Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan holder du rattet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ein svensk rapport som konkuderte med at rosa var best ved ein kollisjon med airbag, dette fordi ein ellers ville risikere at airbagen slår armane inni overkroppen og hode som igjen kan føre til skade.

 

I vanlig kjøyring er gult eller litt over anbefalt. Hensikta er at ved å holde ei hand på kvar side vil ein kunne unngå kraftige rattutslag som følge av punktering eller liknande.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Skrevet

En hånd helt nederst. Mellom de to rosa/lilla. Virkelig ingen andre som holder slik? Er jo det mest behagelige.

Skrevet

En hånd helt nederst. Mellom de to rosa/lilla. Virkelig ingen andre som holder slik? Er jo det mest behagelige.

 

I bykjøring, ja. Men i fart er det jo ganske farlig.

Skrevet (endret)

"Racecar-driver" uansett :)

 

Forøvrig en video som er verdt å se. Hvordan å holde rattet korrekt for optimal sikkerhet og kjøring + mye mer.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Skrevet

"Racecar-driver" uansett :)

 

Forøvrig en video som er verdt å se. Hvordan å holde rattet korrekt for optimal sikkerhet og kjøring + mye mer.

 

Finnes det tilsvarende kurs i Norge tro?

Skrevet

Gult ved svingete veier med god fart, men gult er også tommelknekkere om en kræsjer (airbag), derfor er faktisk rosa den anbefalte måten å holde rattet på, noe jeg gjør ved svingete veier med grei fart, ellers går det mest i punktet nederst mellom de rosa feltene

 

1 hånd på rattet er mer enn nok, selv med automat, så kan en fikle med mobilen med andre hånden

Skrevet

Gul når jeg kjører fort/svingete/aggresiv, ellers er det vel albuen i vinduet og to fingre på gult og den andre armen på armlenet med håna på girspaken.

Skrevet

Hvordan jeg holder på rattet kommer helt an på hvor og hvordan jeg kjører.

 

Varierer nok mest mellom gult og rosa, men tommelen er svært sjelden på innsiden av rattet!

Skrevet

Mest racecar, uten å bøye tommelen innover. Ved lengre turer ligger venstrehånda på "vinduskarmen" så blir farmer på den. Ellers kan det bli "occasional douche" om jeg må fjerne den ene hånda fra rattet for å trykke noe på klima/stereo.

 

For øvrig kjenner jeg til en som holdt henda i racecar og tomler mot emblemet i midten da airbagen gikk av. Det gjør han ikke lenger for å si det sånn. Av samme grunn ligger mine tomler langs rattet og ikke som kroker innover.

Skrevet

Jeg tar en farmer på parkeringsplasser o.l. Håndflaten på rattet og snurrer rundt, veldig enkel måte å kunne ta breie svinger uten å jobbe for mye med hendene.

Skrevet

Ser svært mange menn i 20-50 års alder kjører med douchebag-stilen, noe jeg selv har prøvd men aldri følt var noe behaglig ei heller ga meg god kontroll. 90% av tiden bruker jeg race car driver stilen.

Skrevet

Jeg antar at dette bildet er laget av noen som anser seg selv som en racecar driver iom at det er den posisjonen som har fått det mest positivt ladete navnet. Personlig gjør jeg det meste for å ha det mest mulig behagelig og dette oppnår jeg ved å holde venstrehånd på det ene lilla punktet. Høyre armen hviler på midtarmlenet. Armene henger da nogenlunde rett ned langs siden med bøy i albuen. På småveier "svever" hånda i lufta (holder bare fast i rattet), men om jeg kjører på motorvei pleier jeg å posisjonere beinet litt slik at underarmen hviles nedpå låret/kneet. 

 

Hvordan folk orker/gidder å kjøre lengre strekninger med hendene på 10 og 2 har jeg aldri skjønt. Ja, hendene "hviler" jo på rattet, men jeg holder likevel fast ved at det er mer avslappende at skuldrene henger rett ned som tyngdekraften vil ha det til. 

  • Liker 1
Skrevet

Har prøvd å finne frem til både en artikkel og en video (men ikke fått det til) som viser hvor farlig det faktisk er å bruke "douchebag" og "mom"-kjørestilen når det kommer til reaksjonsevne hvis du må gjøre en hurtig unnamanøver. 'Douchebag' er nok spesielt 'sketchy' hvis du bare bruker en hånd og må gjøre unnamanøver, da den gir veldig liten presisjon samtidig som du får veldig rar vinkel på armen om du må rotere veldig på rattet.

 

Selv har jeg kjørt gokart i 10 år +, så 'racecar driver' er for meg en selvfølge. Kjører jeg på motorvei kan jeg ty til rosa/lilla for å hvile armen litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...