Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det overasker meg litt at så mange fortsatt bruker GPUer til mining når spesialiserte ASICs gjør jobben så mye bedre og de fleste gikk over til det for mange, mange år siden.

https://www.bitcoinmining.com/bitcoin-mining-hardware/

https://www.buybitcoinworldwide.com/mining/hardware/

Så også en dokumentar for et par år siden hvor man leide spesialiserte skytjenester for mining og brukerne tjente godt med penger på det også. 

 

Men greit for min del, jeg fikk solgt unna masse hardware til uventet gode priser.

 

EDIT:

March 21, 2017, 07:04:32 AM

 

because it can mine efficiently bitcoin much better than any gpu, for example

one asic antmienr s9 is running at 14TH, the most powerful gpu only 1gh, you can see here that one single asic is 14,000 times more faster than a gpu, while consuming only 14x of a gpu

1000 times more efficient, for the best gpu right now 1070 nvidia and 470/480 amd are the best choice

Hmm det kan virke som disse ASICsene er begrenset til BC, men likevel. 1000 ganger mer effektiv når man får en Antminer S7 til 15.000,- på finn.no.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112588472

 

En s7 klarer og betale seg selv på 155.000 dager, altså 424 år. Om vanskelighets graden blir det samme, noe den ikke gjør.

 

En 1070 betaler seg selv på 94 dager. Altså man må ikke være en rakett forsker for og se hva som er best av de 2.

 

DAG er utviklet for og gjøre crypto asic resistante, fordi det er bare noen få ASIC produsenter som manipulerer og styrer markedet etter demmes vilje. Samt det blir ikke desentraliert, ettersom produsentene selv har store farmer.

 

En s9 som er et bedre alternativ, spyr ut ca 15 dollar om dagen. Og den bråker som en støvsuger.

Jeg har 12 gpu i gangen som jeg ikke hører, 1 asic der hadde ikke vært holdbart.

 

 

 

Joda, som man ser i mitt innspill så er ikke dette noe jeg kan men noe jeg er nysjerrig på fra et rent teknisk standpunkt  ;) Jeg hadde riktige kort for flere år siden men valgte å ikke hive meg på av ymse årsaker.

 

Og jeg skjønte omtrent samtidig som jeg skrev innlegget at GPUene må være mer allsidige til formålet (de er jo tross alt gode på GPGPU), samt at de gir en lavere innstegsterskel rent økonomisk.  Men at de også skulle være mer effektive kom som en overaskelse. Jeg vet også at ASICsene er mye dyrere og støyer heftig (som jeg så i dokumentaren om dette for et par år siden).

 

Men innlegget som jeg linket er da ikke gjeldende lenger? Jeg regner med at dette endrer seg fort og at 10-12 måneder er et hav av tid med endring.

 

 

Men jeg fikk også beskjed av han som kjøpte mitt 1070 for et par uker siden (som var tilnærmet rakettforsker på dette) at han får inn ca. 5USD per måned per 1070 og han hele tiden bytter til den cryptovalutaen som betaler seg best, så 94 dager virker litt lite?

Hvordan ser regnestykket ditt ut med et 1070 som betaler seg ned på 94 dager?

 

 

 

Eliot Pearson, I dabble in crypto

Answered Jan 16 2018

You could do this, but you shouldn’t. The main reason is that GPU mining is severely outclassed by ASIC mining for the SHA256D algorithm (Bitcoin uses this algorithm). However, here are the answers to your questions.

A GeForce GTX 1070 can get 981.43 MH/s. source: Owners of GTX 1070, what is your hashrate?

Running your miner 24 hours a day based on the current network difficulty, you are looking at earning a 0.00000011 BTC day. This is not even a penny per day that’s mined. Below is a link to the profitability calculator I used to make the calculation.

 

https://www.coinwarz.com/calculators/bitcoin-mining-calculator/?d=2227847638503.63000000&er=11321.85000000&h=.98143&hc=0.00&p=0&pc=0&pf=0.00&r=12.50000000

 

 

Aha, jeg ser at det dreier seg om 4-5USD per dag og ikke per måned ;) når man miner på 1070. Det forandrer jo bildet ganske så mye

 

You should look for ASIC resistant coins. Scrypt based coins like Litecoin and Dogecoin are great examples.

 

 

You can mine other cryptocurrencies like Ethereum, Bitcoin Gold, Zcash, Monero, etc. on graphics cards like a 1070. As of today you can make about $4 per day with a 1070 mining Bitcoin Gold. The most profitable coin and how much you can make changes on a daily basis, but you can expect it to stay between $2 and $5 a day for the forseeable future.

 

94x4 = 376USD = 2908.51NKR. 

Da har du kjøpt en del 1070 kort før de ble veldig populære å bruke til mining. Og som gammel F@H kar som kjørte 11 CUDA GPUer 24/7/365 samtidig på det meste vet jeg at man også må betale strømregningen. Her kan man diskuter oppvarmingsbehovet men vi eksperimenterte dette og hadde ca. 2000,- i forskjell på strømregningen per måned i vinterhalvåret (med og  uten mining på 11stk 100%) på det meste, som var årsaken til at jeg sluttet med det. Man tjente jo ikke penger på det da ;).

 

Kanskje jeg skal vurdere å kjøre 1080Ti kortet på mining hmm

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror jeg du husker litt feil, var nok 5 dollar dagen :p Men det må ha vært på en dag med veldig god kurs.

 

ASICs er nok fremtiden i krypto, men da snakker vi mange år fremover da det har blitt større marked for det. siden de ja er som sagt bedre til en ting. Men når markedet er styrt av 1 bedrift så er ikke det en god løsning enda. Derfor så mange coins er resistante mot det.

 

Bruk https://whattomine.com/coins så kan du se hva de enkelte krypto tjener. Kursen er ganske dårlig i dag da :)

 

Er mange andre prinsipper ute og går og PoS, PoS med node funksjoner, PoS node og cloud storage etc. Mye intressante teknologier på gang nå. Personlig tror jeg dette blir året til "privacy coins" coins du kan bruke betaling som vanlig, eller sjult for en ekstra kostnad siden det krever mer resursser. Teknisk sett kan du jo spore en bitcoin evig tilbake, "denne bitcoinen jeg har ble brukt til og finansiere IS engang".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart!

 

Millioner (må det vel være?) har jo brukt GPU til annen distributed computing modeller i åresvis før dette som eks. F@H og en drøss andre veldedige formål hvor man ikke tjener penger.

Nvidia og AMD har jo også lagt til rette for det (GPGPU) med CUDA, OpenCL osv. og vil man legge skylden på noen så må det jo være produsentene som har lagt til rette for slik bruk og ikke brukerne ;)

 

At Tesla kort ol. skal være "avholdt" til slike formål hjelper jo ikke det grann så lenge man får samme funksjonalitet i såkalte billigere "gaming kort".

Selv kunne jeg vært millionær nå om jeg tok et annet valg for en del år siden, men av helt andre grunner valgte jeg å stå av denne bølgen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig, folk må få lov til å gjøre som de selv vil. Eneste måten å få ned prisen på, er å få flere kort i produksjon, for dette er en gullgruve for både Nvidia og AMD, noe jeg tipper de ser selv også

 

Det som er greia, er at mining er gambling, ihvertfall om man handler kort kun for mining. Og at vi som sluttkunder kan bestemme oss for å gamble ved å kjøpe ett skjermkort eller 10, eller 100 ekstra. Og selv om alt av coins skulle krasje i morgen, så er det bare de dummeste av minerne som har satset mer enn de har råd til å tape, som virkelig vil slite.

 

Men sett fra AMD og Nvidias side. Om de satser på å mette markedet ved å produsere nok til at kortene kan selges nærmere dagens MSRP både til minere og gamere på likt. Så betyr det for dem, at en "global" coin crash vil søre for at de plutselig har skjermkort for 100 vis av millioner på lager, som de ikke får gitt bort en gang..

 

Vi har ikke anledning til å forventet at hverken AMD eller Nvidia skal gamble slike nesten astronomiske summer på et marked som er så ustabilt.. Det er trygt å produsere nok kort til gamerne.

 

Men skal de produsere for minerne, så er det snakk om russisk rulett. Alt som trenger å skje er at nok minere spør seg; hva skal jeg med coins som jeg ikke tør bruke, av frykt for at de er verdt det dobbelte i morgen? Og som jeg ikke får brukt til en dritt, om jeg turte å bruke dem. Og som krever nok strøm til å holde alle husstander i et lite europeisk land med varme gjennom et år.. Bare for å holde seg selv i live?..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Helt enig, folk må få lov til å gjøre som de selv vil. Eneste måten å få ned prisen på, er å få flere kort i produksjon, for dette er en gullgruve for både Nvidia og AMD, noe jeg tipper de ser selv også

 

Det som er greia, er at mining er gambling, ihvertfall om man handler kort kun for mining. Og at vi som sluttkunder kan bestemme oss for å gamble ved å kjøpe ett skjermkort eller 10, eller 100 ekstra. Og selv om alt av coins skulle krasje i morgen, så er det bare de dummeste av minerne som har satset mer enn de har råd til å tape, som virkelig vil slite.

 

Men sett fra AMD og Nvidias side. Om de satser på å mette markedet ved å produsere nok til at kortene kan selges nærmere dagens MSRP både til minere og gamere på likt. Så betyr det for dem, at en "global" coin crash vil søre for at de plutselig har skjermkort for 100 vis av millioner på lager, som de ikke får gitt bort en gang..

 

Vi har ikke anledning til å forventet at hverken AMD eller Nvidia skal gamble slike nesten astronomiske summer på et marked som er så ustabilt.. Det er trygt å produsere nok kort til gamerne.

 

Men skal de produsere for minerne, så er det snakk om russisk rulett. Alt som trenger å skje er at nok minere spør seg; hva skal jeg med coins som jeg ikke tør bruke, av frykt for at de er verdt det dobbelte i morgen? Og som jeg ikke får brukt til en dritt, om jeg turte å bruke dem. Og som krever nok strøm til å holde alle husstander i et lite europeisk land med varme gjennom et år.. Bare for å holde seg selv i live?..

 

Dette er jo mye lengre enn det jeg mente, da mitt poeng var at folk må få lov til å gjøre som de vil, enten de gambler eller ikke er jo totalt irrelevant. Det er ingen her inne, som jeg har sett, komme med lignende utsagn til f.eks foldere? 

 

AMD produserer jo kort, og lager mining-spesifikke drivere. Så AMD har allerede ansett dette til å være et marked de ønsker å satse på. Det er ikke utenkelig at Nvidia kan komme til å gjøre det samme, om de ser dette som noe de kan tjene penger på. Det er jo det som er kjernen i dette her. Om Nvidia anser dette som for ustabilt, så er ikke dette noe som kommer til å skje, men AMD gjør jo dette allerede

 

Per nå, så er det for lite kort på markedet i det store og det hele. For AMD sin del så har jo dette vært et problem nå, hvor lenge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo mye lengre enn det jeg mente, da mitt poeng var at folk må få lov til å gjøre som de vil, enten de gambler eller ikke er jo totalt irrelevant. Det er ingen her inne, som jeg har sett, komme med lignende utsagn til f.eks foldere? 

 

AMD produserer jo kort, og lager mining-spesifikke drivere. Så AMD har allerede ansett dette til å være et marked de ønsker å satse på. Det er ikke utenkelig at Nvidia kan komme til å gjøre det samme, om de ser dette som noe de kan tjene penger på. Det er jo det som er kjernen i dette her. Om Nvidia anser dette som for ustabilt, så er ikke dette noe som kommer til å skje, men AMD gjør jo dette allerede

 

Per nå, så er det for lite kort på markedet i det store og det hele. For AMD sin del så har jo dette vært et problem nå, hvor lenge?

 

 

 

Jeg vurderte å skrive innlegget mitt enten frittstående, eller å sitere både deg og "valen" og "Theo434". Men landet altså på en mellomting der ditt innlegg var både kort og konsist, og tydeligst i å "oppfordre" skjermkort produsentene til å øke produksjonen til å dekke "behovet" til både gamere og minere.

 

Da kom min betraktning liksom litt mer naturlig som et tilsvar til din post uten å egentlig være ment som et direkte svar til deg..

 

Poenget mitt er at om Nvidia og AMD hadde bestemt seg for å øke produksjonen for å mette miner markedet. Så ville det tatt så lang tid fra beslutning, til vi faktisk ser produktene i hyllene. At produsentene risikerer at bobla har sprukket lenge før kortene en gang har nådd butikkene. Bulk frakt av et par paller med skjermkort tar fort både en og to måneder det alene..

 

Ellers vil jeg si at den merkeligste støtten/selvskuddene til minere kommer fra produsenter som Asus med sine miner spesifikke hovedkort. Selv om det åpenbart også er litt merkelig å se AMD lage miner optimaliserte drivere.

 

Når Asus selger et vanlig skjermkort eller hovedkort til en gamer, så har de økt sjansene sine for å også selge andre Asus merkede produkter til samme kjøper. Vi "dumme" gamere vil ofte gjerne ha samme logo på alt. Så ett solgt hovedkort fra Asus, er ofte også det samme som et Asus skjermkort solgt. Og kanskje til og med en Asus skjerm i samme slengen. Og for de aller yngste/dummeste av oss. Så toppes det kanskje til og med, med både Asus mus, tastatur, musmatte, ryggsekk og caps. :p

 

En miner.. Ja, han driter i logoen på skjermkortet. Og kjøper det som er tilgjengelig. Ikke skal han ha en skjerm til hvert skjermkort heller, eller mus og tastatur. Og for hvert minings hovedkort med 19 PCIe porter Asus selger. Så mistet de samtidig salget på 2 vanlige hovedkort som mineren ellers ville måttet ty til om ikke Asus la til rette for minere med slikt hovedkort..

 

I begynnelsen var jeg egentlig ganske positiv til crypto valutaer. Men etter 10 år med blockchain ikke brukt til annet enn crypto coins, og med strømforbruk nå som er helt hinsides alt som likner på fornuft. Så håper jeg strengt tatt, at denne moten går samme vei som tulipanene i sin tid..

 

Det blir spennende å se hva Nvidia gjør med volum neste generasjon. De har nå så sinnssykt mye penger på bok, at de faktisk har råd til å gamble med å produsere flere ganger så mange skjermkort som gamere egentlig vil trenge med det første. Og om de miner så det griner. Så blir de solgt like fort som 1000 serien nå. Mens om bobla har sprukket innen den tid, og bruktmarkedet flommer over av 1000 serie kort. Så koster det ikke Nvidia mer enn litt ekstra lager kostnader for kortene som trenger litt lenger tid på å bli solgt..

 

At AMD ikke tør stå utenfor, og derfor lager optimaliserte drivere for mining er ikke så merkelig sett i slikt lys. De har forøvrig sagt at de sliter med å få tak i nok RAM til kortene sine. Og at de ellers ville kunne produsert flere skjermkort..

Lenke til kommentar

Er enig i deg i at dette kanskje bør sees litt mer nyansert enn det mange gjør her på "internett" - men det er ikke minerne sin feil at skjermkort er dyre, i min mening. Markedet er jo der, folk ønsker å slenge seg på dette, det blir klassisk "supply and demand".

Når du nevner selve bruken av crypto-coins til faktiske ting og bruk i handel av annet enn bare dollar, så er det et tankekors at det er så lite utbredt, selv etter så lang tid. Om det skulle vise seg at myndighetene rundt i verden ikke ønsker dette, så vil jo det forverre dette - det kan ikke bare være en digital internett-penge, man ikke får brukt til noe i all evig tid heller, helt enig med deg her. 

AMD setter seg selv i en litt vanskelig posisjon oppi det her. De gikk aktivt ut å sa at de ønsket ikke at minere skulle hamstre kort, mens i samme tid - bare noen dager etter, kommer med dedikerte driver nettopp for dette (etter Vega lanseringen). Dette er vanskelig i forhold til hvordan de ønsker å fremstille seg selv i første omgang, men det forteller meg også at de er litt avhengig av minere også, for til gaming så henger de jo ikke med i det heletatt, de har totalt falt av lasset, Nvidia ligger en hel generasjon foran i mine øyne. Hadde jeg vært AMD, så hadde jeg gjort det samme, tatt "et salg for et salg", og heller bare la det tute å kjøre, så får folk her inne sitte i troa på at "AMD er et selskap som setter gameren først", mens jeg tenker at "AMD, som alle andre, er et selskap som setter penger først"

Sånn tenker jo de som har investert i Nvidia også, de ønsker en viss ROI de også. Om crypto-currency viser seg å holde seg slik det gjør, så vil det jo komme fra de også - ville jeg anta?

Asus er ikke dumme de heller, de hadde ikke sluppet det HKet der om de trodde de ville tapt på det på bunnlinjen sin, det ville jo vært utrolig uansvarlig økonomisk som selskap og bomme som markant på sine egne analyser av markedet. Så "støtten" tror jeg ikke er støtte i annet enn at de tjener penger - plain and simple. 

Lenke til kommentar

Ja, det kan jo tenkes at Asus med sitt mining hovedkort med 19 PCIe spor rett og slett ser på det som potensialet for 19 ekstra salg av skjermkort. Og i dagens marked tjener de nok biiittelitt mer på det, enn en skarve skjerm og ei musmatte ekstra.. :p

 

Skjønt... :p

 

Edit: Ser ut som det snart blir SLI på meg igjen. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...