Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har en oppgave her jeg lurer litt på.

 

Maskin X har mimetex.cgi?s_{x}=1.4, mimetex.cgi?\overline{y}=5.6 og mimetex.cgi?H_{0}:mimetex.cgi?H_{1}:mimetex.cgi?\mu_{d} ikke lik mimetex.cgi?0

 

Tenkte kanskje at Z-test der jeg sammenligner μ med hverandre, men det går ikke ettersom der antas samme målemetode for alle målinger og at σ er en gitt verdi for begge. Vet ikke om jeg kan bruke t-test ettersom σ nå er kjent men er forskjellig for begge maskinene. Har også svippet innom F-test men det er jo for å sammenligne presisjon, altså hypotesetesting om variansene er signifikant forskjellige. Vet at det legger grunnlag for hvordan man utfører en t-test når man sammenligner μ. Setter pris på svar.

 

edit: fant ut av forrige spm så spør om noe annet

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar

Pyramide_geometrie.png

 

Jeg trenger hjelp til integrasjon her! Har en pyramide med sentrum i origo. Skal finne momentet om z-aksen (O-S-aksen på bildet). Sidekanter a, masse m, høyde h og massetetthet p.

 

Hvis jeg ser på en dV (med bitteliten høyde), kan den skrives som chart?cht=tx&chl=2x*2y*dz = 4xydz. Så vet jeg at chart?cht=tx&chl=r^2 = x^2 + y^2

 

Så står det helt stille for meg. Noen som har tips :p Må finne noe grenser for z, men jeg får ikke med meg a. Skal jeg sette inn det istedet for x og y?

 

Vet at

chart?cht=tx&chl=\int_m r^2 \, \mathrm{d}m = p\int_V r^2 \, \mathrm{d}V

 

Vet jo også at vi har linjene chart?cht=tx&chl=z = h - \frac{2h}{a}x og chart?cht=tx&chl=z = h - \frac{2h}{a}y midt på sidene, men hva med i hjørnene?

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Er det sant at 5^n og 6^n, hvor n er et positivt heltall alltid slutter på hhv 5 og 6? Isåfall hvorfor? Finnes det flere slike?

 

Ja, det er sant.

 

Hvis k^2 slutter på k, for en k mellom 0 og 9, så gjelder det for alle k^n.

 

Det er slik for 0, 1 5 og 6.

 

De andre tallene har også tilsvarende resultater, men med større periode.

 

F.eks. 2^2 = 4, 2^3 = 8, 2^4 = 16, 2^5 = 32, så for 2^(1 + 4k) har vi at det slutter på 2.

3^2 = 9, 3^3 = 27, 3^4 = 81, 3^5 = 243, så 3^(1+4k) slutter på 3.

4^2 = 16, 4^3 = 64, så 4^(1+2k).

7^2 = 49, 7^3 = 343, 7^4 = 2401, 7^5 = 16807. 7^(1+4k).

8^2 = 64, 8^3 = 512, 8^4 = 4096, 8^5 = 32768. 8^(1+4k).

9^2 = 81, 9^3 = 729. 9^(1+2k).

Lenke til kommentar

Har integrasjon i fysikk nå, men har ikke kommet dit i matte enda, så kunne jeg gjerne tenkt litt hjelp!

 

Skal antiderivere funksjonen: v(t) = 0.028m/s * (1 - e^(-300s-1 * t)

Har forstått at jeg skal finne posisjonen, uttrykt ved tiden. Men hele dette integreringsopplegget har jeg ikke fått helt inn enda, noen som kunne forklart?

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...