Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (På 24.4.2025 den 14.00):

Etter å ha eid Plaid i en god stund så er ikke hastighet det viktigste. Det har jeg opplevd. Nå er det mer barndomsdrømm og faktisk god motorlyd som hadde vært gøy. 

Så 5 sek er helt innenfor, her skal turen nytes og jeg skal ikke kjøre meg i hel 😛

Det er også kun snakk om en sommer, og jeg skal kun kjøre til butikken og på kosetur. 

Spørsmålet er jo om du er villig til å ta kompromiss på salgbarhet vs wow-faktor.
Kanskje en bayer (M2, M3 eller M4) er mulige alternativer til zuffenhausere og dyre italienere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Volkswagens styre kunngjorde at over 20 000 ansatte har tatt sluttpakke, skriver Bild.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/20-000-ma-ga-hos-volkswagen/83171480

Bil industrien vil gradvis tømmes for arbeidskraft og erstattes av maskiner..Sett bilder og video fra Kina der det produseres biler nesten helt uten mennesker fra A til Å.  Såkalte "sorte fabrikker" fordi lyset er av..Vi er midt inne i en ekstrem forvandling og Europeisk bilindustri ligger på etterskudd. 

Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Bil industrien vil gradvis tømmes for arbeidskraft og erstattes av maskiner..Sett bilder og video fra Kina der det produseres biler nesten helt uten mennesker fra A til Å.  Såkalte "sorte fabrikker" fordi lyset er av..Vi er midt inne i en ekstrem forvandling og Europeisk bilindustri ligger på etterskudd. 

Ja jeg har vært hos industri 4.0 "labben" til BMW fabrikken i regensburg. Det er noen år siden nå, men det imponerte ikke særlig. Hele den tyske bilindustrien ligger helt klart etter og det bekymrer leverandører med mer. Folk går i hopetall som over, ikke bare hos VW men også feks porsche m.m.

Forskjellige årsaker, men mye kan forklares med hvordan de ligger bakpå. 

Skrevet

Er det kun jeg som hater elektrisk bagasjeluke? Kanskje jeg bare er utålmodig og vimsete, men når man stadig skal inn og ut derfra og glemmer noe, så tar det vesentlig lenger tid enn en vanlig manuell bagasjeluke.

Og det gjelder stort sett alle biler og bilmerker jeg har vært borti, så det er ikke noe feil 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Darkbill skrev (35 minutter siden):

Er det kun jeg som hater elektrisk bagasjeluke? Kanskje jeg bare er utålmodig og vimsete, men når man stadig skal inn og ut derfra og glemmer noe, så tar det vesentlig lenger tid enn en vanlig manuell bagasjeluke.

Og det gjelder stort sett alle biler og bilmerker jeg har vært borti, så det er ikke noe feil 

Vet ikke om du er alene, men jeg er hvertfall ikke enig. Jeg rekket knapt å rygge bakover etter å ha trykket på knappen for å få den åpnet. Har manuell på den andre bilen og jeg savner det virkelig. Har til og med gått så langt som å installere elektrisk åpning av Frunk 😛

• Liker 1
Skrevet
Darkbill skrev (56 minutter siden):

Tja, helt enig i at det er sant men det skjer så sjeldent at det blir slått lett av fordelen med elektrisk bakluke. Stiller meg bak bilen og den åpner automagisk. Det er deilig. 

• Liker 1
Skrevet

Elektrisk bakluke er konge men elektriske dører er det verste jeg har vært borti etter test kjøring av zeekr 7x, skal man åpne de må man kjapt gå til siden eller så bare åpner litt , har ikke testa mach-e som er mer halv automatisk som kanskje er bedre.

Skrevet
onkel_jon skrev (5 timer siden):

Elektrisk bakluke er konge

Sterkt uenig. Det er bare bakdeler. Elektrisk lås så den åpner seg via knapp er alt som trengs! 

onkel_jon skrev (5 timer siden):

test kjøring av zeekr 7x

Hva får deg til å bli interessert i en slik bil? 

Darkbill skrev (6 timer siden):

Du har min fulle støtte. Elektrisk lås så den kan åpnes med knapp er det perfekte kompromiss. 

• Liker 1
Skrevet

Sprøtt å si at det tar lenger tid når det som gjør elektrisk bakluke så praktisk er at det tar null tid, fordi luka er allerede åpen når du ankommer bilen. Og hvis du har hendene fulle og ikke får åpnet på forhånd blir fordelen enda større, for det er mye enklere å åpne uten ledige hender. 

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (7 timer siden):

Vet ikke om du er alene, men jeg er hvertfall ikke enig. Jeg rekket knapt å rygge bakover etter å ha trykket på knappen for å få den åpnet. Har manuell på den andre bilen og jeg savner det virkelig. Har til og med gått så langt som å installere elektrisk åpning av Frunk 😛

Har hatt diverse tysk og der fungerer intern åpning fint, men på V90 må den holdes inne nærmest flere sekunder når man vil raskt ut.

Jeg er enig at avstandsåpning og vifte med foten er fint, men når man fysisk bruker knappen på luka, og spesielt lukke den, tar det gjerne tid. Og jeg bruker bagasjerommet veldig aktivt på jobb, så da kommer gjerne utålmodigheten 😴

Skrevet (endret)

Folk må klage på alt mulig asså 😛 
På min bil tar automatisk åpning eller lukking av tailgate ca 3 sekunder fra knappen er trykket , 1001,1002,1003. 
3 sekunder er ikke det jeg vil definere som en tidstyv.

Endret av Syar-2003
  • 2 uker senere...
Skrevet

Men hvor mye inntekt har politiet tapt når de ikke kan gi bøter til de som ikke stopper før stopp skiltet.

Ingen annen grunn til at de har så mange 4-vei stopp kryss. 

Skrevet
Dubious skrev (12 timer siden):

Ingen annen grunn til at de har så mange 4-vei stopp kryss. 

Amerikanske byer er ofte et rutenett og rundkjøringer er dyrt, tar mer plass (som betyr mye ekspropriering av eiendom rundt rundkjøringen) og rundkjøringer var ikke vanlig da mange amerikanske byer ble bygget.

mao Hanlons barberkniv.

image.png

Skrevet
Sjørøver skrev (6 timer siden):

Om så mange kjører for fort bør en se på fartsgrensene.

Du tenker 90-100 uten veideler/midtrabatt er veien å gå? Går fort veldig galt ved møteulykker. Med tanke på hvor mange rabiate de fant på så kort tid tenker jeg heller vi bør se på straffene. Er veldig for å ta bilen fra folk som kjører rusa eller så fort at de er til livsfare for andre.

Dette var en gledens dag oss på veien. 17 stk målt over 124 (altså 140 på speedometer) på en 80 sone vei uten midtdeler. Det er 17 stk du og jeg ikke møter med ungen i bilen på ferie.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...