Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Randeboy skrev (2 minutter siden):

Om du kjøper bensin, ja. Diesel på en Porsche? Nei fysj..  

Bensin macan er utenfor budsjett, desverre. Har allerede en bensin Porsche, og det er bare gøy helt til jeg fyller tanken. 

 

Dette skal være en hverdagsbil, som også kan brukes noen tusen kilometer på tur hver sommer. Diesel og pdk fungerer overraskende bra. Og Audi sin V6 er noe av det bedre lydmessig også. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Bensin macan er utenfor budsjett, desverre. Har allerede en bensin Porsche, og det er bare gøy helt til jeg fyller tanken. 

 

Dette skal være en hverdagsbil, som også kan brukes noen tusen kilometer på tur hver sommer. Diesel og pdk fungerer overraskende bra. Og Audi sin V6 er noe av det bedre lydmessig også. 

 

Med rakrør så høres det selvfølgelig bedre ut, men det der høres langt ifra en original VAG V6.  😅
Om du har både en bensin Porsche og to elbiler ser jeg ikke helt behovet for en liten dieseltraktor i tillegg. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Hvorfor burde jeg ikke kjøpe en 7 år gammel diesel Porsche som er gått ca 100k km? 

Deletilgang er det første som slår meg. Det er sikkert noe du kan plukke fra VAG-slektningene til Macan, men alt det andre vil være klin umulig å finne brukt og sjokkerende dyrt fabrikknytt.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 timer siden):

Deletilgang er det første som slår meg. Det er sikkert noe du kan plukke fra VAG-slektningene til Macan, men alt det andre vil være klin umulig å finne brukt og sjokkerende dyrt fabrikknytt.

Jeg har tenkt litt på det, og girkasse bekymrer meg. Pdk er det kun Porsche som har, så det blir fort dyrt. Dieselen har også mer Nm en bensin-turboen, så potensielt mer slitasje. Finnes også ymse elektronikk som kan bli dyrt. 

 

Men samtidig er dette er en av de mest solgte bilene til Porsche, og det er god tilgang på brukte deler. Jeg har som sagt en Cayenne, og jeg får tak i alt jeg trenger til fornuftige priser. Generelt veldig fornøyd med Porsche. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (14 minutter siden):

Jeg har tenkt litt på det, og girkasse bekymrer meg. Pdk er det kun Porsche som har, så det blir fort dyrt. Dieselen har også mer Nm en bensin-turboen, så potensielt mer slitasje. Finnes også ymse elektronikk som kan bli dyrt.

Interiørdingser kan også være spesifikt.

Du kan jo sjekke opphøggere rundt i landet.

Lenke til kommentar
On 9/27/2022 at 6:07 PM, Sjørøver said:

Litt hakk i plata nå, men: c63 har ikke stor nok batteri til å bli brukt som en ekte hybrid. Jeg hadde forventet 20kwh batteri med tanke på vekten. 

Du har nå din egen sære definisjon av hybrid.

AMG lager den ikke for å kjøre fossilfritt til jobb, hybrid er en fin måte å øke ytelsen på nesten slik turbo gjør.

Det virkelig kjipe med den er at den veier like mye som en E63S med V8.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (5 timer siden):

AMG lager den ikke for å kjøre fossilfritt til jobb

Selvfølgelig ikke. Men når den allerede veier det samme som en s-klasse, er det for mye å forvente? 

 

Snylter skrev (5 timer siden):

Det virkelig kjipe med den er at den veier like mye som en E63S med V8.

Jeg synes personlig at de burde droppet hybridbiten og lagd den så lett som mulig. 

 

Det er forøvrig sluppet noen filmer om den nå.

 

 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Sjørøver said:

Selvfølgelig ikke. Men når den allerede veier det samme som en s-klasse, er det for mye å forvente? 

 

Jeg synes personlig at de burde droppet hybridbiten og lagd den så lett som mulig. 

 

Det er forøvrig sluppet noen filmer om den nå.

 

Altså, hvis den skulle vært en matpakkebil som du kjører fossilfritt til og fra jobb hadde de sikkert bygd den noe annerledes. Jeg mener det er for mye å forvente ja.

Jeg er ikke uenig i at de burde lagd den lettere, problemet her er nok diverse utslippskrav som både gjelder og kommer fremover. Det kunne vært artig om de lagde en C-klasse AMG med samme motor men uten hybridiseringen også, det kunne jo blitt artig..

Lenke til kommentar
On 10/6/2022 at 8:51 AM, Snylter said:

Det kunne vært artig om de lagde en C-klasse AMG med samme motor men uten hybridiseringen også, det kunne jo blitt artig..

Absolutt bedre vil jeg tro, selv om den høres ut som en støvsuger som noen nevnte :) 

Har du byttet ut E63'n med noe annet morsomt, forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...