Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en oppgave jeg ikke helt skjønner formuleringen på.. Er det 0.42 eller 0.512?

 

I Stavangerområdet er det 82% av den voksne befolkningen som leser Aftenblandet. 42% av den voksne befolkningen er menn som leser denne avisa. Regn ut sannsynligheten for at en tilfeldig Aftenbland-leser er en mann

Lenke til kommentar

Har en rekkeoppgave jeg ikke blir helt klok på:

mimetex.cgi?\sum_{n=1}^\infty\frac{(-100)^n}{n!}

 

Jeg tenker slik:

mimetex.cgi?\sum_{n=1}^\infty(-1)^nU_{n}

 

For å se om rekka konvergerer/divergerer tenker jeg at jeg f.eks kan se på konvergensen til absoluttverdien av det opprinnelige uttrykket, altså chart?cht=tx&chl=\sum_{n=1}^\infty U_{n} = \sum_{n=1}^\infty \frac{100^n}{n!}

 

Det første jeg tenker er at chart?cht=tx&chl=100^n > n! for alle n, og at rekka dermed må divergere. Men når jeg anvender forholdstesten chart?cht=tx&chl=\lim_{n \to \infty}\frac{a_{n+1}}{a_n} får jeg at chart?cht=tx&chl=\lim_{n \to \infty}\frac{\frac{100\cdot100^n}{(n+1)!}}{\frac{(100)^n}{n!}} = \lim_{n \to \infty} \frac{100}{(n+1)} = 0 < 1 \Rightarrow \sum_{n=1}^\infty U_{n} \to K, altså konvergerer.

 

Hva er det jeg regner/anvender/tenker feil?

Lenke til kommentar

er ikke 100^n = 100*100*100*...*100 n ganger, mens n! = 1*2*3*4*5...*n? det må da være større? Er jeg helt på jordet?

 

 

edit: ah, selvfølgelig ikke. når n blir større enn 100 vil den jo ta igjen 100^n. Det oppklaret saken.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar
Huff. Det er over et år siden sist jeg tuklet med vektorer;

 

Hva er beste måte å finne ut av om to vektorer går i samme plan? (iirc så er det noe spesielt med kryssproduktet da?)

 

To vektorer spenner ut et plan, så to vektorer ligger alltid i samme plan.

 

Så lenge de har samme utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...