Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Sjørøver skrev (2 timer siden):

Er vell alltid lov å prøve seg? Men funker selvfølgelig dårlig om bilen akkurat er kommet på finn. På den fjerde måneden er gjerne ting litt annerledes. 

Å prøve seg er en ting, men når du gjerne kommer med bud som er under 50% av faktisk verdi på det du byr på så er du intet annet enn en useriøs klovn.

Et kjent ordtak føler jeg passer litt inn i pruting: "Det er forskjell på å barbere seg og skjæra av seg hue."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (13 timer siden):

Er vell alltid lov å prøve seg? Men funker selvfølgelig dårlig om bilen akkurat er kommet på finn. På den fjerde måneden er gjerne ting litt annerledes. 

Jo, er lov å prøve seg, men når man ti minutter etter publisering av en bil som er riktig prisa ift til markedet (i dette tilfellet faktisk litt under) får et titalls low effort spam fra rasshøl som ikke skriver mer enn: "Bud (-20% av salgspris) - Henter i dag."

Det er så åpenbart at de tenker å flippe bilen low effort og slik spam burde Finn gjøre noe med. Hvis jeg vil tape litt penger kan jeg lett selge denne til -10% nærmest på dagen - hvorfor skal jeg da selge den for -20% til en slik tulling? Jeg har rapportert og blokkert alle disse og har ikke giddet å svare på dem en gang.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 timer siden):

Jo, er lov å prøve seg, men når man ti minutter etter publisering av en bil som er riktig prisa ift til markedet (i dette tilfellet faktisk litt under) får et titalls low effort spam fra rasshøl som ikke skriver mer enn: "Bud (-20% av salgspris) - Henter i dag."

Skulle ikke forundre meg om enkelte av de sitter og sender inn skambud hele dagen lang på nye annonser som legges ut. Hvis man sender melding på et titalls biler i løpet av en dag, og får positiv respons på 1-2 så kan jo det resultere i en grei slump med penger etter flipping på tross av at de fleste gir et negativt svar eller unnlater å svare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært på jakt etter ny bil siden før sommeren, og har endelig landet på akkurat hva det skal bli: Har kikke på Macan, A6, ymse hybrider og mini cooper. Men nå har samboer gitt ordre om at det skal bli stasjonsvogn, og det skal være BMW. 

Det blir derfor en F11 530d/535d/535i. Men jeg lurer på om jeg skal gå for en med eller uten Xdrive? Den er jo en del tyngre og bruker litt mer fuel. Samboer er ikke utrolig fantastisk på glatt føre, og har blitt sittende fast et par ganger sist vi hadde bil med bakhjulsdrift. 
 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Har vært på jakt etter ny bil siden før sommeren, og har endelig landet på akkurat hva det skal bli: Har kikke på Macan, A6, ymse hybrider og mini cooper. Men nå har samboer gitt ordre om at det skal bli stasjonsvogn, og det skal være BMW. 

Det blir derfor en F11 530d/535d/535i. Men jeg lurer på om jeg skal gå for en med eller uten Xdrive? Den er jo en del tyngre og bruker litt mer fuel. Samboer er ikke utrolig fantastisk på glatt føre, og har blitt sittende fast et par ganger sist vi hadde bil med bakhjulsdrift. 
 

har hatt F11 med bakhjul, noe skit! Så hadde lett gått for Xdrive. 

Lenke til kommentar

De fleste kjøper vel brukt BMW fordi de ikke har god nok økonomi til å kjøpe en ny en. Da er det surt å finne ut at BMWs driftskvalitet daler som en stein så fort bilen bikker ti år gammel eller nærmer seg 200 000 km.

Noe denne sjåføren fikk erfare da han kjøpte en ti år gammel brukt BMW 5-serie til 290 000 kr og fikk motorhavari etter bare fire dager. BMWs merkeverksted tok 18 000 kr for å finne ut hva som var galt med bilen og de kom frem til at det vil koste 290 000 kr å fikse bilen, altså å bytte ut motor. Samme pris som bilen er verdt.

motor.no

Brukt Mercedes, BMW, Porsche og andre VAG merker som Audi er gambling med økonomien. Skal du absolutt ha et luksusmerke og samtidig et "billig" og problemfritt bilhold, er det Lexus som er tingen.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (1 time siden):

Vil nå påstå en mercedes C eller E klasse med den klassiske R4 maskinen er et godt kjøp.

De beste Mercedesene ble bygget på 80 tallet. De gamle doningene som nektet å dø og gikk én million km og fikk Mercedes sin gjennomsnittlige vrakealder til å være de høyeste i landet. De er fortsatt bedre enn Audi og BMW, men skjer det noe med en nyere Mercedes og du skal ha nye deler og reperasjoner på merkeverksted, er det lurt å ha god råd.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

De beste Mercedesene ble bygget på 80 tallet. De gamle doningene som nektet å dø og gikk én million km og fikk Mercedes sin gjennomsnittlige vrakealder til å være de høyeste i landet. De er fortsatt bedre enn Audi og BMW, men skjer det noe med en nyere Mercedes og du skal ha nye deler og reperasjoner på merkeverksted, er det lurt å ha god råd.

Jau, viss du er så dum å levere den inn på merkeverksted, så er du nødt til å ha ei store lommebok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (19 timer siden):

De fleste kjøper vel brukt BMW fordi de ikke har god nok økonomi til å kjøpe en ny en. Da er det surt å finne ut at BMWs driftskvalitet daler som en stein så fort bilen bikker ti år gammel eller nærmer seg 200 000 km.

Noe denne sjåføren fikk erfare da han kjøpte en ti år gammel brukt BMW 5-serie til 290 000 kr og fikk motorhavari etter bare fire dager. BMWs merkeverksted tok 18 000 kr for å finne ut hva som var galt med bilen og de kom frem til at det vil koste 290 000 kr å fikse bilen, altså å bytte ut motor. Samme pris som bilen er verdt.

motor.no

Brukt Mercedes, BMW, Porsche og andre VAG merker som Audi er gambling med økonomien. Skal du absolutt ha et luksusmerke og samtidig et "billig" og problemfritt bilhold, er det Lexus som er tingen.

Det er derfor jeg nøyer med med å se på M539 Restorations på YT :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (20 timer siden):

De fleste kjøper vel brukt BMW fordi de ikke har god nok økonomi til å kjøpe en ny en. Da er det surt å finne ut at BMWs driftskvalitet daler som en stein så fort bilen bikker ti år gammel eller nærmer seg 200 000 km.

Jada, derfor vi solgte vår 3-serie diesel for noen år siden. Den hadde bare klart 300k km og det eneste som var byttet var hjullagre bak og noen slanger til veivhuset. Eller porschen jeg har nå, som akkurat bikka 290k km på originale turboer.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 7.12.2022 den 16.49):

Har vært på jakt etter ny bil siden før sommeren, og har endelig landet på akkurat hva det skal bli: Har kikke på Macan, A6, ymse hybrider og mini cooper. Men nå har samboer gitt ordre om at det skal bli stasjonsvogn, og det skal være BMW. 

Det blir derfor en F11 530d/535d/535i. Men jeg lurer på om jeg skal gå for en med eller uten Xdrive? Den er jo en del tyngre og bruker litt mer fuel. Samboer er ikke utrolig fantastisk på glatt føre, og har blitt sittende fast et par ganger sist vi hadde bil med bakhjulsdrift. 
 

Ligger en 550d i nærheten her som jeg sikler på. Ser ut som en sinnsykt deilig familiebil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (21 timer siden):

De fleste kjøper vel brukt BMW fordi de ikke har god nok økonomi til å kjøpe en ny en. Da er det surt å finne ut at BMWs driftskvalitet daler som en stein så fort bilen bikker ti år gammel eller nærmer seg 200 000 km.

Noe denne sjåføren fikk erfare da han kjøpte en ti år gammel brukt BMW 5-serie til 290 000 kr og fikk motorhavari etter bare fire dager. BMWs merkeverksted tok 18 000 kr for å finne ut hva som var galt med bilen og de kom frem til at det vil koste 290 000 kr å fikse bilen, altså å bytte ut motor. Samme pris som bilen er verdt.

motor.no

Brukt Mercedes, BMW, Porsche og andre VAG merker som Audi er gambling med økonomien. Skal du absolutt ha et luksusmerke og samtidig et "billig" og problemfritt bilhold, er det Lexus som er tingen.

Min BMW har gått 219.000KM og ting som dette er noe av det jeg gruer meg til. Problemet med sånne situasjoner som dette er at du enten på punge ut 2-300k for rep eller 2-300k for ny bil. Samt at man da selvfølgelig må skrape/selge delebilen med stort tap.

 

Akk ja, kanskje alle det mest økonomiske er å bare kjøpe helt nytt, hver gang. Eller være en god hobbymekaniker.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (7 timer siden):

Akk ja, kanskje alle det mest økonomiske er å bare kjøpe helt nytt, hver gang. Eller være en god hobbymekaniker.

Det er mitt klare inntrykk også. Skal man ha gammel bil så BØR man være en brukbar hobbymekaniker (eller være på god fot med en sådann). Bil koster skjorta uansett, så da vil jeg heller legge de pengene i en ny bil. Er lei av å skru på gamle biler, men slipper ikke helt unna likevel siden jeg har ungdommer i huset (med bil).

Lenke til kommentar
Dassen skrev (10 timer siden):

Ligger en 550d i nærheten her som jeg sikler på. Ser ut som en sinnsykt deilig familiebil. 

Det er faktisk den eneste motoren jeg ville holdt meg unna fra bmw. Tre turboer gjør det unødvendig komplekst. Dubfår også like mye krefter fra en chipps 35d. Men for all del, den er sykt rå. Du vil nok få problemer med grep på alt utenom tørt føre og bruke mye dekk. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (11 timer siden):

Det er faktisk den eneste motoren jeg ville holdt meg unna fra bmw. Tre turboer gjør det unødvendig komplekst. Dubfår også like mye krefter fra en chipps 35d. Men for all del, den er sykt rå. Du vil nok få problemer med grep på alt utenom tørt føre og bruke mye dekk. 

Takk for advarsel :)

Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Takk for advarsel :)

Jeg hadde 335d rwd. Den hadde problemer med grep på alt utenom tørt føre. Blei også litt lei av at sommerdekk holdt 12.000km. Men meget snilt forbruk, kjørte på 0.72 i snitt. 

Nå vil jeg ha en 530xd. Men chip og intercooler så klarer den nok 330hk stabilt. Om du bytter turbo blir den raskere en m4 i noen sammenhenger. Anbefaler darkside devolpment på YouTube, lenket her. 

Hollabaloo skrev (1 time siden):

Jeg ville også vært forsiktig med BMW sin N47-serie:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47

The N47 engine family is prone to excessive timing chain wear and premature failure

Problemet er overdrevet. De fleste har fått byttet kjede på garanti. Men bør for all del følge med på ulyder. Bmw hadde også problemer med n16 motoren som satt i mini på samme tid. Den hadde de utviklet sammen med peugeot 

 

kremt skrev (1 time siden):

N57 er visstnok omtrent like dårlig. Glem heller ikke CP4 failure på både N47 og N57. Det er mulig CP4 er et problem helt opp på B47 og B57 også.

Høytrykkspumpe er en slitedel. Det er veldig solide motorer. N47 er nok et steg ned. 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...