Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut for at det dukker opp nok eit spill som er verdt å bruke pengane på til PS4. Dark Souls II: Scholar of the First Sin ser ut til innfri 1080p og 60fps samt at det er gjort unna litt småfiks i forhold til forrige versjon på PS360 og PC. Elles står spillet seg greit fra før av, så denne versjonen må hankast inn. :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har problemer med lading av kontrollene i konsollen? Jeg har vært inne og slått på at det skal være strøm i USB-kontaktene uansett. Jeg har 2 kontroller og pleier alltid ha den ene kontrollen til lading når jeg begynner å spille. Når jeg er ferdig å spille virker det som om den så vidt har ladet noenting.

Lenke til kommentar

Jeg brukte 200 spenn på en av de tredjeparts ladestasjonene. Superfornøyd. Aldri noen problemer så lenge hunden ikke driver og snoker blant ledningene.

 

Edit: Underforstått: Ja, jeg vet nøyaktig hva du snakker om :) Jeg tror det er lav ladefart ut fra konsollen rett og slett.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Som oppfølging til debatten om lengde og kvalitet:

 

http://www.aftenposten.no/kultur/spill/Storrelsen-er-ikke-alt-7911400.html

 

Sitat:

 

"Dataspill er ikke lenger en investering som skal vare i uker og måneder. Derfor er det vanskelig å forstå er at noen foretrekker å investere pengene sine i en tretti timer lang middelmådig spillopplevelse i stedet for en virkelig god spillopplevelse som varer i fem eller seks timer. Man bedømmer sjelden en film eller en bok basert på filmens lengde eller antall sider i boken, man burde definitivt slutte å bedømme en spillopplevelse basert på antall timer den varer."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syns det må bli opp til spillutvikler og sjangervalg når det kommer til kor langt eit spill blir. Elles har verdien av eit spill meir med ens egen subjektive mening om kor mykje man koser seg med eit spill. I så måte er det ofte større nedtur at eit spill er bugga av ein anna verden enn at spillet ga meg ein middelmådig opplevelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som oppfølging til debatten om lengde og kvalitet:

 

http://www.aftenposten.no/kultur/spill/Storrelsen-er-ikke-alt-7911400.html

 

Sitat:

 

"Dataspill er ikke lenger en investering som skal vare i uker og måneder. Derfor er det vanskelig å forstå er at noen foretrekker å investere pengene sine i en tretti timer lang middelmådig spillopplevelse i stedet for en virkelig god spillopplevelse som varer i fem eller seks timer. Man bedømmer sjelden en film eller en bok basert på filmens lengde eller antall sider i boken, man burde definitivt slutte å bedømme en spillopplevelse basert på antall timer den varer."

 

EDIT: Denne kommentaren er rettet til spørsmålet generelt, og har ikke noe med The Order å gjøre spesifikt.

 

Sånt er veldig lett å si når man er spillanmelder og får alle spillene gratis. Jeg hadde samme tankegang da jeg anmeldte spill, og senere da jeg etter noen heftige steamsalg plutselig hadde femti spill jeg ikke hadde prøvd. Før var det en lettelse å bli satt til å anmelde spill som var 10-12 timer, og en forbannelse å anmelde spillene som varte i 50. Man får en helt annen innstilling til alle fremtidige spill hvis man vet man har mange bra spill liggende allerede, eller får de nye spillene tilsendt gratis uansett.

 

Dette har nå forandret seg. Nå er jeg ajour med steam-katalogen min, og anmelder heller ikke spill. Jeg kjøper nå alle mine spill selv, vanligvis til fullpris, og da er det naturlig å tenke på hvor mye glede man maksimalt kan få ut av et spill.

 

Det betyr ikke at alle som kjøper spill selv er like gniene som meg, eller burde være det. Men profesjonelle anmelderes mening har virkelig ingenting å si i denne diskusjonen, selv om det er Jon Cato. Det er opp til hver enkelt, betalende, gamer å avgjøre hvor mye et gitt spill er verdt.

 

Og for meg har det faktisk noe å si hvor lang en bok er. Kanskje det er fordi jeg elsker epic fantasy, jeg vet ikke.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at alle som kjøper spill selv er like gniene som meg, eller burde være det. Men profesjonelle anmelderes mening har virkelig ingenting å si i denne diskusjonen, selv om det er Jon Cato. Det er opp til hver enkelt, betalende, gamer å avgjøre hvor mye et gitt spill er verdt.

 

 

Jeg tror nok Jon Cato skal være litt forsiktig med å fastslå at spill ikke lenger er en investering som skal vare i flere uker/måneder. For mange er det helt klart slik fortsatt, og har en kun 600kr å bruke på spill i måneden er det naturlig at en vil bruke dem på noe som varer mer enn en helg. Så det går ikke an å se helt bort fra slike praktiske hensyn.

 

For meg virker det derimot som om dette ikke kun handler om penger, men at mange spillere har et veldig kaldt forhold til hva et spill skal være. At det handler om at et spill skal kunne krysse av på gamerne sin smørbrødliste, mer enn det handler om å lage et spill ut fra utviklernes egen visjon. Spill er i stedet et produkt som blir bedømt ut fra samme prinsipper som et kamera eller en kaffetrakter, i stedet for musikk, film eller litteratur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som oppfølging til debatten om lengde og kvalitet:

 

http://www.aftenposten.no/kultur/spill/Storrelsen-er-ikke-alt-7911400.html

 

Sitat:

 

"Dataspill er ikke lenger en investering som skal vare i uker og måneder. Derfor er det vanskelig å forstå er at noen foretrekker å investere pengene sine i en tretti timer lang middelmådig spillopplevelse i stedet for en virkelig god spillopplevelse som varer i fem eller seks timer. Man bedømmer sjelden en film eller en bok basert på filmens lengde eller antall sider i boken, man burde definitivt slutte å bedømme en spillopplevelse basert på antall timer den varer."

 

Kvalitet har da aldri vært viktigere enn kvantitet, men mange spill blir fremstilt som noe helt annet enn det ferdige resultatet og jeg ser det mønsteret går igjen oftere og oftere: flotte trailere, lovende hype-ord og fete bilder i forkant og så kommer det en skuffende opplevelse (ja, utvikleren SA aldri at slik og slik, men forbrukeren ble forledet til å TRO det og da er det på en måte greit..).

Av og til kan man tro at hele målet med spillproduksjonen og PR-maskineriet frem til release er å få flest mulig til å forhåndsbestille, og det er en utvikling jeg ikke støtter.

Ofte har jeg hatt god grunn i å vente med å kjøpe eller drite i det helt og holdent.

 

Jeg venter konsekvent på flere inntrykk etter en release før jeg kjøper, sjelden fra anmeldelser, men oftest fra forumer, reddit mm hvor jeg kan få subjektive vurderinger av opplevelsen.

 

For å snu utsagnet til Aftenposten: jeg hadde orket en film på 70 timer like lite som jeg hadde kost meg med et spill som varer 1t.30min uavhengig av kvalitet på noen av delene..

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

 

For å snu utsagnet til Aftenposten: jeg hadde orket en film på 70 timer like lite som jeg hadde kost meg med et spill som varer 1t.30min uavhengig av kvalitet på noen av delene..

 

 

Men hvis spillet hadde kostet minimalt. si 50-100 kr, og det hadde vært veldig bra. Hadde du ikke likt det pga. lengden?

Lenke til kommentar

Kan anbefale en god artikkel fra Kotaku: Five things I didn't know about making video games (until I did)

 

 

5. If you think something sucks, that's not really news to the dev team

"What were the devs thinking?!" Many were the times I yelled that phrase at my screen when playing a game I didn't like. Why is that level so crap? Why is that plot point so underdeveloped? Why is that ending so abrupt? Maybe, I thought, the developers are just dumb. How could they have not seen these problems coming?

As it turns out? They quite possibly did. Game devs are not a bunch of oblivious monkeys who smash their keyboards with crosseyed indifference—they often know what works and what doesn't, and why. When particular aspects of a game end up being less than stellar, it's likely not because the developers are dumb, it's because time and money constraints forced them to make tough choices.

Lenke til kommentar

 

 

 

For å snu utsagnet til Aftenposten: jeg hadde orket en film på 70 timer like lite som jeg hadde kost meg med et spill som varer 1t.30min uavhengig av kvalitet på noen av delene..

 

 

Men hvis spillet hadde kostet minimalt. si 50-100 kr, og det hadde vært veldig bra. Hadde du ikke likt det pga. lengden?

 

Jeg er ikke så altfor opptatt av pris. Super Nintendo-spillene mine kosta 7-800 kr den gang. Burde vel tilsvare 1000,- i dag :) (og den gang betalte jeg med avisbudpenger og ukeslønn, i dag har jeg godt betalt jobb.)

Har faktisk hatt glede av enkle spill som ikke koster all verden, og da har du rett i at spillets lengde er mer ettergivende enn overopphypede AAA-titler som suger fordi halve utviklingsbudsjettet har gått ned i PR-trakta..

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...