Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
9 minutes ago, Pallehysa said:

Ikke finnes tilgjengelige data

Heilt seriøst. Troller du? Dataen finnes ikkje. Ergo, ingen har klart å oppdrive den.

Jeg mistenker at du ikke helt forstår hva du faktisk svarer på.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi ser på dekningskart, så går grensen akkurat ved toppen av høyden, og slipper forbi nedover mot tredje stampe, hvor dekningen igjen blokkeres av en høyde som møter vannet hvor du sannsynligvis har dekning på skrenten ned mot vannet, og på toppen, men ikke på andre side. Denne høyden er det første punktet hvor det var svak dekning, men ikke god nok dekning til at senderen ville blitt valgt.

11047389.jpg?imageId=11047389&x=6.531204

https://www.tv2.no/a/11038321/

...

Det er påfallende hvor langt noen er villig til å strekke strikket for å forsvare forsvaret til en person som, om skyldig, voldtok og drepte to jenter -- og som i følge verdens største og ledende institutter for kriminologi høyst sannsynlig opererte alene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
1 minute ago, WiiBoy said:

Her kommer du med en påstand. Kan du dokumenter hva du baserer denne påstanden på?

Jeg påstår at jeg mistenker det?

Mistanken min kan jeg selvsagt underbygge. 

Jeg spør etter dokumentasjon på påstanden din om at Telenor sier seg enig med Teleplans påstand om at det ikke eksisterer fyllestgodtgjørende beskrivelse av nettverkskonfigurasjonen.

Pallehysa svarer at poenget er at denne dataen har ingen klart å oppdrive.

Denne dataen som vi snakker om, er altså selve nettverkskonfigurasjonen, som Telenor omtaler i sin rapport når de konstaterer at det ikke er blitt utført endringer, og som Amundsen vitner om i lagmannsretten når han konstaterer at EG_A ikke er endret etter 19 mai 2000. 

Hvordan man da kan påstå at ingen har klart å oppdrive denne dataen, når Telenor avviser problemstillingen i sin rapport og Amundsen vitner om det i lagmannsretten, fremstår for min del som uvisst. Når man så ikke svarer på det man spør om, så får man selvsagt en mistanke om at personen det gjelder ikke helt forstår innholdet,men det er selvsagt individuelt. 

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Jeg tviler ikke på at du jobber med/har jobbet med teknologi. Det er sitatet "I år 2000 var man like flinke med slikt(prosedyrer for hvordan håndtere leveranser) som man er i dag." jeg overhode ikke tror på. Det er gjort enorme fremskritt på disse feltene siden år 2000..

Men la meg også spørre da, siden du påstår det er gjort enorme fremskritt. Hva slags enorme fremskritt er gjort innen programvarelevering siden år 2000?

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Jeg var selv programmerer og jobbet mot basestasjoner allerede da saken var oppe. Vi hadde ikke prosjekter mot Telenor, men vi hadde prosjekter mot andre teleleverandører. Vi fikk ikke engang snakke med basestasjonene uten at det var en representant fra leverandøren med i kjeden.

Så du vet altså ingen ting om prosedyrene.

fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri selv, ei heller har jeg hørt om andre, som sletter en versjon de har på noen måte brukt utenfor utviklingssystemet. Jeg har jobbet mot utallige programvarefirmaer da jeg samtidig som at jeg jobbet med dette selv også hadde ansvaret for all siste-linje support i både Norge og Danmark innen vårt felt. Aldri har jeg møtt noen som er så slepphendte med hva de leverer at de ikke tar vare på hver eneste versjon av en programvare de sender ut av huset (altså ut av egen kontroll i utviklingsmiljøet "hjemme"). Så de har alle versjonene, sagt noe teatralsk ved at "de ligger på rekke og rad", noe de gjerne gjør grunnet versjonsnumrene.

I mine øyne er det du skriver feil: Man trenger ikke holde på den pakkede versjone av programmvaren for å ha kontroll på hvilke kode som kjørte hvor til et gitt tidspunkt. Derfor er den eneste grunn til å holde på pakkede versjoner / images / ... at man ønsker å deploye den på nytt. Feks hvis den nye versjonen viser seg å ha en kritisk feil. Man holder aldri på alle versjoner av et program. Det er ingen grunn til å holde på det som var ute i produksjon for f.eks 5 eller 15 eller 50 versjoner siden. Den kommer aldri til å bli lagt ut igjen samme hva som feiler. Man kan legge ut forrige versjon, men ikke x versjoner tilbake. Dersom man skulle ha behov for å bygge versjonen som kjørte for et år eller to år siden, så har man ting i versjonskontroll.

Forøvrig så jobbet jeg Seneste i 2020 for en stor norsk kunde med milliardomsetning hvor større deler av programmvaren ble lagt ut i produksjon av utviklere "når de følte for det" og det som ble lagt ut ble bygd fra den enkeltes laptop uten videre spor. Dvs det var umulig å vite hva som kjørte hvor og med hvilken konfigurasjon. Dette har jeg opplevd en rekke steder opp igjennom min kariere. Jeg sier ikke at det er best practice, men at det er slik det foregår mange steder er hevet over enhver tvil.

At du kanskje skulle ønske deg at man hadde alle versjoner som noen gang har kjørt i produksjon er dessuten så godt som uforenlig med dagens CI/CD arbeidsmåte. Jeg har jobbet slik siden 2014 ish og da er gårsdagens deploy fort gammelt nytt.

 

fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Hva gjør du egentlig selv når man finner en bug i din programvare og du ikke har tatt vare på den versjonen? Forteller du kunden at "Nei dessverre, den kan vi ikke fikse for jeg har den ikke"?

Nei, da er jeg helt fortapt - nei vent nå litt! Jeg har versjonskontroll! I dag heter det git, i 2000 var det antagelig cvs, evt svn :)

Forøvrig så er vel normal prosedyre ved bug å prøve å reprodusere i dagens versjon/i den versjonen det rapporteres og man ser hvorvidt feilen fortsatt er der eller om man trenger å fikse. Aldri har jeg trengt det kjørende imaget for å reprodusere feil, faktisk ville det vært en mye mer tungvindt jobb enn å bare sjekke ut den gamle versjonen og kjørt opp den lokalt i debug-modus.

Nå skal det sies at i noen spesifikke tilfeller så er gamle images gull verdt: F.eks når du jobber med å lage en nettleser basert på chrome, så er byggetiden av et nytt utsjekk så lang (også uten tester) at det er mye mer effektivt å ha gamle versjoner liggende på en filserver for reproduksjon. I tillegg har brukerene ørten forskjellige versjoner de bruker, slik at man må faktisk forholde seg til mange gamle versjoner. Men det er altså ikke relevant for en telemast hvor leverandør legger ut versjon og vet, eller i det minste kan vite, hvilke versjon som kjører der til enhver tid.

fokkeslasken skrev (2 timer siden):

En utvikler som ikke kan ta tak i slikt fordi han har slettet versjonsjobben er heldig om han ikke mister jobben. Selv om sjefen din ikke bryr seg så ville jeg vært veldig overrasket om du ikke som et minimum hvertfall mistet kunden.

EDIT: Og om man blir saksøkt kommer selvfølgelig an på hva som skjer. Dersom man skaper en bug som gjør at et område (gjerne flere da slike oppdateringer nok ikke bare omhandler én basestasjon) faller ut eller på andre måter gjør at din kundes kunder mister produktet som leveres så snakker vi "plutselig" erstatningsansvar for tapt inntekt for din kunde.

EDIT 2: Så jeg vet ikke hvordan du gjør det, men selv fikk jeg alltid teleleverandøren til å sjekke versjonen og gi sin aksept før offentlig bruk. På den måten tok de selv ansvaret om noe gikk galt da jeg kunne peke på at det var en versjon de selv godkjente.

Nei, du mister ikke jobben av å gjøre en feil i Norge. Jeg har aldri driti meg skikkelig ut på jobb selv, men har sett andre gå på store smeller. Ingen har mistet jobben av den grunn - men litt kjeft har noen fått. Ei heller har noen mistet oppdrag av slike grunner så vidt jeg vet om, men dette er jo ikke så lett å vite da oppdrag ikke alltid fornyes av ukjente grunner. Jeg er dog glad jeg ikke jobber der du jobber, det høres ikke ut som et sunt arbeidsmiljø på det området.

Når det gjelder erstattning så har jeg aldri vært borte i at noen har blitt avkrevd det ved feil. F.eks da ca alle de virtuelle maskinene til finn.no ble borte med noen uheldige tastetrykk og de led et milliontap på nedetid var det aldri personlige konsekvenser. Vissheten om at man hadde tabbet seg ut til de grader var mer enn nok. (Nei, det var ikke meg)

 

TLDR:

Jeg ser ingen grunn til at vi kan legge din subjektive erfaring til grunn for hvordan utvikling og utrulling skjedde i dette tilfellet. Til det er det alt for mange ulike måter ting gjøres på, uavhengig av hva man måtte mene om hvordan de burde gjøres.

Dersom leverandør sier at de ikke kan oppdrive daværende konfigurasjon/kode så er det antagelig fordi det ikke var rutiner som sørget for at dette ble ivaretatt, feks vel manuell utrulling fra den enkeltes utviklers pc uten tagging, manuell konfigurasjon av parametere i en database eller noe annet. Da kan man ikke med sikkerhet vite hva som lå ute og det må vi bare forholde oss til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (26 minutter siden):

Når vi ser på dekningskart, så går grensen akkurat ved toppen av høyden, og slipper forbi nedover mot tredje stampe, hvor dekningen igjen blokkeres av en høyde som møter vannet hvor du sannsynligvis har dekning på skrenten ned mot vannet, og på toppen, men ikke på andre side. Denne høyden er det første punktet hvor det var svak dekning, men ikke god nok dekning til at senderen ville blitt valgt.

11047389.jpg?imageId=11047389&x=6.531204

https://www.tv2.no/a/11038321/

...

Det er påfallende hvor langt noen er villig til å strekke strikket for å forsvare forsvaret til en person som, om skyldig, voldtok og drepte to jenter -- og som i følge verdens største og ledende institutter for kriminologi høyst sannsynlig opererte alene.

Åstaden er for øvrig feil teikna inn på det kartet. Den er lengre søraust.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, nirolo said:

I mine øyne er det du skriver feil: Man trenger ikke holde på den pakkede versjone av programmvaren for å ha kontroll på hvilke kode som kjørte hvor til et gitt tidspunkt.

Det var jo ikke det jeg skrev heller.

1 minute ago, nirolo said:

Nei, da er jeg helt fortapt - nei vent nå litt! Jeg har versjonskontroll! I dag heter det git, i 2000 var det antagelig cvs, evt svn :)

Se det ja. Du har de gamle versjonene. Du gjør det visst du også. Slik man også gjorde i år 2000 men da med andre verktøy, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Når det kommer til versjonskontroll, loggføring, rulle ut oppdateringer osv. så er vel svaret nesten "alt" !

fokkeslasken skrev (5 minutter siden):

Nei, det er feil.

Min erfaring er lik Olaf sin. Stort sett er man mye flinkere til bygge og deploye via f.eks pipelines i gitlab i dag enn man var tidligere. Selv selskaper som var underlagt strenge kontrollrutiner tok ting på sparket. Nå skjer det selvsagt fortsatt, men generellt vil jeg si at det er gjort store framskritt der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (Akkurat nå):

Det var jo ikke det jeg skrev heller.

Se det ja. Du har de gamle versjonene. Du gjør det visst du også. Slik man også gjorde i år 2000 men da med andre verktøy, selvfølgelig.

Så nå har du endret til at man sjekker inn ting i versjonskontroll - det er noe annet enn hva du skrev i posten jeg svarte på. Men det er greit nok, det var kanskje det du tenkte på hele tiden.

Da blir spørsmålet: Hvordan vet du hva som kjører når noen har lagt det ut eller bygget imaget fra egen pc? Du kan ikke vite det til tross for versjonskontroll for du vet ikke hvordan tilstanden var på den pc'en da det ble bygget. Dvs hvilken versjon som var sjekket ut og evt hvilke lokale ting som spillte inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, nirolo said:

Min erfaring er lik Olaf sin. Stort sett er man mye flinkere til bygge og deploye via f.eks pipelines i gitlab i dag enn man var tidligere. Selv selskaper som var underlagt strenge kontrollrutiner tok ting på sparket. Nå skjer det selvsagt fortsatt, men generellt vil jeg si at det er gjort store framskritt der.

Det jeg sier er at de hadde kontroll på det de sendte ut, og man slettet ikke koden til det man hadde gitt til en kunde slik du går vel langt i å si at man gjerne gjorde. Hvilken metodikk man benyttet var selvfølgelig noe annet og mindre strømlinjeformet enn det er i dag.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (Akkurat nå):

Det jeg sier er at de hadde kontroll på det de sendte ut, og man slettet ikke koden til det man hadde gitt til en kunde slik du går vel langt i å si at man gjerne gjorde. Hvilken metodikk man benyttet var selvfølgelig noe annet og mindre strømlinjeformet enn det er i dag.

Vis meg hvor jeg skriver at man sletter koden takk. Det bør vær åpenbart at jeg ikke har sagt noe slikt hvis du faktisk leser de siste postene mine.

Lenke til kommentar
Just now, nirolo said:

Så nå har du endret til at man sjekker inn ting i versjonskontroll - det er noe annet enn hva du skrev i posten jeg svarte på. Men det er greit nok, det var kanskje det du tenkte på hele tiden.

Da blir spørsmålet: Hvordan vet du hva som kjører når noen har lagt det ut eller bygget imaget fra egen pc? Du kan ikke vite det til tross for versjonskontroll for du vet ikke hvordan tilstanden var på den pc'en da det ble bygget. Dvs hvilken versjon som var sjekket ut og evt hvilke lokale ting som spillte inn.

Endret? At du trodde jeg mente at man sitter på images laget for PCer får du nesten ta på egen kappe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, nirolo said:

Vis meg hvor jeg skriver at man sletter koden takk. Det bør vær åpenbart at jeg ikke har sagt noe slikt hvis du faktisk leser de siste postene mine.

Hvis meg da gjerne hvor jeg snakker om at man sletter ferdigpakkede programmer slik du tydeligvis tolket det.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...