Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Må ha stasjonsvogn evt "suv" som har lik form, mtp barnevogn å andre ting. V70 eg har nå har plass til alt jeg trenger. Da laster jeg helt opp til taket å vel så det!

Går kanskje med 1600kg krok også, men vil ha rekkevidde som er lik V70en uansett.

Så viss bilen min kostet ny 650k som jeg ser, så er vel det ca 800k i dag.

KOmmer uten tilhenger ca 1100km pr dags dato, så alt etter last vil jeg vel komme rundt 8-900kg med tilhenger å det som er midt krav for å få meg en el bil som bil nr 1 her hjemme.>



BAre for å svare lengre oppe, finner jeg en tilsvarende bil i elbil som V70, så var det at da kunne jeg låne halv million å banken å kjøpe ny(har resten på bok)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, sveibuen said:

Må ha stasjonsvogn evt "suv" som har lik form, mtp barnevogn å andre ting. V70 eg har nå har plass til alt jeg trenger. Da laster jeg helt opp til taket å vel så det!

Går kanskje med 1600kg krok også, men vil ha rekkevidde som er lik V70en uansett.

Så viss bilen min kostet ny 650k som jeg ser, så er vel det ca 800k i dag.

KOmmer uten tilhenger ca 1100km pr dags dato, så alt etter last vil jeg vel komme rundt 8-900kg med tilhenger å det som er midt krav for å få meg en el bil som bil nr 1 her hjemme.>



BAre for å svare lengre oppe, finner jeg en tilsvarende bil i elbil som V70, så var det at da kunne jeg låne halv million å banken å kjøpe ny(har resten på bok)

Med sånne krav tror jeg du er mest lønt med å bare beholde bilen du har. De færreste av oss andre trenger å kjøre 90 mil med tilhenger uten pauser.

Vi har forøvrig en elbil tråd som nok er mere relevant om du ønsker å diskutere mer elbil.

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Jarmo said:

Fint at straff skal stå i forhold.

Noen som vil gjette hva straffen er for å kjøre denne doningen  på nesten 3m og lastet til 200kg inkludert 1 voksen og et par barn fremme på vinterføre, med 0,8 i promille.?

Da bør vi vel nærme oss samme straff som ved motorsykkel/bil, eller?

 

CB2FBFE0-D6D9-4219-93D7-0A6FD5637125.jpeg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Fint at straff skal stå i forhold.

Noen som vil gjette hva straffen er for å kjøre denne doningen  på nesten 3m og lastet til 200kg inkludert 1 voksen og et par barn fremme på vinterføre, med 0,8 i promille.?

Da bør vi vel nærme oss samme straff som ved motorsykkel/bil, eller?

 

CB2FBFE0-D6D9-4219-93D7-0A6FD5637125.jpeg

Straffeutmåling vil nok bli helt noe annet, spesielt med små barn. Vi ser jo det med personbil versus lastebil, allerede idag.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Jarmo said:

Straffeutmåling vil nok bli helt noe annet, spesielt med små barn. Vi ser jo det med personbil versus lastebil, allerede idag.

Feil det er ikke noe promillegrense på den. Så du blir ikke stoppet i kontroll. Eller får bot eller førerkort inndragning

(Dersom du forårsaker en ulykke med personskade, så kan det være at de plukker på det)

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 16.2.2023 den 18.28):

60L er standard men jeg mener det gikk an å bestille 70 eller 80 liter som ekstrautstyr)

Det er så sykt undervurdert med stor tank. Synd det ikke er tilvalg på flere biler egentlig. 

 

bzzlink skrev (På 16.2.2023 den 19.35):

Når det gjelder formen, så må du nok leve med at det ikke kommer biler med cd verdier som OBOS blokk fremover

Du skal ikke ofre mye cd før du får et veldig bra design. Bmw kommer med i5 vogn snart, og da får vi nok fasiten. Stasjonsvogn>suv. 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Sjørøver said:

Det er så sykt undervurdert med stor tank. Synd det ikke er tilvalg på flere biler egentlig. 

Mulig liten tank gir følelsen av at det er litt billigere? Litt her å litt der fylling liksom?

Bekjent har bobil med 120 liters tank, og det må virkelig planlegges når det er det er billigst å den skal fylles..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Mulig liten tank gir følelsen av at det er litt billigere? Litt her å litt der fylling liksom?

Hadde en mini med 40 liter, den fylte jeg veldig ofte på. Syns det var mye styr.

 

Complexity skrev (2 timer siden):

Bekjent har bobil med 120 liters tank, og det må virkelig planlegges når det er det er billigst å den skal fylles..

Jeg har 100 liter på cayennen og digger det. Fyller bare litt om det er veldig dyrt og topper den helt opp når det er billig.

 

Deechon skrev (9 timer siden):

Begynner å bli ganske rimelig pris for gode elbiler,

Definer god? Fikk Taycan RWD til rett under 800 når de var nye med lite utstyr syns jeg å huske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I Norge er grensen for hvor stort kjøretøy man kan kjøre med vanlig bilsertifikat klasse B, 3 500 kg. Tyngre enn dette, så må man skaffe seg C1 lett lastebil sertifikat eller C for lastebil.

Hva er vektgrensen på kjøretøy i andre land før man ikke lenger kan kjøre med vanlig sertifikat for personbil? Jeg mener at det i USA er 26 000 lbs, altså 11 793 kg før man må skaffe seg et CDL.

Har resten av Europa samme regler som i Norge på dette feltet?

Lenke til kommentar

Elbiler kan være tyngre, så det er ingen god grunn til at elbiler har så lav lastekapasitet. 

4.    Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a.    har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Vektgrensen i USA er for vogntog, så bil og henger, men fortsatt mye høyere enn hva vi har i Norge og Europa. 

Det er flere vektgrenser som bør økes her i Norge. Personbiler blir tyngre og tyngre, både fordi man får stadig mer ekstrautstyr, men også fordi elbiler er generelt tunge. Enkelte elbiler har så liten nyttevekt at de ikke kan ha mye på en tilhenger før man er for tung. Og noen elbiler er også så tunge at de ikke blir mye igjen før man nærmer seg 3500 kg. En Audi el-SUV veier 2.7 tonn. Skal man kjøpe noen av de amerikanske el-SUVene eller el-pickup, blir det fort nært eller over 3500 kg. Men også bensin og dieseldrevne amerikanere kan nærme seg grensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...