Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper de snart kommer med en skikkelig stasjonsvogn! Lik V70en jeg har i størrelse og fasong! Passer mitt behov perfekt mtp 2 små barn, barnevogn, samt 1800kg på kroken til å dra hestehenger med! Har ca 1000km rekkevidde med tilhengeren på.

Hva kostet den ny? 6-700'000kr? Er snakk om 2.4D automat høyeste utstyrsnivå)


Hadde de kommet med en elbil med disse kravene hadde jeg byttet ut min gamle volvo på dagen. 

Enn så lenge så fikk fruen helt ny Leaf. Går akkurat med barnevogna å 2 barn med isofix i baksetet, men rekkevidde(27mil) er elendig, samt at man ikke har krok eller nesten null lasteplass(tenker på lengre bilturer)

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (9 minutter siden):

Håper de snart kommer med en skikkelig stasjonsvogn! Lik V70en jeg har i størrelse og fasong! Passer mitt behov perfekt mtp 2 små barn, barnevogn, samt 1800kg på kroken til å dra hestehenger med! Har ca 1000km rekkevidde med tilhengeren på.

Hva kostet den ny? 6-700'000kr? Er snakk om 2.4D automat høyeste utstyrsnivå)


Hadde de kommet med en elbil med disse kravene hadde jeg byttet ut min gamle volvo på dagen. 

Enn så lenge så fikk fruen helt ny Leaf. Går akkurat med barnevogna å 2 barn med isofix i baksetet, men rekkevidde(27mil) er elendig, samt at man ikke har krok eller nesten null lasteplass(tenker på lengre bilturer)

I 2009 kostet de fra ca 550 000 og opp - det er ca 800 000 i dagens kroner. Du sliter med å nå alle kravene der (tipper du aldri gjør det) og må nok fire på kravene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (51 minutter siden):

Kul, men liten rekkevidde, 21 mil?

Mini er jo en liten bil som ikke er bygget på en dedikert ELbil-platform, så det er vel bare naturlig at det ikke er plass til all verden av batterier. Den er vel heller ikke tenkt markedsført som en langturbil. 

Men kult konsept ja. At denne bilstørrelsen elektrifiseres er viktig for sørlige deler av Europa.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (46 minutter siden):

Enn så lenge så fikk fruen helt ny Leaf. Går akkurat med barnevogna å 2 barn med isofix i baksetet, men rekkevidde(27mil) er elendig, samt at man ikke har krok eller nesten null lasteplass(tenker på lengre bilturer)

Helt ny Leaf kommer vel også med større batteripakke, og lenger rekkevidde. Men dere valgte altså en rimeligere utgave. Det er jo et valg man må ta som bilkunde.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (2 timer siden):

Håper de snart kommer med en skikkelig stasjonsvogn! Lik V70en jeg har i størrelse og fasong! Passer mitt behov perfekt mtp 2 små barn, barnevogn, samt 1800kg på kroken til å dra hestehenger med! Har ca 1000km rekkevidde med tilhengeren på.

Hva kostet den ny? 6-700'000kr? Er snakk om 2.4D automat høyeste utstyrsnivå)


Hadde de kommet med en elbil med disse kravene hadde jeg byttet ut min gamle volvo på dagen. 

Enn så lenge så fikk fruen helt ny Leaf. Går akkurat med barnevogna å 2 barn med isofix i baksetet, men rekkevidde(27mil) er elendig, samt at man ikke har krok eller nesten null lasteplass(tenker på lengre bilturer)

Bmw i5 Touring kommer 😉
Men er kanskje utenfor ditt budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (21 timer siden):

Pickuper vil nok få ett fritak.

Neppe. Det drives allerede på og bytter ut varebiler for harde livet i anleggsbransjen og så fort det kommer en midsize pickup vil nok det samme skje med disse. 

 

Derimot større anleggsutstyr kommer nok til å gå på diesel i mange år til rett og slett fordi det sjeldent er nok strøm/hos nok batterikapasitet tilgjengelig til å kunne drifte slikt effektivt over lengre dager. Desverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 minutter siden):

Neppe. Det drives allerede på og bytter ut varebiler for harde livet i anleggsbransjen og så fort det kommer en midsize pickup vil nok det samme skje med disse. 

 

Derimot større anleggsutstyr kommer nok til å gå på diesel i mange år til rett og slett fordi det sjeldent er nok strøm/hos nok batterikapasitet tilgjengelig til å kunne drifte slikt effektivt over lengre dager. Desverre. 

Pickup og varebil utfører to forskjellige oppgaver. En pickup ferdes gjerne der det er anleggsmaskiner. En pickup brukes ofte til å dra tunge ting til der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Da blir det vanskelig med batteri, med mindre de øker kapasiteten betydelig. Varebiler som brukes av typiske håndverkere fungerer utmerket på batteri for veldig mange. Buzz ser veldig spennende ut. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Pickup og varebil utfører to forskjellige oppgaver. En pickup ferdes gjerne der det er anleggsmaskiner. En pickup brukes ofte til å dra tunge ting til der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Da blir det vanskelig med batteri, med mindre de øker kapasiteten betydelig. Varebiler som brukes av typiske håndverkere fungerer utmerket på batteri for veldig mange. Buzz ser veldig spennende ut. 

Det er nok ganske så likt da mange håndverkere velger varebil over pickup fordi de må ha med masse utstyr rundt de ønske å ha under tak fordi de enten flytter ganske ofte rundt utstyret eller det koster for mye å frakte rundt på en utstyrskonteiner. Og varebiler brukes nok like ofte ute på anlegg som pickup nå i dag. Det var mer normalt med behovet med bakkeklaring en pickup gir før da anleggsvei før var av laber kvalitet og tilstand enn det er i dag. I dag settes det høye krav til anleggsvei, ihvertfall hos seriøse aktører. 

 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Helt ny Leaf kommer vel også med større batteripakke, og lenger rekkevidde. Men dere valgte altså en rimeligere utgave. Det er jo et valg man må ta som bilkunde.

Stemmer det! Men når Leafen blir bil nr 2, da den ikke klarer alle krava vi har, så ble det minste batteripakke pga pris.

Så får man bil ihht krava mine, så går jeg fint i banken å låner 500k til å kjøpe!

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (21 minutter siden):

Stemmer det! Men når Leafen blir bil nr 2, da den ikke klarer alle krava vi har, så ble det minste batteripakke pga pris.

Så får man bil ihht krava mine, så går jeg fint i banken å låner 500k til å kjøpe!

Bilden du kjøpte var damn near millionen i dagens kroner. Minner om at en XC-70 i 2014, med dieselmotor kostet 750 løk med utstyr. Så må du justere for prisindeks.

At du nå skal bruke halvparten av denne summen for å oppnå samme resultat med en elbil? Om du strekker deg til å gjøre sammenligningen lik på begge sider så har du rett over millionen å bruke på elbil. Fortsatt er det ikke mulig å klare idag, men kanskje i fremtiden.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den sekstrinnsautomaten er ikke spesielt silkemyk etter min erfaring, nokså nøkkete og gammaldags automatkasse. BMW og Mercedes har langt bedre automatkasser etter min mening.  Interiøret har bra kvalitet (ingen blank pianolakk i den jeg har kjørt og matte overflater på det man ser. Komfort er ok.

Lenke til kommentar
11 hours ago, sveibuen said:

Håper de snart kommer med en skikkelig stasjonsvogn! Lik V70en jeg har i størrelse og fasong! Passer mitt behov perfekt mtp 2 små barn, barnevogn, samt 1800kg på kroken til å dra hestehenger med! Har ca 1000km rekkevidde med tilhengeren på.

Hva kostet den ny? 6-700'000kr? Er snakk om 2.4D automat høyeste utstyrsnivå)


Hadde de kommet med en elbil med disse kravene hadde jeg byttet ut min gamle volvo på dagen. 

Enn så lenge så fikk fruen helt ny Leaf. Går akkurat med barnevogna å 2 barn med isofix i baksetet, men rekkevidde(27mil) er elendig, samt at man ikke har krok eller nesten null lasteplass(tenker på lengre bilturer)

Tesla Model Y er bilen du leter etter

Den har mer plass enn en V70 og koster under 500’

Dessverre kun 1600kg på kroken, og du må regne med å lete etter lader hver 20 mil når du kjører med henger

Når det gjelder formen, så må du nok leve med at det ikke kommer biler med cd verdier som OBOS blokk fremover :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...