henne fordi hun ikke vil gifte seg på nytt. Hun og barna trenger å komme seg til et nytt land slik at de kan starte et nytt liv."

 

Skal vi ikke ta inn Yara og barna, eller skal vi ta de inn og bare la de vente her til det er trygt og reise tilbake (aka når truslene fra familien roer seg)?

 

 

JA!

Det er mange som ikke skjønner at velferdsstaten ikke kan bestå med så mye innvandring. Vi klarer ikke å integrere dem godt nok og få de i arbeid.

 

 

Men det kan vi vel gjøre noe med?

 

 

Riktig.

Hvorfor er det slik at alt hele tiden må omregnes til kroner og ører? Er det det eneste som teller?

 

Og hvorfor klarer vi heller aldri å være konsekvent i forhold til denne oppfatningen?

Å yte livsforlengende behandling, sende bestemor på pleiehjem, gi stønad til familier med sterkt handicappede barn, osv er alt annet enn økonomisk bærekraftig i lengen. Det er rene utgifter og alt annet enn en god investering.

 

Er du av den oppfatning at vi f.ex. ikke skal yte livsforlengende behandling fordi det er en utgiftspost?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det slik at alt hele tiden må omregnes til kroner og ører? Er det det eneste som teller?

 

Og hvorfor klarer vi heller aldri å være konsekvent i forhold til denne oppfatningen?

Å yte livsforlengende behandling, sende bestemor på pleiehjem, gi stønad til familier med sterkt handicappede barn, osv er alt annet enn økonomisk bærekraftig i lengen. Det er rene utgifter og alt annet enn en god investering.

 

Er du av den oppfatning at vi f.ex. ikke skal yte livsforlengende behandling fordi det er en utgiftspost?

 

 

Flyktninger er en ekstrautgift i milliardklassen. Er det ikke umoralsk å ta inn så mange når vi har de nevnte trengende her hjemme som ikke får den pleien de fortjener?

 

Det er forøvrig en ting. Men det som skurrer mest for meg er at vi kunne hjulpet så mange flere der nede for den prisen det koster å ta inn 8000. Det er skammelig at man skal spille bingo med menneskeliv på den måten.

Og på den økonomiske siden så hadde man også fått en mer forutsigbar utgift. Nå må vi isteden slite med både familiegjenforening og årevis med stønad og livsopphold i et av verdens dyreste land.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Vi skal ikke ta inn flyktninger, fordi dette går utover andre som ikke får råd til å kjøpe/leie bolig ?

 

Ikke det jeg mente. Sier bare at det har en pris, selv om vi "har råd". 

 

 

 

Mulig at det faktisk er slik at flyktningsstrømmen påvirker det private boligmarkedet, det aner jeg ikke, men antar dette i såfall er minimalt ?

 

IDK hvor mye det påvirker, vet bare at det gjør det. Tilbud og etterspørsel og begrenset med hus.

 

 

 

Hva med de som ikke kun trenger medisinsk hjelp, men også en ny start? "Familien til Yara truer henne fordi hun ikke vil gifte seg på nytt."

 

Skal vi slippe inn alle mennesker i verden som blir truet? Hvordan vet vi at det er sant, og ikke bare lureri for å få en billett til Norge? Hvorfor kan de ikke bytte navn og flytte bort fra familien eller noe?

Lenke til kommentar

 

 

JA!

Det er mange som ikke skjønner at velferdsstaten ikke kan bestå med så mye innvandring. Vi klarer ikke å integrere dem godt nok og få de i arbeid.

 

 

Men det kan vi vel gjøre noe med?

Det finnes ingen politisk vilje til å gjøre noe med det. Det er et vanskelig tema, og selv om det politiske klimaet ikke er så ille som i Sverige, så er det noe som de aller fleste politikere ikke vil snakke om.

Vi må heller ikke legge skjul på at mange av flyktningene er svært ressurssvake og ikke minst krigsskadde. Det er en stor utfordring. Når Norge gjør det vanskelig for selv høyt utdannede innvandrere å få lov til å jobbe, så sier det seg selv at det ser ikke lovende ut for 8 tusen traumatiserte syrere.

Lenke til kommentar

På hvilken måte går flyktningene utover de her hjemme som ikke får den pleien de fortjener?

Fordi det er allerede enormt press på helsetilbudet allerede. Mange av disse 8 tusen er svært skadde, og vil trolig trenge mye helsehjelp resten av livet.

Staten tenner på veken i begge ender. Infrastruktur, boliger, helse, alt er under hardt press.

Jeg venter for øyeblikket på en operasjon, jeg er visstnok på en "prioriteringsliste", men har ventet i over en måned. Jeg unner ikke min verste fiende det jeg har nå. Jeg har aldri vært sykemeldt tidligere(var sykemeldt noen uker to måneder tilbake, for første gang), selv om jeg har kroniske sykdommer(blant annet leddgikt). Har heller aldri vært arbeidsledig, men når jeg trenger å benytte meg helsetilbudet, utover en legetime eller to i året, så oppdager jeg raskt hvor dårlig stilt det er.

Kan ikke forestille meg at det blir noe bedre med dagens innvandring.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det jeg ikke skjønner med bosetting av syrere er at disse faktisk blir tilbudt langt bedre forhold enn det studentene får. 

Jøss... Hvilke boliger er de tilbudt?

 

 

Dårlig formulering fra min side :p

 

Poenget ser du kanskje likevel. Student: kollektiv med delt kjøkken/bad med flere man ikke har noen relasjon til, samt utbetaling på omtrent 7500kr/mnd i 10 av årets 12 mnd. Hvis man nå ga flyktningene ca samme tilbud, 7500 utbetalt i mnd i alle årets 12 mnd (semesterstartutbetalingen reduseres, og man får 2 mnd mer med utbetalinger) og tilgang til rimelige bokollektiv i typisk studentbyånd, ville dette vært grusomt for dem? Føler meg ikke som en grådig slask for at jeg ikke unner disse mer enn det jeg mer eller mindre ble tvunget inn i. Jeg kom greit ut av det, selv om det var trangt økonomisk til tider.

 

Jeg ser virkelig ikke et argument som kan trumfe det faktum at studenter greier seg med dette, og da må nesten andre voksne gjøre det samme. En flyktning har vel ikke større daglige utgifter enn en student...

Lenke til kommentar

Det skjønner du om du legger godviljen til. Eller tror du som mange andre at vi har uendelig med penger?

 

Nei selvsagt tror jeg ikke det. Men mener du altså at fordi våres eldre og syke får dårlig behandling, så skal vi ikke ta inn flyktninger? Ingen flyktninger før de gamle og trengende har det bra?

 

Og ja, selvsagt vil det ofte være langt bedre å hjelpe de der de faktisk er, men det er heller ikke alltid dette er mulig. Hva skal man gjøre da? Og kan det ikke tenkes at noen av disse menneske faktisk har behov for en ny start i et nytt land?

 

For å heller snu på flisa; Hvor mange mener du vi har råd til å ta inn? Og hvordan kommer du frem til dette regnestykket, altså hvordan regner du ut hvor mange vi har råd til / ikke råd til?

 

Skal vi slippe inn alle mennesker i verden som blir truet? Hvordan vet vi at det er sant, og ikke bare lureri for å få en billett til Norge? Hvorfor kan de ikke bytte navn og flytte bort fra familien eller noe?

 

Syria flyktningene handler da heller ikke om å slippe inn alle mennesker i verden som blir truet.

Det handler om 11 millioner som er på flukt. Det handler om å hjelpe 8.000 av disse.

 

Og det kan selvfølgelig hende at Yara har reist til Libanon med barna sine for å bo trangt og flytte hver måned kun for å spekulere i å få seg en billett til Norge. Men jeg lar tvilen komme til gode for 8.000 av disse 11 millionene.

 

 

Det finnes ingen politisk vilje til å gjøre noe med det. Det er et vanskelig tema, og selv om det politiske klimaet ikke er så ille som i Sverige, så er det noe som de aller fleste politikere ikke vil snakke om.

Vi må heller ikke legge skjul på at mange av flyktningene er svært ressurssvake og ikke minst krigsskadde. Det er en stor utfordring. Når Norge gjør det vanskelig for selv høyt utdannede innvandrere å få lov til å jobbe, så sier det seg selv at det ser ikke lovende ut for 8 tusen traumatiserte syrere.

 

Politisk vilje, byråkrati, bosetting, osv - alt dette kan vi gjøre noe med. Kan hvertfall ikke bare gi opp og si at vi ikke klarer eller får til og at de får klare seg på egen hånd.

 

En stor utfordring med de som både er ressurssvake og krigsskade.. desto større grunn for å hjelpe de. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...