Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (50 minutter siden):
Sitat

Forslaget er nå ute på høring, og det blir foreslått en oppjustering av takstene med hele 30 prosent. Dette betyr for eksempel at en rekke ganske vanlige forseelser heretter vil koste bortimot 10.000 kroner. Dette gjelder for eksempel kjøring mot rødt lys, brudd på vikeplikt, for liten avstand til kjøretøyet foran og å unnlate å stoppe for fotgjenger i fotgjengerfelt.

Og det gjelder ulovlig bruk av mobiltelefon i bil.

Jeg er HELT enig når det gjelder bruk av håndholdt mobiltelefon og sånt, for det har blitt et stort samfunnsproblem.

For liten avstand til forankjørende er det bra at det blir fokusert på, men det kommer ikke til å bli håndhevet. Er for vanskelig å måle og bevise.

Men om skyhøye bøtesatser hjelper er jo en annen ting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Men om skyhøye bøtesatser hjelper er jo en annen ting...

Det er en symbol-effekt om ikke annet. Så får det bli opp til politiet å prøve å håndheve så godt som mulig. Retningslinjene bør være uavhengig av hvordan det håndheves, så får man heller prøve å finne løsninger å pushe på det. Selv venter jeg på strengere regler om manglende bruk av blinklys, spesielt i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er en symbol-effekt om ikke annet. Så får det bli opp til politiet å prøve å håndheve så godt som mulig. Retningslinjene bør være uavhengig av hvordan det håndheves, så får man heller prøve å finne løsninger å pushe på det. Selv venter jeg på strengere regler om manglende bruk av blinklys, spesielt i rundkjøringer.

Enig i det!

Kjørte akkurat bak en ny tysk "premium"-bil gjennom 3 rundkjøringer. Det gikk både rett fram, til høyre og venstre, men ikke antydning til lysglimt i noen av blinklysene til den bilen. Jeg håpte at hen skulle til samme plass som meg, men dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Kjørte akkurat bak en ny tysk "premium"-bil gjennom 3 rundkjøringer. Det gikk både rett fram, til høyre og venstre, men ikke antydning til lysglimt i noen av blinklysene til den bilen. Jeg håpte at hen skulle til samme plass som meg, men dessverre ikke.

Ja, det ødelegger mye for flyten og skaper ubehagelige situasjoner. Det første problemet er at noen som egentlig er flinke med blinklys tenker at man ikke trenger å blinke ut av en rundkjøring fordi da skal man rett fram. Det hadde vært greit nok det dersom alle fulgte regelen, men jeg opplever ukentlig problemer med manglende blinklys når jeg skal ut i en travel rundkjøring fra folk som ikke skal rett frem og da kan man jo ikke stole på noen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

De kan ta bussen.
Hun må betale 1008 per måned.

Skjønner at du mangler innsikt her. Bor du i byen og i tillegg er politiker? Skulle tro det.

Med barn og boende på en øy er ikke kollektivt et godt alternativ. Med mindre man bor i en by er dessverre kollektiv-Norge begredelig. Trenger ikke å bo lenger unna Oslo enn en halvtime før man er avhengig av bil hvis man har barn og jobb.

Så ditt tips om å «ta bussen» er like gjennomtenkt som å si til fattige at det bare er å tjene mer penger.

Endret av Retroman
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Nimrad said:

Ja, det ødelegger mye for flyten og skaper ubehagelige situasjoner. Det første problemet er at noen som egentlig er flinke med blinklys tenker at man ikke trenger å blinke ut av en rundkjøring fordi da skal man rett fram. Det hadde vært greit nok det dersom alle fulgte regelen, men jeg opplever ukentlig problemer med manglende blinklys når jeg skal ut i en travel rundkjøring fra folk som ikke skal rett frem og da kan man jo ikke stole på noen?

Det er bedre med ingen blinklys enn folk som bruker det feil. Holdt på å krasje flere ganger pga feil blinking, f.eks blinker høyre men kjører rett frem. Klarer nesten ikke stole på folk som bruker blinklys lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Det er bedre med ingen blinklys enn folk som bruker det feil. Holdt på å krasje flere ganger pga feil blinking, f.eks blinker høyre men kjører rett frem. Klarer nesten ikke stole på folk som bruker blinklys lengre.

Joda, det er verre, men det har jeg knapt nok aldri opplevd. De som bruker blinklys bruker det for å gi riktig beskjeder er mitt inntrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Skjønner at du mangler innsikt her. Bor du i byen og i tillegg er politiker? Skulle tro det.

Med barn og boende på en øy er ikke kollektivt et godt alternativ. Med mindre man bor i en by er dessverre kollektiv-Norge begredelig. Trenger ikke å bo lenger unna Oslo enn en halvtime før man er avhengig av bil hvis man har barn og jobb.

Så ditt tips om å «ta bussen» er like gjennomtenkt som å si til fattige at det bare er å tjene mer penger.

Skjønner at du hater kollektiv transport, og rike folk. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 timer siden):

Ja, det ødelegger mye for flyten og skaper ubehagelige situasjoner. Det første problemet er at noen som egentlig er flinke med blinklys tenker at man ikke trenger å blinke ut av en rundkjøring fordi da skal man rett fram. Det hadde vært greit nok det dersom alle fulgte regelen, men jeg opplever ukentlig problemer med manglende blinklys når jeg skal ut i en travel rundkjøring fra folk som ikke skal rett frem og da kan man jo ikke stole på noen?

Ja det er sykt irriterende når man skal inn i rundkjøringen, men må stoppe for biler som kommer fra venstre, for man vet ikke hvor de skal, og så vrenger de bare ut der du står. Da må all trafikken som står i den innkjørselen vente og se hvor bili rundkjøringen skal, i stedet for at man kunne beholdt trafikkflyten og kjørt inn i rundkjøringen hvis alle brukte blinklysene sine. Kort fortalt... 🙃

Og NEI, man kan ikke stole på bilister i rundkjøring (eller andre kryss) som ikke bruker blinklysene sine.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Merker du forskjell?

Har bare rekalibrert gasspjeldet med VCDS etter rensen, skal ut og teste imorgen. Burde egentlig renset røret fra EGR-ventilen også, er vel der mesteparten av dritten har kommet fra, men det ser ut som jeg må tappe kjølevæsken og fjerne diverse slanger for å få lirket det ut, så det får bli et lite helgeprosjekt en gang i framtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...