Gå til innhold

Sjefen krever overtid


Gjest 2d405...bc0

Anbefalte innlegg

Gjest 2d405...bc0

Hei! Jeg er en mann som jobber som elektriker og spesifikt innenfor nye hytter. Der jobber noe som heter akkord og det vil si at jeg får betalt mer utifra hvor mye/fort jeg kan produsere. 
 

pga. denne typen jobbing så har det åpnet opp for mye arbeid noe som resulterer i lange dager med jobbing. Dette har gått bra en stund, siden jeg har bodd alene og ikke trenger å tenke på for eksempel kjæreste. 
 

dette har nå endret seg og min kjæreste skal nå flytte til meg, fra ganske langt unna sitt hjemsted. Pga. Av dette så har jeg fortalt min sjef at jeg ikke er så interessert i å jobbe så lange dager, når jeg bør fokusere på privatlivet også.

som svar så fikk jeg: (sjef: om du ikke vil jobbe lange dager, så bestemmer jeg at du må. Spesielt nå under en travel periode.)

grunnen til at jeg vil jobbe mere normal arbeidstid er fordi, siden kjæresten ikke kjenner så mange her så vil jeg være så mye hjemme som mulig slik at jeg kan gjøre overgangen med å flytte til et ukjent sted lettere for henne.

og det går ikke om jeg kommer hjem kl 22 hver kveld 

beklager lang regle, men håper noen har tips/råd

 

 

 

Anonymous poster hash: 2d405...bc0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2d405...bc0 skrev (13 minutter siden):

Hei! Jeg er en mann som jobber som elektriker og spesifikt innenfor nye hytter. Der jobber noe som heter akkord og det vil si at jeg får betalt mer utifra hvor mye/fort jeg kan produsere. 
 

pga. denne typen jobbing så har det åpnet opp for mye arbeid noe som resulterer i lange dager med jobbing. Dette har gått bra en stund, siden jeg har bodd alene og ikke trenger å tenke på for eksempel kjæreste. 
 

dette har nå endret seg og min kjæreste skal nå flytte til meg, fra ganske langt unna sitt hjemsted. Pga. Av dette så har jeg fortalt min sjef at jeg ikke er så interessert i å jobbe så lange dager, når jeg bør fokusere på privatlivet også.

som svar så fikk jeg: (sjef: om du ikke vil jobbe lange dager, så bestemmer jeg at du må. Spesielt nå under en travel periode.)

grunnen til at jeg vil jobbe mere normal arbeidstid er fordi, siden kjæresten ikke kjenner så mange her så vil jeg være så mye hjemme som mulig slik at jeg kan gjøre overgangen med å flytte til et ukjent sted lettere for henne.

og det går ikke om jeg kommer hjem kl 22 hver kveld 

beklager lang regle, men håper noen har tips/råd

 

 

 

Anonymous poster hash: 2d405...bc

Har du kolleger, som er med og drar lasset, eller er det du, som maa stille opp,hele tiden?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

- Snakk med tillitsvalgte.

- Sjekk om det er kollegaer av deg som er fagorganisert. Hvis det er en fagorganisasjon, så meld deg inn i den. Er det flere fagorganisasjoner på arbeidsplassen, så snakk med representantene for fagorganisasjonene på jobben din. forhør deg om viljen deres til å støtte og hjelpe deg, og meld deg inn i den fagorganisasjonen som du opplever som mest troverdig i løftene om å hjelpe deg.

- Er det ingen fagorganisasjoner på jobben, så undersøk og finn en organisasjon som er villig til å hjelpe deg og meld deg inn.

- Sett deg inn i arbeidsmiljøloven. Det er regler og grenser både for hvor mye det er lov å jobbe overtdid i tillegg til at overtid skal være UNNTAK og ikke reglen. Overtid skal med andre ord ikke forekomme som en fast ordning, bare unntaksvis.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Har du kolleger, som er med aa drar lasset, eller er det du som maa stille opp,hele tiden?

Vi her nå ca 4 mann i samme båt, men bare så du forstår. Denne type jobbing med lange dager, har foregått i lang tid. Noe som er ganske lei av. Vi har kall det to grener: 1 nye hytter (8,5-10 timer), 2 service (7,5 time hver dag)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

- Snakk med tillitsvalgte.

- Sjekk om det er kollegaer av deg som er fagorganisert. Hvis det er en fagorganisasjon, så meld deg inn i den. Er det flere fagorganisasjoner på arbeidsplassen, så snakk med representantene for fagorganisasjonene på jobben din. forhør deg om viljen deres til å støtte og hjelpe deg, og meld deg inn i den fagorganisasjonen som du opplever som mest troverdig i løftene om å hjelpe deg.

- Er det ingen fagorganisasjoner på jobben, så undersøk og finn en organisasjon som er villig til å hjelpe deg og meld deg inn.

- Sett deg inn i arbeidsmiljøloven. Det er regler og grenser både for hvor mye det er lov å jobbe overtdid i tillegg til at overtid skal være UNNTAK og ikke reglen. Overtid skal med andre ord ikke forekomme som en fast ordning, bare unntaksvis.

For mangen aar siden, jobbet jeg i et fagforenings sterkt firma.

Der maatte vi soeke om  dispensajon, over 200t i aaret.

Lenke til kommentar
Anonymsoldat skrev (16 minutter siden):

Vi her nå ca 4 mann i samme båt, men bare så du forstår. Denne type jobbing med lange dager, har foregått i lang tid. Noe som er ganske lei av. Vi har kall det to grener: 1 nye hytter (8,5-10 timer), 2 service (7,5 time hver dag)

Jeg har ogsaa hatt perioder, hvor jeg har jobbet saa mye, helgene med ogsaa.

Naar du kommer dit, at du begynner aa faa svimmelhetsanfall og lavt selvbilde, da boer du bremse.

Men det var vist ikke det som var problemet her, men pass deg.

Kan aldri tenke meg, at det er lovlig aa forlange, saa mye overtid?

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følger sjefen din Landsoverkomsten for EL og IT?

Har aldri blitt tvunget til å jobbe overtid. Har takket ja og nei til OT.

 

Sjefen din kan ta seg en bolle. Finn deg en bedre sjef. Gode arbeidstakere fortjener gode sjefer/arbeidsgivere.

Ser ut som det er for få ansatte til det hytte prosjektet. Overtiden har alltid kommet i slutten av et prosjekt eller noen få ganger før hvis man må få gjort ferdig røranlegg før snekkeren lukker vegger og tak. 

 

 

Da jeg jobbet som elektriker hadde vi et kjøpesenter/leilighetsprosjekt. Vi var ikke mange ukene unna åpning. Jobbet overtid hver dag pluss helger. Rett før åpning jobbet vi til 1-2 på natta. Sjefen stakk alltid innom på kvelden. Bestilte mat. Noen ganger ble han like lenge som oss. En ettermiddag da en av mine kolleger ikke hadde barnevakt passet sjefen på jentungen hans så han kunne gjøre seg ferdig med den ene butikken i kjøpesenteret.

Sånne sjefer vil man jobbe overtid for.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 2d405...bc0 skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg er en mann som jobber som elektriker og spesifikt innenfor nye hytter. Der jobber noe som heter akkord og det vil si at jeg får betalt mer utifra hvor mye/fort jeg kan produsere. 
 

pga. denne typen jobbing så har det åpnet opp for mye arbeid noe som resulterer i lange dager med jobbing. Dette har gått bra en stund, siden jeg har bodd alene og ikke trenger å tenke på for eksempel kjæreste. 
 

dette har nå endret seg og min kjæreste skal nå flytte til meg, fra ganske langt unna sitt hjemsted. Pga. Av dette så har jeg fortalt min sjef at jeg ikke er så interessert i å jobbe så lange dager, når jeg bør fokusere på privatlivet også.

som svar så fikk jeg: (sjef: om du ikke vil jobbe lange dager, så bestemmer jeg at du må. Spesielt nå under en travel periode.)

grunnen til at jeg vil jobbe mere normal arbeidstid er fordi, siden kjæresten ikke kjenner så mange her så vil jeg være så mye hjemme som mulig slik at jeg kan gjøre overgangen med å flytte til et ukjent sted lettere for henne.

og det går ikke om jeg kommer hjem kl 22 hver kveld 

beklager lang regle, men håper noen har tips/råd

 

 

 

Anonymous poster hash: 2d405...bc0

Du ser jo,hvor takknemmelig han er for innsatsen, den siste tiden?

Sinnsvakt gode loenninger og korttidshukommelsesvikt, er alt du har igjen for det.

Det var takken.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest MKII said:

- Snakk med tillitsvalgte.

- Sjekk om det er kollegaer av deg som er fagorganisert. Hvis det er en fagorganisasjon, så meld deg inn i den. Er det flere fagorganisasjoner på arbeidsplassen, så snakk med representantene for fagorganisasjonene på jobben din. forhør deg om viljen deres til å støtte og hjelpe deg, og meld deg inn i den fagorganisasjonen som du opplever som mest troverdig i løftene om å hjelpe deg.

- Er det ingen fagorganisasjoner på jobben, så undersøk og finn en organisasjon som er villig til å hjelpe deg og meld deg inn.

- Sett deg inn i arbeidsmiljøloven. Det er regler og grenser både for hvor mye det er lov å jobbe overtdid i tillegg til at overtid skal være UNNTAK og ikke reglen. Overtid skal med andre ord ikke forekomme som en fast ordning, bare unntaksvis.

 

1 hour ago, Karltorbj said:

For mangen aar siden, jobbet jeg i et fagforenings sterkt firma.

Der maatte vi soeke om  dispensajon, over 200t i aaret.

Som er regulert i arbeidsmiljøloven som jeg derfor bad ham sette seg inn i... Det er ikke bare over 200 timer, men i flere steg med forskjellige instanser.

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (3 timer siden):

Finn deg en ny arbeidsplass.

Som faglært elektriker er man etterspurt arbeidskraft, og burde ha gode kort på hånden for å finne en arbeidsplass som respekterer at man også ønsker et liv utenom jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anonymsoldat skrev (10 timer siden):

Vi her nå ca 4 mann i samme båt, men bare så du forstår. Denne type jobbing med lange dager, har foregått i lang tid. Noe som er ganske lei av.

Er det dere eller bare du som er lei av det?

Hvor mye overtid har du jobbet de siste 4 ukene?
Hvor mye overtid har du jobbet de siste 52 ukene?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier som flere andre.
Finn deg ny arbeidsgiver.

Om du har fagbrev som trikker er det bare å gå til et annet elektrikerfirma og høre om dem trenger nye folk.
Finn noen som ikke jobber på akkord men betaler pr time, og som har tariffavtale  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

akkord og overtid er litt tricky siden du ikke jobber på timer, men påtar deg oppdag og blir kompensert per oppdag, 1 oppdrag har gjerne en gitt leveringstid, så når du påtar deg 1 akkord jobb er det du som styrer tidsbruken på oppdraget slik at det levers til gitt tid, dvs at om du vil gjøre en hytte per dag eller over 2 dager så er dette ditt valg, men du vil jo tjene mindre om du buker lenger tid på oppdraget en det akkorden er iberegnet, og så må du forsatt levere til gitt tid. 

når det gjelder overtid så er aml klar på at du kun kan jobbe 10 timer per uke 25 timer per måned og 200 i året( obs på at aml oppererer med 40 times arbeidsuke), fagforening kan godkjenne utvided arbeistid ut over dette, men har dere ikke fagforening er disse grensen max. utvidet overtid skal søkes fagforening av arbeidstaker og kan ikke søkes før det er behvo for utviding og det må levers søknad for hver enkelt arbeidstaker til fagforening. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

 

du kan lese deg opp på avtalen til el og it angående akkord her 

https://elogit.no/rettigheter-og-ressurser/akkord/

Lenke til kommentar
Mato skrev (39 minutter siden):

akkord og overtid er litt tricky siden du ikke jobber på timer, men påtar deg oppdag og blir kompensert per oppdag, 1 oppdrag har gjerne en gitt leveringstid, så når du påtar deg 1 akkord jobb er det du som styrer tidsbruken på oppdraget slik at det levers til gitt tid, dvs at om du vil gjøre en hytte per dag eller over 2 dager så er dette ditt valg, men du vil jo tjene mindre om du buker lenger tid på oppdraget en det akkorden er iberegnet, og så må du forsatt levere til gitt tid. 
 

Det er ikke mer komplisert enn at sjefen verken kan kreve eller forvente at det skal jobbes mer enn et dagsverk pr. mann pr. dag.  Det er overtid så lenge arbeidstiden er mer enn 9 timer (AML) eller eventuelt det som måtte stå i kontrakten dersom det er mindre. Han kan i hvert fall ikke ha dette opplegget som trådstarter beskriver som en fast ordning - uansett om det er økonomisk lukrativt for arbeidstaker. Det er bare ikke lov å bruke overtid som en varig ordning.

Når det gjelder sjefens utsagn om å at han bestemmer at det skal jobbes overtid, så kan han det, til en viss grad. Når timetallet i AML er nådd, er man ikke pålagt noe som helst som arbeidstaker. I tillegg kan man ikke pålegges overtid dersom det påvirker helsen din eller du av "vektige" sosiale årsaker ikke kan. 

Uansett kan du ikke jobbe mer enn 25 timer ekstra iløpet av en periode på 4 uker. Med dine arbeidsdager vil det si at du trenger å jobbe 4 slike lange dager i måneden, så kan ikke sjefen gjøre en dritt.

Men viktigst av alt: Finn deg en annen arbeidsgiver. Du kan gjerne stå på kravene dine og omså gå til sak. Ordningen som er etablert er totalt urimelig ovenfor arbeidstaker og fullstendig ulovlig. Men du kommer aldri til å bli venn med sjefen igjen. 

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2d405...bc0 skrev (På 25.5.2024 den 10:21 PM):

som svar så fikk jeg: (sjef: om du ikke vil jobbe lange dager, så bestemmer jeg at du må. Spesielt nå under en travel periode.)

Sjefen din har delvis rett. Det er likevel fleire ting som speler inn.
Det fyrste spørsmålet er kva arbeidskontrakt du har. Har du arbeidsavtale der det er avtalt kva som er fast arbeidstid eller har du ein såkalla nulltimerskontrakt der alt arbeidet ditt er akkordbasert? 

Din sjef kan pålegge deg overtidsarbeid som del av sin styringsrett, kravet er likevel at det føreligg eit særleg og tidsavgrensa behov for det. Dersom du blir pålagt overtidsarbeid så skal du i tillegg har overtidsbetalt. Eg antek her at sidan du har akkordlønn og frivillig har jobba lange dagar tidlegare så har dette vært det som heiter meirarbeid der du ikkje har fått meir betalt for arbeidet du utfører etter ordinær arbeidstid?

Om det ikkje føreligg nokon spesielle omstendigheiter for at du må jobbe overtid så kan heller ikkje arbeidsgivar pålegge deg overtidsarbeid. Typiske grunnar for overtidsarbeid er at det er sjukefråvær som må dekkast opp, at det er arbeid som må utførast umiddelbart for at det ikkje skal stå på skade. For hyttebygging kan dette kanskje være at ein må få tett tak før arbeidet kan settast på pause ei stund. Andre gyldige grunnar for å pålegge overtid er dersom det har oppstått stort arbeidsbehov som det ikkje kunne planleggast for, eller dersom arbeidet i sin natur er såpass sesongbasert at det er om å gjere å få utført mest mogleg arbeid akkurat dei få månadane der det er tilgjengeleg arbeid.

Grunnregelen etter arbeidsmiljølova er at dersom det over tid er eit behov for overtidsarbeid så skal dette behovet dekkast ved å skaffe fleire tilsette og ikkje ved å presse eksisterande tilsette til å jobbe lange dagar.

 

Uansett så er sjefen din avgrensa til at du ikkje kan påleggast å jobbe meir enn 10 timar overtid i veka, meir enn 25 timar i løpet av fire veker, eller meir enn 200 timar i løpet av året.
Samla arbeidstid kan uansett ikkje være meir enn 13 timar i løpet av 24 timar eller meir enn 48 timar i veka i gjennomsnitt over ei periode på 8 vkeer.

I tillegg så må alt arbeidet uansett være forsvarleg og ikkje gå utover din helse.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (8 timer siden):

Det er ikke mer komplisert enn at sjefen verken kan kreve eller forvente at det skal jobbes mer enn et dagsverk pr. mann pr. dag.  Det er overtid så lenge arbeidstiden er mer enn 9 timer (AML) eller eventuelt det som måtte stå i kontrakten dersom det er mindre. Han kan i hvert fall ikke ha dette opplegget som trådstarter beskriver som en fast ordning - uansett om det er økonomisk lukrativt for arbeidstaker. Det er bare ikke lov å bruke overtid som en varig ordning.

Når det gjelder sjefens utsagn om å at han bestemmer at det skal jobbes overtid, så kan han det, til en viss grad. Når timetallet i AML er nådd, er man ikke pålagt noe som helst som arbeidstaker. I tillegg kan man ikke pålegges overtid dersom det påvirker helsen din eller du av "vektige" sosiale årsaker ikke kan. 

Uansett kan du ikke jobbe mer enn 25 timer ekstra iløpet av en periode på 4 uker. Med dine arbeidsdager vil det si at du trenger å jobbe 4 slike lange dager i måneden, så kan ikke sjefen gjøre en dritt.

Men viktigst av alt: Finn deg en annen arbeidsgiver. Du kan gjerne stå på kravene dine og omså gå til sak. Ordningen som er etablert er totalt urimelig ovenfor arbeidstaker og fullstendig ulovlig. Men du kommer aldri til å bli venn med sjefen igjen. 

når det er akord per oppdag kan det arugmenteres fra bedriftens side at 1 oppdrag skal kunne gjøres på 7,5 timer og det er arbeidstaker som velger og bruke lenger tid.  ivertfall om akorden er oppdragsbasert. 
 

Lenke til kommentar
Mato skrev (5 minutter siden):

når det er akord per oppdag kan det arugmenteres fra bedriftens side at 1 oppdrag skal kunne gjøres på 7,5 timer og det er arbeidstaker som velger og bruke lenger tid.  ivertfall om akorden er oppdragsbasert. 
 

Nei. Vilkårene for overtid må være oppfylt for at det kan være merarbeid også. Således kan ikke arbeidstaker jobbe utover den alminnelige arbeidstiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...