Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøve i morgen, og trenger litt hjelp her :p

 

1.

Av bokstavkombinasjonene S, I, N, U, S skal vi lage andre kombinasjoner ved å bytte om på rekkefølgen av bokstavene. Hvor mange ulike måter kan det gjøres på?

 

2.

Vi har gitt tallet 123 215. Hvor mange ulike tall kan vi få ved å bytte om på rekkefølgen av sifrene i dette tallet?
Lenke til kommentar
Nokon som kan hjelpe meg med oppgåva under, er heilt grøn på induksjon :blush:

 

Kva blir den n-te deriverte av mimetex.cgi?f(x)=sqrt{1+x} (det vil seia mimetex.cgi?f^{(n)}(x)). Bevis dette ved induksjon.

 

Prøver på den nå. Tror jeg har funnet et uttrykk for (n)-te deriverte, men sliter litt med beviset. Den virker ganske omfattende, ellers så er det jeg som ikke ser det opplagte :D. I hvilken sammenheng fikk du denne oppgaven?

Får noe så morsomt som:

 

chart?cht=tx&chl= f^{(n)}(x) = \frac{ \left | \prod_{i=1}^n 2i-3 \right | \cdot (-1)^{n+1} \cdot (1+x)^{\frac{-2n+1}{2}}}{2^n} \;;\; n \geq 1

 

I induksjonsbeviset sitter jeg fast på at jeg vil sammenlikne det jeg får av å derivere uttrykket over direkte og sammenlikne det med det jeg får når jeg setter inn for chart?cht=tx&chl= n +1. Men ser ikke hvordan det skal være mulig å derivere uttrykket ovenfor.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg spør, jeg orker ikke å lage en egen tråd for dette. Kom over en side med abelkonkurransen, kjemi OL og fysikk OL i går.

 

Hvordan blir de folkene så gode i disse realfagene når de går på VGS?! Har sett på oppgavene, og det er jo langt utenfor pensum i VGS! Er selv over gjennomsnittlig interessert i realfag, men oppgavene der så jo helt syke ut!

Endret av greiven
Lenke til kommentar

Jeg scorer vell 60 poeng på abelkonkuransen, den er grei i forhold til fysikken.

Eneste mpten å bli god på er å gjøre liknende oppgaver, tenke lenge og grundig.

Følte meg helt bak mål, som en stor tåpe når jeg begynnte på abeloppgavene for første gang. MEn når går det fint.

Kommer også til å bestille noen matematiske bøker til jul angående problemløsning, da jeg syntes dette er gøy.

 

Men som sagt du gjør det også sterkt i disse konkuransene om man er et geni også...

 

Abeloppgavene ser mye vanskeligere ut enn de egentlig er. Eneste grunnen til at mange har problemer er at mesteparten av matematikken som blir undervist i dag er av typen. Gitt den formelen her, løs disse 1000 oppgavene på samme måte. Det er innsetningsmatte ikke problemløsningsmatte. Så om man hadri har svømt før, bare plasket rundt i badebassenget med ringer rundt armene, så føles det veldig skummelg og uvandt ut første gang du tar steget ut i det store bassenget. Og man kan ikke forvente og svømme raskt første gang heller,,,

Lenke til kommentar

Ja, abelkonkurransen er "fin" den. Litt dryge oppgaver, ja, men fullt mulig om du bruker logikk i tillegg! Jeg klarte ikke å komme meg til finalen verken i matte eller fysikk noen av årene, men var med i finalen i Kjemi-OL 2008 ;) Ikke at det gikk så bra i finalen, men jeg kom vertfall dit :p

 

Jørgen Vold Rennemo var forresten også med der, morro å treffe han, han vant abelkonkurransen i 05, 06, 07 og 08, og hadde vel ambisjoner internasjonalt i fjor. Uten at jeg vet hvordan det gikk..

 

Edit: wikipedia har svaret: "delt 12. plass av 535 deltakere under den 49. internasjonale matematikkolympiaden i Madrid."

 

Dá har du det rimelig greit :D

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Nokon som kan hjelpe meg med oppgåva under, er heilt grøn på induksjon :blush:

 

Kva blir den n-te deriverte av mimetex.cgi?f(x)=sqrt{1+x} (det vil seia mimetex.cgi?f^{(n)}(x)). Bevis dette ved induksjon.

Er du sikker på at dette er VGS-pensum? :p Morsom oppgave

 

De første fire deriverte

mimetex.cgi?n\geq1) blir

mimetex.cgi?n=1, da

p><p>

Vi antar nå at den stemmer for n=k, slik at

p><p>

og må vise at dette impliserer at

p><p>

Vi har at

p><p>

som var det vi skulle vise.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Et rektangulært jordstykke har omkretsen 380m og arealet 8800m^2.

 

-Forklar at dersom den ene siden er x meter, er den andre siden (190-x)m

 

-Forklar at x må være en løsning av andregradslikningen

 

x^2-190x+8800=0

 

 

 

Jeg skjønner teorien i oppgave 1, og ser hvordan det fungerer, men klarer overhodet ikke å konkretisere det og sette ord på det.

 

Usikker på hva man skal svare på oppgave 2...

 

=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...