Gå til innhold

Snart blir momsfrigrensen trolig over dobbelt så høy


Anbefalte innlegg

Jeg ville heller hatt grensen på f.eks 400 kr hvis man slipper å regne med frakt. Hvis man må regne frakt, blir grensen for produktpris betydelig mindre enn 500 kr. Dette kommer selvfølgelig an på butikk, men skal man handle kvalitet (tenker annet enn DX), har de fleste frakt - og noen er ganske så drøye.

 

Det er altså min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg vrir ikke på noe som helst, det ER forskjellsbehandling, at du ikke skriver noe om det endrer ikke det faktumet, du kan ikke bare stikke hodet i sanda og late som det ikke er forskjellsbehandling bare fordi du ikke har skrevet noe om det.

 

AtW

 

 

Eksempler takk. Kan ikke bare si at det er det ut fra løse luften, eller er det bare din mening?

 

Og jeg har ikke stukket hodet ned i sanda eller latet som om det ikke er forskjellsbehandling Jeg har ingen formening om det, kunnskap eller eksempler så det ville vært idiotisk av meg å skrive noe om det.

 

Edit; Skrev om litt :)

 

 

Trenger ingen eksempler, det framkommer tydelig av det foreslåtte regelverket, en utenlands butikk kan selge noe for 400 som utpris før moms, en norsk butikk må da selge samme vare for 320 kroner som utpris før moms for å ha samme pris til kunde. Mao må den norske butikken selge samme vare billigere ut fra seg for å kunne gi samme pris til kunden, eller forskjellsbehandling om du vil.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er helt klart et skritt i feil retning. Kommer sannsynligvis til å skape store problemer for små / mellomstore bedrifter i Norge.

 

Det er ingen grunn til at man skal ha momsfritak for varer kjøpt i utlandet

 

I praksis har man vel ikke det? Jeg vil tippe at 90% av all småhandel fra utenlandske nettbutikker, Ebay, etc. har selgeren allerede betalt sitt eget lands moms/VAT på varene sine, så hvis man i tillegg pålegges norsk moms, har man dermed i fleste tilfeller betalt dobbel-moms, dvs. både i avsenderlandet og her hjemme.

 

Unntaket er vel helst ved bestilling av mer kostbare gjenstander i flere-tusen kroner klassen, klokker, hi-fi, fotoustyr etc. der selgere/nettbutikken har innøvde rutiner på å trekke fra sin eget lands moms, for export varer, slik at man bare betaler moms i Norge på pakken.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott.

 

Håpar at dei til slutt fjernar momsen heilt i Norge så varer blir så billige at vi kan konkurrere mot utlandet. Problemet er at alt er for dyrt i norge.

Hvordan skal samfunnet fungere da egentlig? AS Norge trenger inntekter, og MVA er vel en av de, om ikke den, største inntektsposten i statsfinansene. Jeg har ikke lyst til å øke min skattesats til nesten 70%...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott.

 

Håpar at dei til slutt fjernar momsen heilt i Norge så varer blir så billige at vi kan konkurrere mot utlandet. Problemet er at alt er for dyrt i norge.

 

Du glemmer en ting; lønnsnivå. Hvis man regner med det så blir saken en helt annen. Det er faktisk meget billig i Norge, men vi liker å sammenlikne på feil grunnlag og klage på alt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott.

 

Håpar at dei til slutt fjernar momsen heilt i Norge så varer blir så billige at vi kan konkurrere mot utlandet. Problemet er at alt er for dyrt i norge.

Fjerne momsen og doble skatten?

Eller kan du trylle frem 250 milliarder ekstra til statsbudsjettet slik at vi slipper å innføre ekstra avgifter/skatter hvis momsen fjernes?

Momsen dekker akkurat utgiftene vi har til helsevesenet, sykepenger, vei/jernbane og forsvaret.

Endret av Frobe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er direkte kunnskapløst å juble over dette. FRP fremmer dette forslaget til tross for at de vet dette ikke er det beste for det Norske samfunnet, men for å bli puppelære hos et publikum som ikke vet sitt eget beste.

 

Norge er bygget opp på at vi skal betale MVA på varer. Det er slik landet fungerer, dermed får vi gratis sykehus, veier og alle andre samfunnsgoder. Hvorfor skal det være gratis å handle fra utlandet? Landet taper penger, arbeidsplasser etc. Denne fritaksregelen stammer fra en tid da netthandel ikke eksisterte.

 

Er det riktig at Norske skal finansiere utenlandshandel med 20% og kaste verdiene ut av landet?

 

Vil du som ikke bryr deg om samfunnets goder likevel sette pris på dette? Neppe. Det vil ikke bli mange nettbutikker igjen i Norge, noe som videre betyr at du vil stå uten sikkerhet i forhold til Norske regler når det kommer til reklamasjon, garanti, retur etc når du handler fra utenlandske butikker. For ikke å snakke om lengre leveringstider når alle bedrifter havner i Asia.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Jepp, det er 500kr for pakken totalt sett, inkludert porto, behandlingsgebyr og eventuell forsikring.

 

Hvor har du sett det? Jeg har så langt bare sett at grensen skal heves, uten noen videre utdypning.

 

 

http://www.dinside.no/930793/hever-netthandelsgrensen-til-500-kroner

 

 

 

Synd. Nå blir det enda vanskeligere når man i fremtiden skal ta det riktige valget - moms på alt, ingen fortollingsgebyr.

 

Siden det vel kommer til å bli politisk hestehandlet rundt dette forslaget, gjelder det å følge med argusøyne hva som skjer.

 

Altså, de ender kanskje med "etter forhandlinger" å halvere 500-beløpet til kr. 250, men uten å gjøre om teksten som stod med små bokstaver i budsjettforslags, at nå skal fraktkostnad medregnes i fribeløpet.

 

Skulle det skje, kan regnestykket dermed brått ende slik :

 

(i dag) vare kr. 195 + frakt kr. 65 = ingen fortolling

 

(nytt vedtak) vare kr. 195 + frakt kr. 65 = moms & gebyr kr. 200 i tillegg

 

:ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis norske nettbutikker ikke er konkurransedyktige, så må de se på sine egne priser og metoder som kan gjøre at andre kjøper hos dem istedenfor f.eks. Amazon. De kan jo begynne med fri og rask frakt.

Norske butikker kan være konkurransedyktige, men hva hjelper det dersom utenlandske konkurrenter subsidieres med et særskilt skattefritak som ikke de norske får? De norske kan ha mer effektiv organisasjon, lavere lønninger, lavere marginer og likevel miste kunder fordi utenlandske favoriseres av skattefritak.

 

Det eneste rettferdige og er likebehandling! Samme mva-sats for kjøp over grensa som kjøp innenfor grensa. Først hvis vi får rettferdige skattemessige forutsetninger vil ekte sunn markedskonkurranse oppnås. Dette skrittet ØKER forskjellsbehandlingen og konkurransevridningen.

 

I andre tråder bruker du å promotere sunn og fri markedskonkurranse og minimering av statlig inngripen. Hvorfor går du plutselig går mot dine egne prinsipper nå?

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I samme slengen: Reduser fortollingsgebyret for de som gjør fortollingsjobben selv. Ikke la selskaper finne opp kontra-avgifter som "oppbevaringsavgift" målrettet for å ramme egenfortollingen. Posten bør tvinges til å sette samme "oppbevaringsavgift" for egenfortollede pakker som for alle andre pakker, 0 kr.

 

Gebyr/avgifter, samt mva på frakt og evt forsikring kuttes ut, og jeg betaler gladelig 25% på selve varen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da denne grensen ble innført på 70 tallet var 200 kr en betydelig høyere sum enn det er i dag. Skal de først justere denne bør den normaliseres i forhold til konsumprisindeksen. Da havner vi rundt 1000 kr.

 

Det som hadde vært interessant å vite er hva som var hensikten eller formålet med dette fritaket.

 

Tollfritaket har hele tiden vært basert på sviktende logikk. Det burde aldri vært innført, men var mer forståelig før i tiden siden det var så kronglete å kjøpe ting på postordre fra utlandet at det ikke medførte noen reell konkurranse. Bare det å finne varene var et kapittel for seg selv. Så skulle man overføre penger til en utenlandsk konto, over skranken i banken. De varene man fant var som regel fra naboland med relativt høye fraktpriser sånn at mva-fritaket ikke ga noen netto gevinst for kjøperen.
...

 

Det er dette jeg også holder en knapp på.

 

Det at 200,- da utgjør ca 1.000,- nå, får meg til å tro at hovedhensikten med denne grensen var å gjøre andre varer i utlandet mer tilgjengelig, varer som ellers ikke var tilgjengelig for folk her på berget. Ikke at enkeltpersoner skulle få tak i de samme varene som man fikk kjøpt her billigere fra utlandet.

 

I dag derimot er alt tilgjengelig via nett, også det som allerede selges i butikker her, og det er lett som en plett å bestille varer fra utlandet.

 

Om grensen økes til 500,- vil utenlandskjøp sikkert øke litt, men når grensen inkludere frakt osv, gjør det egentlig utenlandskjøp bare enda mindre forutsigbart, og kan dermed også virke noe preventivt for kjøpere å handle fra utlandet, da det finnes nettsider som ikke opplyser om fraktomkostninger før bestillingen er sendt.

 

Jeg må egentlig si meg enig med dem som mener at grensen burde fjernes helt (vi kan jo ikke se den grense under vann), moms på alt, samt at fortollingsgebyr ble kraftig redusert eller kanskje helst fjernet.

Endret av Finholt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv en lang ønskeliste av dubbeditter som jeg kunne tenkt meg å handle på e-bay man har ligget noe over 200,- kroners regelen.. Om dette faktisk blir vedtatt nå blir det vesentlig mer handel fra Kina for min egen del :-)

 

Er jo flere land som kina som har gode subsidier i frakt av pakker, som gjør at det er tilnærmet gratis for noen land å sende pakker internasjonalt. Bestilte senest sist uke 6stk USB Lade/Data kabler til Iphone/Ipad da dette har blitt en forbruksvare for min del. Pris: kroner 26,- inklusiv frakt for kablene, sendt fra Hong Kong.

Lenke til kommentar

Norge er bygget opp på at vi skal betale MVA på varer. Det er slik landet fungerer, dermed får vi gratis sykehus, veier og alle andre samfunnsgoder. Hvorfor skal det være gratis å handle fra utlandet? Landet taper penger, arbeidsplasser etc. Denne fritaksregelen stammer fra en tid da netthandel ikke eksisterte.

 

Vi betaler så syke mengder skatt at om det er momsfritak på varer under 500kr fra utlandet så trengs det ikke ropes om dommedag riktig enda. På tide vi vanlige folk får noe tilbake for alle pengene vi betaler inn også.

 

Dessuten er det passe frekt å kalle meddiskutantene sine kunnskapsløse fordi de har en annen mening enn deg.

Lenke til kommentar

De fleste land har regler som gjør at man ikke har rett på momsfritak dersom man ikke betaler moms i mottakerlandet. Jeg kan ikke se hvorfor dette er så konkurransevridende som folk vil ha det til. De fleste land har uansett moms på 17-25%. Når man legger fraktkostnadene for småforsendelser på toppen sier det seg selv at dersom selgeren tjener penger på varen er det også mulig for norske aktører å tjene penger.

 

Hele hylekoret ser ut til å handle om at man vil gjøre det uforholdsmessig vanskelig for folk å handle fra utlandet så man får færre konkurrenter. Dette kan ikke handle om annet enn at man ønsker en lovfestet beskyttelse for å kunne ha høyere marginer og allikevel lavere pris enn sine utenlandske konkurrenter.

 

Dersom man skal betale MVA i avsenderlandet og får småkollifrakt på toppen av dette vil det allikevel være et klart fortrinn for norske aktører.

 

Det er jo ikke vanskelig å se hvor slike lover kommer fra. Dersom man bestiller en vare til 100kr som koster 250kr i Norge kan man jo spørre seg hvorfor den norske aktøren skal tjene så mye mer på varen. Man må regne med at varen ender på rundt 150kr eller mer ferdig levert. Dersom den norske aktøren hadde hatt tilsvarende fortjeneste ville varen endt på 125kr inkl norsk MVA. Uten en slik lov vil mange transportselskaper bringe prisen på en vare til 100kr over 500kr. Klart dette er praktisk for norske "liksom billige" butikker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg liker nyheten, er jeg veldig tvilende til at dette forslaget går gjennom stortinget. For en god del mindre nettbutikker og spesielt detaljhandel i fysiske butikker, kan dette bety kroken på døra. Både FRP og H vil skape flere arbeidsplasser her i landet, ikke ta dem bort.

 

At man kan få en vare veldig billig på nett skyldes ofte at gigantiske nettbutikker (Amazon f.eks) har en markedsandel og innkjøpspraksis som gir dem enormt gode priser fra produsent. At en liten sjappe i Norge ikke får samme dealen er åpenbart. Når man da skal legge til frakt, moms og i tillegg dekke prisen av norsk arbeidskraft, lager, evt butikkfront og helst tjene noen kroner selv, blir prisen veldig fort vesentlig høyere enn det man finner over dammen eller i Kina.

Lenke til kommentar

 

Hvis norske nettbutikker ikke er konkurransedyktige, så må de se på sine egne priser og metoder som kan gjøre at andre kjøper hos dem istedenfor f.eks. Amazon. De kan jo begynne med fri og rask frakt.

Norske butikker kan være konkurransedyktige, men hva hjelper det dersom utenlandske konkurrenter subsidieres med et særskilt skattefritak som ikke de norske får? De norske kan ha mer effektiv organisasjon, lavere lønninger, lavere marginer og likevel miste kunder fordi utenlandske favoriseres av skattefritak.

 

Det eneste rettferdige og er likebehandling! Samme mva-sats for kjøp over grensa som kjøp innenfor grensa. Først hvis vi får rettferdige skattemessige forutsetninger vil ekte sunn markedskonkurranse oppnås. Dette skrittet ØKER forskjellsbehandlingen og konkurransevridningen.

 

I andre tråder bruker du å promotere sunn og fri markedskonkurranse og minimering av statlig inngripen. Hvorfor går du plutselig går mot dine egne prinsipper nå?

 

 

Helst skulle jeg sett at hele grensen var borte og at det ikke var noen moms på noen av varene, hverken fra Norge eller utlandet. Men nå er det slik at regjeringen har satt grensen til 500 kr og det er bra for forbrukerne. Utenlandske varer blir heller ikke automatisk mye billigere enn de norske, da de betaler skatter i det landet de operer i samt at man må betale for frakt, enten det er inkl. i prisen eller ikke. I USA og andre land operer de også med null moms/sales tax og det fungerer helt fint. Amerikanske nettbutikker går ikke konkurs selv om de har sales tax mens utenlandske nettbutikker slipper, uansett pris på varen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...