Gå til innhold

Snart blir momsfrigrensen trolig over dobbelt så høy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er merkelig å ha en fastsatt kronegrense på denne måten.

 

Enten det er 200 kroner eller 500 kroner betyr det at varer under grensa får sterk konkurranse fra utlandet, mens for varetyper over grensa vil norske butikker i mange tilfeller i praksis få monopol.

 

F.eks. betyr 500 kroners-grense at nye dataspill/TV-spill kan importeres til en klart lavere pris enn hva de selges for i Norge og den bransjen vil få det veldig tøft. Derimot vil f.eks. de som selger varer i noe høyre prissegment (f.eks. forbrukerelektronikk) kunne fortsette akkurat som før.

 

Nei, fjern hele grensa og gjør det heller slik at man betaler moms til det landet man kjøper varen fra. Det er den enkleste og minst byråkratiske løsningen.

 

Spill kjøpes vell allerede gjennom steam o.l. i nedlastbare varianter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For en liten nettbutikk vil det også være betydelig papirarbeid å spesifikt måtte sette seg inn i momsreglene til rundt 200 land. Derfor er mitt forslag om at man kun betaler moms til selgerlandet en langt enklere løsning.

 

Dette bryter vel med vanlig praksis med import fra EU, hvordan har du tenkt å få til det?

Lenke til kommentar

Det er sant og de vli

 

 

Jeg tenkte først og fremst på fysiske spill her.


Strengt tatt ikke så mange som kjøper fysiske spill lengre, noe man definitivt ser utfra de mange stengte spillbutikkene.

 

Det er sant. Spillbutikkene er allerede presset og med dette forslaget er det nok kroken på døra for de siste spesialbutikkene for spill her til lands.

Lenke til kommentar

 

 

For en liten nettbutikk vil det også være betydelig papirarbeid å spesifikt måtte sette seg inn i momsreglene til rundt 200 land. Derfor er mitt forslag om at man kun betaler moms til selgerlandet en langt enklere løsning.

 

Dette bryter vel med vanlig praksis med import fra EU, hvordan har du tenkt å få til det?

 

Da må EU (og resten av verden) forandre praksisen. Men det spørs om det er politisk vilje til det. Kort sagt vil et slikt forslag være en fordel for fattige lavkostland og en ulempe for et rikt høykostland som Norge.

Lenke til kommentar

"Over dobbelt så høy" høres flott ut, men 3 kroner er også over dobbelt så høyt som 1 krone. ;)

 

Når det er sagt så er dette en etterlengtet endring som er flere tiår på etterskudd.

 

Mistenker vel at dette forslaget er lagt inn for at H/FRP skal ha noe å gi vekk til forhandlingspartnerene for å få budsjettet i havn. Regjeringen kan si "Vi forsøkte så godt vi kunne, men noe måtte vi gi for å få budjettet gjennom!" mens motparten kan slå seg på brystet og peke på seieren de vant ved å fjerne øking av momsgrensen.

 

Pessimist! Men ja, det er sannsynligvis en del poster i budsjettet som bare er der for å forhandles bort. Vi får ikke håpe at dette er en av dem, ellers tror jeg mange unge velgere vil bli skuffet og oppgitte.

Lenke til kommentar

De som snakker om at dette kommer til å gå utover norske bedrifter og arbeidsplasser bør ta seg en bolle og tenke på en ting; Se på overskuddet til disse bedriftene og hva toppsjefene/ eierne tjener. Tror nok de kommer til å fjerne noen produkter ja, men det er bare for å sikre seg selv et større overskudd. Mange skal ha mer, faen skal ha fler.

 

Angående mindre butikker og nettbutikker så tror jeg ikke det vil være noe stort problem. De fleste jeg vet om selger billige varer og det er ikke noe særlig å spare på å kjøpe de tingene de selger i utlandet, spesielt fra E-Bay etc pga frakt. De jeg vet om har også varer som jeg ikke klarer å finne andre steder.

 

Dette er et "ikke" problem som kun eksisterer pga uvitenhet eller andre regler som kunne vært satt inn for å sikre arbeidsplasser.

 

Men det er jo en veldig spennende sak som kan få opp øynene på politikere, forbrukere og selgere med tanke på andre ting man kan gjøre som mottiltak.

 

Tror denne saken vil føre til forandringer som vil gjøre det mer rettferdig her til lands. Nei vent litt nå, det kommer aldri til å skje når jeg tenker meg om....

Lenke til kommentar

Nå er det sjelden momsen som plager meg når jeg kjøper noe sært som bikker 200-kronersgrensen (som oftest sære soundtrack-CDer som ingen norske butikker gidder å ta inn), så hvis det ble enklere og billigere (dvs. tilnærmet gratis) å fortolle selv så kunne de kutta hele fribeløpet for min skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mente jeg hørte at det var 500 kr inkludert frakten, det koster vel som regel en 100-200 kroner å sende ting fra utlandet?

Sjelden. Frakt fra USA kan være uforholdsmessig dyrt, men hvis du kjøper fra EU eller fra en av de store amerikanske aktørene som har bulk-avtaler med spedisjonsfirma så er frakt sjelden over 50 kr for såpass små kjøp.

 

Tviler også på at det er 500 kr inkludert frakt. Slik det fungerer nå, så er grensen 200 kr vareverdi (altså er frakt ikke inkludert), men, hvis varen overstiger 200kr så må du betale moms av både vareverdien og frakten. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fortsette å fungere på den måten, bare med økt grense for vareverdi.

Lenke til kommentar

Jepp, det er 500kr for pakken totalt sett, inkludert porto, behandlingsgebyr og eventuell forsikring.

 

Jeg skulle helst sett at regjeringen fjernet gebyret for å få lov til å betale moms.

Litt merkelig at man skal favorisere utenlandske butikker med 25% mindre avgifter. Norge sliter allerede med høye lønninger, så her får utenlandske butikker i pose og sekk.

125kr i fortollingsgebyr, alternativt 125kr i tollagerleie er surt, spesielt for varer til 230kr. Koster pakken over 1000kr er gebyret på omtrentlig 250kr hos Posten, og DHL har jeg hørt kan være frekke nok til å passere 500-lappen, kun i gebyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som snakker om at dette kommer til å gå utover norske bedrifter og arbeidsplasser bør ta seg en bolle og tenke på en ting; Se på overskuddet til disse bedriftene og hva toppsjefene/ eierne tjener. Tror nok de kommer til å fjerne noen produkter ja, men det er bare for å sikre seg selv et større overskudd. Mange skal ha mer, faen skal ha fler.

 

 

Hvor stort overskudd bedriftene går med varierer veldig, men det er heller ikke ulovlig å tjene penger. Tjener du mye penger gjør du noe riktig og leverer det kundene vil ha. Norske bedrifter som går bra er positivt for Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som snakker om at dette kommer til å gå utover norske bedrifter og arbeidsplasser bør ta seg en bolle og tenke på en ting; Se på overskuddet til disse bedriftene og hva toppsjefene/ eierne tjener. Tror nok de kommer til å fjerne noen produkter ja, men det er bare for å sikre seg selv et større overskudd. Mange skal ha mer, faen skal ha fler.

 

 

Tjener toppsjefer i utenlandske firmaer mindre? Hvorfor er dette et argument for forskjellsbehandling av bedrifter?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...