Gå til innhold

Snart blir momsfrigrensen trolig over dobbelt så høy


Anbefalte innlegg

Skal man fjerne hele grensen, bør nå momsen tilfalle Norge, ettersom det stort sett er momsfritak for varer som eksporteres..

Mnja.

 

På papiret, ja. Men i praksis så varierer det. Mange mindre utenlandske butikker gidder rett og slett ikke å forholde seg til to forskjellige regelverk, og tar lokal moms på alt uavhengig av om det skal eksporteres eller ikke. Så i praksis ender man fort opp med å betale moms både til avsenderlandet og til Norge hvis det først overskrider 200-kronersgrensen.

 

Og så er det ikke alle steder som har merverdiavgift i europeisk forstand. Flere amerikanske stater har en "sales tax" som blir lagt på uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt riktig det med Sales Tax. Det er faktisk ikke lovlig i USA å kreve Sales Tax dersom en vare skal passere en delstatsgrense via posten. Eller sagt helt riktig, myndighetene har ikke lov til å kreve inn Sales Tax på varer som eksporteres ut av staten.

Derfor er det faktisk ganske kjekt å bestille varer fra California (eller en annen stat) og få de levert til hotellet dersom man skal på ferie til New York. Veldig kjekt å slippe unna 14% sales tax på Canon-linser :)

Lenke til kommentar

125kr i fortollingsgebyr, alternativt 125kr i tollagerleie er surt, spesielt for varer til 230kr. Koster pakken over 1000kr er gebyret på omtrentlig 250kr hos Posten, og DHL har jeg hørt kan være frekke nok til å passere 500-lappen, kun i gebyr.

Helt enig. Satsene er forresten 135 kr, 135 kr og 270 kr for tiden. DHL har en haggelskur av gebyrer og havner fort over 500 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ahhh, gebyrene har gått opp... Fantastisk.

Men tror ikke staten hadde tapt noe på å fjerne fortollingsgebyret og betalt Posten (gitt overføringer) for tollbehandlingsarbeid, for så å innføre moms på alle varer fra 1kr og oppover.

 

Da hadde man fått likestilling mellom norske og utenlandske butikker, ihvertfall momsmessig.

Lenke til kommentar

Da denne grensen ble innført på 70 tallet var 200 kr en betydelig høyere sum enn det er i dag. Skal de først justere denne bør den normaliseres i forhold til konsumprisindeksen. Da havner vi rundt 1000 kr.

Nei, tollfritaket har hele tiden vært basert på sviktende logikk. Det burde aldri vært innført, men var mer forståelig før i tiden siden det var så kronglete å kjøpe ting på postordre fra utlandet at det ikke medførte noen reell konkurranse. Bare det å finne varene var et kapittel for seg selv. Så skulle man overføre penger til en utenlandsk konto, over skranken i banken. De varene man fant var som regel fra naboland med relativt høye fraktpriser sånn at mva-fritaket ikke ga noen netto gevinst for kjøperen. Det er noe helt annet i dag når vi kjøper 5 kr-ting fra Kina med frakt inkludert og vareutvalget flommer mot oss gjennom skjermen. 200 kr-grensen burde vært satt kraftig ned, kanskje helt til 0 kr.

 

mva-smutthullet er basert på sviktende logikk i utgangspunktet og burde blitt tettet, ikke konsumprisjustert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

De som snakker om at dette kommer til å gå utover norske bedrifter og arbeidsplasser bør ta seg en bolle og tenke på en ting; Se på overskuddet til disse bedriftene og hva toppsjefene/ eierne tjener. Tror nok de kommer til å fjerne noen produkter ja, men det er bare for å sikre seg selv et større overskudd. Mange skal ha mer, faen skal ha fler.

 

 

Tjener toppsjefer i utenlandske firmaer mindre? Hvorfor er dette et argument for forskjellsbehandling av bedrifter?

 

AtW

 

 

Flink til å vri på det som ble skrevet du. Jeg sa ingenting om forskjellsbehandling eller noe om at utlendinger tjener mindre. Poenget mitt var at det finnes mange andre løsninger for å fjerne "problemene" dette skaper. Det gjør det i mine øyne til en tullesak.

 

Angående "kundeflukten" noen snakker om så må jeg si at INGEN av de jeg kjenner som kjøper ting på utenlandske nettsteder. Noen argumenterer for at de vil støtte norske butikker, som igjen motstrider argumentet om at dette kommer til å føre til tapte inntekter for norske butikker. Resten sier de ikke gidder stresset med å bestille fra utlandet og ikke stoler på dem pga reklamasjon, garanti og kvalitet på produktene.

 

Så av de 25-30 personene (inkludert familie) i min omgangskrets så står jeg alene og jeg velger å tro at jeg ikke er det eneste eksemplet på dette. Det er faktisk veldig få som bestiller ting fra utlandet og det de bestiller (får meg til å bestille :p ) er så billige ting og ting som er så sykt urettferdig dyrt i Norge. Må jo nevne for å ikke "motbevise" poenget mitt at jeg har blitt spurt 4-5 ganger om å bestille ting på hvertfall 3 år. Det var ting som kom fra samme produsent som det som ble solgt i Kina, faktisk akkurat det samme produktet, og det kostet 10 ganger med her (jeg overdriver desverre ikke). Det var også jeg som sa til dem om prisforskjellen.

 

Jeg har også bestillt over 200,- grensen mange ganger og gladelig betalt moms og fortolling da jeg vet at det tjener samfunnet på den måten de sier at det vil skade samfunnet pga dette. Det jeg har gjort da for at det skal være verdt det er å bare bestille masse greier som jeg gir bort i gaver :)

 

Så jeg er egentlig ikke for at grensen skal økes, jeg er heller ikke imot. Det er ikke jeg som bestemmer disse greiene og det blir egentlig det samma for meg :p Kommer til å bestille for mer enn 500,- jevnlig også, så jeg bidrar jo :D

 

Poenget mitt var at dette ikke er et like stort problem som det blir blåst opp til å være.

Lenke til kommentar

Trenger vel ikke mange PR-byrå for å skjønne at dette er konkurransevridene?

 

Norske nettbutikker får en "straffeskatt" på 25 % for alle varer som går inn under grensen i forhold til sine konkurrenter som holder til i utlandet.

 

Denne skatten gjelder jo ikke hvis butikken omsetter for mer enn innkjøp fra leverandør.

Lenke til kommentar

 

 

De som snakker om at dette kommer til å gå utover norske bedrifter og arbeidsplasser bør ta seg en bolle og tenke på en ting; Se på overskuddet til disse bedriftene og hva toppsjefene/ eierne tjener. Tror nok de kommer til å fjerne noen produkter ja, men det er bare for å sikre seg selv et større overskudd. Mange skal ha mer, faen skal ha fler.

 

 

Tjener toppsjefer i utenlandske firmaer mindre? Hvorfor er dette et argument for forskjellsbehandling av bedrifter?

 

AtW

 

 

Flink til å vri på det som ble skrevet du. Jeg sa ingenting om forskjellsbehandling eller noe om at utlendinger tjener mindre. Poenget mitt var at det finnes mange andre løsninger for å fjerne "problemene" dette skaper. Det gjør det i mine øyne til en tullesak.

 

 

 

Jeg vrir ikke på noe som helst, det ER forskjellsbehandling, at du ikke skriver noe om det endrer ikke det faktumet, du kan ikke bare stikke hodet i sanda og late som det ikke er forskjellsbehandling bare fordi du ikke har skrevet noe om det.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Trenger vel ikke mange PR-byrå for å skjønne at dette er konkurransevridene?

 

Norske nettbutikker får en "straffeskatt" på 25 % for alle varer som går inn under grensen i forhold til sine konkurrenter som holder til i utlandet.

Denne skatten gjelder jo ikke hvis butikken omsetter for mer enn innkjøp fra leverandør.

 

Merverdiavgift betales uansett, men det er forbrukerne som betaler den. Dette er konkurransevridende, da utenlandske butikker kan prise seg opp til 20 % høyere netto men fortsatt ligge lavere i pris da de mottar et ganske stort subsidie fra norske myndigheter gjennom avgiftsfritak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Endelig en regjering som holder det de lover! De rødgrønne hadde økning av momsgrensen som del av valgløftene sine i 2009, men etter de var valgt inn droppet de løftet uten noen videre forklaring.

 

Ja, for regjeringer holder jo gjerne ikke et eneste løfte, og denne har holdt alt den lover.... Litt snevert å basere seg kun på dette ene punktet for å dømme en regjerings oppfyllelse av løfter kanskje?

 

AtW

 

Du la kanskje merke til at jeg fremhevet et enkelt løfte og at regjeringen her holdt det den lovte. Andre løfter har jeg derimot ikke referert til, det er det bare du som har kommet med.

 

 

det er nettopp det som er problemet, du henviser til et eneste løfte for å komme med en ekstremt omfattende og bred påstand "Endelig en regjering som holder det de lover! "

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vrir ikke på noe som helst, det ER forskjellsbehandling, at du ikke skriver noe om det endrer ikke det faktumet, du kan ikke bare stikke hodet i sanda og late som det ikke er forskjellsbehandling bare fordi du ikke har skrevet noe om det.

 

AtW

 

 

Eksempler takk. Kan ikke bare si at det er det ut fra løse luften, eller er det bare din mening?

 

Og jeg har ikke stukket hodet ned i sanda eller latet som om det ikke er forskjellsbehandling Jeg har ingen formening om det, kunnskap eller eksempler så det ville vært idiotisk av meg å skrive noe om det.

 

Edit; Skrev om litt :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Dette er helt klart et skritt i feil retning. Kommer sannsynligvis til å skape store problemer for små / mellomstore bedrifter i Norge.

 

Det er ingen grunn til at man skal ha momsfritak for varer kjøpt i utlandet, mens man ikke har det i Norge. På 70-tallet kunne man nok argumentere med at fortolling av småpakker var en tidkrevende affære, men det har skjedd MYE fra 70-tallet og frem til nå, noe som gjør at man burde ha satt NED grensen i stedet for opp. Om man virkelig ville ha gjort dette riktig, så hadde man satt momsgrensen = 0 kr, og gebyr ved fortolling = 0 kr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...