Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Er vel greiast å berre setje opp likninga for omkrinsen, og løyse for den andre sida. Har området sidene x og y får du likninga

380=2x+2y

190=x+y

y=190-x.

Treng du meir fleire ord, forklar kva dei ulike ledda er.

 

Andregradslikninga i den andre kjem frå utrekninga av arealet. A=x*y=8800, men y=190-x. Set inn for y, og flytt alt over på same side av likninga, so får du den andregradslikninga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The art and craft of problemsolving - Paul Zeitz

The William Lowell Putnam Mathematical Competition Problems & Solutions: 1985-2000

 

Vidergående

 

the Art of Problem Solving, Volume 2: and Beyond

 

The USSR Olympiad Problem Book: Selected Problems and Theorems of Elementary Mathematics

The Contest Problem Book V: American High School Mathematics Examinations (AHSME) / American Invitational Mathematics Examinations (AIME) 1983-1988

How to Solve It: A -- Aspect of Mathematical Method

A mathematical Mosaic - Ravi Vakil

Mathematical Circles: Russian Experience

 

 

"Lett"

 

the Art of Problem Solving, Volume 1: the Basics

What Is Mathematics? An Elementary Approach to Ideas and Methods

 

Sakset fra anbefaling fra annet nettsted, og div bøker som jeg syntes virker interesante.

Det ligger forhåndsvisning av mesteparten av disse bøkene på google.doc så man vet hva man kjøper.

 

Har boken i grått, men trenger noe lettere så skaffer meg bøkene i bold til jul, resten for jeg se når jeg får penger.

Problemløsning er virkelig fantastisk gøy !

 

-----------------------------------------------------------

 

Slitter med denne oppgaven her. Noen som kunne hjelpe meg og sette opp parameterfremstillingene?

 

Tre personer skal til en hytte. Hytten ligger på motsatt side av et vann. Vannet er formet som en sirkel med radius 5km. De kan enten gå eller ta båt, båten rommer maks 2 personer.

Båten kjører med farten 10m/s

Farten til den gående er 4m/s

Hva er den korteste tiden det tar for alle og komme til hytten ?

 

Kall personene A, B, og C. Person A og B reiser direkte over vannet, samtidig som person C begynner og gå rundt vannet. Så reiser person A tilbake og henter person C. Problemet er og finne ut en paramterfremstilling for båten og en for personen som går rundt.

Siden person C går menst person A reiser tilbake, så må person A sikte slik at han treffer person C akkurat når han kommer over, for minst mulig tid.

 

Har funnet ut at personen går 4km på den tiden det tar for A og B og nå hytten.

tar 1000sec og nå hytten.

Problemet ligger i og sette opp disse to funksjonene og finne minst mulig avstand...

 

Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar

Goood dag.

 

Eksamen nærmer seg og jeg skal ikke påstå at jeg ligger godt ann. Det som derimot taler til min fordel er at jeg vet hvor problemet ligger.

 

Jeg sliter med å løse likninger. Vanlige likninger, likninger som =0 osv osv osv.

 

Noen som vet hvor jeg kunne fått tak i et redskap til å lære meg slikt? Boken er helt ubrukelig fordi den ikke viser noen utregning i det hele tatt. :(

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Slitter med denne oppgaven her. Noen som kunne hjelpe meg og sette opp parameterfremstillingene?

 

Tre personer skal til en hytte. Hytten ligger på motsatt side av et vann. Vannet er formet som en sirkel med radius 5km. De kan enten gå eller ta båt, båten rommer maks 2 personer.

Båten kjører med farten 10m/s

Farten til den gående er 4m/s

Hva er den korteste tiden det tar for alle og komme til hytten ?

 

Kall personene A, B, og C. Person A og B reiser direkte over vannet, samtidig som person C begynner og gå rundt vannet. Så reiser person A tilbake og henter person C. Problemet er og finne ut en paramterfremstilling for båten og en for personen som går rundt.

Siden person C går menst person A reiser tilbake, så må person A sikte slik at han treffer person C akkurat når han kommer over, for minst mulig tid.

 

Har funnet ut at personen går 4km på den tiden det tar for A og B og nå hytten.

tar 1000sec og nå hytten.

Problemet ligger i og sette opp disse to funksjonene og finne minst mulig avstand...

 

Noen som kan hjelpe ?

 

Høres veldig ut som en 'rate of change'-oppgave. Tegn opp alle opplysningene du har, tenk trekanter, og sett opp en funksjon hvor du plotter inn hva du allerede vet. Kan ikke konkret hjelpe deg mer enn det, ettersom jeg prøver å regne på den selv akkurat nå :)

Lenke til kommentar

Noen som vil hjelpe meg med denne?

 

a) En partikkel forflytter seg langs x-aksen fra origo til posisjonen x=3.0 [m]. Når partikkelen har posisjonen x, påvirkes den av kraften f(x) = 10/(x^2+1) [N].

Beregn arbeiden kraften utfører på partikkelen.

 

b) En kabel som henger loddrett skal kveiles opp på en trommel. Kabelens lengde er 20 m og tyngden per meter er 10 Newton. Finn ved å stille opp og løse et bestemt integral, arbeidet som må utføres mot tungdekraften.

 

Når det kommer slike tekstoppgaver kobler hjernen min helt ut.

Lenke til kommentar
Tok sånn pytagoras regning, men da fikk jeg 17,48, og det er dobbelt så mye osm svaret er .. :(

 

Husk at for å bruke pythagoras må du ha en rettvinklet trekant. Katene her blir derfor halvparten av diagonalene. Se figur: post-136685-1257972880.png

 

- Bestem vinkel BCA (stemmer det at den er 43.4331grader?)

- Finn AD (stemmer det at AD er 3.9067 cm?=

-Finn arealet av firkanten ABCD (stemmer det at arealet er 11.5856m^2?)

 

Virker som om du har gjort alt rett.

Endret av Turbosauen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...