Gå til innhold

TV 2 bryter med Canal Digital


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke påstå at jeg kjenner hele saken og begge siden her, men for meg så er det TV2 som er den store stygge ulven.

Jeg er GLAD TV2 forsvinner, og håper virkelig at konsekvensene av det tullet her, blir en KRAFTIG reduksjon i reklameinntektene til den kanalen.

Jeg kan ikke begripe at en kanal som er fullstendig avhengig av reklameinntekter kan ta sånne sjanser som det her. Aner ikke hvor mange brukere det er som blir påvirket av det her, men vil tro at enhver kunde som reklamerer på TV2, nå umiddelbart kontakter de for å få reduksjon i sine kostnader siden de etter dette vil nå en mye mindre kontaktflate.

 

Personlig ser jeg ikke på klassisk tidsstyrt TV omtrent, og for min del kan de godt fjerne alt fra TV2, men vet det er flere som kommer til å bli rimelig forbannet på den ene og den andre fordi favorittseriene forsvinner plutselig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man burde som kunde få lov til å velge mellom alle kanalene. Og på akkurat samme måte bør man få lov til å velge om man vil ha NRK eller ikke (og dermed velge om man vil betale lisens eller ikke).

 

At vi skal ha en statsfinansiert kanal er jeg faktisk tilhenger av. Men dette burde kun gjelde NRK1 og NRK P1. Dette har med at staten burde ha en kanal som kan nå ut til befolkningen både på tv og radio i tilfelle krise(f.eks naturkatastrofe). Videre burde finansieringen skje via skatt og ikke tv-lisens. Da vil alle nordmenn måtte bidra gjennom skatten for å finansiere kanalen på tv og radio.

 

Når det gjelder denne saken står jeg på CD side. TV2 ønsker for mye penger fra CD for kanaler folk egentlig ikke er så interessert i. Måten CD løser det er da å gi kundene sine mulighet til å velge kanaler man ønsker mer enn TV2s kanaler. Og dette er da bare til fordel for kundene. Større valgfrihet og CD er samtidig ikke nødt til å øke prisen på produktene sine fordi TV2 krever mer enn en 12 dobling av det CD ønsker å betale dem. Men synes det er litt barnslig av CD å gi TV2 kanalene så høy kanalplassering. De kunne nøyd seg med å la folk velge om man vil ha dem eller ikke. Trenger ikke å hjemme kanalene til TV2 helt bort.

 

Det er lett å regne ut hvor mye TV2 ville at CD skulle betale dem for sine kanaler. 500 000 hustander x 8 kroner per hustand = 4 millioner. CD ville bare betale TV2 290 000.

 

Hvorfor skal ikke kundene ha den eneveldige makten om hva de vil ha? Kanskje etterhvert så får vi full valgfrihet og kan velge alt av kanaler vi ønsker og velge bort de vi ikke ønsker. Er ikke det til forbrukernes interesse?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Om ordlyden som verserer i media er rett, CD har avtale med Tv2 om at kanalene skal formidles i grunnpakken, så er det faktisk ikke fritt frem for CD å la kundene bestemme selv. Hva vi som kunder nå ønsker å se eller ei er faktisk helt irrelevant, juridisk sett, om CD kontraktmessig er forpliktet til å sende kanalene i sinn grunnpakke. Ser mange skylder på Tv2 her, men det faktum (slik jeg klarer å tolke uttalelsene i media) så prøver å CD å gjemme seg bak "vi vil gi kundene valget", med det som i realiteten kan være ett kontraktsbrudd ovenfor Tv2.

 

At CD ønsker å prøve kabeltvistnemnda sine anbefalinger for retten er en annen og helt fair sak. Er jo interessant om man vil prosedere på at kunden skal diktere prisen man ønsker å betale, slik CD ønsker, selv om det er nokså spesiell sak mtp. at Tv2 er formidlingspliktig.

 

 

Så uansett må dette ses på mer med juridiske øyne enn som tv titter, det er to vidt forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde som kunde få lov til å velge mellom alle kanalene. Og på akkurat samme måte bør man få lov til å velge om man vil ha NRK eller ikke (og dermed velge om man vil betale lisens eller ikke).

 

At vi skal ha en statsfinansiert kanal er jeg faktisk tilhenger av. Men dette burde kun gjelde NRK1 og NRK P1. Dette har med at staten burde ha en kanal som kan nå ut til befolkningen både på tv og radio i tilfelle krise(f.eks naturkatastrofe). Videre burde finansieringen skje via skatt og ikke tv-lisens. Da vil alle nordmenn måtte bidra gjennom skatten for å finansiere kanalen på tv og radio.

 

Jeg tror faktisk private tilbydere kan nå ut til folket like bra som staten. Så jeg ser ikke noe problem med å legge ned hele NRK for så å la folk få se på det de vil. Jeg tror også at etterhvert som TV kommer til å flytte seg over fra parabol og kabel, så kommer tilbydere på Internett til å ta over. F.eks. så kan folk komme til å bestille serier og filmer og sportsarangement ettersom de vil se det. Kanskje man kan bestille en olympics pakke, en HBO pakke, eller en Premier Legaue pakke istedenfor kanaler. Akkurat nå dekker NRK avgiften mye mer enn det koster å drive NRK. (Mye skrivefeil I know).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

… og TV2 fortsetter å synke nedover, og blir mindre og mindre seriøse. Jeg skulle gjerne vært foruten det møkket, men når man leier leilighet så er iallfall ikke valgfriheten der. Om ikke annet frister Canal Digital litt mer nå enn før. Hadde ikke gjort meg noe om jeg ble kvitt alle TV2-kanalene. Jeg ser tross alt absolutt aldri på de.

Lenke til kommentar

Man burde som kunde få lov til å velge mellom alle kanalene. Og på akkurat samme måte bør man få lov til å velge om man vil ha NRK eller ikke (og dermed velge om man vil betale lisens eller ikke).

 

At vi skal ha en statsfinansiert kanal er jeg faktisk tilhenger av. Men dette burde kun gjelde NRK1 og NRK P1. Dette har med at staten burde ha en kanal som kan nå ut til befolkningen både på tv og radio i tilfelle krise(f.eks naturkatastrofe). Videre burde finansieringen skje via skatt og ikke tv-lisens. Da vil alle nordmenn måtte bidra gjennom skatten for å finansiere kanalen på tv og radio.

 

Jeg tror faktisk private tilbydere kan nå ut til folket like bra som staten. Så jeg ser ikke noe problem med å legge ned hele NRK for så å la folk få se på det de vil. Jeg tror også at etterhvert som TV kommer til å flytte seg over fra parabol og kabel, så kommer tilbydere på Internett til å ta over. F.eks. så kan folk komme til å bestille serier og filmer og sportsarangement ettersom de vil se det. Kanskje man kan bestille en olympics pakke, en HBO pakke, eller en Premier Legaue pakke istedenfor kanaler. Akkurat nå dekker NRK avgiften mye mer enn det koster å drive NRK. (Mye skrivefeil I know).

 

At man tror at private tilbydere kan gjøre en slik jobb holder ikke. Slike hendelsen vil være alvorlig og vi kan ikke la finansieringen av en TV-kanal og en Radio-kanal hindre oss å ha en slik stat-dreven krisehåndteringskanal på tv og radio. Når det er sagt så kan NRK finansiere alle de andre kanalene sine selv. For det argumenter betyr ikke at vi skal finansiere NRKs 4 TV-kanaler og 5 Radio-kanaler. Og alt annet enn norsk sport og mesterskap hvor norsk sport er involvert(VM, OL o.s.v.) skal NRK bare drite i å kjøpe på skattebetalernes penger. F.eks at de viser Amerikansk fotball er helt bak mål.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hvis dere skal ta NRKs rolle så er det mer enn å underholde, samt å være ett nødsamband. Er enig i at de ikke skal konkurrere med kommersielle konkurrenter, så idrett som koster masse penger å sende kunne de ha spart seg for. Men de har en rolle med å lage ett tilbud til alle som ikke ville fått noe fra kommersielle aktører. Ta samenyheter, eller nyheter på døvespråk, samt alle lokalnyhetene som NRK produserer.

NRK har også ett kulturansvar i å være med på å gi artister en mulighet, slik som f.eks Urørt.

Og tror litt samfunnsopplysning også gjør seg. Men det kunne vært ett vesentlig mindre budsjett, og det kunne vært finansiert over statsbudsjettet og ikke over lisenspenger siden det er så lett å oppleve NRK i dag uten å måtte ha TV.

 

Så kan TV2 ta all den sporten de er villig til å betale for, bare jeg kan velge om jeg vil være med på å sponse TV2 eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange her ønsker at man skal ha full valgfrihet av kanaler. Dette er jeg tilbøyelig til å være enig i, men det var plutselig noe som slo meg.

 

La oss si at et selskap tilbyr en kanalpakke, slik som før, med 20 kanaler i et vidt spekter. Her fantes det meste, inklusive noe så rart som en Sci-Fi kanal etc. som hadde en smal brukermasse. Andre såpekanaler, sportkanaler og nyhetskanaler pluss filmkanalene favnet bredere. Da man tok en totalpris var det like vell lønnsomt å tilby et bredt kanaltilbud selv om noen av kanalene hadde lavere seermasse enn andre.

 

Med full frihet til å velge og priskrig per enkeltkanal kan man risikere at ett kanaltilbud ikke nødvendig vis kommer til å subsidiere et annet. De smalere tilbudene kan komme til å forsvinne helt.

 

Kanskje hadde de uansett kommet til å gjøre det, det har jo allerede skjedd til en viss grad, men jeg tror dette skjer i enda større grad nå. Vi kan fort ende opp med to kanaler. GraysKanalen (ikke blåfilm), og SportsKanalen.

 

Men mulig jeg er way off her :p

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange her ønsker at man skal ha full valgfrihet av kanaler. Dette er jeg tilbøyelig til å være enig i, men det var plutselig noe som slo meg.

 

La oss si at et selskap tilbyr en kanalpakke, slik som før, med 20 kanaler i et vidt spekter. Her fantes det meste, inklusive noe så rart som en Sci-Fi kanal etc. som hadde en smal brukermasse. Andre såpekanaler, sportkanaler og nyhetskanaler pluss filmkanalene favnet bredere. Da man tok en totalpris var det like vell lønnsomt å tilby et bredt kanaltilbud selv om noen av kanalene hadde lavere seermasse enn andre.

 

Med full frihet til å velge og priskrig per enkeltkanal kan man risikere at ett kanaltilbud ikke nødvendig vis kommer til å subsidiere et annet. De smalere tilbudene kan komme til å forsvinne helt.

 

Kanskje hadde de uansett kommet til å gjøre det, det har jo allerede skjedd til en viss grad, men jeg tror dette skjer i enda større grad nå. Vi kan fort ende opp med to kanaler. GraysKanalen (ikke blåfilm), og SportsKanalen.

 

Men mulig jeg er way off her :p

 

dette er prøvd før .

riks tv kunne tilby fritt kanalvalg .

NRK derimot var obligatorisk.

man kunne velg 15 kanaler

hvis man valgte 10 eller flere kanaler så var det ikke lønnsomt for kunden .

det ble billigere å velge en kanalpakke med enda fler kanaler

 

 

TV2 forsøket seg faktis med en egen sci-fi kanal

Men de ødela selv muligheten for kunden da den ble gjemt bort på Sumo .

her kunne man heller ikke gjør opptak av de programmene man ikke ville gå glipp av

og mange av seriene gikk på dagtid , når man hadde minst anledning til følge med

Dette var bare en ren videre distribusjon av T4 scince fictrion

 

f.eks så har TV4 en drøss av nisje kanaler

Hvorfor har man ikke flere av disse kanalene i kanalpakkene ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...