Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finner stadig mer interessant info angående variasjon mellom presseutsendte 290X og butikksolgte 290X: http://www.sweclockers.com/artikel/17845-snabbtest-radeon-r9-290x-i-blasvader-for-golden-samples-sweclockers-undersoker

Sweclockers kommer frem til at det er marginal forskjell på kortene.

 

Når det hele forklares av at viftehastigheten i prosent ikke er identisk fra kort til kort (produksjonsvariasjoner,) og en driveroppdatering som jobber utfra målt hastighet istedet for målt spenning virker det hele litt oppblåst fra Tom's Hardware sin side.

Lenke til kommentar

Endelig, nesten to uker for sent, men nå fikk jeg endelig lønning inn på konto. Jeg skal bestille nytt skjermkort før jeg køyer og synes 290 (non-x) ser veldig interessant ut. Er det noen vesentlig forskjell mellom de ulike merkene?

Alle refferangse-kortene skal være lik. Kjøp det billigste, eventuelt det med best bundle.

Lenke til kommentar

Ulempen til 290 er at de blir varme, og når de når sitt fastsatte topp-punkt, så vil dem klokke seg ned for å ikke generere så mye varme. Dermed vil ytelsen falle. Dette skjer også selv ved standard innstillinger og 1 kort. Du kan tenke deg hva som skjer hvis den tilgjengelige luften ikke er så tilgjengelig for kort nr. 1 :)

 

Fordelen med ekstra kjøling er at kortene klarer å holde den fastsatte frekvensen kontinuerlig, uten at dem blir for varme.

Men jeg ser ingen problem ved å kjøpe 2 referansekort og sette dem i et hovedkort som har 3-slot eller mer plass mellom x16 PCI-E portene. Ulempen er at det er ytterst få hovedkort som har dette.

Ok, da. Men hva skal jeg kjøpe:

 

2 stk. referanse 780, med bare den kabinettkjølinga (og selvsagt kortets egen kjøling) jeg har,

 

Eller

 

2 stk. referanse 290, med samme som ovenfor.

 

Jeg har mulighet til å skille dem med 1 PCI-slot.

 

Det som tilter mot 290 er at selvsagt pris.

 

Eneste grunnen til at jeg ikke har kjøpt to kort før er frykten for at temperaturen ikke vil tillate meg et slikt oppsett. Jeg er noob på dette området, og når jeg ser reviews av ulike kort, så er CFX/SLI-temp lik temp på bare ett kort. Dat makes no sense (jeg håper det er sant da). For eks:

 

http://www.anandtech.com/show/7492/the-geforce-gtx-780-ti-review/15

 

Men hvis jeg får grønt lys fra dere pro-folk, skal jeg bestille 2 stk.

Endret av jesus124
Lenke til kommentar

Gigabyte 290 som digitalimpuls selger har hynix minne. Det var hynix på begge kortene som jeg sjekka. Hva var best igjen, hynix eller elpida?

 

Asic kvalitet på 79.9%, ikke dårlig det :D Får håpe kortet klokker bra også.

 

Kortet gjør 1110/1625(får ikke satt den høyere) uten artifacts med stock bios og 50% powerlimit. Men hvorfor danser skrivebordet når jeg setter minne til 1625mhz mens under benching så er alt bra?

 

Virker som dual bios knappen på 290 ikke har noe for seg. Må man starte pc'en på nytt for å ta i bruk den andre biosen?

post-74183-0-65324300-1383924379_thumb.png

post-74183-0-79599400-1383927477_thumb.png

Endret av samye83
Lenke til kommentar

1125/1525 gir maks 39 grader load, vrm1 42 grader og vrm2 34 grader maks. Går jeg høyere enn 1125 på kjernen så blir det artifacts.

 

Neste steg blir asus bios og da får vi se hvor mye strøm kortet trekker da. 3dmark11 trakk 450w fra veggen med [email protected] 1.31v.

 

Er det flere her som har r9 290? Hvordan klokker kortene deres ved stock spenning?

 

Sliter fortsatt med hoppende skrivebord, masse streker når jeg setter høyere enn 1525mhz på minne. Ganske irriterende siden kortet gjør 1625mhz minne under benching uten artifacts.

 

Edit: Tok en runde bf4. Kan spille med 1130mhz core uten artifacts. Makstempen kom på 43 grader. vrm1 49 og vrm2 39. Spenningen var uvanlig lav, hoppa mellom 1.109v-1.125v

 

Edit2: Testa heaven med 1160mhz med stock bios og spenning. Åpnet verrandadøra og makstempen ble 28 grader, hehe. Glemte å nullstille vrm tempene, men de ligger på ca 20 grader nå.

post-74183-0-19314300-1383943490_thumb.png

post-74183-0-02824100-1383948017_thumb.png

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...