Gå til innhold

Snart blir momsfrigrensen trolig over dobbelt så høy


Anbefalte innlegg

De fleste land har regler som gjør at man ikke har rett på momsfritak dersom man ikke betaler moms i mottakerlandet. Jeg kan ikke se hvorfor dette er så konkurransevridende som folk vil ha det til. De fleste land har uansett moms på 17-25%. Når man legger fraktkostnadene for småforsendelser på toppen sier det seg selv at dersom selgeren tjener penger på varen er det også mulig for norske aktører å tjene penger.

Jeg ber deg dokumentere denne påstanden. La meg være enda mer velvillig: jeg ber deg dokumentere kun ett land som har merverdiavgift eller tilsvarende (ikke eksportavgift) på eksport. Jeg vet naturligvis at du ikke vil klare å dokumenter dette, men gitt at du kommer med påstander trukket rett ut av løse luften blir det spennende å se hva du kommer frem til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsekvensen er at flere nettbutikker bør få et lager i Sverige/Danmark hvor de selger varer til under 500 som utenlandsk nettbutikk. Dustin og Pixmania bør utnytte sin plassering, mens Platekompaniet bør flagge ut deler av nettbutikken sin til et datterselskap..

 

Flott for deg og meg på kort sikt, men det gir mindre penger til fellesskapet, gir konkurransefortrinn for butikker lokalisert i utlandet og sannsynligvis enda høyere priser/større påslag for norske nettbutikker som får mindre salg som følge av denne omleggingen.

 

sko gjerne betalt momsen jeg på ett produkt til noen hundre lapper det som gjør det dyrt er at du må betale hundrevis for å få lov til å betale momsen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge er bygget opp på at vi skal betale MVA på varer. Det er slik landet fungerer, dermed får vi gratis sykehus, veier og alle andre samfunnsgoder. Hvorfor skal det være gratis å handle fra utlandet? Landet taper penger, arbeidsplasser etc. Denne fritaksregelen stammer fra en tid da netthandel ikke eksisterte.

Vi betaler så syke mengder skatt at om det er momsfritak på varer under 500kr fra utlandet så trengs det ikke ropes om dommedag riktig enda. På tide vi vanlige folk får noe tilbake for alle pengene vi betaler inn også.

 

Dessuten er det passe frekt å kalle meddiskutantene sine kunnskapsløse fordi de har en annen mening enn deg.

Men det er jo kunnskapsløst. Kunnskap om hvorfor grensen ble innført, hvordan de faktiske forhold har utviklet seg i årenes løp og hvordan dette er direkte konkurransevridende og et skudd i foten for norske arbeidsplasser.

 

Ønsker man å senke skattenivået så bør man gjøre nettopp det, senke det generelle skattenivået, la oss si fra 25 til 24% generell mva enn å gjøre et slikt populistisk korttenkt grep.

 

Selv om jeg liker nyheten, er jeg veldig tvilende til at dette forslaget går gjennom stortinget. For en god del mindre nettbutikker og spesielt detaljhandel i fysiske butikker, kan dette bety kroken på døra. Både FRP og H vil skape flere arbeidsplasser her i landet, ikke ta dem bort.

 

At man kan få en vare veldig billig på nett skyldes ofte at gigantiske nettbutikker (Amazon f.eks) har en markedsandel og innkjøpspraksis som gir dem enormt gode priser fra produsent. At en liten sjappe i Norge ikke får samme dealen er åpenbart. Når man da skal legge til frakt, moms og i tillegg dekke prisen av norsk arbeidskraft, lager, evt butikkfront og helst tjene noen kroner selv, blir prisen veldig fort vesentlig høyere enn det man finner over dammen eller i Kina.

Håper virkelig Krf, V og stortinget setter en stopper for det. Det er godt mulig dette bare er et spill for galleriet også. En sak de vet er tapt, men som de vil sette fokus på for å få bort fokuset fra andre ting i statsbudsjettet. Det kan også hende de vil bruke det som et fiktivt forhandlerkort i andre saker. "Ok vi dropper mva-forslaget, mot at dere går med på X og Y". Gi og ta. Samtidig som de kan få sympati fra velgermassen for at den "store stygge stortinget" overkjører regjeringen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Fortollingsavgiften er det speditøren som tar, fordi du lager arbeid for dem og de i tillegg må benyttes sin lagerplass til å oppbevare varen inntil fortollingen er gjort.

 

Du kan jo opprette eget selskap, skaffe lagerlokaler for importvarer og ordne deg tollkreditt. Tviler på at du sparer så mye på det ;)

Lenke til kommentar

Håper virkelig Krf, V og stortinget setter en stopper for det. Det er godt mulig dette bare er et spill for galleriet også. En sak de vet er tapt, men som de vil sette fokus på for å få bort fokuset fra andre ting i statsbudsjettet. Det kan også hende de vil bruke det som et fiktivt forhandlerkort i andre saker. "Ok vi dropper mva-forslaget, mot at dere går med på X og Y". Gi og ta. Samtidig som de kan få sympati fra velgermassen for at den "store stygge stortinget" overkjører regjeringen.

 

 

 

jeg tror det sistnevnte her er grunnen til at forslaget i det hele tatt ble fremmet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De fleste land har regler som gjør at man ikke har rett på momsfritak dersom man ikke betaler moms i mottakerlandet. Jeg kan ikke se hvorfor dette er så konkurransevridende som folk vil ha det til. De fleste land har uansett moms på 17-25%. Når man legger fraktkostnadene for småforsendelser på toppen sier det seg selv at dersom selgeren tjener penger på varen er det også mulig for norske aktører å tjene penger.

Jeg ber deg dokumentere denne påstanden. La meg være enda mer velvillig: jeg ber deg dokumentere kun ett land som har merverdiavgift eller tilsvarende (ikke eksportavgift) på eksport. Jeg vet naturligvis at du ikke vil klare å dokumenter dette, men gitt at du kommer med påstander trukket rett ut av løse luften blir det spennende å se hva du kommer frem til.

 

 

Dette er så enkelt som at dersom man ikke for eksempel befinner seg på utenlandssonen på en flyplass, ombord på båt, fly eller liknende, så er kravet i de aller fleste land at man skal kunne dokumentere at varen er ført ut av landet før man har rett til fradrag for MVA. Dokumentasjonen på dette er innførselsdokumenter, også kjent som fortollingsdokumenter, og varer som er unntatt fortolling får ikke slike dokumenter.

 

Forsøk selv, ta med deg en svenskkjøptvare til nærmeste tollsted og be om å få igjen MVA. Da vil de sende deg over grensen slik at du får betalt norsk MVA og kan dokumentere at dette er gjort. Dersom varen har for lav verdi vil du trolig ikke få lov til å fortolle den på norsk side. Du kan jo forklare dette på svensk side, så nikker de sikkert og blar opp, tror du ikke?

Lenke til kommentar

Fortollingsavgiften er det speditøren som tar, fordi du lager arbeid for dem og de i tillegg må benyttes sin lagerplass til å oppbevare varen inntil fortollingen er gjort.

 

Du kan jo opprette eget selskap, skaffe lagerlokaler for importvarer og ordne deg tollkreditt. Tviler på at du sparer så mye på det ;)

 

Det koster ikke noe å ha tollkreditt, og man behøver ikke å ha eget lager for å kjøpe seg et spill eller en annen dings fra utlandet.

Lenke til kommentar

 

Norge er bygget opp på at vi skal betale MVA på varer. Det er slik landet fungerer, dermed får vi gratis sykehus, veier og alle andre samfunnsgoder. Hvorfor skal det være gratis å handle fra utlandet? Landet taper penger, arbeidsplasser etc. Denne fritaksregelen stammer fra en tid da netthandel ikke eksisterte.

Vi betaler så syke mengder skatt at om det er momsfritak på varer under 500kr fra utlandet så trengs det ikke ropes om dommedag riktig enda. På tide vi vanlige folk får noe tilbake for alle pengene vi betaler inn også.

 

Dessuten er det passe frekt å kalle meddiskutantene sine kunnskapsløse fordi de har en annen mening enn deg.

Men det er jo kunnskapsløst. Kunnskap om hvorfor grensen ble innført, hvordan de faktiske forhold har utviklet seg i årenes løp og hvordan dette er direkte konkurransevridende og et skudd i foten for norske arbeidsplasser.

 

Du legger deg på samme nivå ja.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis norske nettbutikker ikke er konkurransedyktige, så må de se på sine egne priser og metoder som kan gjøre at andre kjøper hos dem istedenfor f.eks. Amazon. De kan jo begynne med fri og rask frakt.

Norske butikker kan være konkurransedyktige, men hva hjelper det dersom utenlandske konkurrenter subsidieres med et særskilt skattefritak som ikke de norske får? De norske kan ha mer effektiv organisasjon, lavere lønninger, lavere marginer og likevel miste kunder fordi utenlandske favoriseres av skattefritak.

 

Det eneste rettferdige og er likebehandling! Samme mva-sats for kjøp over grensa som kjøp innenfor grensa. Først hvis vi får rettferdige skattemessige forutsetninger vil ekte sunn markedskonkurranse oppnås. Dette skrittet ØKER forskjellsbehandlingen og konkurransevridningen.

 

I andre tråder bruker du å promotere sunn og fri markedskonkurranse og minimering av statlig inngripen. Hvorfor går du plutselig går mot dine egne prinsipper nå?

 

 

Helst skulle jeg sett at hele grensen var borte og at det ikke var noen moms på noen av varene, hverken fra Norge eller utlandet. Men nå er det slik at regjeringen har satt grensen til 500 kr og det er bra for forbrukerne. Utenlandske varer blir heller ikke automatisk mye billigere enn de norske, da de betaler skatter i det landet de operer i samt at man må betale for frakt, enten det er inkl. i prisen eller ikke. I USA og andre land operer de også med null moms/sales tax og det fungerer helt fint. Amerikanske nettbutikker går ikke konkurs selv om de har sales tax mens utenlandske nettbutikker slipper, uansett pris på varen.

 

mva, arbeidsgiveravgift og inntektskatt er de tre bærebjelkene i privatskatten. Uten mva ville staten mistet ca 240 milliarder i inntekter. Da får du et gigantisk forklaringsproblem på hvor du vil hente inn dette, eller hvor du vil kutte så mye.

 

For det andre, når det først skal gjøres et mindre mva-kutt så vil du altså gjøre det ved hjelp av konkurransevridende skattehull til skade for Norge i stedet for via generelle senkninger som fra 25 til 24% mva. Beløpsmessig kan jeg bare gjette på at disse to er omtrent likeverdige. Det får jeg ikke til å rime med din ellers markedsøkonomiske fri konkurranse-tankegang.

 

USAs skattepolitikk har ingenting med saken å gjøre, ei heller som rollemodell. Tvert i mot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, fjern hele grensa og gjør det heller slik at man betaler moms til det landet man kjøper varen fra. Det er den enkleste og minst byråkratiske løsningen.

 

Det gjør en vel alt i dag. Er i hvertfall mange nettbutikker som ikke fjerner lokal mva. Problemet er gebyret posten tar for å hjelpe oss med mva/fortolling. skulle vært mulig og gjøre dette gratis.

 

Har imidlertid bestilt fra Amazon endel ganger og de tar toll behandlingen (legger på norsk mva og eventuell toll) så prisen en får i nettbutikken er hva det koster å få varen levert på døren.

Lenke til kommentar

Supert! Bryr meg nix om eventuelle norske bedrifter som går konk. :)

For øvrig er det vel ikke tollgrenser innad i EU? Svenskene og danskene har jo fortsatt netthandel selv om de kan kjøpe billigere varer fra rundt om i Europa.

 

Mistenker at norske bedrifter krisemaksimerer.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

 

 

Norge er bygget opp på at vi skal betale MVA på varer. Det er slik landet fungerer, dermed får vi gratis sykehus, veier og alle andre samfunnsgoder. Hvorfor skal det være gratis å handle fra utlandet? Landet taper penger, arbeidsplasser etc. Denne fritaksregelen stammer fra en tid da netthandel ikke eksisterte.

Vi betaler så syke mengder skatt at om det er momsfritak på varer under 500kr fra utlandet så trengs det ikke ropes om dommedag riktig enda. På tide vi vanlige folk får noe tilbake for alle pengene vi betaler inn også.

 

Dessuten er det passe frekt å kalle meddiskutantene sine kunnskapsløse fordi de har en annen mening enn deg.

Men det er jo kunnskapsløst. Kunnskap om hvorfor grensen ble innført, hvordan de faktiske forhold har utviklet seg i årenes løp og hvordan dette er direkte konkurransevridende og et skudd i foten for norske arbeidsplasser.

 

 

Dette høres ut som typisk SV-pjatt som typisk aldri henger på greip rent matematisk. Vi har hatt en finansminister fra SV en gang, det gikk ikke spesielt bra, og det kommer neppe til å skje igjen med det første. Mengden varer som importeres er såpass marginal at det neppe vil merkes av den norske varehandelen uansett.

 

Dersom vi fjernet fritaket på småvarer ville det bety at vi utelukket utenlandske nettbutikker fullstendig fra det norske markedet. Småvarer vil i enda større grad drepes av spedisjonsselskapene om de er billigere. Dersom dette markedet representerte ca 1 mrd i netto omsetning ville spedisjonsselskapene fått en ekstra omsetning på mellom 2,5 og 5 mrd, og dette for å kreve inn 250-500 mill. Det er ikke vanskelig å se at dette ikke henger på greip, og særlig samfunnsøkonomisk er det heller ikke all den tid det er en massiv overvekt av utenlandsk eide transportselskaper som krever inn disse gebyrene.

 

Dette er klassisk SP-tankegang som baserer seg på at vi skal ha våre særheter som gjør det gunstig for oss, og allikevel forvente at verden tar oss i mot med åpne armer når vi trenger dem.

 

 

 

Ønsker man å senke skattenivået så bør man gjøre nettopp det, senke det generelle skattenivået, la oss si fra 25 til 24% generell mva enn å gjøre et slikt populistisk korttenkt grep.

 

 

 

Vi har ikke et skattenivå på 25%, vi har merverdiavgift på 25%, samt ytterligere noen satser for matvarer, fergetjenester osv.

 

Om man ønsker å senke skattenivået bør man se på totalskatten og gjøre følgende:

- Sørge for at de skattene og avgiftene folk må betale kommer så uavkortet som mulig i statskassen og forvaltes fornuftig. (Altså ikke bruke spedisjonsselskaper med 1000% påslag for å kreve inn en ubetydelig avgift)

- Fjerne særavgifter.

- Forenkle skattesystemet (mer kompleksitet betyr flere hull).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig generell MVA på alle kjøp fra utlandet uten problemer kunne dekket opp en eventuell "subsidiering" av fortollingsutgiftene til spedisjonsfirma (utgiftene deres, altså, ikke det de i dag tar i gebyrer - hvis Bring&co faktisk har så høye kostnader som fortollingsgebyrene deres skulle tilsi så er det noe alvorlig feil med prosedyrene deres).

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

når det først skal gjøres et mindre mva-kutt så vil du altså gjøre det ved hjelp av konkurransevridende skattehull til skade for Norge

 

Jeg kan ikke se at denne påstanden er dokumentert. Foreløpig har vi bare hørt et gedigent hyl fra diverse bransjer. Det vi trenger å vite er:

 

1: Hvor stor er andelen netthandel fra utlandet i forhold til omsetningen av tilsvarende varer her til lands?

2: Hvor stort vil konkurransefortrinnet være for de få landene som har lavere MVA, eller som klarer å omsette varene fra avgiftsfritt lager, når frakt er inkludert?

3: Hvor stort vil det faktiske problemet bli etter denne justeringen når vi regner med effekten av reklamasjonsrett, angrerett og det totale kostnadsbildet, eksisterer problemet over hodet?

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut om dette blir virkelig.

 

Tror ikke det vil ha stor betydning for butikker, annet at de muligens må vurdere å sette ned prisen noe.

Siden de fleste vil neppe gå glipp av lange reklamasjonsrettigheter 2-5 år og slippe å betale returfrakt til f.eks kina og lange leveringstid.

 

Tror dette kommer kun positivt på forbruker siden enkelte marked kan bli større valgfrihet da det ikke finnes i norge.

 

Har selv virkelig sett frem til en økning. Men er uenig i ditt resonement her. For en vare på opp mot bare 500kr inkl frakt, så vil nok de fleste gi bæng i norsk reklamsjonsrett.

 

Det å få varen NÅ er nok den største faktoren for at man fortsatt handler innenfor Norge. Da spessielt i butikk.

 

Tror det vil gå værst ut over webshopper som selger spill o.l. Her vil jo ditt resonement uansett ikke gjelde i like stor grad ..for hvem reklamere på en cd/dvd/bluray.. Så fremst at den ikke er broken on arrival.

 

Får kanskje ikke spilla til release date on man forhåndsbestiller, men likevel.

 

Ett spm å stille seg her. Det skal jo være toll på digitale kjøpte varer.. Men burde ikke disse også få fritak om de koster under 500kr? Burde mva trekkes av titler på steam, xbox store og psn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...